Gå til innhold

Får ikke kontakt med enkelte enheter


Anbefalte innlegg

Nå er det nummeret før jeg blir gal her, så jeg prøver meg med et spørsmål som det kan hende noen ser løsningen på raskt :)

Jeg har noen enheter jeg ikke får kontakt med fra visse steder i nettverket.
Er absolutt ingen tegner, men forsøkte meg på å lage et diagram som kanskje illustrerer bedre :)

2125736166_Networkdiagramexample.thumb.jpeg.dfc96248a597e8a678155453255e7a4b.jpeg

Nettverket er fordelt over flere bygninger med en trådløs link (uten vlan) på den største distansen (der det ikke kan kables). (Uten vlan = vlan 1 på tegningen).

Kontroller 3400 server i hovedsak AP "til høyre" på bildet, og kontroller 7240 server kun AP til venstre på bildet.

Trafikk på trådløse nett fungerer alldeles strålende om en ser for seg at trafikk i hovedsak skal til internett.
Problemet er at det er noen enheter jeg ikke får tak i.
F.eks routeren til høyre på tegninga - denne får jeg ikke tak i overhode på default vlan, men jeg får tak i den fra VLAN31 (det eneste VLAN'et som skal få lov til å nå den av de trådløse nettene i de bygningene.)
Oppretter jeg VLAN31 på kontrolleren som server de til venstre i bildet får jeg ikke noen adresse på dhcp (fra routeren til høyre i bildet).

VLAN60 som er det VLAN'et jeg sitter på akkurat nå har pr nå i utgangspunktet tilgang til alt (tok en ordentlig nullstilling av router i ettermiddag og begynte å sette opp på nytt, så firewall er urørt, dvs. fri flyt.)
Fra VLAN60 får jeg tak i de fleste IP'er på default VLAN, men ikke alle - f.eks når jeg ikke switchen til høyre i bildet.

Switchene er satt opp veldig enkelt nå.
Har èn som kun håndterer servere og annet tjafs på default vlan hvor PoE ikke er nødvendig - denne ble satt inn for en uke siden uten at det ble noe forskjell av den grunn.
Denne mener jeg å huske er satt opp helt uten vlan (også uten ssh for øyeblikket, så jeg får ikke sjekka uten å fysisk koble på :) )
De andre (egentlig er det 5 stk) har alle sammen alle VLAN definert, native vlan=1, og trunk på alle portene.


Hva i all verden kan dette være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...