Gå til innhold

Sensurering av film og TV serier pga. Blackface


Anbefalte innlegg

Thorny skrev (1 time siden):



Det er ingenting som tyder på at tvang de opplevde for 100-500 år siden gjør at de trykket hvit kultur til sitt bryst i dag. Det er rett og slett god kultur som blir populær.

Er det grunnen til at dere klager på amerikansk kulturimperialisme?  Dominante kulturer som ikke har erfaret undertrykkelser av andre kulturer og ser på deres kultur som normalt har ingen grunnen til å klage på appropriering.

Du kan ikke sette likhetstegn mellom rasisme med og uten makten til å utføre institusjonelle rasisme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Fordi resten av verden ikke koloniserte europa og tvang sin kulur på dere.

Hvilke land ble kolonisert av Norge?

Drev ikke det osmanske riket kolonisering? Tror du det gamle Kina var ene eneste stor naturlig nasjonalstat? Av Hellas og Tyrkia, HVEM var det som koloniserte HVEM? Tell me bout it!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (57 minutter siden):

Hvilke land ble kolonisert av Norge?

Drev ikke det osmanske riket kolonisering? Tror du det gamle Kina var ene eneste stor naturlig nasjonalstat? Av Hellas og Tyrkia, HVEM var det som koloniserte HVEM? Tell me bout it!

Hvem undertrykker europeerne idag i Europa og erstattet din kultur?

Cultural appropriation[1][2][3] is the adoption of an element or elements of one culture or identity by members of another culture or identity. This can be controversial when members of a dominant culture appropriate from disadvantaged minority cultures.

I hvilke europeiske land er europeiske kultur "disadvantaged"?

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (28 minutter siden):

Hvem undertrykker europeerne idag i Europa og erstattet din kultur?

Cultural appropriation[1][2][3] is the adoption of an element or elements of one culture or identity by members of another culture or identity. This can be controversial when members of a dominant culture appropriate from disadvantaged minority cultures.

I hvilke europeiske land er europeiske kultur "disadvantaged"?

Hvem undettrykker kinesere/tyrkere/marokkanere/indere etc. i dag og erstatter deres kultur?

I hvilke asiatiske land er asiatisk kultur "disadvantaged"?

Dus stiller meg spørsmål uten å svare og jeg spør deg igjen: hvilke land har Norge kolonisert og undertrykt?

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (28 minutter siden):

Noen som har sett Lawrence of Arabia i det siste? Den har holdt seg overraskende godt, kjøpte en blueray jubileumsutgave da den kom. Husket ikke at det var så mange engelskmenn med brun sminke i den fra forrige gang jeg så den 🤣

Lawrence Olivier spilte en arabisk leder der om jeg ikke husker feil? Men så var det også Omar Shariff som var egyptisk i en av de sentrale rollene så det var ikke 100% "feil"-casting etnisk sett.

Forøvrig en veldig bra film. Skjønt med dagens standard hadde de nok grundigere sørget for å plukke ut skuespillere fra Midtøsten og det ville være riktig også.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Hvem undettrykker kinesere/tyrkere/marokkanere/indere etc. i dag og erstatter deres kultur?

I hvilke asiatiske land er asiatisk kultur "disadvantaged"?

Dus stiller meg spørsmål uten å svare og jeg spør deg igjen: hvilke land har Norge kolonisert og undertrykt?

Kinesere/tyrkere/marokkanere/indere diskrimineres og deres  idag i flere vestlige land.

Asiatere i asia bryr seg lite om europeerne  som approprierer deres kultur,  det er asiatere som bor i vestlige land hvor de er disadvantaged at de protesterer.  Det samme gjeldere europeere som ikke bryr seg om andre land kopierer dem.

Norge, som de fleste  vestlige land har problemer med rasediskriminering i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Kinesere/tyrkere/marokkanere/indere diskrimineres og deres  idag i flere vestlige land.

Asiatere i asia bryr seg lite om europeerne  som approprierer deres kultur,  det er asiatere som bor i vestlige land hvor de er disadvantaged at de protesterer.  Det samme gjeldere europeere som ikke bryr seg om andre land kopierer dem.

Norge, som de fleste  vestlige land har problemer med rasediskriminering i Norge.

Norge rasediskrimonerer? Norge, som driver en solidarisk politikk hvor mennesker får asyl på humanitørt grunnlag, får starthjelp til bolig, utdannelse etc. finansiert av staten? Som får norskopplæring av staten og blir hjulpet inn i samfunent gjennom dyrbare integreringstiltak og kvotering? Det DER kan du spare meg for. Det eksisteterer ingen "rasediskriminering" i Norge. Det er til og med lover mot det og folk har blitt straffet for deg. Norge har ikke mindre problemer med diskriminering enn f.øeks kastestystets høyborg India eller Kina. Hva det derre aproprietellerannet du prater om skjønner jeg ingenting av . Aner ikke hva du snakker om og ikke bryr jeg meg om det heller. Sikkert noen greier fra amerilkanske campuser hvor det tenkes ut alt mulig tøys og vås for tiden som ikke har noe med vitenskap å gjøre.

Dessuten er det ikke noe som heter "rase" i Norge. I Europa sluttet vi nemlig å snakke om "raser" i 1945. Det vil si, nynazister snakket om det da, og i de site 3-4 årene har noen amerikaniserte sosial media-aktivister på venstresiden begynt å snakke om det fordi de er så påvirket av amerikanske greier gjennom sosiale medier selv om de er helt blåst på de fundamentale og grunnleggende forskjellene på Norge/Europa og USA.

Men i Norge er mennesker likestilte og det er ikke noen ID-papirer hvor man fyller ut primitive "rasekategorier" om seg selv slik man gjør i USA. Slik sluttet vi med etter 2.verdenskrig her.

Igjen; hvilke land er det Norge har kolonisert og undertykt?

AHA! Nå vet jeg det - Svalbard og Dronning Mauds Land. Men meg bekjent har det ikke levd noe annet levende liv der før det ble "kolonisert" enn isbjørner og pingviner.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Kinesere/tyrkere/marokkanere/indere diskrimineres og deres  idag i flere vestlige land.

 

Kinesere kan knapt sies å være en mariginalisert gruppe i verden. Kina er verdens største økonomi og vil dominere verden innen utgangen av dette århundre, noe som er fair enough. De har jobbet for det; om jeg liker det eller ikke er irrelevant. Europeere diskrimineres i Kina men det er ikke noe jeg mister nattesøvnen over, men de diskrimineres LAAAANGT mer enn omvendt. Jeg vet mer om hva jeg snakker om enn det du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, jjkoggan said:

Du kan ikke sette likhetstegn mellom rasisme med og uten makten til å utføre institusjonelle rasisme.



Institusjonell rasisme er ikke den eneste rasismeformen som finnes, og er per i dag heller ikke den farligste.

Det er i USA 9,5 gang så mye voldskriminalitet fra svarte mot hvite, som omvendt.

Hvis man skulle kalle noe systematisk rasisme, så er det vel den farligste utgaven som begås nesten 10 ganger så ofte som burde få mest fokus, men det snakker vi ikke om.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 timer siden):

Norge rasediskrimonerer? Norge, som driver en solidarisk politikk hvor mennesker får asyl på humanitørt grunnlag, får starthjelp til bolig, utdannelse etc. finansiert av staten? Som får norskopplæring av staten og blir hjulpet inn i samfunent gjennom dyrbare integreringstiltak og kvotering? Det DER kan du spare meg for. Det eksisteterer ingen "rasediskriminering" i Norge. Det er til og med lover mot det og folk har blitt straffet for deg. Norge har ikke mindre problemer med diskriminering enn f.øeks kastestystets høyborg India eller Kina. Hva det derre aproprietellerannet du prater om skjønner jeg ingenting av . Aner ikke hva du snakker om og ikke bryr jeg meg om det heller. Sikkert noen greier fra amerilkanske campuser hvor det tenkes ut alt mulig tøys og vås for tiden som ikke har noe med vitenskap å gjøre.

Dessuten er det ikke noe som heter "rase" i Norge. I Europa sluttet vi nemlig å snakke om "raser" i 1945. Det vil si, nynazister snakket om det da, og i de site 3-4 årene har noen amerikaniserte sosial media-aktivister på venstresiden begynt å snakke om det fordi de er så påvirket av amerikanske greier gjennom sosiale medier selv om de er helt blåst på de fundamentale og grunnleggende forskjellene på Norge/Europa og USA.

Men i Norge er mennesker likestilte og det er ikke noen ID-papirer hvor man fyller ut primitive "rasekategorier" om seg selv slik man gjør i USA. Slik sluttet vi med etter 2.verdenskrig her.

Igjen; hvilke land er det Norge har kolonisert og undertykt?

AHA! Nå vet jeg det - Svalbard og Dronning Mauds Land. Men meg bekjent har det ikke levd noe annet levende liv der før det ble "kolonisert" enn isbjørner og pingviner.

Det er ikke mulig å ha en saklig diskusjon hvis du mener rasediskriminering ikke eksisterer i vesten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mulig å ha en saklig diskusjon hvis du mener rasediskriminering ikke eksisterer i vesten 

Det finnes mye diskriminiering, både på alder, kjønn, sosial status, etnisitet, melanininnhold i huden, språk og nasjonalitet. Men det er ulovlig og den norske stat bruker millarder av skattekroner på å bekjempe det.  Men slik diskriminering finnes over hele verden og vestlige land er mindre ille enn andre, da i særdeleshet asiatiske land. Der finnes ingen handlingsplaner eller lover mot diskriminering. Forøvrig er "rase" et utdatert begrep som Europa sluttet med i 1945. Det finnes ikke menneskeraser, det finnes hunderaser. Rasebegrepet om mennesker er en konstruksjon.

Jeg har ikke nektet på noen ting. Du driver stårmannsargumentasjon som vanlig.

Du svarte forøvrig ikke på hvilke land du mener Norge har kolonisert og undertrykt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Det finnes mye diskriminiering, både på alder, kjønn, sosial status, etnisitet, melanininnhold i huden, språk og nasjonalitet. Men det er ulovlig og den norske stat bruker millarder av skattekroner på å bekjempe det.  Men slik diskriminering finnes over hele verden og vestlige land er mindre ille enn andre, da i særdeleshet asiatiske land. Der finnes ingen handlingsplaner eller lover mot diskriminering. Forøvrig er "rase" et utdatert begrep som Europa sluttet med i 1945. Det finnes ikke menneskeraser, det finnes hunderaser. Rasebegrepet om mennesker er en konstruksjon.

Jeg har ikke nektet på noen ting. Du driver stårmannsargumentasjon som vanlig.

Du svarte forøvrig ikke på hvilke land du mener Norge har kolonisert og undertrykt.

Du skrev:

Deteksisteterer ingen "rasediskriminering" i Norge

 

Jeg sa aldri at Norge kolonisert noe som helst. Norge er et NATO land idag og ikke vestlige land ofte ser p[å hele vesten som en enhet når det gjelder vestlige innflytelse.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...