Gå til innhold

Tjene penger på Finn.no - Struktur og skatt

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Så å tjene penger på Finn.no er intet nytt, her er det bare fantasien som setter grenser.

Jeg i min situasjon finner gode dealer, kjøper produkter som gjerne er underpriset og/eller trenger ett godt håndlag og litt kjærlighet for å bli i bedre stand og derav få høyere salgsverdi. I hovedsak er det kjøretøy, elektronikk, klokker og møbler jeg handler.
Jeg er også borti gies bort og blir stadig overasket over hva folk velger å gi bort istedenfor å selge.

Dette gjøres på fritid utenom ordinær jobb.

Jeg har holdt på med dette en liten stund nå, og overskuddet beløper seg til flere tusen pr. mnd.

Skjønner at dette ikke lenger er hobbyvirksomhet og i statens øyne blir sett på som næringsvirksomhet. Jeg blir nå nødt til å skatte av overskuddet jeg tjener.

Er det tilstrekkelig å føre overskudd i selvangivelse og betale skatten min og ferdig med saken, eller blir jeg "tvunget" til å opprette ett foretak?

I utgangspunktet ønsker jeg helst å drive med dette som privatperson, blant annet fordi at hvis jeg selger en bil som privat kontra bedrift er det andre regler for reklamasjonsrett.
Har prøvd å finne ut av dette gjennom å lese diverse regler men finner ikke noe klart svar på spørsmålet.
Jeg har ikke noe problem med å føre regnskap som kan fremvises dersom det skulle bli spørsmål om dette.

Noen som har noen gode innspill til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du går over frå å drive hobbyvirksomheit til næringsvirksomheit så må du også registrere deg som næringsdrivande.
Du kan ikkje være næringsdrivande skattemessig samtidig som du påroper deg å være privatperson for å unngå forbrukerkjøpsloven.

Slik eg ser det så har du tre valg:
1) Opprette enkeltpersonsforetak for å registrere næringsinntektene og fortsette som før.
2) Redusere omfanget (inntektene) slik at dette fortsatt kan reknast som hobby.
3) Eller ein avart av pkt. 2 der du spisser deg inn og ikkje driver med alt. Dette med reklamasjon som næringsdrivende er en større praktisk utfordring når du selger køyretøy og elektronikk som kan svikte, enn dersom du fokuserer på enklare ting som møblar og inventar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...