Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte ut med typen etter 2 år


Gjest 7191a...a8f

Anbefalte innlegg

Gjest 7191a...a8f
aomt skrev (3 timer siden):

Først og fremst (vil eg tru), så handler det om deg/dere. Han er ikkje klar til å ta steget at dere to skal bo sammen (kun deg og han). Det beste er å gi han tid og ikkje pushe/snakke om det hele tiden. Hva om noen prøvde å pushe deg til å flytte sammen, uten at du var klar for det? 

Er dere begge ferdig med utdanningen? Har både du og han stabilt jobb og inntekt? Har dere råa til å kjøpe et hus (egenkapital +++)? Skal dere begge to eie huset i så fall? Skal dere lage kontrakt på det? Hvor mye av verdistigning som følge av oppussing skal du/han ha, mtp han som gjør alt av snekking?

Har du tenkt over alle de tinga eller ønskjer du berre å flytte ut, uten å ha ein plan?

Begge har fast jobb. Vi skal kjøpe og eie sammen. Han er snekker og vil kjøpe et biligt å gamelt hus for å pusse opp.

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7191a...a8f
unicorndeath skrev (8 minutter siden):

Da skjønner jeg meget godt hvorfor du vil flytte bort, det er nok for intimt for de aller fleste av oss, jeg hadde fått noia etter kort tid.

Ja, er møye derfor jeg vil flytte. Hadde vi hadd kjelleren for oss selv hadde det våre noe helt annet. 
 

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f skrev (20 minutter siden):

Bor vegg i vegg. Alle sove i 3 etasje. 

Meg å typen. Lillesøstra og foreldrene

.. og han skjønner ikke at det er på høy tid å flytte? Hmm.. den var verre. "Noen" burde gi han et spark bak. Har du snakket med foreldrene om at du ønsker å sette den oppussingsobjekt-planen ut i live snart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
Simen1 skrev (2 minutter siden):

.. og han skjønner ikke at det er på høy tid å flytte? Hmm.. den var verre. "Noen" burde gi han et spark bak. Har du snakket med foreldrene om at du ønsker å sette den oppussingsobjekt-planen ut i live snart?

De er kristne og vil helst vi skal vær gift før vi flytter ut😆så det nytter ikke😅 

så har jeg sakt at jeg vil flytte hjem til mine foreldre eller ut i leilighet selv, men det har han heller ikke så lyst til for da ser han ikke meg vær dag🤷🏻‍♀️

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar

Huff. Ikke bare er han håpløs på privatliv, men foreldrene er også håpløse der.. Hmm, du har virkelig rotet deg inn i noe.. med hendene evig foldet oppå dyna eller noe sånt. Kanskje på tide å tenke ut et ultimatum. Hvis ikke .. innen .. så flytter jeg .. med eller uten deg.

Hvordan er dine sjanser for å kjøpe et sted å bo på egenhånd? Regner jo med du har spart en del egenkapital på den "livsstilen". Bare pass på at han ikke flytter etter og forventer å bo gratis, som han er vant med fra gutterommet. Det er naturlig å dele på utgifter om dere bor sammen store deler av tida selv om bare den ene eier. Dvs. en eier og den andre leier "halvparten" og deler på mat, strøm etc. Vanlig leie for en heltids-samboer som ikke eier er halvparten av låneavdragene.

En samboeravtale høres sikkert utrolig turnoff ut, men jeg vil si det er en svært viktig investering i deres samboskap. Det avverger en hel haug med krangler, fordi ting allerede er avtalt og begge har forstått hvordan økonomien spleises på. Et absolutt must!

Mulig han bare har forsøkt å drøye det og spare penger så lenge som mulig, på bekostning av din tålmodighet, og at han egentlig bare trenger et "spark bak", a la det ultimatumet, for å få ut fingeren. Alternativt så har han faktisk en plan om å holde seg til bryllupsnatta, i tråd med foreldrenes holdning. I så fall, lykke til! "Det er mange fisk i sjøen".

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Huff. Ikke bare er han håpløs på privatliv, men foreldrene er også håpløse der.. Hmm, du har virkelig rotet deg inn i noe.. med hendene evig foldet oppå dyna eller noe sånt. Kanskje på tide å tenke ut et ultimatum. Hvis ikke .. innen .. så flytter jeg .. med eller uten deg.

Hvordan er dine sjanser for å kjøpe et sted å bo på egenhånd? Regner jo med du har spart en del egenkapital på den "livsstilen". Bare pass på at han ikke flytter etter og forventer å bo gratis, som han er vant med fra gutterommet. Det er naturlig å dele på utgifter om dere bor sammen store deler av tida selv om bare den ene eier. Dvs. en eier og den andre leier "halvparten" og deler på mat, strøm etc. Vanlig leie for en heltids-samboer som ikke eier er halvparten av låneavdragene.

En samboeravtale høres sikkert utrolig turnoff ut, men jeg vil si det er en svært viktig investering i deres samboskap. Det avverger en hel haug med krangler, fordi ting allerede er avtalt og begge har forstått hvordan økonomien spleises på. Et absolutt must!

Mulig han bare har forsøkt å drøye det og spare penger så lenge som mulig, på bekostning av din tålmodighet, og at han egentlig bare trenger et "spark bak", a la det ultimatumet, for å få ut fingeren.

Jeg får gi han til etter sommeren 2021. Vil han fortsatt bu hjemme så flytter jeg ut selv😅

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f skrev (1 time siden):

De er kristne og vil helst vi skal vær gift før vi flytter ut😆så det nytter ikke😅 

så har jeg sakt at jeg vil flytte hjem til mine foreldre eller ut i leilighet selv, men det har han heller ikke så lyst til for da ser han ikke meg vær dag🤷🏻‍♀️

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Jesus sa det er like vanskelig for en rik å komme til himmelen, som å få en Audi S... , jeg mener kamel i gjennom nåløyet... '

Nei, du må prate med han, si tydelig hva du ønsker og innen når du ønsker at det skal være på plass, eller ihvertfall når en plan skal være på plass. Det er greit at han er klar over, at du også har dine behov og ønsker, og hvis han ikke vil bidra til å dekke de, så er grunnmuren for et godt forhold ikke til stede.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (14 timer siden):

Kan hende fyren driter fullstendig i "bo åleine", kjøpe dyre bukser, spise ute? Det som er mest viktig for han, gir mest glede - fin bil? Å nei, det er umodent, fordi du ikkje bryr deg om bil. å flytte ut tidligst mulig er det modne valget, fordi det er det du innbiller deg med din 4kanta tenking. 

Å flytte ut for seg selv midt i pandemien, med all usikkerhet det innebærer er direkte idiotisk. Mye verre enn å kjøpe bil (noe han gjorde før pandemien, forresten). Slik situasjonen er nå, det smarte valget er å fortsette å bo hjemme. 

det og bo hjemme etter du er 18 og ikke betale husleie er flaut, har du ikke økonomi til egen boenhet har du ikke økonomi til flott bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f skrev (På 6.12.2020 den 14.19):

Jeg er 21 og han er 22 :) 

Har og bodd heime ein periode av helsemessige årsaker. Flytta vel ut rundt den alderen sjøl når eg kom meg litt til hektene. Då singel, og uten nåke særlig god økonomi. Kunne sikkert ha kjøpt meg ein bil til 3-400k og bodd heime sjøl på den tida, men egen bopel stod høgare oppe på lista.

Forstår deg veldig godt, og den er litt lei den der. Men typen burde jo lære seg å sjå det litt fra din vinkel og. Ellers blir det eit problem som kjem igjen seinere. Ein dyr bil høyrest ut som ein barnslig unnskyldning for meg. Går det ikkje an å skaffe dykk ein billigere bil, og flytte ut?

Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f skrev (14 timer siden):

Begge har fast jobb. Vi skal kjøpe og eie sammen. Han er snekker og vil kjøpe et biligt å gamelt hus for å pusse opp.

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Det er vel her problemet sitter? Han er ikkje klar til å "kjøpe og eie sammen". Det er jo enormt stegg. Imo, du bør ikkje pushe han. Det er like stort/gale som å gifte seg, du kan ikkje pushe noen til det.

Om du har problem å bo sammen med familien hans, kan du alltids flytte ut for deg selv, uten å lage NOE drama rundt det.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å forstå denne typen litt.

- Konservative kristne foreldre (jeg skriver konservative, fordi TS nevnte at de helst burde være gift før de flyttet ut sammen) har ofte større innflytelse på ungene sine enn det andre foreldre har; som gjerne gir ungene sine større selvstendig rom i livet. 

- Kristne familier er (etter min erfaring) også tettere sveiset sammen, og da er ikke behov for å flytte ut for seg selv like sterkt. Veldig mange ønsker jo å flytte ut så fort de bare kan for å få et selvstendig liv uten en "vaktbikkje", der man kan feste & pule som man vil. 😜 

- Om planen er å kjøpe et hus og pusse opp, er dette et SVÆRT risikofylt prosjekt som veldig mange ødelagt veldig mange forhold. Det er selvfølgelig et pluss at han er fagmann i dette, og ingen amatør. Men er må dere lage noen solide spilleregler før dere setter i gang. 

- Min eks-kjæreste kommer fra et kristent miljø på sørlandet. Det var ganske artig å se venninnegjengen hennes enten ta steget ut fra denne "kristne livsstilen", og dem som bevist tok valget "inn" ved å gifte seg som 22-23 åring, og gjøre alt etter "moralboka". Men da ofrer man ganske mye moro man kan ha før voksenlivet virkelig inntrer. 

Her er det mange veivalg å ta. Familiemedlemmer skal tilfredsstilles, man må ofre noe - det er risiko i bildet. Og sannheten er at dere ikke engang er ferdig utviklet. Den siste kognitive delen av hjernen faller ikke på plass før 23-24-25 -årsalderen. Her modnes kvinner før menn. Så det er veldig vanskelig å ta skikkelige avgjørelser før man har alt på stell. 

Jeg prøver å se saken fra typen sin sitt perspektiv. Han er ung, sannsynligvis ønsker han å "frese litt fra seg" (som alle andre). Hvis han har bodd hjemme hele livet har han kanskje aldri fått mulighet til det. Det er press på alle kanter, men jeg  tror han rett å slett ikke vet hvilket veivalg han skal ta ennå. At han må få litt tid på seg til å modnes. 

At du har valgt å flytte inn sammen med fremtidige svigerforeldre er et valg mange ikke ville gjort. Da hadde man heller foreslått å leie en leilighet sammen. Så ved å allerede flytte inn dit - så er jo "problemet" med samboerskapet allerede løst. Så hvorfor skal man da leie, når alt fungerer greit? Kan man jo spørre seg. Du flyttet jo allerede inn hit.... så why? 

Du kan jo selv ta initiativet uten at det betyr slutten på forholdet....

"Jeg syns det blir for tett og intimt å bo sammen med din familie når jeg ønsker noe alene.... kun for oss. Derfor vil jeg finne en leilighet vi kan leie sammen. Hvis ikke du vil, så flytter jeg ut på egenhånd så kan du komme etter om du har lyst... men jeg må få litt pusterom her." 

Det å leie sammen gir dere en helt ny hverdag. TRO meg, det er som dag å natt i mtp et forhold å være skikkelige samboere der dere må dele på strømregningen og lære å bo sammen. Dette er ikke bare bare, og det tar lang tid får det til å fungere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
Kris85 skrev (8 timer siden):

Nå begynner jeg å forstå denne typen litt.

- Konservative kristne foreldre (jeg skriver konservative, fordi TS nevnte at de helst burde være gift før de flyttet ut sammen) har ofte større innflytelse på ungene sine enn det andre foreldre har; som gjerne gir ungene sine større selvstendig rom i livet. 

- Kristne familier er (etter min erfaring) også tettere sveiset sammen, og da er ikke behov for å flytte ut for seg selv like sterkt. Veldig mange ønsker jo å flytte ut så fort de bare kan for å få et selvstendig liv uten en "vaktbikkje", der man kan feste & pule som man vil. 😜 

- Om planen er å kjøpe et hus og pusse opp, er dette et SVÆRT risikofylt prosjekt som veldig mange ødelagt veldig mange forhold. Det er selvfølgelig et pluss at han er fagmann i dette, og ingen amatør. Men er må dere lage noen solide spilleregler før dere setter i gang. 

- Min eks-kjæreste kommer fra et kristent miljø på sørlandet. Det var ganske artig å se venninnegjengen hennes enten ta steget ut fra denne "kristne livsstilen", og dem som bevist tok valget "inn" ved å gifte seg som 22-23 åring, og gjøre alt etter "moralboka". Men da ofrer man ganske mye moro man kan ha før voksenlivet virkelig inntrer. 

Her er det mange veivalg å ta. Familiemedlemmer skal tilfredsstilles, man må ofre noe - det er risiko i bildet. Og sannheten er at dere ikke engang er ferdig utviklet. Den siste kognitive delen av hjernen faller ikke på plass før 23-24-25 -årsalderen. Her modnes kvinner før menn. Så det er veldig vanskelig å ta skikkelige avgjørelser før man har alt på stell. 

Jeg prøver å se saken fra typen sin sitt perspektiv. Han er ung, sannsynligvis ønsker han å "frese litt fra seg" (som alle andre). Hvis han har bodd hjemme hele livet har han kanskje aldri fått mulighet til det. Det er press på alle kanter, men jeg  tror han rett å slett ikke vet hvilket veivalg han skal ta ennå. At han må få litt tid på seg til å modnes. 

At du har valgt å flytte inn sammen med fremtidige svigerforeldre er et valg mange ikke ville gjort. Da hadde man heller foreslått å leie en leilighet sammen. Så ved å allerede flytte inn dit - så er jo "problemet" med samboerskapet allerede løst. Så hvorfor skal man da leie, når alt fungerer greit? Kan man jo spørre seg. Du flyttet jo allerede inn hit.... så why? 

Du kan jo selv ta initiativet uten at det betyr slutten på forholdet....

"Jeg syns det blir for tett og intimt å bo sammen med din familie når jeg ønsker noe alene.... kun for oss. Derfor vil jeg finne en leilighet vi kan leie sammen. Hvis ikke du vil, så flytter jeg ut på egenhånd så kan du komme etter om du har lyst... men jeg må få litt pusterom her." 

Det å leie sammen gir dere en helt ny hverdag. TRO meg, det er som dag å natt i mtp et forhold å være skikkelige samboere der dere må dele på strømregningen og lære å bo sammen. Dette er ikke bare bare, og det tar lang tid får det til å fungere. 

Hadde leilighet sammen med xen min så vet hvordan det fungerer :) 

Men typen min vil ikke flytte ut enda. Men så vil han ikke at jeg skal flytte ut.

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f skrev (13 minutter siden):

Men typen min vil ikke flytte ut enda. Men så vil han ikke at jeg skal flytte ut.

Trist å høre. Det virker som han vil bo på gutterommet i årevis og ikke kommer til å høre på deg senere heller. Jeg tror faktisk det er best for deg å kjøre to løp her:

1. Legge mer press på utflytting og se om han skjønner hvor mye dette betyr for deg. Menn i den alderen kan være litt treg i nøtta av og til når det kommer til signaler fra dama. Eventuelt at damene ikke skjønner hvor tydelig de må uttrykke seg for at budskapet skal nå fram.

2. Legge en plan B. Hva du vil gjøre hvis han har grodd helt fast og nekter å flytte? Mange fisk i sjøen osv. Utvalget blir jo mer og mer utplukket med årene så det gjelder å ikke la årene fly, i et forhold du ser slutten på. Bedre å få avklart sånt tidlig. Jo mer tid man tilbringer i et forhold jo større blir fallhøyden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f skrev (32 minutter siden):

Hadde leilighet sammen med xen min så vet hvordan det fungerer :) 

Men typen min vil ikke flytte ut enda. Men så vil han ikke at jeg skal flytte ut.

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Du har bodd «alene» tidligere og aksepterte å flytte inn hos din kjærestes foreldre?

Beklager krassheten, men du må få deg selv en ryggrad. Bare flytt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...