kaaasen Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Heisann! Gjorde tidligere i kveld en avtale med en selger om kjøp av et grafikkort og et kabinett. Vi avtalte pris og hentetidspunkt (i morgen kveld klokken 19). Noen timer senere kom det fire meldinger fra selger hvor han sier at det ligger flere kort ute til høyere pris, og at han derfor må ha mer penger av meg. Jeg synes jo dette er helt feil, og at en avtale er en avtale. Spesielt siden jeg avsto fra å kjøpe et bedre kort som ble lagt ut til samme pris rett etter jeg hadde inngått avtale med selger. Jeg kan legge ut dialogen her: Sitat Hei. Dersom du har mulighet til å sende kortet i posten vil jeg gjerne kjøpe det. Jeg dekker selvfølgelig fraktkostnader. Mvh KJØPER SELGER skrev: Hei. Kan sende det, men det blir litt styr for meg. 1250,- så sender jeg imorgen. Mvh SELGER Du skrev: Jeg kan hente det i morgen hvis du slenger med kabinettet du selger gratis - så slipper du styret og blir kvitt to ting på én gang. SELGER skrev: 1150,- er alt ditt:) Du skrev: Si 1050, så har vi en deal SELGER skrev: 1100 da Du skrev: Den er god. Det er en helt allright pris uansett. Når i morgen passer det at jeg kommer og henter? Antar at Vipps er greit, eller vil du ha kontant? SELGER skrev: Etter kl 19.00. Jobber til 18.00 🙂 Du skrev: Den er god. Gjelder det samme for i kveld eller? For da kan jeg nesten like gjerne hente i kveld dersom det passer SELGER skrev: Kan vi ta det imorgen🖖? Skal bort ikveld så passer ikke da Du skrev: Ja, selvfølgelig kan vi det. Jeg sender melding litt før jeg reiser innover, men tar sikte på å være hos deg rundt klokka 19 i morgen. Gi gjerne adressen, så kjører jeg rett på SELGER skrev: <ADRESSE>, sees imorgen:) Du skrev: Det gjør vi! Ha en fin kveld! I dag, 19:46 SELGER skrev: Har sett på en del priser på dette skjermkortet Tror 1250,- for case og kort er fair. Flere kort som ligger ute mellom 1400-1900,- Derav selges ikke dette til 1100,- med case Jeg antar at jeg har noen rettigheter her? Det er ikke snakk om store summen, men jeg mener - en avtale er en avtale, ikke sant? Edit: Tittelen hadde en grov feil - og handelen ordnet seg da selger ga seg etter litt press. Endret 10. desember 2020 av kaaasen Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Dette høres ut som en kjøpsavtale for meg, men så spørs det hvor langt du vil gå for 150kr. Hvis du vil lage bråk så kan du påpeke at dette er et avtalebrudd. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Gavekort skrev (2 minutter siden): Dette høres ut som en kjøpsavtale for meg, men så spørs det hvor langt du vil gå for 150kr. Hvis du vil lage bråk så kan du påpeke at dette er et avtalebrudd. Ja man kan jo forsøke, selv om man ikke er sikret før man har fått varen, prisen er jo god så kanskje litt for god til å være sant? så godt mulig man ikke har noe sak i forbrukerrådet uansett? Slik forbrukerrådet prioriter fortiden. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 7. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2020 Nei, jeg vil jo ikke gå noe som helst for å si det på den måten. Men det var en grei deal, og jeg synes at det er ergerlig at folk er så useriøse. Rett etter at jeg hadde gjort denne avtalen fant jeg et bedre kort til samme pris, men som jeg droppet siden jeg hadde en avtale. 1 Lenke til kommentar
apxapx Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Hadde du allerede betalt hadde dette stått seg litt annerledes. Jeg tenker selger må få lov til å justere prisen hvis han har fått ny informasjon. En butikk har jo også lov til å endre prisen hvis en vare er priset feil. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) kaaasen skrev (11 minutter siden): Nei, jeg vil jo ikke gå noe som helst for å si det på den måten. Men det var en grei deal, og jeg synes at det er ergerlig at folk er så useriøse. Rett etter at jeg hadde gjort denne avtalen fant jeg et bedre kort til samme pris, men som jeg droppet siden jeg hadde en avtale. Har opplevd verre, folk har blokkert meg etter å ha betalt, for å ungå å jeg skal kreve penger igjen, synd å si det, men fikk til slutt løst det med vipps. Så slik er jo livet, men synd man skulle trenge å lage sak på bagateller, men hvis man ikke gjør det er det pluselig greit å endre meninger underveis. Nå tror jeg det ikke er feilprising men kan jo ikke være sikker, prøver å mene prisen er ikke helt urimlig men billig så er jo risiko selger prøver seg. Men står ikke hva slags skjermkort GTX 1060 ellere bedre? RX580 eller ligdene? Endret 7. desember 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Slik jeg ser det forsøker kjøper seg på å få opp prisen til det han egentlig skulle ha. Han har en avtale om salg og tar derfor sjansen på at du fremdeles vil kjøpe det, siden det "kun" er 150 kr. Jeg mistenker at dersom du kontant svarer at du ikke lenger er interessert, så er han villig til å gå for avtalt pris likevel. Uansett, for meg fremstår dette fullstendig useriøst fra selgers side. To alternativer: 1. Hvis dette er et kort det er lett å få tak i fra andre selgere, hadde jeg svart han at dette er avtalebrudd og at du ikke ønsker å handle med en useriøs selger. Så hadde jeg satt strek og kjøpt det fra noen andre, så kunne han sittet der med skjegget i postkassen. 2. Hvis dette kortet er vanskelig å få tak i, og handelen foregår på Finn.no, hadde jeg vurdert å kjøpt det for 150 kr mer, for så å gi han laveste score etterpå. Igjen pga. useriøs selger. Og uavhengig av hva du velger hadde jeg meldt han til Finn.no for å avtale priser han i ettertid nekter å selge for. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg henrikwl Skrevet 7. desember 2020 Populært innlegg Del Skrevet 7. desember 2020 apxapx skrev (9 minutter siden): Hadde du allerede betalt hadde dette stått seg litt annerledes. Jeg tenker selger må få lov til å justere prisen hvis han har fått ny informasjon. En butikk har jo også lov til å endre prisen hvis en vare er priset feil. Men det stemmer altså ikke. Har man avtalt en handel til en pris så er det den prisen som gjelder og man kan ikke drive og endre den etter eget forgodtbefinnende. En butikk har heller ikke lov til å gjøre dette, du har krav på å få kjøpe varen til den prisen den var merket med. Unntaket er hvis feilen er så graverende at du måtte forstå at den var feil (iPad til 10 kroner, for eksempel), men som hovedregel er det den prisen man blir enige om som gjelder. 14 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 7. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Takk for masse feedback folkens. Har hatt en god del dialog med selger etter første post. Her er noe av det han skriver: Sitat Er jo klassisk feilprising av produkt Og jeg har jo ikke tatt imot betaling Sitat Jeg var uviten om hvor mye kortet var verdt Og det er vel valgfritt i norge å selge eller ikke så vidt jeg vet Sitat Nei, det er forsåvidt greit det. Beholder kortet selv. Mottok aldri noen betaling av varen Og det var klar feilprising Edit: Det kan se ut som selger snur. Jeg siterer: Sitat Ja, jeg ser jo at du skrev ovenfor her: selger har trukket seg Du har rett til å kreve at handelen gjennomføres etter avtalen. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Jeg ser jo at det er bindene, noe jeg ikke var klar over når. Trodde det måtte være betalt for at en avtale er en avtale Edit 2: Sitat Men velger etter dette å ikke selge kortet og beholde det selv. Hvis du ikke vil ha det, noe du sannsynligvis ikke ønsker. Forstår det. Jeg trodde at varen måtte være betalt. I dag, 20:53 Du skrev: Joda, jeg ønsker fortsatt både kort og kabinett til avtalt pris. Endret 7. desember 2020 av kaaasen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Kajac skrev (5 minutter siden): 2. Hvis dette kortet er vanskelig å få tak i, og handelen foregår på Finn.no, hadde jeg vurdert å kjøpt det for 150 kr mer, for så å gi han laveste score etterpå. Igjen pga. useriøs selger. Og uavhengig av hva du velger hadde jeg meldt han til Finn.no for å avtale priser han i ettertid nekter å selge for. hva hjelper dette? tviler på omdømme spiller liten rolle for en del ebay og finn selgere, man blir jo upopulær men enkelte bryr seg lite om det. Finn gjør vel lite med saken hvis ikke forbrukerrådet gjør noe. Er jo ikke overraskene selgeren bagatiserer dårlig vifte eller coolwine er jo slik når man kjøper billig dritt. Sitat Men det stemmer altså ikke. Har man avtalt en handel til en pris så er det den prisen som gjelder og man kan ikke drive og endre den etter eget forgodtbefinnende. En butikk har heller ikke lov til å gjøre dette, du har krav på å få kjøpe varen til den prisen den var merket med. Unntaket er hvis feilen er så graverende at du måtte forstå at den var feil (iPad til 10 kroner, for eksempel), men som hovedregel er det den prisen man blir enige om som gjelder. Hva gjør finn og forbrukerrådet med slike saker? fint lite tror jeg. Slik de behandler folk generielt, så ingen gidder å ta saken til domstolen for små beløp. Endret 7. desember 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 7. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2020 Ja, da ordnet det seg. Sitat Sier vi det. Jeg må nok lese igjennom den avtalebiten 1900 imorgen? Du skrev: Ja, det høres bra ut. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 7. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2020 Takk for input folkens. Det er ikke så mye prisen som er problemet, men prinsippet som LMH1 var inne på 😊 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 kaaasen skrev (Akkurat nå): Ja, da ordnet det seg. Kjempeflott! Helt sikkert en som bare prøvde seg. Lett å dra uvitenhetkortet når "svindelen" ikke fungerer 2 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 7. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2020 LMH1 skrev (19 minutter siden): Men står ikke hva slags skjermkort GTX 1060 ellere bedre? RX580 eller ligdene? Det var et 1060 6Gb kort som ble lagt ut til 1000, som jeg så før det var gått et minutt 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 apxapx skrev (1 time siden): Hadde du allerede betalt hadde dette stått seg litt annerledes. Jeg tenker selger må få lov til å justere prisen hvis han har fått ny informasjon. En butikk har jo også lov til å endre prisen hvis en vare er priset feil. Nei, en avtale er en avtale. Har man avtalt en pris, så er det denne prisen varen skal selges for. Noe annet er totalt useriøst. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 En avtale er bindende, så du burde få det til avtalt pris. Men om du ser på det andre veien også, hvis du hadde trukket deg, tror du selger hadde krevd å få selge det til deg for den prisen dere hadde avtalt? Det hadde han faktisk hatt like rett å gjøre. Er alltid en part som trekker seg på finn, og det er ganske irriterende til tider. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Dessverre vanlig, har kjørt for og hente og betale endel ganger hvor det plutselig har kommet inn ett "bud" jeg må by over, som regel har jeg snudd i døra og reist, i de fleste tilfellene går det ti minutter så hadde denne nye budgiveren trekt seg gitt Endret 7. desember 2020 av agvg Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 agvg skrev (17 timer siden): Dessverre vanlig, har kjørt for og hente og betale endel ganger hvor det plutselig har kommet inn ett "bud" jeg må by over, som regel har jeg snudd i døra og reist, i de fleste tilfellene går det ti minutter så hadde denne nye budgiveren trekt seg gitt Da hadde jeg enten bydd enda mindre, eller trekt meg, for å straffe useriøs selger Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 Du hadde en avtale, som du sånn sett kunne tatt videre som forliksklage, men ord mot ord og det tar 2-3 mnd og koster et rettsgebyr pluss mange timer av din fritid... så jeg ville hoppet videre til neste seriøse selger. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Rune_says skrev (13 timer siden): Du hadde en avtale, som du sånn sett kunne tatt videre som forliksklage, men ord mot ord og det tar 2-3 mnd og koster et rettsgebyr pluss mange timer av din fritid... så jeg ville hoppet videre til neste seriøse selger. Helt ord mot ord er det jo ikke da, hele chatloggen ligger jo her i tråden til og med. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå