Gå til innhold

Hvilket skal jeg velge ?

Anbefalte innlegg

:w00t: Noen som har et av de ovennevnte kamera og kan si litt om erfaringene sine ? hvor stort er problemet med støy i bildet på G5 ?

HVor stort er problemet med at objektivet stjeler lys på vidvinkel ved bruk av blits? Og at det syns i søkeren ?

Hvor stort er problemet med shutterlag på OLympus 5060 ?

Noen som klart vil fortrekke det ene foran det andre ?

Endret av Kvisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du først vurderer C-5060, ville jeg kikket på C-750 i samme slengen. Da får du dramatisk mye mer zoom med minimal økning i objektivstørrelse. Det er verd å ta med seg. Selv synes jeg ikke det blir kraftig nok zoom, men 10x hjelper fælt. C-750 har riktignok "bare" 4 megapixler, men det synes jeg faktisk holder og vel så det til normalt husbruk. C-750 har også sko for ekstern blits, forøvrig.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Olympus C5060 selv. Har lekt litt med kameraet og jeg må si jeg imponert av hva kameraet klarer. Kameraet er lynraskt på fokusering og ikke noe shutterlag å snakke om. G5 derimot har shutterlag som hvertfall irriterer en kamerat som har det kameraet.

Ellers er det jo samme bildebrikke på begge to, og i de testene jeg har sett er også støyen lik.

C5060 har mer vidvinkel, noe jeg ville lagt vekt på. På min 300D er det stort sett vidvinkel og effektiv brennvidde opp til 100mm jeg bruker mest. Ser ikke behov for større zoom for mitt bruk. Tar ikke bilder på fotballkamper eller av bokfink 100 meter unna :-)

Ellers bør du lese en del tester å vurder selv hvilket du mener er best. Sjekk f.eks Akam eller Dpreview.

Lenke til kommentar

Hei!

Så fremt du ikke trenger en ekstrem zoom så er nok C5060 et bedre kamera i alt.

Har også prøvd kameraet og det kan ikke sammenlignes med G5 eller C5050Z for den saks skyld. Kameraet er lynraskt og tar knakende skarpe og flotte bilder med stor detaljegjenngivelse. Støy og AB er noe alle disse 5MB kameraene strir med,

selv syns jeg dette problemet er svært overdrevent for det er noe du først merker ved store forstørelser og ved iso 200 - 400. Etter at jeg stilte ned skarphet og kontrast til -5 på min C5050Z eksisterer ikke støy ovehodet. Selv på iso 400 er den minimal. Skarpheten er enda så bra at det er sjeldent jeg bryr om å skarpe dem opp med USM i Photoshop. Testene av dette kameraet rundt om er entydig,

et toppkamera, hverken mer eller mindre.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...