Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte ut med typen etter 2 år


Gjest 7191a...a8f

Anbefalte innlegg

Gjest 7191a...a8f

Jeg og typen min har vært sammen i snart 2 år.

jeg har budd hos han i disse 2 årene sammen med han og hans familie.

Men nå har det kommet til det at jeg synes det blir forlenge å bo oppi svigerforeldrene. Og vil flytte ut for meg selv. Men dette vil han ikke.

han vil vente lengre. 
han har for 1 år siden kjøpt en dyr bil. Og vil heller ha denne noen år til før han flytter ut

Noen som har tips ? :) 

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må se det fra hans side for å forstå det.

Har har det komfortabelt (hjemme, kjenner alt og alle) og ser lite nytte av å flytte ut.
Som du sier, det har med penger å gjøre, da han har ein del gjeld mtp bilen. 

Som du skriver (og er ganske logisk), så hadde han planer om å beholde bilen/bo hjemme i 2-3 år. Har du tatt opp med han om å flytte ut før han kjøpte bil?

Så det du foreslår, at han må kvitte seg med leketøyet og forlate sin komfortsone. Ingen ønskjer det. Med mindre han har noe å hente. Hva har han å hente på å flytte ut? Kvifor må han gi opp så pass mye pga noe du ønskjer, mens ikkje han?
En kompromiss kan være at du dekker alle utgifter (leie +++) i 1 år. Men då er det ikkje like attraktiv for deg, vil eg tru. 

Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
aomt skrev (5 timer siden):

Du må se det fra hans side for å forstå det.

Har har det komfortabelt (hjemme, kjenner alt og alle) og ser lite nytte av å flytte ut.
Som du sier, det har med penger å gjøre, da han har ein del gjeld mtp bilen. 

Som du skriver (og er ganske logisk), så hadde han planer om å beholde bilen/bo hjemme i 2-3 år. Har du tatt opp med han om å flytte ut før han kjøpte bil?

Så det du foreslår, at han må kvitte seg med leketøyet og forlate sin komfortsone. Ingen ønskjer det. Med mindre han har noe å hente. Hva har han å hente på å flytte ut? Kvifor må han gi opp så pass mye pga noe du ønskjer, mens ikkje han?
En kompromiss kan være at du dekker alle utgifter (leie +++) i 1 år. Men då er det ikkje like attraktiv for deg, vil eg tru. 

Nei jeg sjønner han :) er ikke det :)

men jeg har snudd om hele live mitt for han. Men uansett så er det alti jeg så må vente på at han er klar. Det er ikke noe mellom ting som jeg synes det skal vær. 
jeg har sakt at vi kan vente til etter sommeren neste år. Men da sier han at han vet ikke å vil vente lengre. Jeg kjenner selv at vis han bare vil bo hjemme i 2 år til så klarer ikke jeg det. Då må jeg flytte ut.

jeg kan selfølgeli flytte ut å leie leilighet selv, men er da dyrt å bo alene.

Syns bare alt ligger på han. Når han er klar er det greit, tenker ikke på at jeg er klar å at det kan vær en mellom ting :) 

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
aomt skrev (11 timer siden):

. Hva har han å hente på å flytte ut?

Vokse opp. Er han gammel nok til å kjøpe dyr bil så er han gammel nok til å flytte ut. Spesielt med samboer. Jeg hadde vært flau over å måtte bo hjemme som gammel eller med samboer. 

Eneste gode grunnen til å bo hjemme er å spare egenkapital til bolig men her ønsker han jo kun å sløse penger på bil.

TS: Hvor gamle er dere?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Vokse opp. Er han gammel nok til å kjøpe dyr bil så er han gammel nok til å flytte ut. Spesielt med samboer. Jeg hadde vært flau over å måtte bo hjemme som gammel eller med samboer. 

Eneste gode grunnen til å bo hjemme er å spare egenkapital til bolig men her ønsker han jo kun å sløse penger på bil.

TS: Hvor gamle er dere?

Jeg er 21 og han er 22 :) 

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Vokse opp. Er han gammel nok til å kjøpe dyr bil så er han gammel nok til å flytte ut. Spesielt med samboer. Jeg hadde vært flau over å måtte bo hjemme som gammel eller med samboer. 

Eneste gode grunnen til å bo hjemme er å spare egenkapital til bolig men her ønsker han jo kun å sløse penger på bil.

TS: Hvor gamle er dere?

Alle har vel sine prioriteringer og syn på livet? For deg er det viktig med bolig. For han er det viktig med bil. Hva får det til å tru at du har meir rett enn han?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
aomt skrev (2 minutter siden):

Alle har vel sine prioriteringer og syn på livet? For deg er det viktig med bolig. For han er det viktig med bil. Hva får det til å tru at du har meir rett enn han?

 

Nei det er klart:) men det er da det er viktig med mellom ting :) 

Men d ser ikke han

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (37 minutter siden):

Fordi det er et tegn på å vokse opp. Å bo hjemme i 2-5 år for å kjøpe en dyr bil er et direkte dumt valg. En bil er for 99.99% av folk et tapsprosjekt. Å kjøpe bolig er en smart investering. Det sier seg selv at jeg har rett i hva som er det mest modne valget. Det er kanskje det kjedeligste valget men jeg tar ikke feil.

Hvem vet, kanskje foreldrene gjør masse for han også og han ikke gidder å flytte ut fordi han da må gjøre ting selv. Kanskje da må trådstarter hjelpe til? Være mamma for kjæresten.

Å være 22 år og bo hjemme for å ha råd til å ha en dyr bil er barnslig og vitner om mangel på langsiktig tenkning. Det er min mening og det vil jeg påstå de fleste voksne er enige i.

 

Du er ikkje særlig voksen selv, når du greier ikkje å se andres perspektiv.

Eg sier ikkje at eg er uenig, eg sier folk har ulike prioriteringer. Gjør du KUN smarte kjøp? Kjøper du kun det du har BEHOV for? Billigste bil (ytterst få har behov for bil), sofa (gis bort på finn dekker BEHOVET for sitteplass), kjøpe kle på freetex eller gis bort på finn, kun first price produkter, osv? Å kjøpe dyr kle er tapsprosjekt. Same med sofa. Same med vin. Så å si alt i livet er tapsprosjekt. Hva om han kjøper bolig, må selge og markedet er slik den var i 89-91? Tapsprosjekt! 

Hva er smart å bruke penger på? det som kan evt. gi deg høyre avkasting over tid? Det som gir deg mest glede i livet? La oss si at han går for bolig. Han kjøper noe veldig smart (målt i potensielt oppgang i prisen), men han hater å bo der (uansett kva grunnen er). Det var super smart investering, men var det smart bruk av penger? Ikkje alt handler om "investering".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke forvente at 21-22 åringer som bor hjemme tar så veldig fornuftige valg. For mange ungdom er bilen viktigere enn alt annet, så kan man diskutere hvor egoistisk og ufornuftig det er. Så jeg velger å se vekk i fra dette

Trådstarter er mer moden enn mannen i forholdet. Det er nok mange gutter som syns det er behagelig å bo hjemme. Man får gjerne "gratis" husvask, klesvask og maten er alltid i kjøleskapet. Det kan oppleves som et "ork" å flytte ut - og kanskje er ser ikke typen like store fordeler i den selvstendige og frie tilværelsen der man selv lager sitt eget liv & rede.

I alle forhold må man gå på kompromiss med hverandre - slik at dere møtes på veien. Du er klar nå... han vil vente noen år. Det handler også om hvordan man kommuniserer. Ta en god samtale om det. Dette med bilen KAN stå i veien, rett å slett fordi det er latterlig dyrt å ha bil. Særlig når man er ung og gjerne bruker unødvendig mye på styling og annet bling bling. Så da er det "bilen eller meg". Enkelt. 

Men, et tips til dere jenter. Gutter liker ting som er forklart rett frem - direkte, og uten at vi trenger å synse selv. Forklar at dette er veldig viktig for deg. Jeg trenger å vite hvor langt fra hverandre vi står på dette punktet? For alternativet er at jeg flytter ut uten deg, så får du kose deg med bilen din hvis det er viktigere enn meg. Men kanskje vi kan ha så mål å flytte ut neste sommer? Sett et mål. Får du svada-svar som "jada" og "slutt å mas" - så er det respektløst og et dårlig tegn. Dersom han virkelig liker deg, bør han også vise tydelig interesse for hva som er viktig for deg. Men igjen - å forvente dette fra noen i tidlig 20-åra er vel litt vel ambisiøst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
Kris85 skrev (37 minutter siden):

Man kan ikke forvente at 21-22 åringer som bor hjemme tar så veldig fornuftige valg. For mange ungdom er bilen viktigere enn alt annet, så kan man diskutere hvor egoistisk og ufornuftig det er. Så jeg velger å se vekk i fra dette

Trådstarter er mer moden enn mannen i forholdet. Det er nok mange gutter som syns det er behagelig å bo hjemme. Man får gjerne "gratis" husvask, klesvask og maten er alltid i kjøleskapet. Det kan oppleves som et "ork" å flytte ut - og kanskje er ser ikke typen like store fordeler i den selvstendige og frie tilværelsen der man selv lager sitt eget liv & rede.

I alle forhold må man gå på kompromiss med hverandre - slik at dere møtes på veien. Du er klar nå... han vil vente noen år. Det handler også om hvordan man kommuniserer. Ta en god samtale om det. Dette med bilen KAN stå i veien, rett å slett fordi det er latterlig dyrt å ha bil. Særlig når man er ung og gjerne bruker unødvendig mye på styling og annet bling bling. Så da er det "bilen eller meg". Enkelt. 

Men, et tips til dere jenter. Gutter liker ting som er forklart rett frem - direkte, og uten at vi trenger å synse selv. Forklar at dette er veldig viktig for deg. Jeg trenger å vite hvor langt fra hverandre vi står på dette punktet? For alternativet er at jeg flytter ut uten deg, så får du kose deg med bilen din hvis det er viktigere enn meg. Men kanskje vi kan ha så mål å flytte ut neste sommer? Sett et mål. Får du svada-svar som "jada" og "slutt å mas" - så er det respektløst og et dårlig tegn. Dersom han virkelig liker deg, bør han også vise tydelig interesse for hva som er viktig for deg. Men igjen - å forvente dette fra noen i tidlig 20-åra er vel litt vel ambisiøst. 

Takk for svar:) 

har prøvt å snakket med han men han vil ikke selge bilen enda. Har også sakt at vis han ikke ser for seg med å flytte ut sammen me meg i framtiden vil jeg vite det. Men han sier han vil det.

men vær gang jeg snakker om framtiden å flytting bytter han tema.

han er også snekker og vil kjøpte et billigt hus å pusse opp. Men fordeom klare han ikke si korti han vil flytte ut. Han vet ikke om det bli om 1år eller helt opp til 5år. Hadde jeg ijalfall fått vite at om foreksempel 3 år vil han flytte ut hadde det våre litt enklere. Men når han bare sier vetike så blir jeg fort lei

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Du snakker for generelt. I akkurat denne saken med infoen vi har så er det ikke mye tvil 

Hva mener du?

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Gjest 03167...4c0

Hvor lenge igjen er det på nedbetalingen av bilen? Føler det blir litt dumt bare
på grunn av en bil men om det er så fryktelig dyr kan jeg delvis se problemet :)

Anonymous poster hash: 03167...4c0

Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f skrev (13 minutter siden):

Takk for svar:) 

har prøvt å snakket med han men han vil ikke selge bilen enda. Har også sakt at vis han ikke ser for seg med å flytte ut sammen me meg i framtiden vil jeg vite det. Men han sier han vil det.

men vær gang jeg snakker om framtiden å flytting bytter han tema.

han er også snekker og vil kjøpte et billigt hus å pusse opp. Men fordeom klare han ikke si korti han vil flytte ut. Han vet ikke om det bli om 1år eller helt opp til 5år. Hadde jeg ijalfall fått vite at om foreksempel 3 år vil han flytte ut hadde det våre litt enklere. Men når han bare sier vetike så blir jeg fort lei

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Du får bare presse han til å svare. Skifter han tema, får du konfrontere og si "nå skifter du tema igjen". Hvis ikke får du skifte taktikk, og heller stille spørsmål som: "Syns du det er skummelt å flytte ut på egen hånd?" - "Hva gjør at du ikke er klar for å flytte ut ennå? Hjelp meg til å forstå deg." og "Jeg kan ikke slå meg til ro med dette, så lenge du ikke gir meg et skikkelig svar." - du kan også spille på empatien hans, ved å si "Betyr det ingen ting for deg hva jeg ønsker?"

"Vet ikke" er ikke bra nok. Men mange menn sliter med å formidle følelser. Kanskje "vet ikke" for ham, betyr at han ikke er klar og moden for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 7191a...a8f
Kris85 skrev (1 minutt siden):

Du får bare presse han til å svare. Skifter han tema, får du konfrontere og si "nå skifter du tema igjen". Hvis ikke får du skifte taktikk, og heller stille spørsmål som: "Syns du det er skummelt å flytte ut på egen hånd?" - "Hva gjør at du ikke er klar for å flytte ut ennå? Hjelp meg til å forstå deg." og "Jeg kan ikke slå meg til ro med dette, så lenge du ikke gir meg et skikkelig svar." - du kan også spille på empatien hans, ved å si "Betyr det ingen ting for deg hva jeg ønsker?"

"Vet ikke" er ikke bra nok. Men mange menn sliter med å formidle følelser. Kanskje "vet ikke" for ham, betyr at han ikke er klar og moden for det.

Nei det er sant :) 

men når jeg bringer opp temaet blir det bare krangling så jeg har lenge bare latt vær å sakt nåe. Å tenkt så lenge han er fornøyd så er jeg fornøyd. Men det kommer et punkt der jeg ikke klarer å bo der hjemme hos han lengre. Er ingen plasse jeg kan «gjemme meg» for familien. Å han liker ikke når jeg sier at jeg tenker å flytte hjem til mine foreldre. Han vil bare ha meg hos han. Så er så fortvilende 😅

Anonymous poster hash: 7191a...a8f

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 timer siden):

Du snakker for generelt. I akkurat denne saken med infoen vi har så er det ikke mye tvil 

Du har ikkje svart på spørsmåla mine. Gjør du KUN smarte kjøp? Kjøper du kun etter BEHOV? Om ikkje, korleis kan du dømme fyren, kalle han for barnslig, når du selv handler likedans? Hvorfor skal du bestemme kas "dumme" kjøp er OK og ikkje? 
Alle har sine prioriteringer. Om dine er annerledes gir ikkje deg noe grunn til å kalle han for barnslig?

Som sagt, du bør kanskje vokse opp selv og forstå at alle har ulike verdier. At du er opptatt av bolig/smart investering og ikkje bil/nyte livet, gjør det verken rett eller galt. Annerledes. 
Skriv tilbake når du får middelalderskrisa, kjøper deg ein rødt MX2 og prøver å henge ut med alt for unge jenter. Det er typisk for folk som gjorde "alt riktig" heile sitt liv, for å innse at de glemte å leve/nyte livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (5 timer siden):

Du har ikkje svart på spørsmåla mine. Gjør du KUN smarte kjøp? Kjøper du kun etter BEHOV? Om ikkje, korleis kan du dømme fyren, kalle han for barnslig, når du selv handler likedans?

Selvfølgelig ikke, det finnes ikke en person i verden som gjør det. Det blir en for dum stråmann. Det er heller ikke målet å KUN gjøre de smarte valgene. Her er det derimot en veldig spesifikk sak og det å kjøpe en dyr bil er noe helt annerledes enn å kjøpe en dyr bukse eller spise ute eller en dyrere tlf enn man trenger.

Han har allerede bodd 2 år med samboer hjemme hos foreldrene. Han ønsker å bo minst to år til pga en bil. Det er tegn på å være umoden. Det kan du ikke nekte for. 

Selvfølgelig klarer jeg å sette meg inn i hans tankegang eller syn, men det forandrer ikke det faktum at han argumenterer fra et barnslig standpunkt. 

Det er helt greit at han er umoden, mange på hans alder er det, men da må han også ta konsekvensene. Som feks at en dame kanskje ikke vil være ilag med han.

 

aomt skrev (5 timer siden):

Som sagt, du bør kanskje vokse opp selv og forstå at alle har ulike verdier. At du er opptatt av bolig/smart investering og ikkje bil/nyte livet, gjør det verken rett eller galt. Annerledes. 
Skriv tilbake når du får middelalderskrisa, kjøper deg ein rødt MX2 og prøver å henge ut med alt for unge jenter. Det er typisk for folk som gjorde "alt riktig" heile sitt liv, for å innse at de glemte å leve/nyte livet.

Igjen kun en gigantisk stråmann. Helt på trynet. Det er ikke snakk om å være en robot. Jeg har aldri sagt at jeg kun tar de smarte valgene. Jeg vet så absolutt å nyte livet. Jeg gjør ikke alt riktig og havner absolutt ikke i en midtlivskrise. Jeg har fin kontroll på å gjøre det jeg ønsker ut av livet. Det er IKKE det saken handler om. 

Det her er snakk om en spesifikk sak. En ganske ekstrem en. Du kan nyte livet bra mye uten å bo hjemme når du er gammel kun for å kjøpe en bil. Han skal selvfølgelig få lov til å gjøre andre dumme valg, men dette her ER et umodent valg av han.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...