Gå til innhold

Sikringa for kjøkkenet går hvert 1-2 min når jeg bruker noe.

Anbefalte innlegg

Tenkte først å lage meg te, men da gikk sikringa. Hadde ingen ting annet i bruk da (bortsett fra kjøleskapet). Pakka en ferdigrett i mikroen, satt ned styrken (watt? Er ikke god på slike ting) til noe med 500. Bruker til vanlig bortmot 700. Sikringa gikk etter 1-2 min. Så jeg prøvde igjen. Samme skjedde. Gjorde dette om og om igjen fram til maten var halv varm før jeg ikke gadd mer.

Jeg har opplevd at sikringa går om jeg bruker både mikro og vannkoker, men nå brukte jeg kun 1 om gangen, og den ene på lavere styrke enn normalt.

Badet og gangen bruker samme "sikring" som kjøkken. Ingenting i bruk der, og prøvde å slå av lyset men det gjorde ingen forskjell.

Noen som vet hva som er galt? Har ikkje gjort noen endringer i leiligheta mellom sist jeg brukte mikroen og nå. Bor i blokkleilighet, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kurs på 16A skal tåle 3680W før sikringen går og en på 10A skal tåle 2300W. I dag er det vanlig å ha flere kurser enn før, altså at man har en kurs for hver "oppgave" og du har tre oppgaver på én kurs. En vannkoker kan trekke +/- 1800W, så da kan det bli mye hvis du kjører på med flere apparater som trekker tilsvarende. Et kjøleskap trekker gjerne +/- 150W mens en varmtvannstank kan trekke 2-3000W.

Det kan være noe galt med mikrobølgeovnen. Hvordan går det hvis du bruker andre apparater i den stikkontakten, for eksempel vannkokeren som har høyere effekt? Hvis andre apparater med tilsvarende eller høyere effekt ikke skaper problemer vil det være fornuftig å undersøke om det er noe galt med mikrobølgeovnen. Hvis andre apparater skaper samme problem bør du kontakte fagfolk og få de til å se på kursene.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, mobile999 said:

Er sikringen også en jordfeilbryter? En jordfeilbryter har test-knapp (det er en selvtest, ikke test av jordfeil på kursen).

Jeg kan ingenting om dette og bor alene med ingen å spørre akkurat no. Jeg googlet "jordfeilbryter" og fikk opp bilde av det. Finnes det flere typer bryter? Jeg har et gammeldags sikringsskap med sikringer man tar ut og skifter med en ny. Men, akkurat den sikringen som er for kjøkkenet (og bad og gang, samme sikring) er en bryter. Om den er "jordfeilbryter" det aner jeg ikke. Da jeg opplevde at sikringen gikk for første gang (en gang jeg brukte mikro og vannkoker samtidig) tenkte jeg at de (tidligere eiere) har skiftet den til bryter for at det skulle være enklere når sikringa går der, siden det ikke er så unormalt at en kjøkken sikring går iblant.

59 minutes ago, BadCat said:

En kurs på 16A skal tåle 3680W før sikringen går og en på 10A skal tåle 2300W. I dag er det vanlig å ha flere kurser enn før, altså at man har en kurs for hver "oppgave" og du har tre oppgaver på én kurs. En vannkoker kan trekke +/- 1800W, så da kan det bli mye hvis du kjører på med flere apparater som trekker tilsvarende. Et kjøleskap trekker gjerne +/- 150W mens en varmtvannstank kan trekke 2-3000W.

Det kan være noe galt med mikrobølgeovnen. Hvordan går det hvis du bruker andre apparater i den stikkontakten, for eksempel vannkokeren som har høyere effekt? Hvis andre apparater med tilsvarende eller høyere effekt ikke skaper problemer vil det være fornuftig å undersøke om det er noe galt med mikrobølgeovnen. Hvis andre apparater skaper samme problem bør du kontakte fagfolk og få de til å se på kursene.

Jeg prøvde å bruke vannkokeren først (fra en annen stikkontakt enn mikroen), da gikk sikringa. Det har aldri pleid å skje (med mindre jeg bruker mer enn bare vannkopperen, noe jeg ikke pleier å gjøre). Jeg har ikke prøvd å bruke vannkoker i samme stikkontakt som mikro. Kan prøve i morgen om du mener jeg fortsatt burde etter å ha lest denne meldingen.

Lenke til kommentar

Antakelig er det en automatsikring. Når kursene er ordentlig tilrettelagt så er det ikke vanlig at sikringer går. Det kan gå mange år uten at det skjer og stort sett kun hvis det oppstår feil på apparater eller man plugger inn alt for mye, for eksempel to apparater på 2000W hver. Det er ikke vanlig å møte på slike problemer fordi apparater med høy effekt, for eksempel komfyrer og varmtvannsberedere , oppvaskmaskiner, vaskemaskiner osv pleier å ha egne kurser slik at det ikke blir påvirket av varmeovner og vannkoker som plugges inn.

Hvis kursene ikke er såpass tilrettelagt at du kan ha en vanlig hverdag bør du kontakte fagfolk. Hvis mikrobølgeovnen er defekt bør du benytte reklamasjon eller kjøpe ny hvis den er gammel.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Chris Wrynn skrev (2 timer siden):

Tenkte først å lage meg te, men da gikk sikringa. Hadde ingen ting annet i bruk da (bortsett fra kjøleskapet). Pakka en ferdigrett i mikroen, satt ned styrken (watt? Er ikke god på slike ting) til noe med 500. Bruker til vanlig bortmot 700. Sikringa gikk etter 1-2 min. Så jeg prøvde igjen. Samme skjedde. Gjorde dette om og om igjen fram til maten var halv varm før jeg ikke gadd mer.

Jeg har opplevd at sikringa går om jeg bruker både mikro og vannkoker, men nå brukte jeg kun 1 om gangen, og den ene på lavere styrke enn normalt.

Badet og gangen bruker samme "sikring" som kjøkken. Ingenting i bruk der, og prøvde å slå av lyset men det gjorde ingen forskjell.

Noen som vet hva som er galt? Har ikkje gjort noen endringer i leiligheta mellom sist jeg brukte mikroen og nå. Bor i blokkleilighet, om det har noe å si.

Det eneste eg kommer på, er om du har varme/varmekabler på som trekker ein del strøm. Sammen med vannkoker eller mikro blir det litt for mye. Ellers er det merkelig at det fungerte før, men ikkje nå lenger

Lenke til kommentar
9 hours ago, mobile999 said:

Jeg tror du mener en slik: https://www.clasohlson.com/no/Automatsikring/p/Pr225008000

Prøv vannkokeren i en stikkontakt i stua dersom du har reservesikringer.

Nei ikke en sånn en. Er en bryter (som ihvertfall ligner noe på det som kom opp da jeg søkte "jordfeilbryter").

9 hours ago, Taurean said:

Eier du eller leier du?

Eier leilighet i borettslag.

Lenke til kommentar
Chris Wrynn skrev (10 timer siden):

Jeg har et gammeldags sikringsskap med sikringer man tar ut og skifter med en ny. Men, akkurat den sikringen som er for kjøkkenet (og bad og gang, samme sikring) er en bryter. Om den er "jordfeilbryter" det aner jeg ikke. Da jeg opplevde at sikringen gikk for første gang (en gang jeg brukte mikro og vannkoker samtidig) tenkte jeg at de (tidligere eiere) har skiftet den til bryter for at det skulle være enklere når sikringa går der, siden det ikke er så unormalt at en kjøkken sikring går iblant.

Hvis du har UZ elementer (skrusikringer) anbefaler jeg deg å bytte til jordfeilautomater. Muligens få inn en ekstra kurs eller to.

Jordfeilbryter er for personsikkerhet,  ikke får å gjøre ting lettvint. 

Utløser Jordfeilbryter er det jordfeil i apparatet, ikke tilkoble det i stikkontakt på kurs uten Jordfeilbryter!! Jordfeil forplanter seg utenfor ditt elektriske anlegg. 

Vannkoker trekker ofte 2000-2200W i noen få minutter. 

Lenke til kommentar

det er vel litt av en tilfeldighet at du har jordfeil på både vannkoker og mikro? Jeg synes det virker som overbelastning av sikringen, som får den til å gå. 

Bad gang og kjøkken på samme kurs hørtes ut som noe som fort kan gi overbelastning... Har du på noe varme i noen av rommene? varmekabler, ovner eller lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...