Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Balansere hjul selv - erfaringer?

steinrawr

Anbefalte innlegg

Hei. 

Leter etter noen med erfaring med hjulbalansering?! 

Jeg har balansert massevis av motorsykkelhjul og legger om dekk selv både på bil og MC, men jeg nailer ikke helt balanseringen av bilhjul. 

Jeg har brukt slike hjullager for å balansere, og det blir akseptabelt, men ikke perfekt... 

Jeg har også en slik MC-balanserer, men hjulene til bilen er for store (255/55R18)..

Det finnes noe som heter bubble balancer, men jeg har ikke en slik, og klarer ikke helt se hvordsn den fungerer annerledes enn en sånn MC-balanserer som lenket over...?

Det er foreløpig uaktuelt å kjøpe automatisk/elektrisk maskin, og 1000 spenn hos en dekkforhandler frister litt for å få hjulene bedre balansert, men jeg vil gjerne vite om noen har erfaringer eller gode tips til å få det bedre til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (7 timer siden):

Hvordan finner du ut hvilken side av felgen vektene skal festes?

Vel, på disse manuelle metodene må man ganske enkelt akseptere at man ikke får vektet en spesifikk side nøyaktig. Så vekter plasseres for min del midt på felgen, eller ca ved ETnn (der felgen monteres mot navet). 

Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med dette selv, men ser at det finnes slike bobble balancer: https://lifestyledezine.com/best-bubble-balancers/

Så kommentert en plass at de ikke virker så godt på brede dekk da det der er viktigere at en plasserer vektene ut fra sideveis vekt skjevheter også. Jeg tenker at du helst bør gå for en elektrisk maskin eller få et dekkverksted til å gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...