Redaksjonen. Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Nye halvledere og stållegeringer øker rekkevidden for elbiler [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 https://linearlabsinc.com/m200-smart-motor-for-micro-mobility/ 2,7 kW nominell / 4,0 kg = 0,675 kW/kg 1,0 kW nominell / 3,7 kg = 0,27 kW/kg Lucid Air sin motor skal visstnok levere 500 kW med bare 74 kg = 6,76 kW/kg, eller rundt 10 ganger bedre vekt/effekt-forhold enn det Linear Labs presenterer. Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller henger ikke Linear Labs helt med her? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Simen1 skrev (4 timer siden): https://linearlabsinc.com/m200-smart-motor-for-micro-mobility/ 2,7 kW nominell / 4,0 kg = 0,675 kW/kg 1,0 kW nominell / 3,7 kg = 0,27 kW/kg Lucid Air sin motor skal visstnok levere 500 kW med bare 74 kg = 6,76 kW/kg, eller rundt 10 ganger bedre vekt/effekt-forhold enn det Linear Labs presenterer. Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller henger ikke Linear Labs helt med her? Det er her snakk om motorer som går på veldig lavt turtall, maks 450 o/min mot elbilmotorer som går i området 15.000 til 20.000. Noe av poenget er vel at dette er navmotorer og at en ikke ønsker noen utveksling. En vil ha motorer med høyt dreiemoment som kan drive hjulene direkte. Lite turtall -> tung motor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Men hvis det øker vekta (pr kW) med en faktor 10 i samme slengen, er det da verdt vektpesparelsen på å ha en utveksling? Når virkningsgraden også virker laber så ser jeg ikke poenget. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 Simen1 skrev (10 timer siden): Men hvis det øker vekta (pr kW) med en faktor 10 i samme slengen, er det da verdt vektpesparelsen på å ha en utveksling? Når virkningsgraden også virker laber så ser jeg ikke poenget. Uten at jeg har satt meg inn i det, så tipper jeg at det er et spørsmål om økonomi. For lite krevende anvendelser innendørs og flat gulv og svært lave hastigheter er nok nok! I følge fysikkens lover (tror jeg) er det umulig å få veldig høy effekt ut av en motor med lavt turtall. Om motoren med maks 450 o/min skulle ha samme effekt som en motor med 15.000, måtte dreiemomentet være 33 ganger høyere! Ta Leafmotor som eksempel: ca 100 kW ved 15.000 o/min og ca 220 NM. En 450 o/min mptor måtte ha et moment på 7.333 Nm! Leaf's elmotor har imidlertid et moment på 220 Nm fra 0 til ca 5.000 o/min og deretter konstant effekt (altså synkende moment). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå