Gå til innhold

Hva menes med dette i Espen Thoresens innlegg

Gjest

Anbefalte innlegg

Hva mener han med følgende utsnitt: 

At NRK nekter å ta av Ali-figuren til Robert Stoltenberg beviser at det er høyere under taket i staten enn hos TVNorge. Som om det er noe nytt. For mange år siden intervjuet jeg en Radio 1-stjerne på Petre. Han ledet Coca-Cola Topp 20, men harselerte med at det neppe var lovlig å si Coca-Cola på NRK. Det går fint, forsikret jeg ham. Jeg drikker cola selv. Men tør du si at cola smaker skit? Nei, det kunne han ikke, men det kan jeg. Jeg tørr også si at TVNorge-ledelsen stinker, skam dere

Dette er fra innlegget i Dagbladet 

Link https://www.dagbladet.no/meninger/woke-up-tvnorge/73147842

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyt under taket = Enighet om at man kan være ærlig med egne meninger uten represalier og straff.

"neppe var lovlig å si Coca-Cola på TV" = TV- og radio-kanaler som betales for av statlige midler og lignende (kort sagt, de er ikke reklamefinansierte) har normalt føringer om at de skal være objektive. Så de holder seg unna spesifikke merkenavn og sier heller generiske navn. Eksempler er å f.eks. heller si søkemotor enn å si Google, og heller si bildemanipulering enn å si Photoshoppet. Så istedefor å si Coca-Cola så burde NRK-ansatte si cola, og ikke Coca-Cola. Ja, Coca-Cola er cola, men ikke all cola er Coca-Cola. Dette gjøres for å holde ledelsen innad i NRK happy så de ikke får tyn for at NRK har gitt gratis reklame til en spesifikk produsent.

"Men tør du si at cola smaker skit?" = Her refereres det til potensiell søksmål fra en produsent hvis man sier noe negativt om de eller deres produkter.

Så kort og greit, en privatperson/frilanser kan være friere i hva han sier offentlig enn en statsfinansiert (har-lyst-å-være) objektiv aktør. Dette er også årsaken til at alt for mange wannabe's på twitter føler for å si "Mine tweets er personlige og representerer ikke min arbeidsgiver" og lignende disclaimere. Dette medfører også at folk er mye mer ærlige etter de slutter i slike jobber enn når de fortsatt er under kontrakt.

Lenke til kommentar

TVNorge er jo ikke profesjonelle. Selv amerikansk massemedia som er mer politisk koorekt kan man si er proffe nok til å klippe vekk noe problematisk ved en film eller serie fremfor å utslette hele filmen/serien; ihvertfall om den eller det det er snakk om ikke er essensiell for hele produktet, og EØ er en perifer rollefigur i NOSOG og kan klippes bort. Vent, sa jeg "klippet bort"? Der krenket jeg visst skallede. Håper jeg ikke får Rhino på nakken:lol:

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
21 hours ago, AnthonyEdwardS said:

"Men tør du si at cola smaker skit?" = Her refereres det til potensiell søksmål fra en produsent hvis man sier noe negativt om de eller deres produkter.

Han mener vel at han kan si at cola smaker skit på NRK, mens programlederen som leder et program som er sponset av Coca cola ikke kan si det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...