Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samme foreldre, ene vil at tiden skal utvikle seg, andre vil skru tiden tilbake


Gjest 97fbf...be7

Anbefalte innlegg

Gjest 97fbf...be7

Jeg har 2 søsken. Den ene vil ha nytt hele tiden, skulle helst bodd i USA, meningen med livet er shopping og at det er dyrt er viktig. Utviklingen er positiv, alt bør handle om materialisme og penger.

Så er det broren som nå er 18. Han hater måten samfunnet utvikler seg. For mye innvandrere, kvinner blir gjort til menn og menn til kvinner. TV, smartphone og PC burdte ikke eksistert. Telefonen bør brukes til å ringe og melde. Sosiale medier skaper et urealistisk syn på livet, fordummer og er til for å distrahere oss fra det viktigste i livet. All reklame, tilbud, TV, film, underholdning generelt er laget for å distrahere oss. Vi reiser en svak krenka generasjon. Dagens unge er bortskjemte og vet ikke hva det vil si å jobbe. Han besøker eldre som opplevde krigen fordi han vil høre hvordan det var. Vi skulle hatt mindre kontakt med alt rundt, altså, det er bortkastet å reise til utlandet, andre steder i Norge så ofte. Han liker ikke nyoppussing heller. Norske hjem mister stilen. 
 

Hvordan kan noen så plutselig få slike holdninger? Når også foreldrene helst vil fornye, ha nye ting osv..

Anonymous poster hash: 97fbf...be7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassiker:
Han vil klippe navlestrengen fra mor. Han føler seg unødig skyldig for dette og tror den eneste måten å få det gjort, er ved et opprør for å projisere skyldfølelsen over på mor med en forhåpning om at det er mor som klipper navlestrengen selv.

Han kommer til å slite i årevis med dette. Antagelig kommer han til å prøve en rekke livsstiler eller med håpet om å finne roen fra de kapitalistiske demonene som vil han han tilbake der han hører hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest 97fbf...be7
Skandinav skrev (4 timer siden):

Klassiker:
Han vil klippe navlestrengen fra mor. Han føler seg unødig skyldig for dette og tror den eneste måten å få det gjort, er ved et opprør for å projisere skyldfølelsen over på mor med en forhåpning om at det er mor som klipper navlestrengen selv.

Han kommer til å slite i årevis med dette. Antagelig kommer han til å prøve en rekke livsstiler eller med håpet om å finne roen fra de kapitalistiske demonene som vil han han tilbake der han hører hjemme.

Er det ikke kapitalisme vi lever i da?

Anonymous poster hash: 97fbf...be7

Lenke til kommentar
Gjest 97fbf...be7
Gjest d202a...3d3 skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Tar du utgangspunkt i at søsken er/bør være like? 

Anonymous poster hash: d202a...3d3

Nei, men fascinerende at man kan få ulikt livssyn. Så jeg vil tro at det å bli introvert/ekstrovert og hvor mye selvtillit en har også er medfødt slik da? 

Anonymous poster hash: 97fbf...be7

Lenke til kommentar
Gjest 97fbf...be7 skrev (8 timer siden):

Er det ikke kapitalisme vi lever i da?

Jo, vi gjør det, men broren din mener:

Gjest 97fbf...be7 skrev (15 timer siden):

Vi reiser en svak krenka generasjon.

Det tolker jeg (sammen med det andre du har skrevet), som at han ikke er helt fornøyd med hva kapitalisme medfører..

Gjest 97fbf...be7 skrev (8 timer siden):

Så jeg vil tro at det å bli introvert/ekstrovert og hvor mye selvtillit en har også er medfødt slik da? 

Til dels; ja. Men de lærde strides fremdeles om dette. Personlighetstyper er arvet/medfødt, men dette må dyrkes i oppveksten for å gå i full blomst. Undertrykkelse av dette gjør oss ulykkelige.

Lenke til kommentar
Gjest 97fbf...be7
Skandinav skrev (2 minutter siden):

Jo, vi gjør det, men broren din mener:

Det tolker jeg (sammen med det andre du har skrevet), som at han ikke er helt fornøyd med hva kapitalisme medfører..

Til dels; ja. Men de lærde strides fremdeles om dette. Personlighetstyper er arvet/medfødt, men dette må dyrkes i oppveksten for å gå i full blomst. Undertrykkelse av dette gjør oss ulykkelige.

Han vil ikke ha kommunisme. Når han ser blokker f.eks i Groruddalen så sier han "jævla kommunistbygg". 

Han vil ha det slik vi hadde det kanskje på 50-60 tallet.. men litt moderne. Vi kan ha mobil, men kun for å ringe. Vi overbelastes med info, også falsk info nå. Han liker ikke at kvinner skal bli mer maskuline, og at menn blir mer feminine. Han mener norge gir bort landet sitt. 

Anonymous poster hash: 97fbf...be7

Lenke til kommentar
Gjest 97fbf...be7
Skandinav skrev (5 minutter siden):

Jo, vi gjør det, men broren din mener:

Det tolker jeg (sammen med det andre du har skrevet), som at han ikke er helt fornøyd med hva kapitalisme medfører..

Til dels; ja. Men de lærde strides fremdeles om dette. Personlighetstyper er arvet/medfødt, men dette må dyrkes i oppveksten for å gå i full blomst. Undertrykkelse av dette gjør oss ulykkelige.

Undertrykkelse av vår personlighetstype? Jeg er glad jeg vokste opp hos mamma og ikke pappa. Jeg fikk pappas, og trekkene sitter tydelig her selv om jeg nesten ikke har sett han. Men mye ved meg har også blitt undertrykket. 

Anonymous poster hash: 97fbf...be7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...