Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for kjøring med medisiner i blodet.

Kampsport

Anbefalte innlegg

Hei. Har en venn av meg som ble tatt for å kjøre med medisiner i blodet. Les hele innlegget før du kommenterer.

Vennen min har to nakkebrudd og prolaps og slitasje i korsryggen. Han spurte etter min hjelp men er ingen ekspert på dette, så jeg spør her. Han får medisiner for angst/panikkangst og smertestillende han går fast på. Valium og Oxycontin(oxycontin er depotmedisin som virker over lang tid)

Han ble stoppet for nesten TRE MÅNEDER siden. Politimannen som var frekk og veldig uprofesjon (kjenner litt til denne politimannen så er sikker på at han snakker sant) Uansett, han hadde tatt dosen av medisinene som har tar daglig og legen sier han kan kjøre bil på depotsmertestillende. (gått på slikemedisiner i flere år). Han hadde tatt litt mer enn det han skulle. Han fortalte meg at han hadde vært på butikken og kjøpt ei brus. Han kjørte litt så måtte han stoppe for å sjekke noe på telefonen. Etter noen få minutter så kommer sivilbilen til UP (tror det er UP) og stopper i bakken, på med lysene og rygger tilbake og parkerer ved siden av. De går ut av bilen og snakker til vennen min. Det var da han politimannen begynte å bli veldig frekk og personlig...mens politidama var helt rolig og profesjonell. Han ble kritisert for å være blank i øynene osv så han måtte ut av bilen og ta noen tester...Så blir han jo som standard kjørt til legevakt for blodprøve. Han samarbeider og er ikke frekk tilbake selvom snuten var det. Han hadde lagt ut ett bilde for ett eller to år siden av politifolk på ei side med kontrollvarsling, du så ikke ansiktet til dem (sett bildet selv) og var bare to politi, offentlige tjenestemenn som sto ved siden av en bil, kunne ikke se skilt, husker ikke om det var en privatbil, sivil eller politibil. Politimannen truet han på en aggressiv måte med dette bildet, hvis han gjorde noe sånt igjen ble han anmeldt sa han...Er det ulovlig å legge ut sånn bilde?? Og truinga fra politimannen var veldig unødig og aggresivt. Ja han har jo selvfølgelig skyld i ruskjøring. Men å bli behandlet slik? Politiet tok førerkort og sa pga corona så ville det ta 3-4 UKER å få svaret fra politi/blodprøven. Det har nesten gått tre MND..Kan han få redusert straff på noen måte pga dette? Har personlig hørt om det men ikke sikker. Og de må jo trekke fra "promillen" mtp medisinene han har LOV til å kjøre på? Har dere noen gode råd eller innspill som jeg kan hjelpevennen min med? Han har hatt ett tøft liv med lite søvn kronisk og kroniske intense smerter og har mistet mange venner og familie, ja vet politiet driter i det og det er irrelevant, men synes synd på han..Vært som en kasteball i helsevesen lange turer til fire-fem forskjellige sykehus...Selv om han sto stille med motoren igang er det jo ruskjøring, men han kjørte jo ikke når de så, har det noe å si? sikkert ikke. Men uansett så synes jeg tre mnd uten å få svar er sykt lenge. Og han vil ikke kontakte politiet angående dette og det skjønner jeg. 

Kan være detaljer jeg har glemt å skrive, så bare spør om det er noe dere lurer på så skal jeg svare så godt jeg kan. Takk på forhånd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kampsport skrev (39 minutter siden):

Selv om han sto stille med motoren igang er det jo ruskjøring, men han kjørte jo ikke når de så, har det noe å si?

Nei, det har ingenting å si.

Forstår jeg det rett at svaret på blodprøvene ikke har kommet ennå?

Kampsport skrev (40 minutter siden):

Og han vil ikke kontakte politiet angående dette og det skjønner jeg.

Har han samtykket til førerkortbeslaget? Da han gå til politiet og trekke tilbake samtykket. Fredag den 11. desember er ideelt tidspunkt å gjøre dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 timer siden):

Nei, det har ingenting å si.

Forstår jeg det rett at svaret på blodprøvene ikke har kommet ennå?

Har han samtykket til førerkortbeslaget? Da han gå til politiet og trekke tilbake samtykket. Fredag den 11. desember er ideelt tidspunkt å gjøre dette.

Ja, de hadde tatt jo tatt førerkortet uansett. Hvorfor må han gå til politiet og trekke tilbake samtykket???? Og hvorfor fredag den 11. ?

Lenke til kommentar
Kampsport skrev (19 minutter siden):

Ja, de hadde tatt jo tatt førerkortet uansett. Hvorfor må han gå til politiet og trekke tilbake samtykket???? Og hvorfor fredag den 11. ?

Hvis han samtykker til midlertidig førerkortbeslag kan politiet beholde førerkortet frem til de er ferdig med etterforskning. Dersom saken ender med at han mister førerkortet får han fratrekk for denne perioden, men han risikerer at politiet bruker lengre tid på å etterforske enn tapstiden (oversoning), for ikke å snakke om dersom saken henlegges. 

Når han trekker samtykket har politiet tre uker på å oversende begjæring om midlertidig førerkortbeslag til retten. Dersom dette ikke er gjort kan han hente førerkortet ut igjen. Jeg antar datoen er valgt fordi det betyr at begjæringen må sendes før 1. januar og fort kan bli nedprioritert eller bortglemt mens alle tar ut feriedager i romjula

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (4 timer siden):

Trekk tilbake samtykke umiddelbart. Ellers kan de bruke så lang tid de vil. 

Hvorfor kan de det? Og er det ikke positivt for vennen min om de bruker lang tid? Som nevnt har jeg hørt flere ganger folk har fått strafferabatt eller lignende mtp ekstra lang tid. Og hvordan kan situasjonen forandre seg hvis han trekker tilbake samtykke? Negativt sett og positiv sett?

Lenke til kommentar
Kampsport skrev (10 timer siden):

Hvorfor kan de det? Og er det ikke positivt for vennen min om de bruker lang tid? Som nevnt har jeg hørt flere ganger folk har fått strafferabatt eller lignende mtp ekstra lang tid. Og hvordan kan situasjonen forandre seg hvis han trekker tilbake samtykke? Negativt sett og positiv sett?

Dersom han ikke hadde samtykket fra starten av, å politiet hadde brukt mer enn tre uker på å sende begjæring til retten, ville saken vært over, han ville fått tilbake førerkortet.

Dersom de hadde sendt begjæring til retten innen tre uker, ville trolig også saken vært over, med en eventuell dom den ene eller andre veien.

Det som skjer nå, er at fordi han har samtykket, så kan politiet bruke akkurat så lang tid de ønsker på å behandle saken.

Dersom han formelt trekker tilbake samtykket på fredag den 11. desember, som er et godt forslag, vil politiet plutselig bare ha en ukes tid på å få dette behandlet å oversendt retten, ettersom de trolig har fri i julen og romjulen, samt at treukersfristen vil utløpe på en helligdag, rett før helgen osv.

Det er en viss sannsynlighet for at politiet ikke klarer å få oversendt saken før treukersfristen ... hvorpå saken er over, han får igjen førerkortet osv.

Strafferabatt er politiets imaginære gulrot for å få folk til å gjøre ting de egentlig ikke burde gjort, selve rabatten er ofte ikke-eksisterende eller liten.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kampsport skrev (På 6.12.2020 den 6.36):

Hei. Har en venn av meg som ble tatt for å kjøre med medisiner i blodet. [...]

Han ble stoppet for nesten TRE MÅNEDER siden. [...] Han ble kritisert for å være blank i øynene osv så han måtte ut av bilen og ta noen tester...Så blir han jo som standard kjørt til legevakt for blodprøve. [...] Politiet tok førerkort og sa pga corona så ville det ta 3-4 UKER å få svaret fra politi/blodprøven. Det har nesten gått tre MND..Kan han få redusert straff på noen måte pga dette? [...]
Og de må jo trekke fra "promillen" mtp medisinene han har LOV til å kjøre på? [...]

Kortet litt ned på innlegget. Som mobile999 seier så må/bør du vurdere å trekke tilbake samtykket, dette for å tvinge fram fortgang i saka. Det fyrste og mest openbare spørsmålet som du bør få svar på er kva blodprøva viser angåande ruspåvirkning? Kan politiet påvise at du var ruspåvirka? Ved ruspåvirkning av anna stoff enn alkohol så skal det også gjennomførast ei klinisk undersøking, blei dette gjort på legevakta? At politiet meiner vedkommande var blank i auga er ikkje ei klinisk undersøking og kan også skuldast andre forhold enn rus. Særleg ved vurdering av ruspåvirkning av medisinar så må politiet enten vise til at du hadde høgare verdiar av dei gitte medisinane enn grenseverdiane i forskrifta, eller så må politiet vise til den meir generelle vurderinga av at føraren var påvirka under køyringa. Så lenge ein ikkje har inntatt meir legemiddel enn det som legen har tilvist utan å få køyreforbod så skal ein ikkje dømmast for køyring i påvirka tilstand. Det er legen som skal vurdere korleis medisinen i tilmålt mengde påvirker pasienten.

Dersom det viser seg at vedkommande var ruspåvirka utover lovleg mengde så er det neste spørsmålet straffeutmåling og tapsperiode. Den tida du har vært utan førarkort kjem til fråtrekk frå tapsperioda, så om du blir dømt til bot og tap av førarretten i 3 månedar så er du alt ferdig med tapsperioden. Har politiet rota vekk resultatet frå blodprøva eller ikkje har tid til å prioritere saka så blir saka henlagt og du får tilbake sertifikatet og slepp anna straff.

Og som andre har sagt, så kan ein ikkje trekke frå rusen som ein har fått lov av legen å køyre på, har ein gått over grensa så teller all ruspåvirkning med. Derimot så kan det være at påvirkningsgraden er så liten (sjølv om ein har tatt litt meir enn doseringa) at det ikkje dreier seg om ruskøyring sjølv om blodprøva viser utslag på bedøvande middel.

Det kan også være fornuftig å vurdere om du treng førarkortet eller om du klarer deg uten. Om du ikkje treng førarkortet så kan det lønne seg å forholde seg passivt, jo lenger tid det tek før politiet tek tak i saka jo større sjangs er det for at saka blir henlagt eller at ein får straffereduksjon. Så dersom du ikkje har planar om å køyre bil med det fyrste og det å få igjen førarkortet er ei rein prinsippsak så kan det å ikkje etterspørre framdriftsplan være eit alternativ.
Her må du rett og slett vurdere din situasjon opp mot sannsynlegheita for at politiet kan ha ei sterk nok sak på deg til å få deg dømt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Setter eit stort spørsmål ved medisinbruken her. Samtidig som eg setter eit stort spørsmålstegn ved ansvarsfraskrivelsen.

For det første burde ikkje bilkjøyring være eit tema eingang, om personen har så alvorlige nakkeskader, og ryggskader at ein må ta sterke morfintabletter.  For det andre, så burde det ikkje vært eit tema med bilkjøyring når ein ikkje kun tar morfin, men faktisk blander det med valium. Og du snakker om frekke politimenn?

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Setter eit stort spørsmål ved medisinbruken her. Samtidig som eg setter eit stort spørsmålstegn ved ansvarsfraskrivelsen.

For det første burde ikkje bilkjøyring være eit tema eingang, om personen har så alvorlige nakkeskader, og ryggskader at ein må ta sterke morfintabletter.  For det andre, så burde det ikkje vært eit tema med bilkjøyring når ein ikkje kun tar morfin, men faktisk blander det med valium. Og du snakker om frekke politimenn?

Du er på et jussforum, det er ingen som spør om moral og etikk her. 

Lenke til kommentar

Skjult innlegg som enten var personfokuserte eller direkte personangrep. Hold forøvrig fokus på å diskutere juss. Vi har andre deler av forumet som passer bedre for etikk og moral. Vær saklig og grei med hverandre. Hvis ikke risikerer dere advarsler og evt andre konsekvenser. 

Spørsmål/kommentarer vedrørende moderering skal som vanlig ikke tas i tråd, men per PM til meg eller i kategorien for tilbakemeldinger.  

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (På 6.12.2020 den 11.39):

Hvis han samtykker til midlertidig førerkortbeslag kan politiet beholde førerkortet frem til de er ferdig med etterforskning. Dersom saken ender med at han mister førerkortet får han fratrekk for denne perioden, men han risikerer at politiet bruker lengre tid på å etterforske enn tapstiden (oversoning), for ikke å snakke om dersom saken henlegges. 

Når han trekker samtykket har politiet tre uker på å oversende begjæring om midlertidig førerkortbeslag til retten. Dersom dette ikke er gjort kan han hente førerkortet ut igjen. Jeg antar datoen er valgt fordi det betyr at begjæringen må sendes før 1. januar og fort kan bli nedprioritert eller bortglemt mens alle tar ut feriedager i romjula

Så visst jeg forstår deg riktig, så tar det(kan ta) lengre tid før de går igjennomsaken? Skjønner dette mtp jula så om 2 dager til må han senest ned å trekke samykke? Han tenker jo lengre tid de bruker er ett pluss for han sin den og at hater å gå ned til politiet og vil ha absolutt ingenting/minst mulig å gjøre med dem, som jeg forstår godt.

Men eneste forskjell er da at de må forte seg? Og vil de ikke spør HVORFOR han trekker tilbake samsykket til midlertidig førerkortbeslag? Og han tenkte ved å si ja, så var han samarbeidsfull det beste han kunne.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 7.12.2020 den 16.11):

Er personangrep fra LOVEN siden (politimannen) ok så lenge du har tabba deg ut å brukt dine fastmedisiner og litt til (Ja er jo selvfølgelig en idiotisk ide å gjøre, men de skal jeg oppføre seg profosjonelt uansett! Dama som var med han var hyggelig og ikke TRUENDE. Men mannen i gata må vel bli vant med dette da....faceplant.
Truing og personangrep av PROFOSJONELLE politi folk er ikke OK uansett (snakker ikke om de MÅ gjøre noe fysisk, men kompisen min ville gjøre alt for å samarbeide. Han var ikke frekk tilbake selv om det er politifolk som gjør dette her dagligdags nesten uten grunn. Har personlig vært vitne til dette mer enn 2 ganger.

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (På 7.12.2020 den 17.52):

Du er på et jussforum, det er ingen som spør om moral og etikk her. 

Ja, stemmer er på ett jussforum. Tenkte det kanskje passet inn dette når vi snakker om brudd av lover og politifolk. Kanskje jeg var på FEIL forum...?

Lenke til kommentar
Kampsport skrev (1 minutt siden):

Er personangrep fra LOVEN siden (politimannen) ok så lenge du har tabba deg ut å brukt dine fastmedisiner og litt til (Ja er jo selvfølgelig en idiotisk ide å gjøre, men de skal jeg oppføre seg profosjonelt uansett! Dama som var med han var hyggelig og ikke TRUENDE. Men mannen i gata må vel bli vant med dette da....faceplant.
Truing og personangrep av PROFOSJONELLE politi folk er ikke OK uansett (snakker ikke om de MÅ gjøre noe fysisk, men kompisen min ville gjøre alt for å samarbeide. Han var ikke frekk tilbake selv om det er politifolk som gjør dette her dagligdags nesten uten grunn. Har personlig vært vitne til dette mer enn 2 ganger.

Det å true er ikkje greit. Det at ein politimann sier klart ifra om kva han meiner er greit i henhold til lova, ser eg ikkje på som eit problem. Kva den rusa sjåføren opplevde, hadde eg ikkje satt mykje lit til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...