olavrb Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Intro: Jeg kjøpte en leilighet hvor det er installert dimbare LED-downlight av merke Luminuz (som jeg antar er rebrandet Kina-vare fra ledonline.no). Problemene jeg har er: 1 lys tenner ikke med mindre dimmer nærmer seg maks. 3 lys flimrer. Tenker det er driver/ transformator som er problemet her, og prøver å finne erstatning. Men: Ledonline selger ikke LED-drivere av denne typen løst. Det virker som at spesifikasjonene er mangelfulle/ ikke notert på standard måte, hvilket gjør det vanskelig å mappe opp specs til nye drivere. Her er alt jeg vet så langt: Dimmere: Elko 315GLE Pærer: Luminuz 7w Det står ingen specs på pærene overhodet. Drivere: Luminuz Constant current 200mA Dimmable 36v, Max. no load 56Vdc Elby.no sier at følgende produkter med 99% sikkerhet bruker samme driver: https://elby.no/infinity-switch-7w-m-hurtigkobling-cob-led-2000k-2800k-dim-to-warm-3600001.html https://elby.no/infinity-7w-m-hurtigkobling-cob-led-2700k-warm-3230138.html Spørsmål: Er det bare meg, eller er disse spesifikasjonene litt mangelfulle? Siden det er constant current (amper), regner jeg med at det er variabel spenning (volt). Gitt at denne komboen sies å være 7w, kan vel ikke maks spenning ut være mer enn 36v. Klarer noen å finne LED-driver med samme spesifikasjoner i en Norsk nettbutikk? Er ute etter kvalitet og sikkerhet, ikke å spare penger. Når det er sagt sliter jeg overraskende nok med å finne driver med slike specs også på AliExpress og Ebay. Endret 5. desember 2020 av o-l-a-v La til bilde av driver, skriveleif Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Uten å garantere noe så ser det ut til at driverne som følger med de LED pærene du linket til er identiske med de driverne du har bortsett fra logoen i toppen. Når det kommer spørsmålene du hadde: Ja, driveren kan kun levere 36volt ved 200mA, noe som også er oppgitt i spesifikasjonene som er printet på selve driveren. Spenningen hopper kun opp til 57volt når ingen last er koblet på. Dette er sikkert oppgitt på grunn regelverket, og har sikkert med berøringsfare å gjøre om man kobler fra lasten mens driveren fortsatt er spenningssatt. Klarte ikke å finne noen tilsvarende drivere i Norge. Om du ønsker å gå for kvalitet og sikkerhet over å spare penger så anbefaler jeg at du bare bytter alt ut i nye spotter fra en god produsent. Kan varmt anbefale SG eller Elko Bright. 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Bytt ut dimmeren. Elko suger. Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 5. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) 36 minutes ago, DiskusDød said: Bytt ut dimmeren. Elko suger. Saklig argument. Har fire 315GLE, 28 spotter, ikke noe problem med noe av det andre. Pluss nettsidene som selger spotter anbefaler ofte nettopp 315GLE. Hva anbefaler du om ikke Elko 315GLE da? Endret 5. desember 2020 av o-l-a-v Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 ikke for å svare for "DiskusDød", men Micromatic Uniled+ kan være en mulighet om dimmerbytte er veien du ønsker å gå. Den har instillinger som endrer hvordan den dimmer slik at den kan tilpasses utstyret som er tilkoblet. 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Har ikke montert Elko dimmere på mange år. Bortsett fra en elko plus jeg monterte for noen måneder siden og den virket ikke optimalt med led downlights. Micromatic er nevnt. SG Leddim er bra. Plejd, vri dimmer eller kun dimmerpillen med 1 pol bryter med impulsfjær. Plejd justeres via app. 1 Lenke til kommentar
Olstig Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Ville gått for en micromatic. De har en tendens til å fungere der andre ikke gjør 🙂 Endret 5. desember 2020 av Olstig 1 Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 5. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2020 Takk for forslag til dimmere. Jeg tror likevel det er driver som er problemet, ettersom mange andre spots bak samme dimmer fungerer tilsynelatende uten problemer. Ikke bestemt meg for om jeg går for 3-4 tilsvarende drivere (inkl. spot jeg ikke får bruk for...) fra elby.no, eller om jeg skal bytte ut alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå