Gå til innhold

Har bestilt Unifi AP og switch, hva mer trenger jeg for å komme i gang?


Anbefalte innlegg

Olstig skrev (18 minutter siden):

Kan du ikke bruke poe injectorene frem til du får riktig switch? Er vell litt voldsomt å kjøpe dream machine pga du ikke fikk switchene? :-))

ser du spør ovenfor om du kan mate disse med poe så du slipper strømkabel. Ja det kan du. Er 1stk poe input på dem. 
 

flex mini var overraskende små også. Ganske fine. Nesten for galt å gjemme dem bort 😛

Har ikke pakket opp ap enda, må under treet i år 😅

Mulig jeg ikke helt vet hvordan en injector virker, men er det ikke en enhet som kobles til strømnettet, en ledning går så til AP og en til Router/Switch som ikke har poe? 

Så enten må jeg ha 3 stk injector til AP + kamera når de kommer opp, eller så må jeg ha en switch med poe, og switch må jeg ha uansett tenker jeg.

De fleste steder står det at edgerouter er langt mer avansert å konfigurere enn usg/dream machine, og jeg ønsker det enkelt 😅

Er det kun dream machine som har innebygget cloud key?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

Har ikke pakket opp ap enda, må under treet i år 😅

Mulig jeg ikke helt vet hvordan en injector virker, men er det ikke en enhet som kobles til strømnettet, en ledning går så til AP og en til Router/Switch som ikke har poe? 

Så enten må jeg ha 3 stk injector til AP + kamera når de kommer opp, eller så må jeg ha en switch med poe, og switch MP jeg ha uansett tenker jeg.

De fleste steder står det at edgerouter er langt mer avansert å konfigurere enn usg/dream machine, og jeg ønsker det enkelt 😅

Er det kun dream machine som har innebygget cloud key?

Det er korrekt slik du sier om injectoren. Du henter signal fra en switch f.eks. Plugger den inn i injectoren som er tilkoblet 230v. Så kabler ut ut ifra den igjen til AP. 
 

tror bare det er dream machine som har innebygget ja. Men en cloud key koster noen hundrelapper på Finn. Du trenger ikke den nyeste dyreste for et vanlig oppsett i en bolig..

 

Jeg hadde ingen peiling på edgerouter når jeg begynte. Men har fått mye god hjelp. Vlan var et nytt felt for meg 🙂

hvilken leverandør har du? Det å få internett på edgerouter er plug and play..

Lenke til kommentar

Fiber fra Telenor.

Å få internett opp å gå er vel ganske rett fram uavhengig av utstyr. Er å kunne åpne porter enkelt via en app, sette fast IP på enheter og andre type innstillinger en gjør ofte jeg ønsker å ha lett tilgjengelig på en lettfattelig måte.

Feks google Wi-Fi. Er nok ikke så avansert, men alt en trenger å gjøre er lett tilgjengelig via app, og slik ønsker jeg det skal være.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (9 timer siden):

Fiber fra Telenor.

Å få internett opp å gå er vel ganske rett fram uavhengig av utstyr. Er å kunne åpne porter enkelt via en app, sette fast IP på enheter og andre type innstillinger en gjør ofte jeg ønsker å ha lett tilgjengelig på en lettfattelig måte.

Feks google Wi-Fi. Er nok ikke så avansert, men alt en trenger å gjøre er lett tilgjengelig via app, og slik ønsker jeg det skal være.

 

 

 

 

Det er egen app til både edgerouter og controller. På appen til edgerouter kan du enkel sette fast ip. Det samme kan du gjøre på app til controlleren. Eneste du ikke kan gjør på appen er å åpne porter. Men det er veeeldig enkelt i web gui til edgerouteren. Og det er vell bare noe  du gjør en gang..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
ProphetSe7en skrev (11 timer siden):

Ble en UniFi Dream Machine Pro, fikk en god pris på denne så da slo jeg til.

En anbefalt yt video som tar for seg oppsett av unifi fra start til slutt?  Grunnleggende oppsett, samt litt mer avanserte funksjoner som kan være lurt å ha/få kjennskap til?

Vet ikke om den dekker det du spurte etter, men han har mange gode filmer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...