Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere motor-/parkeringsvarmer


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2010 Audi Q5 2.0 TDI som jeg vurderer å få satt inn en form for motorvarmer i da jeg snart flytter til et sted der det blir endel kortere avstand til jobb og slikt enn hva jeg tidligere har hatt, og er derfor litt bekymret for kaldstarter og de problemene det medfører på vinteren.

Hva er egentlig alternativene her? Elektrisk motorvarmer som må kobles til strømuttak, eller dieseldrevet parkeringsvarmer? Hvor mye koster dette å få ettermontert i så fall? Er ikke verdens dyreste bil akkurat, så hadde sett for meg å ikke bruke altfor mye på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok en vanlig motorvarmer er det beste. Dieselvarmere er dyrere, mer komplekse og trenger strøm fra f.eks. batteri. Du må da ha en god kjøretur for å få ladet batteriet igjen. Vil tro du kan montere lader i tillegg og koble på 230V men da blir det jo enda dyrere.

Vanlig motorvarmer er bare et varmeelement som stappes inn i blokka eller på en radiatorslange og som så plugges i 230V via strømkabelen. Anbefaler de som går rett i blokka framfor de som monteres på slange hvis det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Tror nok en vanlig motorvarmer er det beste. Dieselvarmere er dyrere, mer komplekse og trenger strøm fra f.eks. batteri. Du må da ha en god kjøretur for å få ladet batteriet igjen. Vil tro du kan montere lader i tillegg og koble på 230V men da blir det jo enda dyrere.

Vanlig motorvarmer er bare et varmeelement som stappes inn i blokka eller på en radiatorslange og som så plugges i 230V via strømkabelen. Anbefaler de som går rett i blokka framfor de som monteres på slange hvis det lar seg gjøre.

Hva ligger dette på inkl. montering sånn omtrent? Jeg er inkompetent så det holder når det kommer til å skru bil...

Lenke til kommentar

Det er jeg usikker på. Er evigheter siden jeg sjekka. Du kan høre med diverse lokale verksteder. Jeg tror ikke det er spesielt dyrt.

Her er noen eksempler (uten montering) men disse er med kupévarmer og lader i tillegg. Hvis du kun trenger varme i motoren kan du finne billigere. F.eks. Biltema har helt nede i 3-400kr. pluss kabel og eventuelt montering på verksted.

https://bilradiospes.no/produkter/bilvarme/defa-warm-up-pakker/filter/warmup-pakker

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hei,

Monterte selv motorvarmer og kupeevarmer på min bil. Dette var veldig lett. Det varierer veldig ifra bilmerke/motortype/modell osv. Jeg brukte selv fra den anerkjente produsenten ''DEFA''. 

Måtte finne et hull gjennom torpedoveggen slik ledningen til viften som varmer innsiden opp kunne strekkes igjennom. Er fult av andre lederinger/rør som går fra motor til førerhuset. Monteringen på min bil var å koble et kort rørstykke med kraftige varmekabler inni på kjøleslangen mellom oljekjøleren og motorblokka. brukte ca 30 min. Måtte bare kappe ca 15 cm av kjøleslangen hvor rørstykke skulle festes med 2 slangeklemmere.  lufting av kjøleveske var ikke nødvendig. måtte bare fylle på ekstra da mye ble tømt ut da jeg klippet. Men det gjorde ingen ting. fikk tatt bytte på kjøleveske i samme slengen. Noen modeller skal det motores element direkte på blokka. sjekk linken nedenfor for nøyaktig montering på din bil :) 

Man kan installere mye ekstra også. appstyring, batteriladder osv. selv var 1400w vifte og motorvarmer nok for min del. Veldig fornøyd!

sjekk her https://www.defa.com/no/elektrisk-bilvarme/motorvarmere/finn-din-motorvarmer/

Hilsen dieselcaddy

 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Defa er bare irriterende om man ikke har garasje. Ledningen ligger i snøen og det fryser fast, det må brøytes og plutselig er den i snøfresern.  

Ser mange halvnye bruktbiler på markedet hvor det ikke er bestilt med parkeringsvarmer når denne var ny. Det er som regel 5-6 tusen ekstra, men ettermontert kommer fort på 25-30 tusen.

Kommer jo og an på hvor lenge du har tenkt til å ha bilen. Defa kan jo og bli dyrt hvis du skal ha med fjernkontroll eller til og med styring via mobilen. Problemet er at den må ha 230v hver gang. 

En dieseldrevet parkeringsvarmer kan du bruke hvor som helst. Minuset med den er jo at det er på en måte en liten "dieselmotor" som også trenger vedlikehold. Overhaling av dieselvarmer kommer fort på 5-6 tusen. Den må passes på at den ikke går mindre enn 15 minutter hver gang eller så soter den og tetter seg. 

Argumentet med at bilen må vedlikeholdslades er ikke særlig gjeldene da bilen uansett burde vedlikeholdslades minst 2 ganger i året, den hadde spart mange for mye trøbbel.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...