Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Økt matinntak (ADHD) og stønad

Gjest fb25a...fe4

Anbefalte innlegg

Gjest fb25a...fe4

Hei

I 2019 ble jeg utredet for ADD etter 28 år.
Jeg bruker Aduvanz 50mg, hvor jeg kan supplere med 30mg dersom behovet dukker opp ila dagen. 
Medisinene funker bra, men jeg merker at jeg er nødt til å spise mye mer. For ordens skyld: Jeg har allerede fått innvilget grunnstønad sats 1 fra NAV, på 686 kroner i måneden.

Jeg veier 100kg og går som regel på en fast diett, men jeg merker veldig godt at medisinene gjør at jeg er nødt til å spise mye, mye mer enn vanlig. For å fungere en hel dag - med medisiner og trening - er jeg nødt til å spise minimum hver andre time (optimalt sett). Dette medfører jo merkostnader, med mindre jeg skal spise riskaker fra First Price.

Det er nok ingenting unikt med min tilstand, og jeg er ingen til å påberope meg retten på noe mer stønad. 

Likevel vil jeg høre om andre har erfart noe lignende, og om noen vet hvilke muligheter en har.

Anonymous poster hash: fb25a...fe4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har det helt likt! Aduvanz er jo egentlig ei slankepille. Den ble funnet opp for folk som skal ned i vekt ;) men ble adhd med da den viste seg å virke bra på slik.

Jeg er undervektig fra før, så jeg MÅ liksom spise. Men det er en kamp. Du må bare tvinge i deg. Det jeg gjør er å gjøre klar frokosten kvelden i forveien, så det ikke tar så lang tid å lage frokosten. Jeg har pillene på nattbordet så jeg tar den når jeg står opp og går og dusjer. Den virker best uten mat først. Så må jeg bare hive i meg. La Chiapudding stå, bland med havregryn og så topper du med banan eog bær. Eggerøre med feta ost og creme fraiche. Jeg kjøpte næringsdrikk på apoteket for et par dager siden, disse holder deg ikke mett alene, men fungerer bra som tillegg. 
På Kiwi har de 50% disk, på Coop Xtra har de 40% og Mega har også noe slik. Der får du ofte mye varer for billig penge. 
Blr du i Oslo kan du til Holdbart, er flere steder i Norge og men dette er mat til mulig svenske priser ;) 

Bananer har jeg alltid liggende. Holder ikke mett lenge, men lett å spise. Mandler, eller nøttemiks. 

Biola, kultura, kefir er tykke ting. 

Kan det virkelig stemme at denne øker behovet for mat? 

Lenke til kommentar
Gjest fb25a...fe4
39 minutes ago, Urealistisk said:

Jeg har det helt likt! Aduvanz er jo egentlig ei slankepille. Den ble funnet opp for folk som skal ned i vekt ;) men ble adhd med da den viste seg å virke bra på slik.

Jeg er undervektig fra før, så jeg MÅ liksom spise. Men det er en kamp. Du må bare tvinge i deg. Det jeg gjør er å gjøre klar frokosten kvelden i forveien, så det ikke tar så lang tid å lage frokosten. Jeg har pillene på nattbordet så jeg tar den når jeg står opp og går og dusjer. Den virker best uten mat først. Så må jeg bare hive i meg. La Chiapudding stå, bland med havregryn og så topper du med banan eog bær. Eggerøre med feta ost og creme fraiche. Jeg kjøpte næringsdrikk på apoteket for et par dager siden, disse holder deg ikke mett alene, men fungerer bra som tillegg. 
På Kiwi har de 50% disk, på Coop Xtra har de 40% og Mega har også noe slik. Der får du ofte mye varer for billig penge. 
Blr du i Oslo kan du til Holdbart, er flere steder i Norge og men dette er mat til mulig svenske priser ;) 

Bananer har jeg alltid liggende. Holder ikke mett lenge, men lett å spise. Mandler, eller nøttemiks. 

Biola, kultura, kefir er tykke ting. 

Kan det virkelig stemme at denne øker behovet for mat? 

Fine tips! Heldigvis har jeg ikke noe problem med appetitt, så der er jeg heldig. 
Det er jo naturlig at vi opplever å bli sultne på stimulanter (Sett bort i fra redusert matlyst), med tanke på at stimulanter øker blodtrykk og puls, som igjen øker forbrenning.

Selv  har jeg alltid mellombar, bananer og mandler i nærheten, men for at det skal være mettende holder det ikke. Og når det nærmer seg 1500-2000 kroner i måneden  i kun mellommåltider, blir det litt mye. Jeg kan heller ikke se for meg at en drikke på apoteket koster under 30-40 kroner for 33cl?
Det finnes jo helt sikkert andre og "bedre" alternativer, men jeg bruker nok tid som det er på å lage klart måltider for dagen og uken allerede og kunne heller tenkt meg å "kjøpe" meg ut av problemet. Mulig det er ambisiøst å tro at det lar seg gjøre.

Anonymous poster hash: fb25a...fe4

Lenke til kommentar

Drikkene på apoteket er ikke billige nei. 140kr for 800 ml! Måtte prøve de. Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe dette jevnlig. Jeg trodde de skulle holde lenger... men holder ikke lenger enn ei banan. 
Steker gjerne egg og spiser på brød og, men ikke engang dette holder meg mett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...