Gå til innhold

Sensurering av film og TV serier pga. Blackface


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at hvis man glemmer historien, så gjentar den seg? Ord til ettertanke, for de som vil slette alt som idag kan tolkes rasistisk. 

Sleng på en disclaimer, så skjønner fremtidige barn og unge hvordan det en gang var

Feks: I denne serien, hvor skuespilleren spiller mange forskjellige roller og karakterer, er det en karakter som er farget brun i huden. Dette kan gjøre varige inntrykk på sarte sjeler, se på eget ansvar. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg så debatten om dette på Dagsnytt 18 på NRK i dag.

Dette med "blackfacing" var nytt for meg, så jeg måtte google litt. På Wiki står det at opphavet til dette kommer fra teaterforestillinger i USA på 1900 tallet, der hvite parodierte mørkhuda. Mest sannsynlig på en helt annen måte enn hva som ble gjort i vår tid. 

I studio satt en mørkhuda person og fikk spørsmål om hvorfor dette med "blackfacing" var rasistisk. Han svarte ikke konkret på spørsmålet, og jeg sliter selv med å se dette. At vi mennesker parodierer hverandre er jo noe som er ganske vanlig i dagens samfunn. Jeg sliter virkelig å forstå dette. 

Ta Robert Stoltenberg sin figur "Ali" i Borettslaget. Det finnes jo ikke noe man kan tolke som rasistisk fra Robert i den serien, rettet mot karakteren. Noen av de stereotypiske faktene til "Ali" er jo velkjent, og det er jo det vi ler av. Men slikt kan man jo finne hos absolutt alle. 

På NRK sitt gamle arkiv finnes enorme mengder kjønnsdiskriminerende, til dels rasistiske og utdaterte holdninger. Men vi kan ikke drive å sensurere historisk materiale basert på nåtidens holdninger. Når en fyr roper "apekatt" på tribunen under en fotballkamp, DET er rasisme. Jeg tviler på at verken Robert Stoltenberg eller Espen Echbo er rasister.

Tvert i mot, så ville jeg gått så langt å si at de mørkhuda er såpass integrert i vår kultur og samfunn at de til og med blir parodiert akkurat som andre folkeslag vi har her i Norge. Alt fra den kristne sørlendingen, den harry østfoldingen, fiskeren fra Lofoten som banner og steiker, og den fise-fise vestkantgutten fra Oslo. Det er en ære å bli parodiert. 
 

Rasisme eller humor? Er dette greit? 
 


Eller dette? 

Endret av Kris85
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe absurd over at en har definert det å male seg mørk som rasistisk og "ikke greit" uavhengig av kontekst eller innhold, uten å kunne påpeke noe som helst rasistisk. Det virker som en ekstremt fordummende tilnærming å si at siden noen har gjort sånt på en rasistisk måte skal det for all tid regnes som en rasistisk handling, selv om den er blottet for rasisme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hele greiene med blackface virker veldig lite gjennomtenkt og som en barnslig hevn for at fargede har blitt gjort narr av før. Spesielt å høre hvor selvberettiget mannen bak instagram kontoen virket på Dax18. Han har aldri sett serien og forstod ikke at dette var laget for 10 år siden. Dette er det dummeste rasisme saken de kunne valgt å bruke energien sin på. Nå har han og TvNorge ertet på seg halve Norge for litt PR og dere hvite forstår ikke hva blackface er regla. Han virker også mer opptatt av at hvite ikke skal ta roller fra fargede ved å sminke seg.

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202012/NNFA56120720/avspiller#t=9m35s

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (21 minutter siden):

Hele greiene med blackface virker veldig lite gjennomtenkt og som en barnslig hevn for at fargede har blitt gjort narr av før. Spesielt å høre hvor selvberettiget mannen bak instagram kontoen virket på Dax18. Han har aldri sett serien og forstod ikke at dette var laget for 10 år siden. Dette er det dummeste rasisme saken de kunne valgt å bruke energien sin på. Nå har han og TvNorge ertet på seg halve Norge for litt PR og dere hvite forstår ikke hva blackface er regla. Han virker også mer opptatt av at hvite ikke skal ta roller fra fargede ved å sminke seg.

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202012/NNFA56120720/avspiller#t=9m35s

 

Det snurrige var at han virket å tro at alternativet var å hente inn en svart skuespiller når alternativet antagelig bare hadde vært at Eckbo spilte en hvit sørlending i stede. 
 

Som nevnt tror jeg ikke hysteri og berøringsangst fungerer særlig inkluderende, ei heller her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

NRK om «blackface»-debatten: Vil ikkje fjerne frå det historiske arkivet

Er det greitt å vise humor som gjer narr av dei som er mørke i huda? Etter at Discovery fjerna julekalenderen «Nissene over skog og hei» frå sine kanalar, har debatten rasa i norske medium. 

Jamal Sheik som står bak Instagram-kontoen rasisme_i_norge, har lagt ut eit innlegg der han stiller spørsmål ved NRK sitt val om å ikkje ta eit djupdykk i arkivet for å fjerne rasistisk innhald.

Der skriv han mellom anna dette:

– I eit intervju med TV 2 sa de at de ikkje kjem til å gå gjennom 150.000 program for å leite etter rasistiske program.

– Kva med å gå gjennom arkivet for dei siste fire åra?

I innlegget trekker Sheik fram eit eksempel frå NRK sitt arkiv, som er frå ein fire år gamal episode av Trygdekontoret. Her dukka komikaren og programleiaren Thomas Seltzer opp med eit svartmåla fjes på TV-skjermen.

I ei melding til NRK skriv Thomas Seltzer at karakteren var inspirert av den tyske journalisten Gunter Walraff – som har gitt seg ut for å vere både tyrkisk og somalisk i det tyske samfunnet.

 

– Vi ville forsøke å sjå korleis nordmenn responderte til ein somalisk taxisjåfør.

 

Seltzer svarar ikkje noko på spørsmålet om han hadde sminka seg på same måten i dag, men kommenterer i staden dette:

 

– Vi var godt nøgde med resultatet.

Krenke prinsen vil ha mer. 

https://www.nrk.no/kultur/nrk-om-_blackface_-debatten_-_-vi-fjernar-ingenting-1.15277317

Her er en mer fornuftig tilnærming fra en av mine favoritter komikere som også er mørkhudet. 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TylerDurden777 skrev (På 5.12.2020 den 1.29):

Her er en video av nettopp det: 

 

Hvorfor har den ikke med ting høyrevridde blir ekstremt sensitive over, som f.eks. sosiale støtteordninger for svakerestilte? Eller hvor oversensitive høyrevridde er overfor ideer om at homofile kanskje ikke er undermennesker? Eller at det faktisk er mulig å ta hensyn til andre?

Filmen er ikke spesielt bra heller. Det virker som den prøver for hardt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (På 7.12.2020 den 13.34):

Det har vært slaver i Norge. 

Norge med sin enorme marine flåte transporterte mange slaver. Mener Norge stod for hele 20%. Nordmenn ble styrtrike på dette. De var også en av de siste til å slutte med det. 

Til info

Dette er uansett irrelevant for saken da vi ikke har hatt slaver og den påfølgende utviklingen de har hatt i USA.

Lenke til kommentar
WarpX skrev (På 7.12.2020 den 21.48):

Oi der kom cucked VG med tre SJW-hunkjønn som skal fortelle oss hva rasisme er. Brenn.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/mBMMk1/25-under-25-tar-feil-om-blackface

Det var jo en interessant definisjon:

"«Blackface» er praksisen der hvite mennesker maler seg svarte i ansiktet og portretterer antatte stereotypier av svarte mennesker for å underholde."

Den aktuelle karakteren portretterer da antatte stereotypier av sørlendinger?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hvorfor har den ikke med ting høyrevridde blir ekstremt sensitive over, som f.eks. sosiale støtteordninger for svakerestilte? Eller hvor oversensitive høyrevridde er overfor ideer om at homofile kanskje ikke er undermennesker? Eller at det faktisk er mulig å ta hensyn til andre?

Filmen er ikke spesielt bra heller. Det virker som den prøver for hardt.

Det må være det dummeste spørsmålet jeg noen gang har sett. Beklager. "Hvorfor har ikke en sketsj om et spesifikt tema ikke med en masse andre ting og alle andre ting i hele verden man kan ha det morro med?"

Svar: fordi da ville det ikke vært en sketsj, men en TV-serie på 857 episoder som det ville tatt flere år å lage. Mange ting å ha det morro med(jeg mener alt jan parodieres)men man får ikke pakket alt det inn i en 3 minutters sketsj.

Men hvis du liker humor med overklassefigurer finnes det også, blant annet med de gode gamle komikerne:

20 minutter med overklasseharselas. Håper du liker klassikeren. Desverre er det nok ikke plass til absolutt alle ting i hele verden man ønsker å ha det morro med i 20 minutter heller, men du vil ikke ha problem med å finne det om du leter.

Poenget er: alt kan man ha morro med; det er jeg for; men det blir for dumt å forvente at alt man skal ha det morro med finner plass i en sketsj på 3 minutter. Du kan jo lage en humorsketsj med det og legge det ut ppå YouTube, det er jo ingen som stanser deg:)

Nå vet jeg ikke om noen "høyrevridde" i Norge i 2020 mener at homofile er undermennesker. Ikke som jeg har hørt. Jeg vet det finnes i diverse religiøse ekstremistmiljøer, både kristne og muslimske om det regnes som "høyrevridde" da.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, hekomo said:

Det var jo en interessant definisjon:

"«Blackface» er praksisen der hvite mennesker maler seg svarte i ansiktet og portretterer antatte stereotypier av svarte mennesker for å underholde."

Den aktuelle karakteren portretterer da antatte stereotypier av sørlendinger?

Ja, men samtidig kan man tenke at hvis tanken var å parodiere sørlendinger, så var det ikke noe behov for å male ansiktet svart.

Årsaken for å male ansiktet svart er kanskje det å spille på stereotypen at sørlendinger er hvite. Sånt sett kan man tenke seg at en mørkhudet sørlending kan bli fornærmet fordi hans eksistens er humor.

Men dette slår meg som mye mindre rasistisk enn f.eks denne:

 

Lenke til kommentar
Sitat

SV-politiker: − Jeg er mørk, og jeg er dritlei av at folk lar seg krenke på mine vegne

I debatten om «blackface» har jeg tre poenger: Det er noe dypt ekskluderende med ikke å bli kødda med. Krenkelseshysteriet kommer i veien for å bekjempe den ordentlige rasismen, og Norge bør ikke la et USA i villrede være premissleverandør for våre diskusjoner.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/39BP3A/sv-politiker-jeg-er-moerk-og-jeg-er-dritlei-av-at-folk-lar-seg-krenke-paa-mine-vegne

 

Lenke til kommentar
Sitat

En nekrolog til minne om Ernst Øyvind Tvedt

Skaperen har nå tatt Ernst Øyvind tilbake og gitt ham sin endelige hvile.

ESPEN ECKBO, komiker

Ernst Øyvind Tvedt, født og oppvokst i Lillesand, kom til verden påsken 2006 («TV2 Nøttene») som nummer 80 i en flokk på etterhvert over 100 karaktererer.

Han jobbet som spillefilmkonsulent i en av hovedstadens siste videobutikker, før han søkte seg til en kreativ fagskole. Dessverre kom han ikke inn, fordi han uforskyldt hadde lånt et kamera med «off»-knapp på mikrofonen. 

 

I 2008 («Tett på Tre», TV2) ble Ernst Øyvind samboer med Jeanette og far til Silas.

Tre år senere fikk han anledning til å være med på en utfordrende reise gjennom norsk vinterlandskap («Nissene over Skog og Hei», TVNorge), forkledt som julenisse sammen med 23 andre deltakere. Siden har ingen sett ham, annet enn i arkiverte klipp og repriser.

Ernst Øyvind var en dedikert medarbeider. Enten det gjaldt en bortkommen kulepenn eller vansker med å finne riktig DVD-hylle, ingen problemstilling var for liten til at han ba om kyndig veiledning. Han var også selv en ledertype, i den forstand at han var flink til å sette bort oppgaver.

Ikke minst var Ernst Øyvind en kjærlig og oppmerksom far, som bare en sjelden gang trillet med seg feil baby hjem fra kafébesøk. 

 

Men som alle komplette personligheter, hadde også Ernst Øyvind en mørk side. Han kunne både provosere og virke støtende, vel å merke uten å mene det eller forstå det selv. Så på vegne av den avlidne og til alle som har blitt såret eller følt ubehag i møte med Ernst Øyvind: Unnskyld! Det var ikke meningen.

Skaperen har nå tatt Ernst Øyvind tilbake og gitt ham sin endelige hvile. Det er en trøst å vite at nettopp det å få hvile, er akkurat hva Ernst Øyvind selv stort sett ønsket seg.

Vi lyser fred over Ernst Øyvind Tvedts minne.

ADVARSEL! Denne teksten kan i fremtiden komme til å virke utdatert eller støtende. Den vil da merkes med enda en advarsel, for å kunne bestå som den er og inspirere til fortsatt utvikling av et mangfoldig, trygt og inkluderende Norge.

 

Oslo, 17. desember 2020,

Espen Eckbo, Asbjørn Brekke, Ove Hoff, Rhino Thue, Waldemar, Tarald, Tørris m.fl.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/AlR1rr/en-nekrolog-til-minne-om-ernst-oeyvind-tvedt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 4.12.2020 den 18.15):

De aller fleste er vel helt enige om at blackface er rasistisk,

Nei, jeg er ikke enig. Satire på rasisme og bruk av blackface i den sammenheng er ikke rasisme, heller det motsatte. Det er også noen kulturelle aspekter som Svarte Petter i Nederland og en skotsk landsby (tror jeg) som brukte "black face" i feiringen av en høytid. Ingen av disse tingene har røtter i rasisme.

Det er alltid hensikten som gjør det til rasisme, ikke ordene eller i dette tilfellet Black face.

P.S. Jeg har aldri sett nissene over skog og hei, og når jeg så bilde av Echboes figur så trodde jeg det var en stereotype på en som bruker solarium for ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...