Gå til innhold

Hvorfor får ikke varslere beskyttelse mot represalier?

Lyncs

Anbefalte innlegg

Myndighetene ber folk om å varsle om kritikkverdige forhold bl.a i helsesektoren, men de som tar mot til seg og gjør noe slikt blir enten oppsagt eller omplassert av den ansvarlige ledelsen som egentlig burde tatt sin hatt og gått. Vi har også hatt eksemler der folk har gått til rettsak for å få jobben tilbake, men har tapt saken mot arbeidsgiver og ender opp med å sitte igjen med en stor gjeld i tillegg.

Hvorfor finnes det ikke nok politisk vilje til å beskytte dem som ikke har gjort noe annet enn å yte den tjenesten myndigheten har bedt dem om å gjøre? En slik form for ignoranse fra politkerne vil jo bare føre til at ingen våger å varsle om noe som helst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva spesifikt mener du? Arbeidstakere i Norge har jo et ekstremt vern. På mange måter for mye av det gode og én person kan som sådan ødelegge arbeidsmiljøet eller inntjeningen for mange fordi det er vanskelig å bli kvitt personen, men det er klart at det alltid vil være mulig å fryse folk ut. Det er jo vanskelig å gjøre noe med så lenge det er mennesker  vi snakker om. Det er jo alltid to sider av en sak og det er antagelig vanskelig å komme til bunns i saker med mange nyanser.

Fra mitt perspektiv burde det være enklere å si opp ansatte.

Lenke til kommentar
Corp Por skrev (4 timer siden):

Hva spesifikt mener du? Arbeidstakere i Norge har jo et ekstremt vern. På mange måter for mye av det gode og én person kan som sådan ødelegge arbeidsmiljøet eller inntjeningen for mange fordi det er vanskelig å bli kvitt personen, men det er klart at det alltid vil være mulig å fryse folk ut. Det er jo vanskelig å gjøre noe med så lenge det er mennesker  vi snakker om. Det er jo alltid to sider av en sak og det er antagelig vanskelig å komme til bunns i saker med mange nyanser.

Fra mitt perspektiv burde det være enklere å si opp ansatte.

Bl.a. denne saken og for en god del år siden var det en varsler på Sandviken sykehus https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/642L0/hva-er-det-med-sandviken-sykehus. Ellers kjenner vi jo Osen saken der en politibetjent som varslet om makkverket som ble utført der, ble frosset ut og tilslutt omplassert. Det finnes nok en god del andre kritikkverdige forhold som blir forbigått i stillhet når folk nå har forstått at dette kun vil forårsake alvorlige konsekvenser for dem selv, mens de egentlige syndebukkene går fri og kan fortsette med den samme galskapen.

Lenke til kommentar

Dette er en samfunnspolitisk trend, og er inget unikt kun hvor du beskriver. Feighet får beskyttelse, og det i bøtter og spann. Det baner vei for at de som roper og skriker mest, og lager mest faen, mottar mest oppmerksomhet, når alt fokus burde snus 180 grader slik at alt og alle blir vist at det eneste rette er NULL belønning uten innsats.

Det er venstre-siden som innfører denne dritten som ild i tørt gress, da de ikke skjønner at de er blitt Trump's disipler. Det å bli sitt eget hat, er svært vanlig, men desverre er skam noe som bare blir feid under div. tepper rundt om.

Personlig vet jeg at vi er inne i en ny mørketid, og det vil ta lang tid før folk flest får opp øynene og skjønner at de har iverksatt manipulasjonen. Politikk er et spill, og har alltid vært dét. Ingenting nytt med Trump.

Personlig ønsker jeg kun å uttrykke at jeg har iverksatt mine egne mottiltak for lengst, da jeg skjønner at uansett om man er uenig hva det nå enn måtte være, så kan man alltids finne veier å leve et godt liv ved å omstille seg til sin egen fordel. Mennesker som kun skal protestere kommer aldri noen vei i sine egne liv, og det er desverre veldig mange mennesker som velger å leve i en konstant motstridig offerrolle. Man kaster bort sitt eget liv først og fremst, og slike menneskesinn ser ikke hvor lite de får uttrettet når de velger å leve sine liv ved å forsøke å dra med alt og alle med på lasset.

PS: Det kommer bare til å bli mer og mer misunnelse rettet til penger i dette nye tiåret, og folk trenger ikke havne på luksusfellen for at ting har gått rett åt skogen og mere til... Jeg trenger vel neppe å forklare hvor denne trenden kommer i fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
OrangeGiraffe skrev (7 timer siden):

Dette er en samfunnspolitisk trend, og er inget unikt kun hvor du beskriver. Feighet får beskyttelse, og det i bøtter og spann. Det baner vei for at de som roper og skriker mest, og lager mest faen, mottar mest oppmerksomhet, når alt fokus burde snus 180 grader slik at alt og alle blir vist at det eneste rette er NULL belønning uten innsats.

Det er venstre-siden som innfører denne dritten som ild i tørt gress, da de ikke skjønner at de er blitt Trump's disipler. Det å bli sitt eget hat, er svært vanlig, men desverre er skam noe som bare blir feid under div. tepper rundt om.

Personlig vet jeg at vi er inne i en ny mørketid, og det vil ta lang tid før folk flest får opp øynene og skjønner at de har iverksatt manipulasjonen. Politikk er et spill, og har alltid vært dét. Ingenting nytt med Trump.

Personlig ønsker jeg kun å uttrykke at jeg har iverksatt mine egne mottiltak for lengst, da jeg skjønner at uansett om man er uenig hva det nå enn måtte være, så kan man alltids finne veier å leve et godt liv ved å omstille seg til sin egen fordel. Mennesker som kun skal protestere kommer aldri noen vei i sine egne liv, og det er desverre veldig mange mennesker som velger å leve i en konstant motstridig offerrolle. Man kaster bort sitt eget liv først og fremst, og slike menneskesinn ser ikke hvor lite de får uttrettet når de velger å leve sine liv ved å forsøke å dra med alt og alle med på lasset.

PS: Det kommer bare til å bli mer og mer misunnelse rettet til penger i dette nye tiåret, og folk trenger ikke havne på luksusfellen for at ting har gått rett åt skogen og mere til... Jeg trenger vel neppe å forklare hvor denne trenden kommer i fra.

Dersom du mener at det ikke har noe hensikt å reagere mot slik urettferdighet og bare passe på at en selv har det bra, så kan det straffe seg senere dersom man selv havner i samme situasjon, dvs. at man selv blir pleietrengende og utsatt for en slik grotesk form for omsorgsvikt eller pliktforsømmelse som disse sakene omhandler.

Offentlige ansatte har dessuten sin egen frimurerorden der bedriften bare får en foretaksbot selv når en rettskraftig dom tilsier at det er begått et uaktsomt drap. Ved flere tilfeller har straffen blitt en bot på kr. 50 000.- til etaten drapspersonen har vert ansatt i.

En trailersjåfør mister retten til å praktisere yrket i årevis frremove og må i fengsel for slikt, mens en lege som begår grov uaktsomhet ved å sette en sprøyte med cellegift i hjernen på et barn som senere dør av dette, slipper unna med en advarsel.

Vi har med andre ord en grotesk form for urettferdig justis her til lands som myndighetene delvis klarer å rettferdiggjøre eller holde skjult, men som egentlig ikke er så langt unna den urettferdige justisen som praktiseres i såkalte banan-republikker..

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lyncs said:

Dersom du mener at det ikke har noe hensikt å reagere mot slik urettferdighet og bare passe på at en selv har det bra, så kan det straffe seg senere dersom man selv havner i samme situasjon, dvs. at man selv blir pleietrengende og utsatt for en slik grotesk form for omsorgsvikt eller pliktforsømmelse som disse sakene omhandler.

Jeg var enig deg, og viste deg forståelse, så her har du misforstått. Forsøk gjerne å lese innlegget igjen med et fornyet blikk.

Det er en stor forskjell på å stå opp for seg selv i nåtid, enn å være en rebel without a cause, på livstid. Det er kun én av disse som tjener en hensikt. Så er det alltids det aller viktigste: Pick your battles.

Endret av OrangeGiraffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...