lada1 Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 5 hours ago, YourBestFriend said: Har etterlyst handling lenge, men ingenting skjer ser det ut til. Å kutte ut kina økonomisk vil bli tøft, men jeg vil heller at ting blir dyrere og arbeidere får god nok betaling og jobb og levevilkår. Bare godt for kloden også vil jeg tro. Reagerer personlig også på populasjonen i kina og india. De må reduseres 95% minimum. Hmm, er ikke Europa tettere befolket? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 1 hour ago, lada1 said: Hmm, er ikke Europa tettere befolket? Hvor tett befolkning er vet jeg ikke Lenke til kommentar
Subara Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Materielle goder og penger betyr mye for dem som ikke har hatt det før. Men det er bekymringsfullt i forhold til forurensing av planeten hvis alle kinesere og feks indere skaffer seg bil. Verden bør takke Kina for innsatsen til arbeiderne og varer vi har fått kjøpe i årenes løp. Det gikk en serie for en stund siden med engelsk ungdom som skulle prøve å jobbe på fabrikk i Asia. De gråt av arbeidspresset og levevilkårene der. Nå er vi inne i en periode hvor man ønsker mer kvalitet på produktene istedenfor raskt og billig. Man har også grunn til å takke Kina for ettbarnpolitikken . En av årsakene til at den opphørte var et voldsomt overskudd på menn. Sitat Ifølge BBC er det beregnet at ettbarnspolitikken har stoppet så mye som 400 millioner fødsler siden 1979. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 (endret) Kan en se en viss kontinuitet i Kinas historie? Altså at dagens styre er en slags fortsettelse av noe eldre? Eller er det en røverstat der en gruppe har rana til seg makten? Jeg holder (enda) litt på det første alternativet. Og jeg er heller ikke sikker på om en nasjonalistisk demagog som president i Kina ville vært særlig bedre enn kommunist-partiet (?) Endret 8. desember 2020 av lada1 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 18. desember 2020 Del Skrevet 18. desember 2020 ITtraktor skrev (På 6.12.2020 den 0.02): Tviler på at man uten videre får med Australia på dette. De vil lide enormt, og er totalt avhengige av eksport til Kina. Jeg tror Australia ville vært en av de første til å gå med på dette, da de er svært utsatt for aggresjon, samme med alle de andre statene sør og øst for kina. Australia kan selge til de landene som tar over produksjonen, som i stor grad vil bli Kina sine naboland. Muligens kan vi få en del fabrikker til India. Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 22. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2020 On 12/8/2020 at 5:27 AM, lada1 said: Kan en se en viss kontinuitet i Kinas historie? Altså at dagens styre er en slags fortsettelse av noe eldre? Eller er det en røverstat der en gruppe har rana til seg makten? Jeg holder (enda) litt på det første alternativet. Og jeg er heller ikke sikker på om en nasjonalistisk demagog som president i Kina ville vært særlig bedre enn kommunist-partiet (?) Kina er definitivt en røverstat som ble kuppet av kommunister og utenforstående. Det opprinnelige kinesiske styret sitter på Taiwan. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 10 hours ago, Thorny said: Kina er definitivt en røverstat som ble kuppet av kommunister og utenforstående. Det opprinnelige kinesiske styret sitter på Taiwan. For å tenke formalistisk så er vel styret på Taiwan heller ikke så opprinnelig? Her kopi fra Wikipedia: In the late 1980s and early 1990s, the ROC transitioned from a one-party military dictatorship to a multi-party democracy with a semi-presidential system. https://en.wikipedia.org/wiki/Taiwan De hadde kanskje ikke annet valg enn å bli så demokratisk og velfungerende som de har blitt etter å ha blitt dominert av Japan i en lengre periode. Deres utvikling etter W3 ligner jo *litt* på Japan (dog med vesentlige forskjeller)? 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. desember 2020 Del Skrevet 23. desember 2020 (endret) On 12/5/2020 at 6:37 AM, Thorny said: Går jeg igjennom den samme listen for Trumps USA, så får jeg nesten like mange treff som Kina. Sterk nasjonalisme, finner alltid fiender, bryr seg ikke om menneskerettigheter utenfor USA, glorifisererer militæret, fiksert på nasjonal sikkerhet, er imot fagforeninger, sexist, fiksert på straff, liker ikke akademia, korrupt og snakker konstant om at det var valgfusk. Poenget er, selv om Kina er ille på mange måter, så betyr ikke det at de som kjemper imot er bra. Man skal derfor være forsiktig med å prøve forandre Kina med makt og trusler, fordi om Kina, andre pro-kinesiske land og deres befolkning anser deg som en facist som prøver å holde Kina nede, så vil du bare samle Kina mot deg selv. Noen vil sikkert tenke, men jeg er ikke pro-Trump. Men, hvis du aldri sier ifra når Trumps angrep mot Kina går over grensen, sier aldri ifra når facister og neonazister angriper kinesere og sier aldri ifra når noen kommer med konspirasjonsteorier og falske nyheter om Kina, fordi du vil ikke angripe din egen side, så er du en del av problemet. Endret 23. desember 2020 av Camlon 1 1 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 23. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2020 Trump er utvilsomt en kvasi-fascist, men i Kina er det av ordensstørrelse mange ganger verre. USA har tross alt demokratiske institusjoner med dype røtter. USAs demokrati har vært under angrep av næringsinteresser siden andre verdenskrig, og særlig etter Reagan. I Kina snakker vi om rendyrket fascisme som maskerer seg som kommunisme. 1 1 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 23. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2020 On 12/5/2020 at 12:25 AM, Subara said: Noe bra har det også kommet ut av Kinas diktatur. Befolkningen har blitt løftet ut av fattigdom. Jeg liker dårlig å "Hitle" min egen tråd, men... det var akkurat det samme de sa om ham, tross alt. Bare som et eksempel på hvor ille det kan gå. 1 1 Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 27. desember 2020 Del Skrevet 27. desember 2020 YourBestFriend skrev (På 7.12.2020 den 0.43): Har etterlyst handling lenge, men ingenting skjer ser det ut til. Å kutte ut kina økonomisk vil bli tøft, men jeg vil heller at ting blir dyrere og arbeidere får god nok betaling og jobb og levevilkår. Bare godt for kloden også vil jeg tro. Reagerer personlig også på populasjonen i kina og india. De må reduseres 95% minimum. Kina har bremset ned overproduksjonen av mennesker. India stopper ikke men de som virkelig burde vært stoppet er Afrika. 1 Lenke til kommentar
J!nx Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 On 12/27/2020 at 5:58 PM, Allinuse said: Kina har bremset ned overproduksjonen av mennesker. India stopper ikke men de som virkelig burde vært stoppet er Afrika. Det stopper seg selv før eller siden Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Nå som vi mister Trump så vil nok alle andre ledere i Europa rævslikke Kina og fikk det bekrefte idag. Ikke noe stress for dem at Kina viruset har voldtatt hele Europa. World needs strong EU-China relationship - von der Leyen https://www.breakingthenews.net/Article/World-needs-strong-EU-China-relationship-von-der-Leyen/54186116 🤮 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Allinuse skrev (På 27.12.2020 den 17.58): Kina har bremset ned overproduksjonen av mennesker. India stopper ikke men de som virkelig burde vært stoppet er Afrika. 1000++ Afrikanere er som 1 Nordmanns forbruk. Og de får mange barn der nede er fordi det ikke er noe som heter pensjonsparing eller Nav. Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 31. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2020 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qAOwRL/jens-stoltenberg-oppsummerer-2020-slik-har-nato-landene-endret-syn-paa-kina 2020 var året da NATO-landene endret syn på Kina, ifølge NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg. 1 Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 1. januar 2021 Del Skrevet 1. januar 2021 DaniNichi skrev (På 30.12.2020 den 14.27): 1000++ Afrikanere er som 1 Nordmanns forbruk. Og de får mange barn der nede er fordi det ikke er noe som heter pensjonsparing eller Nav. 1000+ afrikanere er 10 afrikanere til Norge. Våre skattepenger bye bye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå