Gå til innhold

Lydanlegg, stereo, mono, EAX, kabler, Forklare?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått meg nytt lydkort (Audigy 2 ZS) og er hypp på å finne ut hva alle inngangene på kortet egentlig er til? Det er jo en haug med kontakter inne på selve plata også!

Jeg har 5.1 system og benytter derfor kun 3 kontakter.

Hva er forkjellen på kabler, kontakter osv? Det finnes jo Coaxial, optisk osv..

Veldig mange spørsmål, hva er HZ? Hva er db? Hvordan får jeg best lyd? HVordan skal høyttalerne mine stå i forrhold til MEG og de andre høyttalerne?

Gjerne henvis til URL, men gjerne post in fin og lettlest reply :yes:

Håper på gode svar, også nye spørsmål fra andre brukere!

MVH

Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydkort og sånn er ikkje mi sterkaste side men;

Coax og Optisk vert vel brukt til å sende digital lyd til enten ein

forsterkar eller høgtalarar med innebygd forsterkar som kan gjere om

dette til lyd. Lyden skal då ikkje verte dårlegare før etter at den vert

gjort om frå digitalt signal til analog lyd.

dB er lydstyrke. For høgtalarar viser talet kor høg lyd den gir ved ein viss watt-styrke.

Altså treng ein mindre forsterkar for å få høg lyd dersom dB er høg.

desiBel vert også brukt om støy.

Djup bass er lav Hz, Tynn pipetone er høg Hz.

Bent

Lenke til kommentar

Hvordan du får best lyd? Det kommer ann på hva du definerer som god lyd. Det viktigeste er å bruke øret ditt. Jeg tviler på at du har noe behov for dyre måleinstrumenter, og selv om måleinstrumenter er bra, er det forsatt ørene de proffe velger som den mest pålitelige kilden.

"db", decibel kanskje? i tilfelle er dette et mål for lydnivå. En logaritmisk skala. Har du hatt 2MX på skolen har du sikkert vært borti dette. For de spesielt intereserte kan jo :

http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html

være en god plass og starte

Plassering:

Det er en hel vitenskap med plassering av høytalere i ett rom. Noe som virker i ett rom kan bli ett håpløst resultat i andre. Det viktigeste er at du har tolmodighet og igjen bruker øret. Hvis det høres bra ut, da er det bra . Kan også refere til hjemmekino.no's guider. Du finner mer om plassering av høytalere her:

http://www.hjemmekino.no/guide/montering.asp

men det er ikke sikkert at det er det smarteste å følge teorier slavisk (som nevnt spiller rommet en viktig rolle).

Kabler:

Når det gjelder kabelspørsmålene, så kan du kikke på denne lille artikkelen. Er nok bedre forklart enn hva jeg klarer.

http://www.hjemmekino.no/guide/audiokabelguide.asp

Når det gjelder alle inngangene på kortet ditt vil jeg anbefale å kikke i manualen, eller søke etter informasjon på internett om kortet ditt. Hvis det er begreper du ikke forstår så må du bare spørre.

Mvh

Alfred

Lenke til kommentar

1: RTFM

2: Google it

3: Siden dette er svar som ikke hw.no liker så skal jeg prøve å svare litt selv.

EAX = 3D lyd ut av to høytalere. EAX 1.0 er veldig dårlig, men 2.0 og 3.0 er bedre. A3D 1.0, 2.0, 3.0, Sensaural 3D, Direct Sound 3D er andre slike 3D lyd systemer. Mange lydkort støtter ofte en eller flere av disse i HW, som gjør at du kan utnytte disse systemene nesten uten bruk av CPU.

Mono/Stereo = Dette regner jeg med at du vet

Coax/Optisk = Kabler/kontakter som blir brukt for å sende digitale lydsignaler. Disse finner du i DVD-spillere, Forsterkere, MD-spillere, LD-spillere ol. Den vanligeste bruken av disse digitale lydsignalene er til ekstern DolbyDigital/DTS signal prosessor i forsterker. Disse signalene blir sendt i AC3 formatet (som du sikkert har sett at mange film backuper har) som vanligvis inneholder 6-8 kanaler med lyd, en for hver høytaler i surround systemet ditt.

Hz = En benevning for frekvens, uttales hertz. Det kan forklares som "svinginger pr. sekund" i denne sammenhengen. Mennesket kan i teorien høre lyder mellom 20 og 20 000 Hz, hvor lavere Hz gir en dypere tone.

dB = desibel. Benevning for lydstyrke. Denne skalaen er logaritmisk som gjør den vanskeligere å forstå. To lydkilder som gir 10dB gir ikke 20dB til sammen, men 13dB. Men ti lydkilder på 10dB gir 20dB. Dersom du vil vite mer om dB så kan du lese f.eks her.LINK

Høytalerposisjoner = I et vanlig surround 5.1 så har jeg lært at centeren skal være rett over/under midten av TV-apparatet e.l.

Fronthøytalerene skal stå direkte ut fra TV-en vendt litt inn mot midten av rommet, og satelittene skal stå ca 5 grader bak sitteposisjonen, pekende mot ørene til personen "i førersetet".

Slik:

movie-surround.gif

En bra side for plasering av høytalere i surround er DENNE

Lenke til kommentar
Hva er digital lyd?

Digital lyd er lyd som er lagret digitalt slik at signalet kan fraktes helt fra produksjonen (f.eks i Hollywood) til forsterkeren din uten tap. I forsterkeren din (eller lydkortet) er det en DAC (digital to analog converter) som gjør det digitale signalet om til et analogt, som høytalerene kan spille av. Et analogt signal mister kvalitet for hver gang det går fra en kilde til en annen, og kan miste kvalitet i ledninger osv.

Tenk deg at du kopierer musikkasetter. Dersom du tar opp fra en kasett til en kasett så kan du høre at kvaliteten er dårligere... og dersom du gjør dette 50 ganger (fra kopi til ny kopi) så hører du klart forskjell mellom orginalen og den siste kopien. Men dersom du brenner en CD (digital) så har det ikke noe å si om du kopierer orginalen eller kopi nr50 fordi det ikke er tap i overføringen.

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest en del fra linker osv.. Begynner å bli litt smartere ;)

I noen spill kan man velge å bruke EAX, EAX2, EAX3 og Dobly Digital (DTS).

Hva er best? Jeg antar DTS, eller?

http://eax.creative.com/gaming/game.asp

http://www.vortexofsound.com (her skal du finne alt om A3D, men den siste måneden så har den ikke fungert... jeg vet ikke hva som er problemet)

A3D 2.0/3.0 er egentlig å foretrekke, men fordi Creative er noen ******* ¤¤ så er det desverre ikke mange lydkort som støtter dette. Og å finne drivere til disse få kortene er nesten umulig.

Etter det er det EAX 2/3 som er best dersom du bruker headphones/stereo høytalerene, men dersom du har et 5.1 system koblet til så er det kansje morsomt å bruke DD.

Selv har jeg et lydkort som støtter A3D, så jeg bruker det når jeg kan (og det fungerer) men EAX 2 er forøvrig også helt greit. (EAX 1 er ufattelig dårlig btw)

Du kan finne filer som gjør at du kan prosessere EAX og A3D signaler i software (i CPU), men av en eller annen grunn er det veldig få som bruker disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...