Gå til innhold

Sensurering av film og TV serier pga. Blackface


Anbefalte innlegg

1 hour ago, sedsberg said:

2b642a492f44224e802ee880e2969559.jpg.301d6c70b144573852d73e40ee0644b0.jpg



Et godt eksempel. Downey Jr. gjør jo da narr av folk som gjorde blackface og tok det alvorlig. Alle skjønte dog i dette tilfelle, hvertfall i 2008, at det var ironi og sarkasme. Men jeg tror ikke den kunne blitt laget i dag, fordi folk har gått helt av hengslene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (22 minutter siden):



Et godt eksempel. Downey Jr. gjør jo da narr av folk som gjorde blackface og tok det alvorlig. Alle skjønte dog i dette tilfelle, hvertfall i 2008, at det var ironi og sarkasme. Men jeg tror ikke den kunne blitt laget i dag, fordi folk har gått helt av hengslene.

Med den ufyselige shitstormen Tore Sagen ble utsatt for fordi han PARODIERTE rasisme så er det nok desverre slik ja, også i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Altså, jeg er en fan av programmene til Espen Eckbo men Ernst Øyvind-figuren har aldri vært noen favoritt. Litt morsom men ikke så veldig. Og i NOSOH er han veldig lite fremtrendene og om jeg ikke tar feil deltar han i veldig få episoder helt på starten og blir stemt ut tidlig og er langt fra blant de mest fremtredende figurene som Asbjørn Brekke, Rhino, Timothy,Tom og den evig utstemte figuren til Atle Antonsen. Det vil jo være forferdelig om denne humorskatten skal slettes og elimineres fullstendig for evig og allktid for de få scenene med EØ. Jeg mener, slik vil jo skape presendens for at store deler av populærkulturen og kulturen forøvrig må eliminieres og vi er inne i bokbrenningsteritoriet. Men er det deltakelsen til denne EØ som er det store problemet så tror jeg det skal la seg lett gjøre å redigere bort alle scenene han er med i; det vil gjøre noen episoder kortere, men det er verdt det. Som jeg husker var ikke scenene han var med i så avgjørende for handlingen. Og scenen når han stemmes ut kan kortes ned; vi ser programlederen teller opp stemmene, når han leser opp EØ kutter de raskt vekk scenen hvor de zoomer inn på ham og når han konstanterer at EØ skal ut kutter de raskt til hvor de henger opp pepperkaken med navnet hans på og deretter; "i neste episode"...serien reddet og de kan gå videre. Så da er problemer borte....

....ELLER....

....som vi har sett fra woke-aktivismen i USA og Storbritannia er det slik at gir du lillefingeren tas hele hånda til slutt. For de finner hele tiden noe nytt å bli krenket over. Og heller ikke forgjengeren "Nissene på låven" er trygg. I begge seriene er det med en eldre dame som er meget rasistisk og i den første serien kaller hun Zahid Alis figur for "pepperkakemann". Ethvert oppegående menneske skjønner at dette er en parodi på rasisme, men sosial media-aktivister er ikke så oppegående og shitstormen mot Tore Sagen i fjor viser dette til fulle. Atpåtil er det også harselas med homofobi i begge seriene, selv om ihvertfall to av skuespillerne i NOSOH er homofile; men det hjalp ikke Little Britain at Matt Lucas er homofil, og det hjalp ikke angrepet på Stovnerrevyen at manuset var av norsk-pakistanere. Det er veldig mye i Nissene-seriene som sarte og politisk korrekte Rhinoene(kaller dem det fordi de ligner på Rhino) kan insistere på at de er krenket over når de først har fått blod på tann.

books.jpeg

"PÅ BÅLET MED ALLE BØKER SOM NOEN ER KRENKA OVER!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir ikke mye moro i framtiden om vi ikke lengre kan gjøre narr av stereotyper, det er jo det som gjør ting moro, nå skal alt pakkes inn slik at ikke noen skal bli fornærmet, det blir ikke mye moro ut av det, dessverre så lar større selskap seg påvirke av dette fordi de er livredd for å miste kunder, dermed lar vi disse små marginale gruppene få mer påvirkingskraft enn de strengt tatt burde hatt, skulle ønske det var mer vilje til å kjempe imot dette tullet, hva blir det neste de skal fjerne ?

Endret av unicorndeath
  • Liker 4
Lenke til kommentar
unicorndeath skrev (Akkurat nå):

Det blir ikke mye moro i framtiden om vi ikke lengre kan gjøre narr av stereotyper, det er jo det som gjør ting moro, nå skal alt pakkes inn slik at ikke noen skal bli fornærmet, det blir ikke mye moro ut av det, dessverre så lar større selskap seg påvirke av dette fordi de er livredd for å miste kunder, dermed lar vi disse små marginale gruppene få mer påvirkingskraft enn de strengt tatt burde hatt, skulle ønske det var mer vilje å kjempe imot dette tullet, hva blir det neste de skal fjerne ?

Vi må vel gå tilbake til at den eneste godkjente humoren er bløtkake i ansiket og at noen sklir på bananskall. Eller blir noen krenket av det også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er i grunn et av tilfellene der jeg savner at selskapene ga intetsigende "langefinger-svar" av typen "vi beklager at du føler det sånn", for så å fortsette med akkurat det de gjorde, for jeg synes ikke de som klager på dette fortjener så veldig mye mer.

Og som nevnt i andre tråder, hvor inkluderende er det egentlig om en tøyser med alle andre enn de som er mørke i huden og betrakter disse som særskilt sarte mennesker som ikke kan være med på humoren "vi andre" takler? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Vi kan ikke legge oss flate for alle som blir krenka

TV 2-programleder Linn Wiik om krenkesamfunnet.

På den ene siden tåler vi mer enn noen gang, og på den andre siden har vi aldri tålt så lite. Og aldri før har vi lagt oss så flate.

Jeg husker da Rodney og Anette hadde sex i Big Brother-huset. Det var det villeste vi noen gang hadde sett på TV, og de gikk inn i historiebøkene som de første som gjorde noe sånt. I dag er det helt vanlig. Det er rett og slett det vi forventer i første episode av en Paradise hotel-sesong.

Men en episode med Espen Eckbo som mørkhudet nisse blir for drøyt.

Da blir vi krenket.

I løpet av den siste uka har det skjedd underlig mye i krenkelsens tegn. Une Bastholm har lagt seg flat etter at hun brukte uttrykket «fulle sjømenn», «Nissene over skog og hei» tas av skjermen og Diplom-Is sin Eksimonika forsvinner.

Jeg er usikker på hvilken av de tre jeg skjønner minst av.

Juleserien «Nissene over skog og hei» fra 2011 ble beskyldt for rasisme og blackface av folkene bak Instagram-kontoen rasisme.i norge. Torsdag fjernet Dplay hele serien. Samtidig sa de at det er «viktig å understreke at det ikke er noe rasisme i Nissene over skog og hei». Så hvorfor fjernet de den da?

https://www.tv2.no/a/11820457/

Sitat

Kampanje: NRK vil ikke fjerne «Ali» fra «Borettslaget»

GOD KVELD NORGE (TV 2): Etter at juleserien «Nissene over skog og hei» fikk kritikk for bruk av «blackface» valgte TVNorge å fjerne serien. NRK vil derimot ikke fjerne innhold fra arkivet som kan virke rasistisk.

https://www.tv2.no/underholdning/11819871/

Takk

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ernst Øyvind er med i under 10% av serien og forsvinner etter episode 9. Helt vanvittig at de fjerner og sletter HELE SERIEN for ALLTID på grunn av en perifer figur som de med letthet kan klippe ut. Hadde det vært et show hvor han var hovedpersonen, for eksempel Ernst Øyvind Show, men her er det snakk om at de får en bifugr som grunn til å ta livet av en hel humorskatt som skal gjemmes, glemmes og ødelegges for ALLTID er vanvittig. NRK har klart å slette alle sketsjene med Finn Kalvik-nyheter fra den første sesongen av Åpen Post fra 1998 men de har ikke utslettet hele serien, kun klippet og redigert bort akkurat det. Og det til tross for at FKN tok opp mye mer sendeplass enn EØ i NOSOH. En figur som dukker opp SÅVIDT i 9 av 24 epsidoer og selv i de 9 er han lite med fordi det er en av 4 rollefiguerer Eckbo spiller og ikke den mest fremtredende. Hadde han vært like mye på skjermen som Asbjørn Brekke hadde det vært mer forståelig at de sletter hele serien; da hadde redigering blitt vanskelig men for noen få scener. Slikt kan jo skape presedens for at store deler av poulærkulturen må utslettes fordi det kan være noe et eller annet sted, f.eks 4 minutter inn i episode 7 av 243 epsidoer av en serie som ikke følger dagens standard. GALSKAP!

Hvis det fortsatt er nomalitet igjen hos folk vil dette bli husket som nok en massehysterisk tidsperiode. Jeg sier ikke at man skal godta alt av stereotyper og at man ikke skal diskutere det men reaksjonene man snakker om er hysteri fullstendig ute av propoasjoner.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 12/4/2020 at 8:13 PM, Morromann said:

Det finnes ingen "blackface" i Norge. Det er en amerikansk greie og har sammenheng med hvite som parodierte slaver i sørstatene. Har 0,0 relevans for Norge, det norske samfunnet og norsk humor. Norge er ikke USAs 51ste delstat og det har aldri vært slaver opg slaveplantasjer i Norge. Eckbo parodierer en sørlending han kjenner og så vidt jeg vet er ikke han krenket en gang.

Det har vært slaver i Norge. 

Norge med sin enorme marine flåte transporterte mange slaver. Mener Norge stod for hele 20%. Nordmenn ble styrtrike på dette. De var også en av de siste til å slutte med det. 

Til info

Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (5 minutter siden):

Det har vært slaver i Norge. 

Norge med sin enorme marine flåte transporterte mange slaver. Mener Norge stod for hele 20%. Nordmenn ble styrtrike på dette. De var også en av de siste til å slutte med det. 

Til info

Nei. Norge hadde ikke noen flåte før i 1814. At det var nordmenn i den danske flåten før 1814 er irrelevant i denn sammenhengen. De få nordmenne du snakker om utgjorde uenaett ikke en promile av en promille av befolkningen og er definitivt ikke blant mine forfedre. Jeg vil påstå at 99.9% av det norske folk som levde i armod til inn på begynnelsen av 1900-tallet definitivt ikke tjente noe på dette. Den siste påstanden om at "de var også de siste til å slutte med det" vil jeg se en kilde på. Link?

Joda, det har vært slaver i Norge. Treller fra England og Irland som vikingene hentet i viktingtiden. Rødhårede nordmenn er det godt mulig er etterkommere av disse. Skal vi be keltere om unnskyldning og betale dem reperasjoner? Kankje jeg er av trelleætt også, hvem vet? Spiller det egentlig noen rolle?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Nei. Norge hadde ikke noen flåte før i 1814. At det var nordmenn i den danske flåten før 1814 er irrelevant i denn sammenhengen. De få nordmenne du snakker om utgjorde uenaett ikke en promile av en promille av befolkningen og er definitivt ikke blant mine forfedre. Jeg vil påstå at 99.9% av det norske folk som levde i armod til inn på begynnelsen av 1900-tallet definitivt ikke tjente noe på dette. Den siste påstanden om at "de var også de siste til å slutte med det" vil jeg se en kilde på. Link?

 

Joda, det har vært slaver i Norge. Treller fra England og Irland som vikingene hentet i viktingtiden. Rødhårede nordmenn er det godt mulig er etterkommere av disse. Skal vi be keltere om unnskyldning og betaler dem reperasjoner?

Men Danmark og Norge var jo ett land da. Min kilde er dokumentaren Slaveskipet.

https://tv.nrk.no/program/KMTE30000718

Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (6 minutter siden):

Men Danmark og Norge var jo ett land da. Min kilde er dokumentaren Slaveskipet.

https://tv.nrk.no/program/KMTE30000718

Nei. Norge var underlagt Danmark som et slags dansk fylke og kan ikke som nasjon lastes for hva Danmark gjorde. Det er som å klandre Irland for britisk imperialsime til tross for at de til de grader var et offer for britisk imperialisme selv. Eller for den saks skyld klandere ALLE britiske kolonier verden over for britisk kolonialisme. Formelt var India også et "selvstendig land" i kolonitiden, skjømnt styrt av hvite briter. Men hey; de øverste embedsmennene i Norge i unionstiden, de var jo dansker de også, ikke nordmenn. Jeg er ikke imponert over desperate halmstrå som liksom skal gjøre husmannsplassen Norge til en gedigen kolonimakt. Store deler av Norges befolkning var jo halveis slaver selv.

Sannheten er at det var flere nordmenn som styrte Norge under nazi-okkupasjonen i WW2(Quisling-regjeringen)enn det var nordmenn som styrte Norge i unionstiden med Danmark. Norge er medskyldige i holocuast, men i veldig liten, om noen grad overhodet, i slaveriet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 4.12.2020 den 22.37):

Vi må vel gå tilbake til at den eneste godkjente humoren er bløtkake i ansiket og at noen sklir på bananskall. Eller blir noen krenket av det også?

Sløse bort mat på den måten? Og atpåtil kake som er laget av dyreprodukter,... Fysj!

Å bli krenket på andres vegne, det burde ikke vært lov. Det er en ting å støtte noen som føler seg krenka, men å ta på seg krenkehatten på andres vegne, er for meg meget, meget merkelig

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...