Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Seksualitet og pronomen, hvorfor?

Gjest 3288f...fce

Anbefalte innlegg

Gjest 3288f...fce

Dette er ikke for å såre noen på noe måte men jeg lurer, jeg har noen venner som er trans og andre seksualiteter der de vil at andre skal bruke forskjellige pronomen som han/hen/dem osv, men hvorfor?

Jeg kan ærlig si at i mine 30 år har jeg aldri brukt pronomen til å omtale noen, å jeg har heller aldri hørt noen andre bruke det.

Omtaler jeg eller snakker med en person i samme rom bruker jeg navnet, omtaler jeg en person som ikke er i rommet bruker jeg navnet, de kan jo heller ikke vite hva andre folk kaller dem når de ikke er tilstede, hvorfor disse pronomene da ingen bruker dem?

Anonymous poster hash: 3288f...fce

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utan å forville meg i denne debatten altfor mykje så er i alle fall pronomen ei ordgruppe som er vidt brukt av dei fleste.

Det vil vere ganske unaturleg å for eksempel seie "Du, hugsar du Ronny? Ronny jobbar på bokbutikken nå. Ronny har så vondt i ryggen fordi Ronny sit så mykje i ro seier Ronny". 

Lenke til kommentar

Dersom du helt ærlig aldri har sagt "han" eller "hun" om noen, så må du være et ganske spesielt snøfnugg, de fleste av oss bruker disse ordene hele tiden.

Jeg er dog enig i poenget, generelt omtaler man folk som er til stede med navn eller "du", "deg" osv. og ettersom disse personene ikke vet hvordan de omtales når de ikke er til stede, så må det jo egentlig være en dritt hva de kalles, enten det er dem, de eller derre ?

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det handler jo om å oppleve validering av en selv, altså at ens selvbilde er i harmoni med andres bilde av en.

For et menneske som har vokst opp med å bli omtalt som en "han" kan det nok gi en god følelse av bekreftelse dersom folk (i hvert fall de som står vedkommende nær) bruker "hun" for å omtale henne også når hun ikke er der. Det handler om tillit og aksept.

Men jeg må innrømme at jeg sliter litt hvis folk blir veldig spesifikke med hvordan de vil omtales, og finner opp helt nye ord som "xi/xir" og slike ting. 🤷🏼‍♂️ At vi bør kunne ta hensyn til hvordan folk ønsker å omtales generelt sett er jeg ikke i mot, men på ett tidspunkt bikker det over til å bli noget absurd.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det allerede er blitt absurd og jeg synes det er provoserende at en gruppe mennesker skal bestemme hvordan andre skal snakke. Heldigvis er denslags ikke så vanlig i mitt distrikt. Jeg mistenker at det er mer i de større byene det er så mange hippe mennesker som har tid og anledning til å bry seg om dette.

Én ting er om noe slår an og folk begynner å bruke en variasjon i språket av seg selv - språk er jo i konstant endring - men det at noen setter seg ned og bestemmer at "nei, nå skal alle slutte å bruke dette ordet og heller bruke dette" er helt tullete. Det er et eksempel av hvor skrudd samfunnet er blitt. De som korsfarer for frihet er blitt de nye undertrykkerne i snillismens navn.

Man bør stå fritt til å bruke sitt naturlige språk slik man selv er komfortabel med også er det opp til lytteren å vurdere om en har behov for å  utvide sin forståelse dersom denne sliter med at en til stadighet blir fornærmet av hvordan andre mennesker ter seg og er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...