Cerent Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Hei, Noen som kjenner til om det finnes noen kjemiske avløpsåpnere for større rør enn den vanlige Plumbo? På boksene med Plumbo står det at det ikke er til bruk i toalettet så da regner jeg med at det bare er for sånne små rør som fra vask, badekar, sluk og slik. Skulle hatt noe jeg kan bruke på selve avløpet fra toalettet. Har slitt en del med at det blir tett (jeg tror det er lite fall og en tilnærmet 90 gr vinkel på rørene under gulvet, kjeller bygd om til leilighet). Det er i selve toalettet det blir tett men i rørene under gulvet. Skulle hatt noe jeg kunne helle opp i for å løse det opp for det er forferdelig dyrt å få noen til å spyle det (ble over 8000,- for kanskje en halvtime eller tre kvarters jobb sist) og så mye søl. Noen som har noen anbefaling om et produkt som kan brukes til å løse opp slik fortetninger slik at jeg slipper å måtte høytrykkspyle, eller kanskje noe som kan brukes forebyggende? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Nei det kan du bare glemme. Jeg ville gjort følgene: 1. Begrens dopapir og bruk papir som løser seg lett opp. Resirkulert papir brukes ikke i småbåter fordi det da kan gå tett. 2. Kjøp en stakefjør, evt. Sugekopp 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Ta en 10 liters bøtte med vann og hell fort i dass Jeg bruker det når dass blir tett av ulike årsaker Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Det som er viktig er at det ikke kastes annet tørkepapir enn dopapir, da dopapir er laget slik at det løser seg lett opp. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 Svein M, det er riktig. Båtfolk med pumpetoalett kan bekrefte at det i tillegg er nyanseforskjeller på dopapir. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Grunnen til at Plumbo ikke anbefales til toaletter er ikke på grunn av dimensjonen på røret, det er på grunn av at den ikke spiser cellulose. De har et alternativt produkt som har enzymer som tar seg av cellulose og er egnet til bruk i toalett. Men er nok mer som vedlikeholdsåpning, hvis det er potte tett så er det beste å fjerne det mekanisk, enten med stakefjær eller med avløpsspyling. Jeg har slitt ganske mye med mine gamle rør, det beste er å begrense papirbruk (altså, store klumper med papir samtidig ned i toalettet) og om det først er skikkelig tett har jeg best erfaring med spyling. Selvfølgelig også huske på at ikke noe annet enn tiss, bæsj og dopapir skal ned i dass. Link til produktet jeg nevnte: https://plumbo.no/produkter/plumbo-naturent-avlopsapner-gel/ Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. januar 2021 Del Skrevet 14. januar 2021 Tror ikke Mudin heller er egnet for toalett. Problemet er cellulosen. Om den ikke løser opp den så gjør man papirproppen bare mer kompakt. Snakker av erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå