jesprr Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 Har hatt forkjølelse, og har nå ettervirkninger som hoste (ikke mye) og litt i nesa. Er jeg fremdeles smittsom? Har jeg fremdeles virus i kroppen eller er det kroppen som jobber bare? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 (endret) Høres ut som mulig Covid. Da skal du oppføre deg som om du allerede er smittet, og teste deg. Endret 6. desember 2020 av Kris85 Tok feil Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 (endret) Forkjølelse er virus. Vanligvis rhinovirus eller ett av de vanlige koronavirusene eller koronaviruset Sars-CoV-2. Du bør ta en koronatest før du drar på jobb. Ja du kan være smittsom. Endret 6. desember 2020 av Kryptodebunker Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 Du har faktisk karanteneplikt så lenge du ikke har testet negativt for corona. Vær også klar over at dobbelinfeksjon av corona og andre virus er en mulighet, og fører til risiko for død som er mer enn dobbel. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 Les på helsenorge.no https://www.helsenorge.no/koronavirus/testing-og-symptomer/#symptomer-pa-koronavirus Sitat Symptomer på koronavirus Symptomer på koronavirus kan være feber, hoste, tungpustethet, hodepine, slapphet, nedsatt lukt- eller smaksans og muskelverk. I noen tilfeller kan også sår hals, rennende eller tett nese og nysing være symptomer. I veldig sjeldne tilfeller kan kvalme/oppkast, diare, magesmerter, forvirringer og svimmelhet være symptomer. Covid-19, forkjølelse, influensa eller allergi? Både covid-19 og influensa er luftveisinfeksjoner, forårsaket av virus. Symptomene på korona er veldig like symptomene på influensa og det kan være vanskelig å skille mellom hva som er hva. Derfor er hovedregelen nå, får du symptomer på luftveisinfeksjon, bør du teste deg for korona. Dette gjelder også om du får en vanlig forkjølelse. Symptomene på allergi, kan i noen tilfeller være ganske like symptomene på koronavirus, slik som tett eller rennende nese, nysing, rennende eller kløende øyne og hos noen astmatisk besvær. Pollenallergi gir derimot ikke vondt i halsen, kroppsverk eller feber slik som koronavirus kan. Les mer om pollenallergi og symptomer. FHI har laget en tabell med oversikt over typiske symptomer ved luftveisinfeksjon og allergi. Hva gjør jeg hvis jeg har symptomer? Hvis du er syk, hold deg hjemme. Alle som har symptomer på korona bør teste seg. Hvis du er syk og trenger legehjelp, eller har behov for individuell helserådgivning, kontakt fastlege på telefon eller elektronisk. Har du behov for akutt helsehjelp og ikke kommer i kontakt med fastlegen, ring 116 117. Ved livstruende sykdom eller skade, ring 113. https://www.helsenorge.no/koronavirus/koronasjekk/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå