Gå til innhold

Har bestilt Unifi AP og switch, hva mer trenger jeg for å komme i gang?


Anbefalte innlegg

Har bestilt 2 stk Unifi 6 Lite og en 8-60W switch.

Jeg har en router jeg ønsker å bruke videre grunnet utmerket foreldrekontroll, men jeg er faktisk usikker på hva mer jeg trenger for å få Unifi AP i gang, samt opprette SSID, gjestenett osv.

Noen som kan si hva mer jeg trenger her før jeg er oppe å kjører?

Edit: Leser at switchen jeg har valgt blir ekstremt varm. Er der noen andre som er anbefalt å bruke og som gir strøm til AP samtidig som den ikke blir ekstremt varm? Ting blir gjerne montert i et skap, så ikke helt heldig om det er varmegang i det

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Vil anbefale deg å få en CloudKey også. 
Da kan du enkelt sette opp wifi nett, samtidig som du kan konfigurere switchen, alt på ett sted.
Hadde den samme switchen selv noen dager. Ble nokså varm, men ikke noe jeg reagerte veldig på.


Byttet den ut med en Unifi Switch mini 🙂 Men det var bare siden den hadde feil spenning på poe iforhold til en del utstyr jeg hadde.

 

Endret av Olstig
Lenke til kommentar

Ja fant ut at switch ikke kan drifte AP om jeg skjønner dette riktig. Skulle hatt en nybegynner guide for å sette dette opp og valg av utstyr, hvilke switch passer til AP osv.

Så hvilke switch trenger jeg her?

Unifi Cloud Key er for å administrere AP og switch? Dette kan ikke gjøres via app på mobil, docker på serveren eller tilsvarende?

 

Edgerouter er en helt vanlig router? Jeg ønsker å bruke router jeg har, bare koble ut wifi delen på den. Grunnen til dette er at jeg trenger et enkelt oppsett for å føre opp ulike brukergrupper som har ulike tider de har tilgjengelig internett, samt antall timer de har internett tilgjengelig. Har ikke vært noe problem med de tre eldste barna, men han yngste er helt besatt av spilling, yt osv. Med faste rutiner så er han innforstått med at nettet forsvinner til faste tider, samt etter xx timer bruk. På den måten går det greit og han er aktiv og ute med venner. Uten disse rutinene der en bryter nettet vilkårlig så går det gale.

Så router må ha foreldrestyring som Disney Circle, Synology eller tilsvarende som gir forutsigbarhet og enkel mulighet til å gi "bonus" tid eller sette på pause via en app på mobilen. Synology virker å ha bra styring på dette, og deres router kan settes i bridge mode og kan vel sånn sett fungere med Edgerouter?

Jeg har som sagt lite kontroll over hvilken HW jeg trenger her😄

Lenke til kommentar
agvg skrev (5 minutter siden):

De blir da ikke noe spesielt mye varmere enn andre poe switcher så jeg tviler sterkt på at det er noe tema. 

Mye mulig. Var en gjennomgående tilbakemelding på prisjakt, komplett og andre steder. Men om jeg ikke kan bruke den switchen til de AP jeg har valgt så hjelper det jo ikke så mye likevel.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du ikke kunne bruke den,  både APene og switchen kjører POE. 

POE switcher blir jo selvsagt mye varmere enn de uten POE, særlig hvis man kjører utstyr som trekker mye strøm, de to APene drar ikke stort med power.  Har da satt opp endel slike switcher og har aldri noensinne tenkt på at de  var noe spesielt varme. 

Lenke til kommentar
agvg skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle du ikke kunne bruke den,  både APene og switchen kjører POE. 

POE switcher blir jo selvsagt mye varmere enn de uten POE, særlig hvis man kjører utstyr som trekker mye strøm, de to APene drar ikke stort med power.  Har da satt opp endel slike switcher og har aldri noensinne tenkt på at de  var noe spesielt varme. 

Fant dette fra en brukererfaring på komplett:

Sitat

Vær oppmerksom på at denne switchen kun støtter IEEE802.3af PoE, og derfor ikke kan drifte pass-through porten på ubi's 8-porter switch (US-8), eller Unifi AP LITE som krever 24v passiv PoE. Den kan dog drifte selve US-8.

 

Lenke til kommentar

Kjøre docker I dockstsrter eller unraid er jo lekende lett.

Forstår jeg det riktig med at switchen flex mini får strøm fra 8-60 som jeg har på vei? Så da kan jeg putte inn en slik mini i hver tv-benk og ikke trenge ekstern strøm til disse?

Om jeg bruker Circle eller en Synology i bridge trenger jeg en router. Hva er da forskjellen på edge of USG?

Lenke til kommentar

Kan du ikke bruke poe injectorene frem til du får riktig switch? Er vell litt voldsomt å kjøpe dream machine pga du ikke fikk switchene? :-))

ser du spør ovenfor om du kan mate disse med poe så du slipper strømkabel. Ja det kan du. Er 1stk poe input på dem. 
 

flex mini var overraskende små også. Ganske fine. Nesten for galt å gjemme dem bort 😛

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...