Masimo Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Hei dere, Sitter her med et spørsmål om arv. Har aldri arvet før så første gang for allting. Men syns reglene er vanskelige her. Jeg er opprinnelig dansk og har dansk statsborgerskap. Har dog bodd og jobbet i Norge de siste 13 år og skal aldri flytte herfra igjen. Men så døde faren min for 2 år siden i en alder av 67år, vi barna skrev under på arv avkall slik moren min fikk alt. Hun har nå nok til seg selv ut livet, men ønsker å dele ut en større gave til alle barna og barnebarn. Vi i Norge får selvfølgelig også, men hvordan er dette - leser meg frem til arv er ikke skattepliktig men gjelder samme regler for meg som får en gave fra et annet land? Nå har min mors norsk bank og konto, så det blir ikke overført fra nogen dansk konto. Håper en av dere herinne kan gi meg en avgjørende svar. På forhånd takk for alle tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Hva slags regler? Arv og gaver er skattefritt. Får du over 100.000kr må du føre det inn i selvangivelsen. Dette er kun for informasjon for skatteetaten. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 10. desember 2020 Del Skrevet 10. desember 2020 On 12/5/2020 at 12:08 PM, Masimo said: Vi i Norge får selvfølgelig også, men hvordan er dette - leser meg frem til arv er ikke skattepliktig men gjelder samme regler for meg som får en gave fra et annet land? Angående arv fra dansk familie betales arven av avdøde (derfor det i folkemunde ofte kaldes "dødsskat" i Danmark) og det kommer du ikke unna selvom du bor i Norge. Jeg er i samme situasjon som deg som dansk i Norge. Det mest fordelaktige er å få "forskudd" på arv i form av gave innenfor de grensene som gjelder og da fører du opp dette i selvangivelsen hvis det er snakk om større beløp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå