Redaksjonen. Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 DEBATT: Grønn drift eller grønnvasking? Lenke til kommentar
Ivar Nesje Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Det blir feil å si at vi i Norge bruker 50% forurensende varmekraft fra Europa hvis vi ikke kjøper fornybar garanti. Det som skjer er at brukerene av varmekraften kjøper avlat hos norske vannkraftverk. Det kan hende det er en lur bruk av penger for en bedre verden, men i såfall burde databransjen kjøpe mye mer avlat enn de bruker strøm, siden strømregningen er så liten andel av kostnadene. 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Huff, kan ikke it bransjen holde seg for gode for sånt tull som dette? Eller prøver man å score god pr på absolutt alt som er politisk korrekt? Dette er omtrent på nivå med: "jeg er en mye mer from kristen enn deg, så jeg kommer til himmelen lenge før deg" 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Glem avlatspapir uten reelle garantier. Vil man se hvordan strømmen transporteres over landegrenser, og hvor ren den er, finnes det et interaktivt kart som har oversikten over de fleste europeiske land: https://www.electricitymap.org/map Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 3. desember 2020 Del Skrevet 3. desember 2020 Dette er vel akkurat like lurt som når min strømleverandør skulle selge meg grønn strøm. Spurte selgeren hvordan de skulle skille på meg og naboen min, som får strøm via samme kabel, og jeg ble forsikret om at det ikke var noe problem Lenke til kommentar
Oskefisen Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 En ofte ignorert problemstilling i denne forbindelse er hva som gjøres med all spillvarmen fra datasentrene. Den utgjør et stort potensiale for energi- eller varmegjenvinning -- og minsking av lokal forurensning. Forøvrig; så lenge man er tilkoblet strømnettet er ingen strøm grønn så lenge ikke all strøm er det. Jo mer "grønn" strøm du bruker, desto flere andre tvinges over på fossile kilder. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 Når kommer de første som vil selge opprinnelsesgarantier for rent drikkevann i Norge? Da slipper man å være redd for å få skittent vann i springen, hvis man betaler for å for å få garantier om at vannet er drikkbart. Det koster litt ekstra, men da vil vannet være garantert renere enn naboens springvann som kan komme fra en skitten polsk elv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå