Gå til innhold

800 volt, to-veis lading og over 500 km rekkevidde: Hyundai viser frem sin dedikerte elbilplattform


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, 6RCURCGB said:

Da vet vi ingenting om etterspørselen, hvor mange har bestilt bil? 2021 vil bli avgjørende for Tesla i Europa mht. hvor dårlig salget gikk i år.

https://cleantechnica.com/2020/12/01/13-plugin-vehicle-share-in-europe-almost-a-new-record/

Nei, vi vet lite om hvor mange som har bestilt bil. Og jeg er ikke enig i at salget har gått spesielt dårlig. Det er leveranseevnen som har vært dårlig i europa.

Jeg tror 2022 blir et viktigere år i Europa enn 2021. Tilgang på biler vil nok fortsatt være en utfordring inn i 2021. Mens i 2022 vil Berlin trolig være nær full drift, så da får vi se om de klarer omsette flere hundre tusen biler i Europa per år. Jeg tror de klarer det.

8 minutes ago, 6RCURCGB said:

Tesla tilbyr ikke individuelle tilpasninger og skreddersøm så sånn sett er det enkelt for dem å videreselge bestilte biler.

På Model 3 har man 3 forskjellige drivlinjer, 5 forskjellige farger, 2 forskjellige hjulsett, med/uten hengerfeste, 2 interiør og med/uten FSD. Det gir 240 varianter. Så klart mange færre varianter enn veldig mange andre biler, men det er jo noen valgmuligheter.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Johag skrev (3 timer siden):

Må si at jeg lurer på om Kia er "testkaninplattformen" til Hyundai Motor Group. Leser veldig mye om problemer med batteriet i Kia Soul EV. E-soul er jo nylig ute med 811 kjemi i batteriet fra SK. Dette velger de ikke i f.eks. Kona. 

Batteriproblemene til Kia er den eneste reservasjonen jeg ser mot Hyundai sitt fremstøt her.

Hyundai slitermed stortsett samme batteriproblem som Kia. Det er tross alt samme drivlinja og samme batteripakken i både Hyundai Kona, Kia E-Niro og Kia E-Soul. Jeg er selv innkalt til servicekampanje på batteripakkene for min Kona. Og Kona var faktisk den første av disse tre, selv om E-Niro ble lansert rett etter, så den teorien din holder nok ikke helt vann.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hyundai slitermed stortsett samme batteriproblem som Kia. Det er tross alt samme drivlinja og samme batteripakken i både Hyundai Kona, Kia E-Niro og Kia E-Soul. Jeg er selv innkalt til servicekampanje på batteripakkene for min Kona. Og Kona var faktisk den første av disse tre, selv om E-Niro ble lansert rett etter, så den teorien din holder nok ikke helt vann.

Det er flere artikler som sier at e-Niro og e-Soul var de første bilene med 811 kjemi og at Kona var holdt tilbake på "gammel" kjemi. 
Såvidt jeg vet er det kun e-Niro og e-Soul fra 2019/2020 årsmodell som har fått 811 kjemi, noe som skyldes forsinkelser. Planen var at Kona og de andre skulle over på 811. 

Soul-EV (pre 2019) har horrible tilbakemeldinger på batteridegradering, hvertfall mange kjedelige brukerhistorier. Lite nytt om e-Soul/e-Niro 64kwh siden de er så nye. 2021 modellen av Kona bruker visstnok 811 eller 712 kjemi, -og det er en del spekulasjoner på om dette er den reelle årsaken til rekkevidde-økningen, -og ikke kun nye dekk som de hevder. 

Endret av Johag
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus said:

Man risikerer jo å få beskjed om at bilen er i transit til deg og holdt av til deg, slik at lån og alt kan bli tatt opp før man får beskjed at den ble solgt til noen andre på veien.. Folk har jo forhåndsbetalt Tesla for bilen sin før de opplever at de må vente uker på neste bil, uten å få pengene tilbake. Da fjerner man retten i å eie en Tesla på minst 12 måneder. Så litt spesielt. 

Det er vel i USA Tesla har surret med dette, gitt ut feil vognkort med feil VIN osv.

Dette er vel ikke noe problem i Norge? Bilen må være registrert før et evt. pant kan tinglyses.

3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Nei, vi vet lite om hvor mange som har bestilt bil. Og jeg er ikke enig i at salget har gått spesielt dårlig. Det er leveranseevnen som har vært dårlig i europa.

Hvis leveranser = salg har jo salget gått dårlig.......

3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg tror 2022 blir et viktigere år i Europa enn 2021. Tilgang på biler vil nok fortsatt være en utfordring inn i 2021. Mens i 2022 vil Berlin trolig være nær full drift, så da får vi se om de klarer omsette flere hundre tusen biler i Europa per år. Jeg tror de klarer det.

Det jeg tenkte spesifikt på var etterspørselen etter Tesla. Nå som flere produsenter har kommet med sine modeller som i større grad er iht. Europeisk smak er spørsmålet hvor attraktive Tesla model 3 og Y vil være for den gjengse bilkjøper.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
19 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvis leveranser = salg har jo salget gått dårlig.......

Greit nok. Men jeg leste mellom linjene at du mente at etterspørselen hadde falt. Det mener jeg man ikke har noe grunnlag for å påstå.

19 minutes ago, 6RCURCGB said:

Det jeg tenkte spesifikt på var etterspørselen etter Tesla. Nå som flere produsenter har kommet med sine modeller som i større grad er iht. Europeisk smak er spørsmålet hvor attraktive Tesla model 3 og Y vil være for den gjengse bilkjøper.

Model 3 er ikke helt optimalt i forhold til europeisk smak, men Model Y er ganske optimal. Den er ikke for stor, den har god plass, den er ikke for dyr. Det er Model Y som skal produseres ved Berlin i første omgang, og mottakelsen av Model Y på det europeiske markedet vil nok si svært mye om hvor bra Tesla vil gjøre det her. Det tror jeg er et spørsmål som vil i all hovedsak bli besvart i 2022, tror jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Greit nok. Men jeg leste mellom linjene at du mente at etterspørselen hadde falt. Det mener jeg man ikke har noe grunnlag for å påstå.

Siden salget har gått ned i alle markeder indikerer det en nedgang i etterspørselen. Etterspørselen i Europa er hovedsaklig drevet av subsidier. I USA er elektrisk bil altfor dyrt ift. alternativene. Det er på ingen måte åpenbart at etterspørselen etter store biler med lang rekkevidde kommer tilbake i et marked hvor man nå faktisk kan velge noe annet.

Tesla solgte veldig bra i fraværet av konkurranse. Blir interessant å se hvordan det går fremover. Noen evt. Europeisk modell fra Tesla synes å ligge langt frem i tid.

59 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Model 3 er ikke helt optimalt i forhold til europeisk smak, men Model Y er ganske optimal. Den er ikke for stor, den har god plass, den er ikke for dyr. Det er Model Y som skal produseres ved Berlin i første omgang, og mottakelsen av Model Y på det europeiske markedet vil nok si svært mye om hvor bra Tesla vil gjøre det her. Det tror jeg er et spørsmål som vil i all hovedsak bli besvart i 2022, tror jeg.

Det gjenstår å se hvilke modeller som slår an.

Lenke til kommentar
Johag skrev (3 timer siden):

Det er flere artikler som sier at e-Niro og e-Soul var de første bilene med 811 kjemi og at Kona var holdt tilbake på "gammel" kjemi. 
Såvidt jeg vet er det kun e-Niro og e-Soul fra 2019/2020 årsmodell som har fått 811 kjemi, noe som skyldes forsinkelser. Planen var at Kona og de andre skulle over på 811. 

Soul-EV (pre 2019) har horrible tilbakemeldinger på batteridegradering, hvertfall mange kjedelige brukerhistorier. Lite nytt om e-Soul/e-Niro 64kwh siden de er så nye. 2021 modellen av Kona bruker visstnok 811 eller 712 kjemi, -og det er en del spekulasjoner på om dette er den reelle årsaken til rekkevidde-økningen, -og ikke kun nye dekk som de hevder. 

Ifølge denne artikkelen kom alle med 622-batterier fra LG Chem som de har oppdaget problemer mot, mens andre artikler forteller at de gikk over til 811. Godt mulig det var 811 som ble brukt på Kona produsert i Ungarn, men da med batterier fra SK Innovations.

https://pushevs.com/2020/04/04/comparison-of-different-ev-batteries-in-2020/

http://www.thelec.net/news/articleView.html?idxno=1870

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/2/2020 at 12:51 PM, uname -l said:

Fra det de sa på Battery Day om å bare tilsette bordsalt og så få ut litium så er det tydelig at de uten spesiell kunnskap bare satser på at de får til noe som erfarne utvinnere har forkastet. Dette er selve definisjonen av "Hail Mary".

Hugs at Tesla er den desidert mest populære arbeidsgjevaren blant nyutdanna ingeniør-studentar i USA med SpaceX som nummer to.  Tesla har gong på gong vist at dei kan få til det ingen andre får til, takka vere at dei får dei beste av dei beste i USA til å jobbe for seg, so du skal ikkje sjå vekk frå at dei denne gongen òg får til det alle dei gamle har forkasta.  Kor mange gamle bilprodusentar i 2012 såg føre seg at dei ville vere mindre verd enn eit relativt nyoppstarta selskap som berre driv med elbilar i 2020?

 

Eg reknar med at Tesla har metoden klar.  Elles hadde dei ikkje investert.  Er det teoretisk mogeleg får Tesla det stort sett til.  Om ingen hadde prøvd noko nytt fordi ingen andre gjer det, hadde ikkje verda gått framover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/2/2020 at 1:15 PM, uname -l said:

Bra liste. I tillegg kan nevnes reparerbarhet og resirkulerbarhet. Å tømme en bøtte med superlim over tusenvis av små lommelyktbatterier scorer ikke høyt der.

Akkurat det eg meiner –  det er ikkje sikkert at nokon på ditt nivå hadde klart å komme på ideen om å helle ei bøtte med løysemiddel over limet for å løyse det opp att når batteriet skal resirkulerast, men når alle dei beste hovuda i USA bankar på døra og ber om jobb er nok det innlysande for det meste av arbeidsstokken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tow skrev (9 timer siden):

Jeg tenker også at 300 km reell rekkevidde er rikelig, forutsatt at det er rikelig med raske ladere tilgjengelig. Da er faktisk 800V ladere med ~300 kW effekt ganske så viktig, og det som gjør at det fungerer like godt som noe annet.

300km blir omtrent 40kWh batteri, 300kW ladeeffekt blir 7,5C.. Det er ganske friskt, tror ikke vi får se det på denne siden av 2030.

Kanskje prøve på noe litt lavere først? Siste versjon Renault Zoe er i ferd med å bli en ganske bra småbil med batteri på 52kWh og WLTP-rekkevidde rett under 40mil. Ladehastigheten derimot er stusselig, under 50kW. Om den kunne ladet på 150kW kunne Renault satt to streker under svaret og erklært seg ferdig. ;)
(de måtte fortsatt senket prisen og økt produksjonen)

Ikke at jeg har voldsomt tro på at neste modell av Zoe får 150kW ladeeffekt, kanskje 100kW? Det er lov å håpe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig positivt at Hyundai/Kia kommer med sin egen elbilplattform og så snart (neste år)! Det viser at de tar elbilsatsingen på alvor og at de ønsker å gå videre til tross for at de allerede har vellykkede produkter som Ioniq, Soul, Kona og Niro. Som BMW-entusiast ser jeg fram til at de også får sin dedikerte elbilplattform og at vi snart får se en nydelig treserie med overlegne spesifikasjoner bygd i karbonfiber (som i3) og uten Kinagrill! Da skal jeg for første gang i livet vurdere å kjøpe en ny bil (min hittil største bløff!)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/2/2020 at 1:05 PM, sverreb said:

Det har nok mye med at de har gjort seg avhengige av å skape en myte om egen ufeilbarlighet. Siden de har gått hardt ut før om at sylindriske celler på ett eller annet vis var 'best' og har bedrevet markedsføring med det som basis så risikerer de å tape ansikt hvis de så senere sier at nå er prismatiske celler best. Så bordet fanger. Et selskap som overlever på myteskaping om seg selv vil fange seg selv i de forenklede historiene mytene består i og over tid tape evne til å konkurrere om de ikke kan fri seg fra den måten å drive forretninger på. Hvis du ser på de mer etablerte produsentene så prøver de ikke fyre opp en fanbase basert på midlertidige tekniske løsninger. Det betyr færre fanbois, men også mer frihet til å endre teknologi uten å risikere å fremmedgjøre fans ved å først få de til å reklamere for dine tekniske løsninger som du så forlater.

Bare observer hvordan enkelte tar alt som kommer fra teslas markedsføringseventer som gospel og bruker det som om det er uomtvistelige 'sannheter'. Det er denne typen markedsføring tesla pr. i dag er avhengige av, men fanger også tesla ved at det gir incentiv til å ikke endre de tekniske løsningene, men å heller stagnere teknisk over tid.

Du treffer nok en gang spikeren på hodet her.

Jeg vil påstå at Tesla egentlig aldri har valgt celletype. AC Propulsion tzero brukte AGM batterier fra Optima. Tesla innså at li-ion som hadde gått sin seiersgang verden over ville være et bedre valg enn bly-syre. De eneste li-ion batteriene som var lett tilgjengelige i bulk var 18650. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, 6RCURCGB said:

Du treffer nok en gang spikeren på hodet her.

Jeg vil påstå at Tesla egentlig aldri har valgt celletype. AC Propulsion tzero brukte AGM batterier fra Optima. Tesla innså at li-ion som hadde gått sin seiersgang verden over ville være et bedre valg enn bly-syre. De eneste li-ion batteriene som var lett tilgjengelige i bulk var 18650. 

Jeg er enig i at Tesla egentlig ikke valgte 18650. Men de valgte helt klart 2170-cellene og 4680-cellene. Her startet de med blanke ark og valgte det de mente var mest optimalt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 hours ago, 6RCURCGB said:

Siden salget har gått ned i alle markeder indikerer det en nedgang i etterspørselen. Etterspørselen i Europa er hovedsaklig drevet av subsidier. I USA er elektrisk bil altfor dyrt ift. alternativene. Det er på ingen måte åpenbart at etterspørselen etter store biler med lang rekkevidde kommer tilbake i et marked hvor man nå faktisk kan velge noe annet.

Salget går opp i mesteparten av markedene. De leverte 139.300 biler i Q3, og i Q4 forventer de å levere omkring 180.000 biler.

Begge disse er nye salgsrekorder, opp fra rundt 112.000 i Q4 2019.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Salget går opp i mesteparten av markedene. De leverte 139.300 biler i Q3, og i Q4 forventer de å levere omkring 180.000 biler.

Begge disse er nye salgsrekorder, opp fra rundt 112.000 i Q4 2019.

Markedet har krympet bortsett fra i Europa, hvordan året ender vet vi ikke enda. Tesla selger flere biler, det har du rett i. De ser ut til å vinne markedsandeler i Kina i år. Men i hjemmemarkedet greier de ikke å vinne markedsandeler. Hva tyder det på?

image.thumb.png.745e1d714db3889d01731c76c1653107.png

Husk at subsidier er med på å drive opp etterspørselen i Kina og Europa. USA er det eneste markedet som per nå er "naturlig"...

 

Lenke til kommentar
Just now, 6RCURCGB said:

Markedet har krympet bortsett fra i Europa, hvordan året ender vet vi ikke enda. Tesla selger flere biler, det har du rett i. De ser ut til å vinne markedsandeler i Kina i år. Men i hjemmemarkedet greier de ikke å vinne markedsandeler. Hva tyder det på?

Salget øker i USA også. Salget er opp med noe sånt som 22% fra Q3 2019 til Q3 2020. https://cleantechnica.com/2020/10/12/us-tesla-sales-up-22-in-3rd-quarter-us-auto-sales-down-9/

Hvis du ser på første halvdel av 2020 er det greit å huske på at fabrikken i Fremont var coronastengt i over en måned. Dette påvirket leveransene til Europa i Q2 mest, men USA var ikke helt upåvirket.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er enig i at Tesla egentlig ikke valgte 18650. Men de valgte helt klart 2170-cellene og 4680-cellene. Her startet de med blanke ark og valgte det de mente var mest optimalt.

Hvilket rasjonale legger du bak det resonnementet? Tesla er og har vært helt avhengige av Panasonic som leverandør siden starten. Først når Tesla er imål med teknologiutviklingen og oppskaleringen av 46800 vil de kunne avslutte samarbeidet med Panasonic.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (21 timer siden):

Eg reknar med at Tesla har metoden klar.  Elles hadde dei ikkje investert.  Er det teoretisk mogeleg får Tesla det stort sett til.  Om ingen hadde prøvd noko nytt fordi ingen andre gjer det, hadde ikkje verda gått framover.

Klart det er teoretisk mulig at Tesla uten erfaring og kompetanse om utvinning av litium får til noe som de med peiling har forkastet. Det er også teoretisk mulig at fjorårets løfte om en million robot-taxier på veiene i 2020 blir oppfylt. Det er tross alt, *sjekke kalender*, 27 dager igjen av året.

Forresten så har Elon Musk i typisk stil og rett før hans selvpålagte tidsfrist er ute, nå lovet at full selvkjøring kommer til neste år. Gjett hvem som kommer til å feste 100% lit til at det skjer og kommer til ha piggene ute om noen lufter en naturlig skepsis?

Du.

Endret av uname -l
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...