Kampsport Skrevet 9. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2020 Pallehysa skrev (På 7.12.2020 den 16.11): Setter eit stort spørsmål ved medisinbruken her. Samtidig som eg setter eit stort spørsmålstegn ved ansvarsfraskrivelsen. For det første burde ikkje bilkjøyring være eit tema eingang, om personen har så alvorlige nakkeskader, og ryggskader at ein må ta sterke morfintabletter. For det andre, så burde det ikkje vært eit tema med bilkjøyring når ein ikkje kun tar morfin, men faktisk blander det med valium. Og du snakker om frekke politimenn? Ja hvis du leser ALT som jeg skreiv i innlegget. Disse "morfin" tablettene skal virke ca 10-12timer, men han hadde misforstått da legen sa han måtte gå ned fra 3 valium til 2 for å beholde lappen gjorde han det med engang, Men må ha vært en misforståelse mellom han og legen. Han gikk ned til dose på 2 istedet for 3 (dette skjedde 6-8 mnder før denne hendelsen) men han hadde lov til å kjøre på DEPOTsmertestilliende, han har faktisk spurt legen flere ganger for å være sikker. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 9. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2020 Vegard# skrev (På 6.12.2020 den 11.39): Hvis han samtykker til midlertidig førerkortbeslag kan politiet beholde førerkortet frem til de er ferdig med etterforskning. Dersom saken ender med at han mister førerkortet får han fratrekk for denne perioden, men han risikerer at politiet bruker lengre tid på å etterforske enn tapstiden (oversoning), for ikke å snakke om dersom saken henlegges. Når han trekker samtykket har politiet tre uker på å oversende begjæring om midlertidig førerkortbeslag til retten. Dersom dette ikke er gjort kan han hente førerkortet ut igjen. Jeg antar datoen er valgt fordi det betyr at begjæringen må sendes før 1. januar og fort kan bli nedprioritert eller bortglemt mens alle tar ut feriedager i romjula Setter pris på ordentlige svar enn folk som hakker ned på min venn og mine kommentarer. Ja 100% enig at det er en idiotisk ting å gjøre men flere trenger ikke kommentere det når jeg allerede hadde skrevet dette i innlegget. Har du peiling hvordan de regner ut benzodiazepin/oxycodone til promille, fks med ei liste? Og hvilke/hvor lenge straffen er for over/under X promille? Tusen takk for ordentlig svar igjen. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) Kampsport skrev (25 minutter siden): Så visst jeg forstår deg riktig, så tar det(kan ta) lengre tid før de går igjennomsaken? Skjønner dette mtp jula så om 2 dager til må han senest ned å trekke samykke? Han tenker jo lengre tid de bruker er ett pluss for han sin den og at hater å gå ned til politiet og vil ha absolutt ingenting/minst mulig å gjøre med dem, som jeg forstår godt. Dette kan umulig være vanskelig å forstå? Du skriver at det nå har gått 3 måneder, og han har fremdeles ikke fått beskjed om hva som skjer. Veitrafikkloven har klare regler for dette : Sitat Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse. Her ligger problemet. Dersom man samtykker i førerkortbeslag, så skal beslaget snarest mulig legges frem for påtalemyndighetene, som tar en avgjørelse om beslaget skal opprettholdes. "Snarest mulig" kan bety månedsvis dersom påtalemyndigheten i det distriktet er opptatt med andre saker, slik du nå har fått oppleve. De har i utgangspunktet ingen tidsfrist på seg til å behandle saken, de beholder førerkortet til de finner det for godt å behandle saken til din "venn". Dersom man derimot ikke samtykker til beslaget, så må politiet innen 3 uker legge frem saken for Tingretten. Det er absolutt ingenting å vinne i slike saker, ved å håpe at det tar lengst mulig tid. Tvert i mot, det beste er å få saken avgjort så fort som mulig, og aller helst av en domstol, ikke av politiet selv (som også inkluderer påtalemyndigheten). Han trenger ikke forklare noe som helst når han trekker samtykket, politiet har ikke noe med hva årsaken til verken det ene eller det andre skulle være. Politiet må kun forholde seg til virkeligheten, og at de fra det tidspunktet har tre uker på seg til å fremme saken for Tingretten, noe som kan bli vanskelig midt i en pandemi, midt i julen (men ikke umulig). Bilder fra flere år tilbake, truende adferd osv. er kun avsporinger, og er helt irrelevant juridisk. Oppfør dere profesjonelt ovenfor politiet, ikke svar på noen som helst spørsmål, ikke samtykk til noe som helst, ikke forsøk å forklare noe som helst, det vil kun brukes i mot dere ... dette er alltid den beste fremgangsmåten. Dersom det er mulig, få dokumentasjon fra lege på at medisinene brukes regelmessig, og at vedkommen kan kjøre bil med disse medikamentene, kontakt eventuelt advokat dersom dere ikke selv klarer å legge dette frem som en formildende årsak i Tingretten. Endret 9. desember 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 9. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2020 Pallehysa skrev (11 minutter siden): Det å true er ikkje greit. Det at ein politimann sier klart ifra om kva han meiner er greit i henhold til lova, ser eg ikkje på som eit problem. Kva den rusa sjåføren opplevde, hadde eg ikkje satt mykje lit til. Vel du kanskje ikke. Kjenner denne personen fra jeg var født. Vet hvordan han skiller å lyve/overdrive fra sannheten...Nei å vise myndighet og gjør jobben din som politi ordentlig er to forskjellig ting. Uansett så var det personangrep og truing (t.o.m. politidama prøvde å få han til å roe seg! sier mye det for min del!) Vennen min var ikke aggressiv tilbake selv om han sa det fristet, men han visste det var en av intensjonen så han hadde fått enda mer på min venns rulleblad fks. Før dette har kompisen min jobba og har hobbier som betyr han ikke kan ha rulleblad, så det tilfeldige at de kjørte forbi fikk han vell det første. Noen som har tips til min venn (Og er ikke vits å kutte medisiner bla bla, han trenger dem, VIRKELIG. Sett han mange ganger uten til å forstå at arbeidsskadene hans har dessverre blitt verre. Men alt dere ORDENTLIGE svarer har sagt, noe dere kan hjelpe han med enn det som er skrevet? Burde han kontakte en advokat tror han er på AAP, så pengene er ikke akkurat der. Vet man kan få om man er HELDIG inntil X tusen i advokathjelp. Mvh Kampsport. Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) Kampsport skrev (14 minutter siden): Har du peiling hvordan de regner ut benzodiazepin/oxycodone til promille, fks med ei liste? Og hvilke/hvor lenge straffen er for over/under X promille? Stusser veldig på dette. For meg høyrest det rart ut at legen i det heiletatt vurderer at pasienten er skikket til å kjøyre bil når han står på benzo og oxy samtidig fast. Ville tro at ein daglig dose av denne blandingen lett tilsvarer over 0.5 i promille. Kanskje til og med rundt 1. Selvfølgelig avhengig av mengde pr dag. Ellers står det jo i lova at begge medisinene er faktisk ulovlig om det gir helsesvekkelse i henhold til sikkerheiten i trafikken. Nåke som ein lett kan argumentere for at det gjør. Men eg er usikker kordan dei rekner promille her. Endret 9. desember 2020 av Pallehysa 1 1 Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 9. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2020 0laf skrev (8 minutter siden): Dette kan umulig være vanskelig å forstå? Du skriver at det nå har gått 3 måneder, og han har fremdeles ikke fått beskjed om hva som skjer. Veitrafikkloven har klare regler for dette : Her ligger problemet. Dersom man samtykker i førerkortbeslag, så skal beslaget snarest mulig legges frem for påtalemyndighetene, som tar en avgjørelse om beslaget skal opprettholdes. "Snarest mulig" kan bety månedsvis dersom påtalemyndigheten i det distriktet er opptatt med andre saker, slik du nå har fått oppleve. De har i utgangspunktet ingen tidsfrist på seg til å behandle saken, de beholder førerkortet til de finner det for godt å behandle saken til din "venn". Dersom man derimot ikke samtykker til beslaget, så må politiet innen 3 uker legge frem saken for Tingretten. Det er absolutt ingenting å vinne i slike saker, ved å håpe at det tar lengst mulig tid. Tvert i mot, det beste er å få saken avgjort så fort som mulig, og aller helst av en domstol, ikke av politiet selv (som også inkluderer påtalemyndigheten). Han trenger ikke forklare noe som helst når han trekker samtykket, politiet har ikke noe med hva årsaken til verken det ene eller det andre skulle være. Politiet må kun forholde seg til virkeligheten, og at de fra det tidspunktet har tre uker på seg til å fremme saken for Tingretten, noe som kan bli vanskelig midt i en pandemi, midt i julen (men ikke umulig). Bilder fra flere år tilbake, truende adferd osv. er kun avsporinger, og er helt irrelevant juridisk. Oppfør dere profesjonelt ovenfor politiet, ikke svar på noen som helst spørsmål, ikke samtykk til noe som helst, ikke forsøk å forklare noe som helst, det vil kun brukes i mot dere ... dette er alltid den beste fremgangsmåten. Dersom det er mulig, få dokumentasjon fra lege på at medisinene brukes regelmessig, og at vedkommen kan kjøre bil med disse medikamentene, kontakt eventuelt advokat dersom dere ikke selv klarer å legge dette frem som en formildende årsak i Tingretten. Som sagt, så var han villig å gjøre det han kunne for å hjelpe politiet. Samarbeid. Ene var at de sjekka legen og så fikk de en underskrift så de kan gjøre det (noe som ble gjort ikke lenge etterpå) Betyr generelt ikke å være samarbeidsvillig og høflig i ett bedre resultat? (Nei ikke alt alltid, men snakker om denne situasjonen.) Frivillig bevise at fks medisinene han tok har han bruker i 6-7 år FAST. Hvert akkutinnlagt (10 ganger på ca 1 år, siden ryggen blir ett smerte-helvette uten like og intense smerter og gjorde han midligtidig lam fra livet og ned. Heldigvis så gir det etterhvert (så lenge han er på disse smertestillende han får pr d.d. så har han ikke hatt noe problem. og itillegg bli kastet over rundt forbi på østlandet og mange andre plasser som har vært nærmere hans hjem. Ung mann vi snakker om her som har hatt ett liv i helvette, ja alle har opp og nedgang i livet, det er vanlig. Men denne fyren her har mistet flere venner og nære og kjenner fra ung alder. Aldri hatt besteforeldre (ja vet det jeg kommer til å skrive ikke gjør han alene om det.. Langt ifra) har mistet den ene broren via henging DAGEN FØR han ble 7. Han andre broren sluttet med heroin, trente så bra ut og kom tilbake til livet hans og foreldre osv så gikk det galt og ble en relapse. + 20 venner og bekjente. Føler konstante smerter min venn, sliter så med søvn og er deppa pga han ikke har så mange venner lengre og er mye alene med smerter og angst. Og NEI, IGJEN skriver ikke dette pga at dere som har empati skal føles synd å mannen. Men Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 9. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2020 Pallehysa skrev (23 minutter siden): Stusser veldig på dette. For meg høyrest det rart ut at legen i det heiletatt vurderer at pasienten er skikket til å kjøyre bil når han står på benzo og oxy samtidig fast. Ville tro at ein daglig dose av denne blandingen lett tilsvarer over 0.5 i promille. Kanskje til og med rundt 1. Selvfølgelig avhengig av mengde pr dag. Ellers står det jo i lova at begge medisinene er faktisk ulovlig om det gir helsesvekkelse i henhold til sikkerheiten i trafikken. Nåke som ein lett kan argumentere for at det gjør. Men eg er usikker kordan dei rekner promille her. Vel folk som går på LAR, subutex, subone og METADON får jo benzos og det står jo spesielt folk som går på LAR skal IKKE ha det. Men det vennen min får er svakere enn dette. Selvfølgelig går ha ikke på LAR. Men ja lurt på det selv. Finner du svar så setter jeg pris på det. Takknemlig at noen her som deg selv er ordentlige og ikke bare hakker på folk. Tusen tusen takk. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) Kampsport skrev (7 minutter siden): Som sagt, så var han villig å gjøre det han kunne for å hjelpe politiet. Samarbeid. Ene var at de sjekka legen og så fikk de en underskrift så de kan gjøre det (noe som ble gjort ikke lenge etterpå) Har han samtykket i at de kan få tilgang til hans helsepapirer også (facepalm) ! Det er litt sent å trekke tilbake det samtykket, men det burde jo aldri vært gitt, din venn skulle selv fått en attest fra legen på dette, å overlevert politiet. Kampsport skrev (7 minutter siden): Betyr generelt ikke å være samarbeidsvillig og høflig i ett bedre resultat? (Nei ikke alt alltid, men snakker om denne situasjonen.) Frivillig bevise at fks medisinene han tok har han bruker i 6-7 år FAST. Nei. Han skulle ikke samtykket i noe som helst, ventet til resultat av blodprøver og den slags forelå, før han begynte å fortelle politiet at han går på sterke medikamenter. Det hjelper stort sett aldri å være samarbeidsvillig i denne typen saker, men lykke til, det kan jo være dette er unntaket ? Nå har nok det toget gått, å det virker ikke helt som rådene her oppfattes, så det beste er kanskje om din venn finner seg en advokat. Endret 9. desember 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 9. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2020 Pallehysa skrev (26 minutter siden): Stusser veldig på dette. For meg høyrest det rart ut at legen i det heiletatt vurderer at pasienten er skikket til å kjøyre bil når han står på benzo og oxy samtidig fast. Ville tro at ein daglig dose av denne blandingen lett tilsvarer over 0.5 i promille. Kanskje til og med rundt 1. Selvfølgelig avhengig av mengde pr dag. Ellers står det jo i lova at begge medisinene er faktisk ulovlig om det gir helsesvekkelse i henhold til sikkerheiten i trafikken. Nåke som ein lett kan argumentere for at det gjør. Men eg er usikker kordan dei rekner promille her. Ja ulovlig hvis du kjøper på gata og kjører to forskjellige ting å få av en lege. Hvis du skulle begynne eller økedose (snakker bare om DEPOT-smertestillende ikke benzodiazepiner.) så må man vente mellom 1-3 uker, kommer ann på mange ting som hva du tåler, kjønn, kroppsvekt og andre ting og. Kjenner noen, helst damer kan bli rusa eller trøtt akkurat som de skulle lagt seg av 1 tramadol eller en halv pille-1 og kanskje 2 piller hadde de fått en slagsruseffekt. Da jeg gikk på Tramadol etter å prøvd dose på 8 om dagen paralgin forte (PF). Merker ingenting nesten, og da hadde jeg ikke høøøøøøøøy toleranse i forhold til d.d. Men har mutasjon på Cythochrome P450. Har med mottaksreceptorene i kroppen å gjøre, så tåler ting kanskje uten å merke det de folk som aldri har tatt det ville død av, så er fra person til person og alt det annet. Kunne gjerne ønske jeg ikke trengte noen medisiner. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 9. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2020 0laf skrev (13 minutter siden): Har han samtykket i at de kan få tilgang til hans helsepapirer også (facepalm) ! Det er litt sent å trekke tilbake det samtykket, men det burde jo aldri vært gitt, din venn skulle selv fått en attest fra legen på dette, å overlevert politiet. Nei. Han skulle ikke samtykket i noe som helst, ventet til resultat av blodprøver og den slags forelå, før han begynte å fortelle politiet at han går på sterke medikamenter. Det hjelper stort sett aldri å være samarbeidsvillig i denne typen saker, men lykke til, det kan jo være dette er unntaket ? Nå har nok det toget gått, å det virker ikke helt som rådene her oppfattes, så det beste er kanskje om din venn finner seg en advokat. Hvordan skulle han vite noe? Som sagt sa jeg dette ble det første tingen han har vært oppe i noe i politiet og klokka var sikkert 2 på natta når de var ferdig med han så halv tolv-tolv når han stoppa, jeg kjenner ingen advokater i det hele tatt osv. derfor som jeg igjen har skrevet er grunnen at jeg kontakta dere. Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Kampsport skrev (11 minutter siden): Ja ulovlig hvis du kjøper på gata og kjører to forskjellige ting å få av en lege. Hvis du skulle begynne eller økedose (snakker bare om DEPOT-smertestillende ikke benzodiazepiner.) så må man vente mellom 1-3 uker, kommer ann på mange ting som hva du tåler, kjønn, kroppsvekt og andre ting og. Kjenner noen, helst damer kan bli rusa eller trøtt akkurat som de skulle lagt seg av 1 tramadol eller en halv pille-1 og kanskje 2 piller hadde de fått en slagsruseffekt. Da jeg gikk på Tramadol etter å prøvd dose på 8 om dagen paralgin forte (PF). Merker ingenting nesten, og da hadde jeg ikke høøøøøøøøy toleranse i forhold til d.d. Men har mutasjon på Cythochrome P450. Har med mottaksreceptorene i kroppen å gjøre, så tåler ting kanskje uten å merke det de folk som aldri har tatt det ville død av, så er fra person til person og alt det annet. Kunne gjerne ønske jeg ikke trengte noen medisiner. Det har seg slik at alkoholikere heller ikkje merker stort av 6 øl, sjøl om dei då gjerne har ein promille på rundt 1. Derfor er det ikkje lurt å lite på korleis ein føler seg sjøl, men heller at andre utenforstående ser og vurderer din/din venns kognitive evner. I henhold til føring av tunge kjøretøy og trafikk sikkerheit. Er litt derfor eg stusser på legens råd og anbefalinger her. Samtidig som eg stusser litt på valium som eit angstdempende middel, då morfin/tramadol ofte er ein effektiv lindring for akkurat angs og depresjoner. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. desember 2020 Del Skrevet 9. desember 2020 Kampsport skrev (7 timer siden): Har du peiling hvordan de regner ut benzodiazepin/oxycodone til promille, fks med ei liste? Og hvilke/hvor lenge straffen er for over/under X promille? Noen ordner sikkert dette dersom det blir behov senere. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Hvordan gikk det med tilbaketrekkingen av samtykket? Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 15. desember 2020 Del Skrevet 15. desember 2020 Har han kjørt ruset på medisiner, og han har tatt mer enn det som var foreskrevet av lege, vil han bli domfelt. Hadde han over 1,2 i promille får han som utgangspunkt ubetinget fengsel og bot. Boten er 1,5 ganger brutto månedsinntekt. Førerkort vil fratas ham basert på promille. Over 1,2 er minst to år. 1 Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 Pallehysa skrev (På 9.12.2020 den 18.16): Det har seg slik at alkoholikere heller ikkje merker stort av 6 øl, sjøl om dei då gjerne har ein promille på rundt 1. Derfor er det ikkje lurt å lite på korleis ein føler seg sjøl, men heller at andre utenforstående ser og vurderer din/din venns kognitive evner. I henhold til føring av tunge kjøretøy og trafikk sikkerheit. Er litt derfor eg stusser på legens råd og anbefalinger her. Samtidig som eg stusser litt på valium som eit angstdempende middel, då morfin/tramadol ofte er ein effektiv lindring for akkurat angs og depresjoner. Tramadol/morfin er SMERTESTILLENDE ikke mot angst, som benzodiazepiner. Fks valium, Xanor osv. Tror du må lese litt før du kommenterer på noe du ikke har greie på. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 mobile999 skrev (På 12.12.2020 den 1.55): Hvordan gikk det med tilbaketrekkingen av samtykket? ble ingenting han vil ikke ha noe med politiet å gjøre, mer enn han absolutt MÅ. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 Donkey Kong skrev (19 timer siden): Har han kjørt ruset på medisiner, og han har tatt mer enn det som var foreskrevet av lege, vil han bli domfelt. Hadde han over 1,2 i promille får han som utgangspunkt ubetinget fengsel og bot. Boten er 1,5 ganger brutto månedsinntekt. Førerkort vil fratas ham basert på promille. Over 1,2 er minst to år. I Norge kan du kun ha en fastlege om gangen. Takk for den andre infoen. Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Kampsport skrev (Akkurat nå): Tramadol/morfin er SMERTESTILLENDE ikke mot angst, som benzodiazepiner. Fks valium, Xanor osv. Tror du må lese litt før du kommenterer på noe du ikke har greie på. Har både erfaring og kunnskap om begge typer medikament. Alkohol er også ein sentralstimulant, som kan dempe angst og depresjon. Samt være smertestillende. Men ikkje i følge deg, då det ikkje er forskrevet for akkurat dette? Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 16. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2020 Pallehysa skrev (Akkurat nå): Har både erfaring og kunnskap om begge typer medikament. Alkohol er også ein sentralstimulant, som kan dempe angst og depresjon. Samt være smertestillende. Men ikkje i følge deg, då det ikkje er forskrevet for akkurat dette? Alkohol, benzo og smertestillende er CNS - depressants. Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 Kampsport skrev (Akkurat nå): Alkohol, benzo og smertestillende er CNS - depressants. Som er akkurat det eg skriver. Alkohol og Oxy har ein angstdempende effect. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå