Gå til innhold

Tesla etterforskes etter tekniske problemer – klage på samme feil i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, jeg skal være med å spise popcorn. Problemet er at man ikke får ta med mat og drikke inn til tilhørerbenkene i tingretten.

 

Sagt på en annen måte – jeg vil vite når tid det ble forbudt å lage drittbil. Dessverre er alle mine hugget opp for lenge siden, så jeg har ikke mer å hente. Ikke for det, Tesla kan jo bare ta en Renault å la importøren gå konkurs. Gjentatte ganger. Går sterkt ut i fra at importøren er et juridisk og økonomisk separat selskap fra fabrikken. 

 

Orker ikke grave i denne saken, men dette problemet må være godt forbi Peugeot spécial av raserte lenkestag. Og Tesla har ingen slike horisontale foringer i bærebroene, eller torsjonsstag uten smørenippel. Derimot har de doble bærebroer, så kingbolt… øvre- og nedre bærekuler er kandidater. Og karosseriet er i aluminium, så opprustede innfestinger eller fjærbeinslager er det heller ikke (om ikke elektrokjemisk korrosjon.)

 

 Hva har egentlig Tesla fått til som ikke allerede er rutine for andre fabrikanter?

 

========================================

 

EDIT: Foretok likevel et bildesøk på saken, og ser at Tesla har delt nedre bærebro inn i to separate lenkestag, type multilink. Med det resultat at der nå er to bærekuler mellom disse stagene og navet. Og at en av eller begge disse bærekulene ryker. Slitte bærekuler er intet nytt, men at de rives ut av sokkelen er drøyt. At to separate lenkestag er mer sårbart som en enkelt triangelbro, er vel åpenbart. Hva gjør man ikke for kjøregenskaper…

 

D07IvNBU4AAG3hw?format=jpg&name=small

 

Og dette bildet er fra bakstillingen. Her har tydeligvis klemringen rundt foringen bare takket for seg… 

 

Tesla-Model-S-Broken-Suspension-Arm-01.j

 

…noe som tydeligvis også kan skje bakre fremre lenkestag i forstillingen. Vet ikke om dette er en pressfit bærekule eller en ren foring.

 

1j84FNmBvIcJ8JvOhrkbZ2qCk1_Vndj8yIBaGvxH

 

OK, jeg skal gi kineserne rett i at Tesla sitt "Whompy Wheel" er hakket mer alvorlig som alle de understell jeg har hatt hengende og slenge opp gjennom, på allverdens andre drittbiler. For det er [dessverre] lov å lage drittbil der hjulet henger og slenger hver tredje måned. Det er derimot ikke lov å lage bil der hjulet rives av bilen. 

 

main-qimg-045b2f72d47158dc03f0139e8e1342

 

D65k8hPXkAEE1Bo?format=jpg&name=small

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det har vel vert tilbakekallinger på løse bolter i forhjulsoppheng på M Y også.

Uansett dette skjer med andre også. Forskjellen er at andre tilbakekaller tidlig og hindrer store oppslag i aviser, massesøksmål osv. Mine biler har vert inne flere ganger uten at jeg har lest om det i avisen. Det kan være fordi andre har bedre kontroll på produksjon og vet når ting har sviktet og hvilke biler som er produsert med feil bolter eller tiltrekkingsmaskin med feil kalibrering

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Her er det snakk om en skive i forbindelse med et kuleledd i fremre oppheng som kan ryke, noe som kan gi kontakt mellom hjulet og hjulbuen."

Dette er en oversettelsesfeil.

"The front suspension fore links may fail at the knuckle ball joint ring, which may result in contact between the tire and wheel liner"

Det dreier seg om det forre skråstaget i nedre "wishbone", som altså ryker ved ringen rundt "ball joint. Bilde nr.4 her:

https://www.ebay.com/itm/TESLA-MODEL-S-CONTROL-ARM-LEFT-FRONT-FORE-LINK-2016-2017-2018-1041570-00-A-OEM-/333497972357

 

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10110741-9999.pdf

 

https://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Snakk om å konstruere en sak. Her sammenliknes klager på hjuloppheng i Kina med ei skive i hjullager i USA , to vidt forskjellige ting , bare siden førstnevnte er betydelig mer alvorlig , og sistnevnte kun er under etterforskning.

De to har ingenting med hverandre å gjøre.

Tesla har selv oppgitt prosentandelen av bilene som har fått dette problemet i Kina med tilsvarende i USA, forskjellen er stor , og det kan derfor tyde på ulikheter i kjørekultur eller veikvalitet heller enn kvalitetsfeil på produkt.

Tesla valgt å godta kravet fra kinesiske myndigheter selv om de var uenig konklusjonen på årsak , fordi slike saker ville ført til en lang rettsprosess , samt , og sistnevnte her er min personlige mening, at det å "skylle på kinesiske sjåfører" ville potensielt skadet deres forhold til kunder og potensielt etterspørsel i Kina.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla later som om de produserer premium-biler, men dessverre er det langt fra sannheten. De lager biler med krefter som ikke hører hjemme i slike lavkvalitets produkter.

Det er interessant å sitte i en bil hvor fremre bærearm knekker i fart og låser det ene forhjulet, for å si det slik. Kundeservice er heller ikke noe de evner å levere.

Jeg kommer aldri til å vurdere å kjøpe Tesla, og jeg tør knapt å sitte på i en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Jotne71 said:

De to har ingenting med hverandre å gjøre.

Vel den amerikanske rapporten dreier seg om "front suspension lower fore links", mens den kinesiske saken går på "rear connecting rod of the front suspension" og "upper connecting rod of the rear suspension". Så det dreier seg om forskjellige stag og "ball joints" i hjulopphenget, men ganske nærliggende.

http://www.samr.gov.cn/zw/zh/202010/t20201023_322583.html

 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, 1P4XZQB7 said:

…noe som tydeligvis også kan skje bakre lenkestag i forstillingen. Vet ikke om dette er en pressfit bærekule eller en ren foring.

1j84FNmBvIcJ8JvOhrkbZ2qCk1_Vndj8yIBaGvxH

 

Gode bilder ! Men for å presisere, dette bildet viser skade på forre lenkestag ( P/N 1041575-00-), altså den "amerikanske" feilen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om Tesla har shoppet hjulopphengsdeler fra andre fabrikat. Da er det lett å gå i feilen mange andre har gjort når vekt blir høyere enn på den bilen komponentene ble testet for. Mener at noen volvo modeller har hatt dette problemet. Man har laget en suv på et personbil oppheng. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 minutter siden):

Gode bilder ! Men for å presisere, dette bildet viser skade på forre lenkestag ( P/N 1041575-00-), altså den "amerikanske" feilen.

Det finnes utrolig mange bilder på nett som viser slike feil. Heldigvis skjer dette ofte i lav hastighet. Muligens flaks eller at veiene man kjører i 150 på ofte er bedre enn dem nan kjører i 50på. Skummelt er det uansett

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Det finnes utrolig mange bilder på nett som viser slike feil. Heldigvis skjer dette ofte i lav hastighet. Muligens flaks eller at veiene man kjører i 150 på ofte er bedre enn dem nan kjører i 50på. Skummelt er det uansett

Det skjer i lave hastigheter fordi det er da det er belastning på disse delene. Dette pga. at belastningen kommer pga. høyt rattutslag, f.eks når man skal rygge inn på en parkeringsplass. Slikt driver man ikke med i høye hastigheter, da er rattutslagene svært lave i forhold, og kreftene som virker på delene tilsvarende mye lavere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (9 timer siden):

Tesla-haterne jubler nok igjen litt prematurt. NHTSA vel jo allerede sett på denne saken tidligere og kom til at det ikke var noe utbredt problem. Men så vet vi at en fanatisk Tesla-hater på Twitter har sendt inn massevis av falske meldinger til NHTSA. Lurer på hvor mange av disse som er grunnlaget for den nye undersøkelsen.

Det som er interessant er jo at NHTSA sier de ikke har fått inn klager på det samme som i Kina.

Vegvesenet i Norge sier at det hele tiden kommer inn klager, så her må ikke Tesla-haterne bli for ivrige heller.

Jeg vil tro denne saken ender som de fleste andre, med at det ikke skjer noe spesielt. Det er selvsagt en liten mulighet for at de finner noe de må ta tak i, men da håper jeg det ikke er basert på alle svindelklagene i USA fra en og samme person som har dedikert livet sitt til å lyve til NHTSA om Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (6 timer siden):

OK, jeg skal gi kineserne rett i at Tesla sitt "Whompy Wheel" er hakket mer alvorlig som alle de understell jeg har hatt hengende og slenge opp gjennom, på allverdens andre drittbiler. For det er [dessverre] lov å lage drittbil der hjulet henger og slenger hver tredje måned. Det er derimot ikke lov å lage bil der hjulet rives av bilen.

Litt interessant at flere av bildene dine, samt linken din, stort sett omhandler biler som tydeligvis har vært i ulykker. Dette er vel deler som nettopp skal gi etter under ulykker for å øke sikkerheten.

Dette "Whompy Wheel"-greiene er bare svindel der noen ivrige fanatikere rasker sammen alt de klarer å finne av bilder, inkludert åpenbart alvorlige ulykker, for å bygge opp under løgnene sine. Jaja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 timer siden):

Men.. men... men.. dette selskapet er jo totalt ufeilbarlig? Daddy Musk kunne vel aldri funnet på noe sånt?

Hvem er det som har sagt at Tesla er ufeilbarlig? Det er jo tvert imot de som påstår at alt Tesla gjør er feil, at de aldri vil klare å produsere 5000+ Model 3 i uken, at Model Y ikke egentlig eksisterer, at fabrikken i Kina aldri vil bli bygget, osv.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, hekomo said:

Jeg vil tro denne saken ender som de fleste andre, med at det ikke skjer noe spesielt. Det er selvsagt en liten mulighet for at de finner noe de må ta tak i, men da håper jeg det ikke er basert på alle svindelklagene i USA fra en og samme person som har dedikert livet sitt til å lyve til NHTSA om Tesla.

Tesla tar altså saken så alvorlig at de bytter disse delene på biler som er inne for forstillingskontroll. Og de bytter på begge sider hvis det har oppstått feil på en side. Da kan det vel være grunn til å spørre om de ikke burde innkalt alle biler fra den aktuelle tidsperioden. Jeg kan ikke se at dette skal være særlig utsatt for svindel. 

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10110741-9999.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Det har vel vert tilbakekallinger på løse bolter i forhjulsoppheng på M Y også.

Uansett dette skjer med andre også. Forskjellen er at andre tilbakekaller tidlig og hindrer store oppslag i aviser, massesøksmål osv. Mine biler har vert inne flere ganger uten at jeg har lest om det i avisen. Det kan være fordi andre har bedre kontroll på produksjon og vet når ting har sviktet og hvilke biler som er produsert med feil bolter eller tiltrekkingsmaskin med feil kalibrering

Tesla har hatt flere tilbakekallinger som har gått stille for seg.

Min 7 år gamle S var inne nå for noen uker siden hvor de gjorde en preventiv retting. Dette er ikke første gangen.

Siden Tesla er så polariserende som de er så er det ikke rart at dette haven i nyhetene. Din kommentar er et prakteksempel.

Du kjenner ikke Tesla så det kan være greit å ikke være så bombastisk som du er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...