Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 (endret) 1 hour ago, 6RCURCGB said: Hvilket rasjonale legger du bak det resonnementet? Tesla er og har vært helt avhengige av Panasonic som leverandør siden starten. Først når Tesla er imål med teknologiutviklingen og oppskaleringen av 46800 vil de kunne avslutte samarbeidet med Panasonic. Tesla sto helt fritt til å velge partner ved Gigafatory. De valgte Panasonic, men kunne like gjerne gått for LG Chem, Samsung eller andre. Tesla kunne få den valgte partneren til å produsere celler i akkurat det formatet de ønsket. Inkludert Panasonic, om Tesla hadde ønsket et annet format, men det viste seg at de ønsket 2170-celler. Panasonic produserer stor-formatceller til Toyota og andre, og det hadde vært lett å benytte seg av stort sett samme maskiner ved Gigafactory. Tesla har for øvrig ingen planer (så vidt jeg vet) om å avslutte samarbeidene med Panasonic, LG Chem, Samsung eller CATL. Tesla trenger alle cellene de kan få tak i, selv om de ikke vil være like gode eller billige som sine egne 4680-celler. Endret 4. desember 2020 av Espen Hugaas Andersen 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 (endret) 1 hour ago, uname -l said: Klart det er teoretisk mulig at Tesla uten erfaring og kompetanse om utvinning av litium får til noe som de med peiling har forkastet. Du kan gå utifrå at Tesla allereie har tilsett dei med mest peiling på utvinning av litium og veit korleis dei skal få dette til. Hugs at Tesla er den mest attraktive arbeidsplassen for nyutdanna ingeniørar i USA, og dei rekrutterer dei beste frå heile verda. Eg vil forresten gjerne sjå dokumentasjon på at dei med mest peiling på utvinning av litium har forkasta idéen. Det pågår mykje forskning på utvinning av litium frå sjøvatn til dømes, og sjøvatn har mykje lågare konsentrasjon enn førekomsten til Tesla. Små testanlegg finst allereie. Eg tippar Tesla har vurdert det òg, men at det førebels er mindre lønsamt. Tesla har allereie utklassa resten av bilindustrien med idéar som dei hadde forkasta. Fram til for fem år sidan gjorde VW narr av Tesla. No har VW lansert "Prosjekt T" for å prøve å ta att Tesla: https://www.linkedin.com/pulse/how-we-transform-volkswagen-herbert-diess/ Erfaringa syner at det er fullt mogeleg å verte utkonkurrert med masse kompetanse og erfaring, når konkurrenten får tak i dei aller beste. Hugs òg at dei som driv utvinning av litium på gamlemåten frå tradisjonelle råvarer ikkje har interesse av at nye metodar gjer meir litium tilgjengeleg. Då vert deira eigne ressursar mindre verd. Dette har òg ein direkte parallell til bilindustrien, der dei som har investert milliardar i betre eksosmotorar må sjå at investeringane no vert stadig mindre verd fordi ein jypling tok til å selje mykje betre bilar utan eksosmotor. Quote Det er også teoretisk mulig at fjorårets løfte om en million robot-taxier på veiene i 2020 blir oppfylt. Det er tross alt, *sjekke kalender*, 27 dager igjen av året. Du bør ikkje leggje for mykje i små forseinkingar. VW starta serieproduksjon av ID.3 i september 2019, men kunne ikkje levere dei fyrste bilane til kundar før sommaren 2020 fordi programvaren ikkje fungerte og dei fleste bilane hadde fabrikasjonsfeil som VW måtte fikse på fabrikken. VW må selje bilar med rabatt fordi programvaren framleis ikkje fungerer som han skal, og bilen må til og med på verkstad for programvareoppdateringar. Oppdatering over nett har vist seg å vere magi som VW ikkje får til i 2020. Er VW komplett udugelege amatørar av den grunn? Quote Forresten så har Elon Musk i typisk stil og rett før hans selvpålagte tidsfrist er ute, nå lovet at full selvkjøring kommer til neste år. Gjett hvem som kommer til å feste 100% lit til at det skjer og kommer til ha piggene ute om noen lufter en naturlig skepsis? Robotaxi eller ikkje – dette er god nok grunn for meg til å velje FSD på min neste bil. Legg forresten merke til at bilen køyrer på ein grusveg. Mange trur at autopiloten berre fungerer på motorveg: https://electrek.co/2020/12/03/tesla-full-self-driving-beta-detect-avoid-deer-video/ Endret 4. desember 2020 av Sturle S 2 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 Det er kjekt å se @Sturle S ta seg tid til å gjenta de knusende argumentene mot spamBot'ene som kun er her for å disse Tesla. Denne tråden handler om ny platform for Hyundai som ser lovende ut på papiret. Tesla-spam/haters kan fortsette med våset sitt i sine egne ekko-kamre.😡 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 1 hour ago, TL1000S said: Det er kjekt å se @Sturle S ta seg tid til å gjenta de knusende argumentene mot spamBot'ene som kun er her for å disse Tesla. Denne tråden handler om ny platform for Hyundai som ser lovende ut på papiret. Tesla-spam/haters kan fortsette med våset sitt i sine egne ekko-kamre.😡 Det er bare rart hvordan hver eneste tråd tas over av fanbois og blir en slags forherligelse av et merke, når saken handler om et annet merke. Og det merket er selvsagt ufeilbarlig og best på alt. Hvertfall flest fanbois, og meget aktive sådan. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. desember 2020 Del Skrevet 4. desember 2020 Artikkelen omhandler også Hyundais stikk til Tesla. Diskusjonen om battericeller og slikt er dermed on-topic. 4 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 On 12/4/2020 at 6:30 PM, Espen Hugaas Andersen said: Artikkelen omhandler også Hyundais stikk til Tesla. Diskusjonen om battericeller og slikt er dermed on-topic. Ja, det er åpenbart at større celler og 800V+ er veien å gå. Lommelyktbatterier er definitivt ut og dette har Tesla for lengst innsett men de kan ikke velge prismatiske av ideologiske/politiske/pr-messige grunner. Jeg håper Tesla får til 46800 cellene så de ikke blir fullstendig akterutseilt når det gjelder batterier. Det er en enorm oppgave de står ovenfor, å gå fra prototype til full skala er en enorm utfordring og det legger heller ikke Tesla skjul på. Fra sidelinjen synes det rart å påta seg så mye risk av kun ideologiske grunner. Hvis de får ned prosesstiden og produksjonen blir like stabil som å stanse ut ølkorker blir det interessant å se pris på sylindrisk kontra pouch/prisme. Lenke til kommentar
Johag Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 For å holde seg til Hyundai: SK bygger fabrikker i USA, -kanskje for å stjele kompetente folk fra Tesla. Tviler på at Tesla vil bli bilindustriens enhjørning like lite som Apple ble telefon/datamaskin enhjørning og Google eller Microsoft ble sky-enhjørning. Bransjen vil evaluere seg frem til bredde-løsninger, og aksje-festen er kortvarig. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 On 12/6/2020 at 10:07 AM, Johag said: For å holde seg til Hyundai: SK bygger fabrikker i USA, -kanskje for å stjele kompetente folk fra Tesla. Tviler på at Tesla vil bli bilindustriens enhjørning like lite som Apple ble telefon/datamaskin enhjørning og Google eller Microsoft ble sky-enhjørning. Bransjen vil evaluere seg frem til bredde-løsninger, og aksje-festen er kortvarig. Hyundai og de andre har jo noen fordeler ved at de kan lære av alle "feilene" Nissan, Tesla og BMW har gjort. Nå er ikke alle feilene på langt nær gjort men batteridrift har blitt et rasjonelt alternativ i småbiler og det er åpenbart at dette er et markedssegment som vil vokse slik at det vil være mulig å tjene penger etterhvert. "Aksjefesten" i Tesla har vart ganske lenge men aksjonærene synes å være tildels ideologisk drevne, de består ikke pizzatesten engang: https://www.dn.no/kommentar/tesla/gm/finans/det-er-galskap-nar-investorene-ikke-bestar-pizzatesten/2-1-868519 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 6RCURCGB skrev (1 time siden): "Aksjefesten" i Tesla har vart ganske lenge men aksjonærene synes å være tildels ideologisk drevne, de består ikke pizzatesten engang: https://www.dn.no/kommentar/tesla/gm/finans/det-er-galskap-nar-investorene-ikke-bestar-pizzatesten/2-1-868519 Ja, nei, det er ikke lett å bli klok på den aksjen. At aksjene har steget mye siden 2012 er ikke overraskende. Det tror jeg de fleste forstod. Men at den steg så sinnsykt mye inneværende år også?! Kritikken rundt pizza-testen får jeg dessverre ikke lest (paywall). Men håper den har litt mer tyngde enn hva ingressen gir inntrykk av. 😂 Noen som tør å stå kursen ved utgangen av 2021? Jeg tør ikke shorte denne, for å si det slik ... Mange konkurrenter innen samme teknologi kommer mest sannsynlig også til å gjøre det bra på børs. De som fortsatt tviholder på bensin og diesel er jeg mer usikker på ... 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 8 hours ago, qualbeen said: Kritikken rundt pizza-testen får jeg dessverre ikke lest (paywall). Men håper den har litt mer tyngde enn hva ingressen gir inntrykk av. 😂 Aksjen ble splittet, en gammel ble til fem nye. Det irrasjonelle i at emisjonen i seg selv skulle medføre at selskapet ble 10% mer verd innser de fleste. 8 hours ago, qualbeen said: Mange konkurrenter innen samme teknologi kommer mest sannsynlig også til å gjøre det bra på børs. De som fortsatt tviholder på bensin og diesel er jeg mer usikker på ... Det er ingen bilprodusenter som tviholder på bensin og diesel motorer. Forbrenningsmotoren vil dominere bilmarkedet i lang tid. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. desember 2020 Del Skrevet 7. desember 2020 Der er forresten videoen fra avsløringen av plattformen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 Interessant at de går for mekanisk frikobling av motor fremme når den ikke er i bruk. Litt som med Porche Taycan bare at de gjør det har på motoren bak via en avansert girkasse. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 1 hour ago, Complexity said: Interessant at de går for mekanisk frikobling av motor fremme når den ikke er i bruk. Litt som med Porche Taycan bare at de gjør det har på motoren bak via en avansert girkasse. Mer naturlig å koble ut foran spør du meg. Girkassen til Taycan er forøvrig ikke avansert i det hele tatt, en kobling og ett planetgir er alt den inneholder etter det jeg kan se. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 6 minutes ago, 6RCURCGB said: Mer naturlig å koble ut foran spør du meg. Girkassen til Taycan er forøvrig ikke avansert i det hele tatt, en kobling og ett planetgir er alt den inneholder etter det jeg kan se. Enig i den, men det bringer jo inn en mekanisk bevegelig del som kan bli en mulig feilkilde etterhvert. En viss annen produsent har jo vist at biler kan ha lavt forbruk selv med to motorer innkoblet hele tiden. Men blir spennende å se hva Hyundai får til. Girkassen til Taycan er jo mer avansert enn hos konkurentene. Mye tyngere er den og. Men er jo visse fordeler med å ha 2 gir. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 32 minutes ago, 6RCURCGB said: Girkassen til Taycan er forøvrig ikke avansert i det hele tatt, en kobling og ett planetgir er alt den inneholder etter det jeg kan se. 4-5 tannhjul (tipper jeg for et planetgir) pluss kløtsj synes jeg er rimelig avansert sammenliknet med 2 tannhjul pluss ingenting 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 trikola skrev (11 minutter siden): 4-5 tannhjul (tipper jeg for et planetgir) pluss kløtsj synes jeg er rimelig avansert sammenliknet med 2 tannhjul pluss ingenting Alt blir avansert om målepunktet og utgangspunktet er ingenting. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 45 minutes ago, trikola said: 4-5 tannhjul (tipper jeg for et planetgir) pluss kløtsj synes jeg er rimelig avansert sammenliknet med 2 tannhjul pluss ingenting Jeg har en batteridrevet skru/bor-maskin med to hastigheter. Den inneholder et planetgir og en clutch. Hvis man av ideologiske årsaker ikke ønsker å bruke mekaniske maskinelementer blir det vanskelig å få bilen til å gå fremover. Girkasser i elektriske biler kommer, det er ikke bare Porsche som tenker i disse baner for å få ned friksjon osv.... Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 3 hours ago, Complexity said: Interessant at de går for mekanisk frikobling av motor fremme når den ikke er i bruk. Litt som med Porche Taycan bare at de gjør det har på motoren bak via en avansert girkasse. Dette ser ut til å være enheter som sitter på drivakslene. Så ganske nær det som kalles "automatic free wheeling hub" på endel "4x4" biler. Men disse er som regel ikke designet for innkobling hver gang det er ønske om kraftig akselerasjon, "automatic" betyr gjerne bare at man slipper å gå ut av bilen. Hyundai ser ut til å bruke en "syncromesh" løsning, så den kan nok kobles i fart, men jeg har mest tro på at det her også er snakk om at føreren må velge 2WD eller 4WD. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 1 hour ago, trikola said: 4-5 tannhjul (tipper jeg for et planetgir) pluss kløtsj synes jeg er rimelig avansert sammenliknet med 2 tannhjul pluss ingenting Jeg vet ikke at et bull/pinion gir egentlig er noe enklere enn et planetgir. Ja det er potensiellt færre komponenter (men ofte ikke siden bull/pinion gir ikke like lett kan nå samme giratio uten å ha flere sett), men planetgiret er gjerne mindre fordi solgiret kan være lite da det kopler til alle planetene og ikke bare en bull og dermed deler lasten på flere tenner. Kløtsjen er jeg enig i er en ekstra kompleksitet, men ikke noe å være fryktelig redd for. Som eksempel ta en kikk på navgir til sykler. Disse må gjerne være både billige (Selv om det finnes unntak) og små, de bruker nesten alle planetgir. Som en ekstra bonus kan et planetgir gi fra en til tre utvekslinger bare ved å legge til en eller to koplinger (kløtsjer) 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 8. desember 2020 Del Skrevet 8. desember 2020 2 hours ago, trikola said: 4-5 tannhjul (tipper jeg for et planetgir) pluss kløtsj synes jeg er rimelig avansert sammenliknet med 2 tannhjul pluss ingenting I Porsches løsning for bakre motor er planetgiret et rent 1. gir. Det består av 8 tannhjul til sammen. I 2. gir er planetgiret helt låst. I begge gir er det 4 tannhjul som overfører kraften i to bull-pinion trinn, omtrent identisk med Teslas løsning (bortsett fra limited-slip diffen). Porsches ett trinns enhet foran bruker planetgir. Ulempen med det er at alt blir konsentrisk, så drivakslene går ut fra senteraksen i motoren. Det begrenser hvor stor diameter motoren kan ha. https://www.peakresources.com.au/news/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engineering-designed-to-take-on-tesla/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå