Gå til innhold

Kina er sterkt fascistisk - nesten nazistisk - ikke kommunistisk

Thorny

Anbefalte innlegg

Det er minst 14 mulige "varselstegn" fascistregimer opp igjennom historien har hatt til felles. De fleste av disse har vært europeiske, eller latin-amerikanske, og dermed del av den kristenkonservative kulturen. Kina har ikke i moderne tid hatt noen sentral eller sterk religion. Religioner ifra Øst-Asia har også gjerne hatt mer filosofiske enn religiøse tendenser. Alikevel ser vi i Kina at myndighetene sterkt undertrykker andre religioner, og at staten og kommunistpartiet og dets ledere er blitt en slags de facto statlig og nasjonalistisk religion. Dette er per i dag omtrent det eneste fellestrekket Kina har med andre kommunistregimer. Kina fremviser minst 13 av 14 tegn på fascisme. Selv om konservative verden over deler mange av disse "verdiene" så er det også snakk om grader. Kina oppfyller alle disse kriteriene, i moderat, alvorlig og ekstreme grader.

Vi ser at Kina har gått til det skrittet å annektere naboland og driver en svært aggressiv og ekspansiv grensepolitikk, handelspolitikk og utenrikspolitikk, der det truer flere andre land med ypping til krig (Taiwan, India, Vietnam, Filippinene med fler), og nå har stadige grensetrefninger hvor de blir mer og mer ekstreme. De bøller, mobber, undertrykker og kjemper med nebb og klør og soft power også i mot andre land som måtte finne på å uttale seg i mot dem. F.eks den norske nobelkommité, selv om den ikke engang er statlig. De undertrykker, setter i konsentrasjonsleirer, og dreper også, minst fire forskjellige religiøse minoriteter, samt politisk opposisjonelle.

Således ligner Kina i økende grad ikke bare på andre fascistiske land som Italia, Spania eller Argentina, men selveste Nazi-Tyskland.

Nå, som da, så feiler verden i sin plikt til å stå opp mot Kina fordi de er mektige og vi er avhengige av handel med dem, akkurat som Tyskland.

Hva skjedde med ordene "aldri igjen"? Hvor er venstresiden? Hvorfor er de mer opptatt av å kritisere USA? Er vi mer opptatt av eksportnæring og BNP enn folkemord?

"Laurence W. Britt, a writer and commentator on politics, history and economics, contributed an article to the bimonthly journal Free Inquiry in the spring of 2003. The op-ed entitled “Fascism Anyone?” contains 14 “common threads” between the seven regimes Britt analyzed, including Nazi Germany and Fascist Italy. "

618D9+sAqpL._AC_SY741_.jpg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kina sitt kommunistparti er kreft i verden. Jeg håper regimet kollapser så fort som mulig. Hele verden bør samles mot Kina. 

Håper flere land våkner opp. 

Sitat

Kollaps mellom Australia og Kina

Coronaviruset, uenighet om handel og god gammeldags spionasje har ført til at spenningen mellom Australia og deres største handelspartner Kina har økt kraftig.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/11/29/195723216/kollaps-mellom-australia-og-kina

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk helt enig, og det er akkurat som du sier, at verden må stå samlet her. Kina bøller, mobber og truer alle slags land, både store og små, og det kan ikke fungere i lengden. Innad advarer Xi Jinping mot krig og nedgangstider. Kommunistregimet vakler og det er også konflikt innad i CCP. Det er ikke usansynelig at de kan f.eks gå til krig mot Taiwan for å flytte fokus til ytre fiender. Uansett vil nok verdensøkonomien gå på en smell som ligner mer på 1929 enn 2008. Kinas økonomi er et pyramidespill som er pil råttent.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

I sommer ble det kjent at Norge de siste fem årene har gitt en halv milliard i u-hjelp til Kina. Det var en rett politikk, mente bistandsminister Dag-Inge Ulstein fra KrF.

Til Nettavisen sa Ulstein at Norge driver «kapasitetsbygging» overfor lokale kinesiske «myndigheter og bedrifter» og skal også hjelpe kineserne med data eller bidra med «utvikling av en informasjonsplattform på nett» (sic!)

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/we3pLd/kina-paa-vei-mot-verdensherredoemme

Norge deltar aktivt med å hindre Taiwans medlemskap i WHO. 

Sitat

Norge, Kina og Taiwan

Norge opptrer som støttespiller for et diktatur.

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/norge-kina-og-taiwan/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

China Is National Security Threat No. 1

Resisting Beijing’s attempt to reshape and dominate the world is the challenge of our generation.

https://www.wsj.com/articles/china-is-national-security-threat-no-1-11607019599?redirect=amp#click=https://t.co/oKsvOEWqXY

Tanken på at Kina sitt syke totalitære samfunn skal ta over verden gjør meg kvalm. 1984 er barnemat i forhold. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noe bra har det også kommet ut av Kinas diktatur. Befolkningen har blitt løftet ut av fattigdom.

Sitat

https://www.nrk.no/urix/kinas-vekst-endrer-maktbalansen-i-verden-1.14723948

Kina har løftet nesten hele befolkningen sin ut av fattigdom. Ifølge offisielle tall har Kina siden 1978 gått fra å ha 97,8 prosent fattige til 1,7 prosent. Det er en nærmest ufattelig bedrift. De sender nå byråkrater ut på landsbygda før å hjelpe de som fortsatt henger igjen.

Lenke til kommentar

Det er urovekkende at ingen land i den vestlige verden foruten USA har turt å stå opp for uighurers rettigheter i Kina. Det at land i EU, med unntak av Storbritannia for det meste har holdt tyst om både Hongkong demonstrasjonene og et av de mest grotske folkeforfølgelsene i moderne historie er ikke noe annet enn sjokkerende. Selv Tyskland som siden andre verdenskrig bør føle et ekstra ansvar for å tale uigurene sak har vært usedvanlig stille. På dagen der det dukket opp rapporter om hvordan uighurske kvinner tvangsteriliseres på internatleire (les konstrasjonsleire) haddde Norges finansminister møter med en kinesisk utsending der hovedtemaet var tettere økonomisk samarbeid. Ikke mye jeg støtter Trump i , men hans harde linje mot Kina var helt riktig, og Russland som Biden har utpekt som vestens hovedfiende nr.1 er til sammenligning ikke noe annet enn en lettvekter.

Endret av Diami
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er satt inn store ressurser hvert fall på vestlig sokkel, til å presse mannen i gata til å handle på hjemmefronten i stede for. Man kan såklart handle utenriks fortsatt, men det lønner seg bare mindre og mindre, og det å handle fra Kina over Ebay og liknede kan jeg bare sterkt fraråde.

Jeg håper virkelig at vi på sikt får tilbake fokus på viktigheten av kvalitet, og at det i aller høyeste grad eksisterer. Jeg personlig har hatt en avsmak for alt lavpris tull siden dag én, da det kun fordrer overforbruk, og går på bekostning av mennesker som så absolutt burde benytte kronene sine til alt annet enn overkonsumering.

Priser på ting og tang bør stabilseres igjen, så folk får et virkelig bilde igjen på hva ting faktisk burde koste, og såklart satt opp mot den réelle kvaliteten av varen. Hvilken hensikt har det å handle en masse søppel man bare kjører inn døra hjemme, og gir totalt blanke i?

Nei, dette håper jeg snus igjen, så folk begynner å se nytten av å spare opp til noe man virkelig både trenger óg ønsker. Det er langt bedre å ha færre ting av kvalitet, enn flere ting som bare er oppriktig søppel. Er man fornøyd med tingene man har, så tar man også bedre vare på dem, det er kun vinn vinn, og pris per år er alltid det viktigste.

MEN... det er mang en butikk/bedrift rundt om som mener kunden er syndebukken for deres manglene inntekter grunnet folks kjøpevaner over internett. Noe bør bli iverksatt fra staten selv, for å oppfordre kjøpmenn rundt om til å bli med på hva de prøver å vekke til livs. Det handler ikke bare om om skru opp priser, for da snakker vi bare en overinflasjon. Dét jeg legger fokus på, er å få tilbake fokus på de rette typene av varer, og med dertil mer balanserte priser, som såklart bør justeres til hvor dagens lønninger osv ligger i dag. Noe må til for å få tilbake fokus på service, og at det skal kunne lønne seg, og i aller høyeste grad kunne gå ann å drive business på hjemmebane. Det bør også vies fokus til at det bør kunne lønne seg å fikse det ene og det andre, i stede for å finne nærmeste søplekasse, og så bare rett ut å handle nytt.

Vi trenger skomakere også, og folk som syr klær osv osv... Ting bør kunne fikses og til en fornuftig pris, så det lønner seg både for kunden óg den som selger tjenesten(e). Mulig jeg ser litt lengre frem enn folk flest, men jeg må bare ærlig si at jeg håper i det minste. Alt er bedre enn ingenting...

Endret av OrangeGiraffe
Lenke til kommentar

Kina er den største trusselen mot den vestlige liberale verden. Russland kan ikke måle seg. Det er i ferd med å bli et velstående Nord Korea i ekstremformat. Befolkningen deres er fornøyd så lenge de lever i velstand, har det behagelig og kun blir servert propaganda. 

Heldigvis gjøres det motstand, men skuffende lite. Money talks, sånn er det bare. Det har alle globale kriser siden tidenes morgen vist oss, uansett hvor alvorlig krisen er. Men vi kommer oss alltid i havn til slutt, men det er en vanvittig global kamp hver gang om det er klimakrisen, utjevne forskjeller mellom fattige og rike og nå å stå opp for demoratiske verdier. 

Anbefaler alle å følge "Inter Parlamentary Alliance on China" eller IPAC på Twitter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, Thorny said:

Kina oppfyller alle disse kriteriene, i moderat, alvorlig og ekstreme grader.

Rent prinsippielt og mest for å utfordre de små grå:

Det går vel også ann å lage en alternativ liste der Kina skiller seg fra kjente fassistiske land?  

Eksempel:

Øker eller minker den personlige friheten i Kina?

Lettere eller vanskeligere (enn før) for utenlandske journalister å arbeide der?

Det har vel *aldri* vært tendenser til demokrati i Kina?

Fassistiske tendenser i vestlige land har gjerne sammenheng med økonomiske/sosiale utfordringer (og som gjerne blir møtt med uforstand og udemokratisk  motstand - f.eks. vold, ensretting,/"politisk korrekthet", feilslått retorikk m.m.). De grunnleggende utfordringene blir ikke tatt på alvor og altså ignorert.  "Fassistene" blir bare fremstilt som dumme eller onde  - tilsvarende som en beskriver Trump og hans tilhengere. Her finner en vel lite likhet med Kina?

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Diami skrev (8 timer siden):

Det er urovekkende at ingen land i den vestlige verden foruten USA har turt å stå opp for uighurers rettigheter i Kina. Det at land i EU, med unntak av Storbritannia for det meste har holdt tyst om både Hongkong demonstrasjonene og et av de mest grotske folkeforfølgelsene i moderne historie er ikke noe annet enn sjokkerende. Selv Tyskland som siden andre verdenskrig bør føle et ekstra ansvar for å tale uigurene sak har vært usedvanlig stille. På dagen der det dukket opp rapporter om hvordan uighurske kvinner tvangsteriliseres på internatleire (les konstrasjonsleire) haddde Norges finansminister møter med en kinesisk utsending der hovedtemaet var tettere økonomisk samarbeid. Ikke mye jeg støtter Trump i , men hans harde linje mot Kina var helt riktig, og Russland som Biden har utpekt som vestens hovedfiende nr.1 er til sammenligning ikke noe annet enn en lettvekter.

Kina har blitt "verdens fabrikk", slik som Storbritannia på 1800-tallet. Kina har den nest største økonomien i verden, etter USA. Det er nok derfor vestlige land kvier seg for å utfordre brudd på menneskerettigheter eller bøllete oppførsel. Særlig er Vest-Europa avhengig av billig import fra Kina. Men før eller siden vil Kina snu, eksportere mindre og heller bygge økonomien på eget hjemmemarked. 

Det er best vi beholder egen industri og tar vare på jordbruket. Da vil også servicenæringene klare seg. Kina kan vi ikke stole på. 

Lenke til kommentar
Subara skrev (9 timer siden):

Noe bra har det også kommet ut av Kinas diktatur. Befolkningen har blitt løftet ut av fattigdom.

Velstand alene gjør ikke et menneske lykkelig. Jeg vil påstå at det er bedre å være fattig og fri enn å være rik og fengslet. Og det kinesiske social credit systemet ville jeg ikke hatt for alle pengene i verden.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Velstand alene gjør ikke et menneske lykkelig. Jeg vil påstå at det er bedre å være fattig og fri enn å være rik og fengslet. Og det kinesiske social credit systemet ville jeg ikke hatt for alle pengene i verden.

Visse fysiske forutsetninger må være tilstede for et godt liv. Prøv å være lykkelig med angst for sult og kanskje hard tannpine. 

Og husk at kineserne ikke var frie før heller. De har ikke tapt noe - bortsett fra ren luft?

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Visse fysiske forutsetninger må være tilstede for et godt liv. Prøv å være lykkelig med angst for sult og kanskje hard tannpine. 

Og husk at kineserne ikke var frie før heller. De har ikke tapt noe - bortsett fra ren luft?

Dette er selvfølgeligheter som alle skjønner. Det alle ikke skjønner desverre, er at et liv består av så utrolig mye mer enn ting og tang. Det er bare en dråpe i havet.

Se bare på flyktninger som kommer til et land som Norge, og mottar bolig og en oppstart for at de skal kunne starte et hvilken som helst liv de måtte lyste. Hovedutfordringen jeg ser hver eneste gang er hva folk flest sliter med, uavhengig av sosial status, legning, kjønn osv. Folk flest sammenlikner seg selv med andre, og når man som menneske gjør dette, så gjør man det alltid til et annet individ man anser som bedre enn seg selv, eller i det hele tatt har noe mer enn en selv. Ofte en kombinasjon. Mennesker som er født og oppvokst i en sterk kontrast til dette landet, velger da ofte en tilsvarende sterk motreaksjon, og da snakker vi blod på tann. Mye vil ha mer osv.

Grådighet gjør hvem som helst blind, og har ingenting med lykke å gjøre, over hodet. 

Endret av OrangeGiraffe
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (14 minutter siden):

Kina(CCP) representerer 20% av en hel planet, det er tragisk at folk ikke kan akseptere trusselen det regimet står for.

Full handelstopp mellom Kina og EU/USA/Australia, så får vi akseptere litt kortsiktig ubehag til fordel for en trygg fremtid.

Tviler på at man uten videre får med Australia på dette. De vil lide enormt, og er totalt avhengige av eksport til Kina. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, OrangeGiraffe said:

Dette er selvfølgeligheter som alle skjønner. Det alle ikke skjønner desverre, er at et liv består av så utrolig mye mer enn ting og tang. Det er bare en dråpe i havet.

Det kan hende en bør skru ned forventningene om frihetstrang og ønske om demokrati i Kina. Så langt har vel de fleste kinesere opplevd framgang i livet. Og husk at fisken ikke vet om at den lever i vann. Det er ikke sikkert at en vil lykkes med aksjoner mot Kina for liksom å fremme demokrati der. Effekten kan bli motsatt av intensjonen.

Det er også vanskelig å argumentere for mer respekt for menneske-rettene i Kina all den tid landet langt fra er nederst på rangstigen i den sammenheng. Jeg ville tro at de ligger godt over midten på treet angående menneskeretter i verden. Husk at matsikkerhet og rett til f.eks. skole/helse-tjenester inngår i menneske-retter. Da er det vanskelig å aksjonere mot Kina angående menneske-retter. Det ville lett se ut som vikarierende argumenter.

En annen sak er at en bør være realistisk angående ambisjoner til regimet i Kina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, OrangeGiraffe said:

Det kan hende en bør skru ned forventningene om kineserne sin frihetstrang og ønske om demokrati i landet sitt. Så langt har vel de fleste kinesere opplevd framgang i livet. Og husk at fisken ikke vet om at den lever i vann. Det er ikke sikkert at en vil lykkes med aksjoner mot Kina for liksom å fremme demokrati der. Effekten kan bli motsatt av intensjonen.

Det er også vanskelig å argumentere for mer respekt for menneske-rettene i Kina all den tid landet langt fra er nederst på rangstigen i den sammenheng. Jeg ville tro at de ligger godt over midten på treet angående menneskeretter i verden. Husk at matsikkerhet og rett til f.eks. skole/helse-tjenester inngår i menneske-retter. Da er det vanskelig å aksjonere mot Kina angående menneske-retter. Det ville lett se ut som vikarierende argumenter.

En annen sak er at en bør være realistisk angående ambisjoner til regimet i Kina. En viss "makt-balanse" gjør vel at de ikke går fysisk etter kritikere i utlandet.  I hvert fall kjekt med en slik balanse og kultur/sivilisasjon. Andre land (f.eks. i Midt-Østen) driver jo med attentat mot enkelt-personer over store deler av verden. 

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, lada1 said:

Det kan hende en bør skru ned forventningene om frihetstrang og ønske om demokrati i Kina. Så langt har vel de fleste kinesere opplevd framgang i livet. Og husk at fisken ikke vet om at den lever i vann. Det er ikke sikkert at en vil lykkes med aksjoner mot Kina for liksom å fremme demokrati der. Effekten kan bli motsatt av intensjonen.

En annen sak er at en bør være realistisk angående ambisjoner til regimet i Kina.

Dette er kun anntagelser, og de er feil som anntagelser som oftest er. Jeg har aldri indikert noe som helst om innføring av demokrati i Kina, så den ballen er bare å droppe...

Jeg pekte på at materialisme er kun en mikroskopisk del av hva et liv innebærer, og har ingen direkte sammenheng med lykke. Penger har null verdi. Kun levende individer holder verdi naturlig, da levende indvider kan gi tilbake.

At et menneske smiler, er ingen garanti for om vedkommende er lykkelig. Folk flest bærer masker på masker, altså følelser flest er kun presset frem. Det er svært få mennesker selv i det landet her, som oppriktig er lykkelig. Vi har alle forutsetninger for at folk flest skulle være mer tilfreds, og hvert fall med tanke på velstand...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har etterlyst handling lenge, men ingenting skjer ser det ut til. Å kutte ut kina økonomisk vil bli tøft, men jeg vil heller at ting blir dyrere og arbeidere får god nok betaling og jobb og levevilkår. Bare godt for kloden også vil jeg tro.

Reagerer personlig også på populasjonen i kina og india. De må reduseres 95% minimum. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...