tbfk Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Går siste året på vgs og er veldig usikker på hva jeg skal søke på når det kommer til videre studier. I skrivene tid står det nok mellom datingenør og informasjons- og datateknologi. Jeg sliter veldig med å velge mellom disse to. Hva er egentlig forskjellene på disse to studiene? Hvilket jeg flest muligheter til videre studie og hvilket gir flest jobbmuligheter? Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Siden du ikke nevner utdanningssted er det umulig å si nøyaktig hvilke to studier du tenker på. Du skal vite at det ikke finnes noen navneregler for studier i Norge, så hva hvert løp heter er litt tilfeldig, og det gjelder spesielt for IT-utdannelsene. Ord som dataingeniør, datateknologi, datavitenskap, informatikk, og informasjonsteknologi brukes litt om hverandre. I praksis må man altså studere emneplanen for å finne ut nøyaktig hva et studium rommer, men grovt sett kan nok studiene deles i to grupper: Ingeniørstudiene som ofte er bachelorgrader ved navn «Ingeniør, data». Man lærer om programvareutvikling, men har også generelle ingeniøremner som matte og fysikk. Det femårige sivilingeniørstudiet i datateknologi ved NTNU er kanskje «kongen på haugen» her. Resten (i mangel av et penere navn), hvor fokuset kun er på IT og man gjerne slipper unna med minimalt med matematikk. Hva gir best jobbmuligheter? Markedet for utviklere er så godt for tiden at om du går den veien spiller det knapt noen rolle hva du studerer, så lenge du lærer å programmere. Om du derimot ønsker å jobbe med mer spissede felter, for eksempel hardware, sikkerhet eller kunstig intelligens, får studiet ditt større betydning. Om du har noen løse eller faste tanker om hvilken retning du ønsker å bevege deg i, kan jeg gi deg noen pekere. Lykke til med valget! Endret 7. desember 2020 av Vardark 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå