Gå til innhold

Blits til digitalkamera - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et Olympus C-750 i sommer, hovedgrunnen til valg av dette fremfor "lillebror" 740 var blits-skoen som muiggjør ekstern blits. Jeg fikk etterhvert høre at ordinær blits til analogkameraer bare er å glemme, det må benyttes de spesielle blitsene til digitalkamera grunnet helt forskjellige spenninger.

Jeg har kikket litt runt på nettbutikkene, og det finnes en del bitser til de forskjellige kameramerkene. Av og til står det litt omtale av nye blitsmodeller til de spesifikke merkene, men det står lite om det kan benyttes på tvers av fabrikatene. Er det noen som har noen erfaring/peiling på dette? Har bransjen klart å standardisere her, eller har slynglene laget proprietære blitsløsninger kun for sine merker? Er det noen som har noe å anbefale? Hadde ikke tenkt å svi av altofr store beløp, jeg ser enkelte som koster like mye som kameraet og vel så det. Jeg er mest ute etter å få litt mer trøkk på blitslyset, samt muoligheten til å vri det oppover for indirekte belysning det dte er hensiktsmessig.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...