Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodtrykksmedisin spørsmål

Gjest 067ef...771

Anbefalte innlegg

Gjest 067ef...771

Begynte på Candesartan Krka 8 mg i dag.

candesartan. cilexetil.

Hvor lang tid tar det før jeg vil merke noen reduksjon på blodtrykket montro? Kroppsvekt 93 kg omtrentlig. Vil jeg merke det i dag, i morgen eller først etter flere dager?

Mitt diastoliske ligger på ca. 100, mens det systoliske ligger ganske høyt. Har hatt mildere symptomer en god stund, uten å koble det til å være blodtrykket. Så det var når disse ubehagene ble ekstra sterke jeg til slutt spurte legen min. Har hatt høyt blodtrykk uten å måtte ta medisiner før, men greide å gå ganske bra ned i vekt, men det har lagt på seg igjen.

Er dette synonympreparatet like godt som originalpreparatet? Fyllstoffer og andre hjelpestoffer er de så og si like, eller kan det være forskjeller der med virkninger el. bivirkninger fra disse? Det var en helt merkelig prisforskjell på 10 ganger rimeligere for synonympreparatet.

Om noen har noe mer interessant informasjon om denne medisinen å dele så del gjerne.

Anonymous poster hash: 067ef...771

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Felleskatalogen sier:
"Antihypertensiv virkningen inntreffer vanligvis i løpet av 2 timer. Ved fortsatt behandling nås maks. reduksjon av blodtrykket vanligvis innen 4 uker, og opprettholdes ved langvarig behandling."

Ellers er det ikke mye å si. Det er et velprøvd preparat som har vært på markedet i hver fall > 20 år. Det finnes flere synonympreparat, det skal ikke være noen forskjell i virkningen mellom disse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synonympreparat har helt samme virkning som originalpreparatet, samme virkestoff. Forskjellene ligger i at det ene preparatet er dyrere enn der andre og med forskjellig produktnavnet som markedsføres, samt at firma som som står bak medisinen er forskjellig. Mao: velg det billigste, ikke bruk unødvendig mye penger når virkning og kvalitet er helt den samme

Lenke til kommentar
Gjest 067ef...771

Takker for raskt svar.

Tok det kanskje kl 10 etter legebesøket. Har ikke drevet med overdreven måling. Men bare gått og kjent at det kanskje er der enda. Da litt sånn tilstrammet i mage, bryst, hode og ymse andre steder. Men de tre peker seg litt ut. Hun på apoteket forklarte at noen gjerne skiftet tiden de tar produktet på dersom de har plagsomme bivirkninger. Og jeg begynte ikke å google særlig før etter legebesøket. Kom da over en svært interessant studie som sier at reparasjonshormonene til hjertet som virker på oss alle nattestid får gjort en bedre jobb dersom man tar dosen på kveld. Den kilden forteller også at det da gjerne er nyttig å heller få en kortvirkende type blodtrykksmedisin som man da tar daglig på kveld. https://www.medicalnewstoday.com/articles/224989#1

Tenker som så at kanskje jeg skulle skifte den jeg har fått til kveld basert på artikkel, uten å bry legen med spørsmålet her og nå. Siden det virker som farmasøyt tenkte at det var vilkårlig og at opplevde bivirkninger er det styrende. Fikk opplyst at disse virker gjennom hele døgnet og at det var derfor man kunne velge før leggetid om bivirkninger er for plagsomme. 1 tablett daglig om morgen står påskrevet pakningsvedlegget. Og det var ikke så nøye om man spiser mat eller ikke. Men, man burde unngå smertestillende type medisin som Ibux, men at paracetamol er ok. Ellers skulle jeg få en oppfølgingsamtale med de på apotek etter en uke, som jo virker veldig positivt.

Så jeg har hatt de samme liknende blodtrykksymptomene som i hele helgen utover dagen. Jeg har derfor tenkt at det er mer behagelig å hvile, så jeg har hvilt forskjøvet litt på døgnrytme. Kjenner det i hodet nå, men det er nok mest pga. for mye søvn på ettermiddag/kveld nå i dag. Målte blodtrykket fra å nettopp å kommet ut av hvile til 141/94 som jo virker ut som rimelige tall. Jeg trippelmålte ikke verdien for gjennomsnitt.

Har lest at folk går med høyt blodtrykk og gjerne ikke merker det. Der må jeg si at det samme har nok skjedd meg, men at jeg har merket at det er noe ubehag i mage og bryst over veldig mange uker. Og at disse plagene ble mer påtalt nå med blodtrykk oppi 175 til 160 område. Er veldig ubehagelig å leve som en overtrykket ballong. Det virker jo som ting er på rett vei, så nå er det jo vekt, bevegelse, saltinntaket som må fokuseres på.

Merket at selv om jeg benyttet toalettet hos lege før jeg gikk derfra, så var urinen nokså mørk neste gang jeg gikk på toalettet et par timer senere. Kan jo være en ren tilfeldighet, eller at det kanskje bare er slik medisinen var begynt å gi virkning?

Lenke til kommentar

Når man startet på blodtrykksmedisiner, så går det flere uker før man ser full effekt, typ 4-6 uker. Du vil ikke merke noe over natten. Candesartan er en såkalt AT2-blokker, og medisinen skal hemme en biokjemisk reaksjon hvor medisinen da indirekte vil senke blodtrykket. Andre medisiner som virker direkte på blodårene har effekt etter mye kortere tid. 

Lenke til kommentar

Noen blodtrykksmedesiner tar lang tid, 4-6 uker før virkningen er på topp. Andre virker rimelig fort, brukes på akutten. Spør fastlegen din (logg inn på helsenorge). Det er også viktig å ta medesinen til faste tider, og når på døgnet du tar den. Å ta blodtrykksmedesin på kveldstid, slik at virkningen kommer om natten, når du har naturlig lavere blodtrykk, kan være uheldig.
Vart mye ,,,.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 067ef...771

Etter samtale med faramasøyt som utleverte blodtrykksmedisinen, så oppfattet jeg det som om at det var nesten vilkårlig når man tok disse, bare de blir tatt på samme tidspunkt. Dersom jeg glemmer meg ut så skulle jeg heller hoppe over et døgn fikk jeg beskjed om. Halveringstiden gjør at virkningen sitter i bittelitt likevel.

Artikkelen jeg viste til nevner jo at leger som regel skriver ut ACE hemmere til å tas om morgenen. Den indikerer også at dette kanskje er litt feil. Så jeg vil jo det beste for helsen. Det vanskeligste er jo å holde seg i fysisk god form for meg.

Ellers så er de største bivirkningene jeg har opplevd til nå skjedd den første timen eller to etter at jeg har tatt pillen. Føler det da i magen og brystet, men det gir seg gjerne etter opptil et par timer. Jeg syntes at de virket rimelig fort jeg på blodtrykket mitt. Litt hodepine har jeg hatt en sjelden gang. Har vel følt meg kvalm kun en gang på alle disse dagene. Det kan kanskje virke som at de sterkeste bivirkningene var i løpet av de første 2-3 døgn. Men, hver gang jeg tar pillen så har jeg dette ubehaget i kroppen. Det er vel noe jeg vender meg til antar jeg. Nå bør jeg jobbe med å leve sunnere, for det er det vanskeligste for meg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...