Gjest a7e2a...06b Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 mobile999 skrev (3 minutter siden): Hvis du vil ha hjelp, så må du svare på viktige spørsmål. Beklager, glemte det. Jeg har forsatt det fysiske. De ba meg aldri levere det. Men er "inndratt" på digitalt. På vegvesen med feil dato, en måned etter dato den skulle blitt inndratt eller som kjennelsen sier. Mye surr 🤷♀️ Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 "Ikke utover 4. januar 2021" betyr at politiet kan beholde inndragningen hele den 4. januar 2021, men ikke den 5. januar. 1 Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 krikkert skrev (1 time siden): "Ikke utover 4. januar 2021" betyr at politiet kan beholde inndragningen hele den 4. januar 2021, men ikke den 5. januar. OK, men juridisk sett, bør jeg ikke ha problem om jeg blir stoppet 5 januar, om jeg viser førerkort, og de evt sjekker og det forsatt er ugyldig pga manglende registrert, om vi går ut fra at det ikke foreligger ny kjennelse? Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Du vil ikke kunne straffes for å kjøre med lovlig førerkort og førerrett. Men du vil kunne bli stanset i kontroll og få førerkortet inndratt (fordi tjenestemannen har skjellig grunn til mistanke om at du ikke har førerrett). Skjellig grunn til mistanke krever kun 51 % sannsynlighet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 (endret) Gjest a7e2a...06b skrev (7 timer siden): Mye surr Det kan bli mye surr dersom politiet finner ut at du har kjørt etter 4.1 dersom det fremdeles er registrert at du ikke har førerett. Det hadde vært fint om du oppdaterte oss om den digitale statusen (appen og minesider) på førerretten endres for deg den 5.1 slik at vi får vite hva man kan regne med. Ikke regn med at det er oppdatert umiddelbart, det oppdateres sannsynligvis i løpet av natten. Dersom du ikke har fått igjen føreretten, må du gjøre en vurdering av om du skal få den rettet eller risikere mye surr. Endret 3. januar 2021 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 4. januar 2021 Del Skrevet 4. januar 2021 mobile999 skrev (På 3.1.2021 den 22.21): Det kan bli mye surr dersom politiet finner ut at du har kjørt etter 4.1 dersom det fremdeles er registrert at du ikke har førerett. Det hadde vært fint om du oppdaterte oss om den digitale statusen (appen og minesider) på førerretten endres for deg den 5.1 slik at vi får vite hva man kan regne med. Ikke regn med at det er oppdatert umiddelbart, det oppdateres sannsynligvis i løpet av natten. Dersom du ikke har fått igjen føreretten, må du gjøre en vurdering av om du skal få den rettet eller risikere mye surr. Kom ikke noe nå inatt ihvertfall. En bekjent fikk tilbake på et ordentlig beslag kl00 nøyaktig. Jeg kan ringe og høre selvfølgelig, men da er jeg redd de skal komme og sende et nytt midlertidig beslag eller forlenge kjennelsen, mens jeg nå ifølge krikkert, juridisk sett, har alt på det rene, annet enn at det kan bli surr ved en kontroll ja. Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Gjest 34427...7a8 Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Gjest a7e2a...06b skrev (14 timer siden): Kom ikke noe nå inatt ihvertfall. En bekjent fikk tilbake på et ordentlig beslag kl00 nøyaktig. I mitt tilfelle skjedde det vel en gang mellom 03 og 04, så definitivt ikke på slaget klokken 24. Men det var ikke et midlertidig beslag, da. Om du logger deg inn på "Din Side" på Vegvesen.no, og deretter åpner denne URLen (https://forerett-adapter.atlas.vegvesen.no/kunde/foreretter?v=2) vil du få ut API-dataene for førerkortet ditt. Kopier all teksten inn i http://jsonprettyprint.net, og se hva som står i feltene "suspensjon". Når mitt førerkort var beslaglagt stod dato inni der. Dette er forøvrig det samme APIet som gir data til https://www.vegvesen.no/dinside/dittforerkort. Hvorfor de har valgt å ikke vise denne informasjonen forstår jeg ikke. Anonymous poster hash: 34427...7a8 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 kan godt hende de viser den når du faktisk har en suspensjon. Lenke til kommentar
Gjest 34427...7a8 Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 xaco skrev (11 timer siden): kan godt hende de viser den når du faktisk har en suspensjon. Jeg er ikke TS. Anonymous poster hash: 34427...7a8 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 1 hour ago, Guest 34427...7a8 said: Jeg er ikke TS. Anonymous poster hash: 34427...7a8 aldri påstått det heller. Var bare en kommentar om at de kanskje viser det om du har noe data der. Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Gjest 34427...7a8 skrev (2 timer siden): Jeg er ikke TS. Anonymous poster hash: 34427...7a8 Stod ikke noe der. Men ble ringt for et nytt avhør for noe annet idag, der fikk jeg beskjed om at hele saken sendes til retten idag, og ny begjæring om videre førerkortbeslag. Altså 2 dager etter kjennelsen utløp. Jeg påpekte 4 januar for han, han mente at jeg ikke kan kjøre fordi de har en uke på seg med kjennelsen, men han var ikke jurist eller sikker sa han. Men jeg påpekte at kjennelsen utløp 4 januar, så inntil ny kjennelse foreligger, skal jeg ha gyldig førerrett, det har jeg tross alt svart på hvitt. Er jeg ikke korrekt? Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Du har vel ikke gyldig førerrett så lenge statusen er som ugyldig i appen. Det er vel heller det at du kan gå til politiet og kreve det midlertidige beslaget opphevet etter 4. Januar. Det har ikke du gjort, så slik jeg ser det har du heller ikke førerrett. Det at appen viser at du ikke har gyldig førerrett bygger oppunder dette. Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 krikkert skrev (På 6.1.2021 den 15.50): Det stemmer. Hva gjør jeg når politiet ikke er enig en gang? Fagforbundet og advokat har kontaktet de. Politiet sier de har sendt ny begjæring for å utvide beslaget sin utløp. Det foreligger ikke enda en kjennelse. Advokaten sa at de ikke har hjemmel til og må oppheve beslaget. Politiadvokat sier bare joda, de kan beholde det også etter 4 januar uten ny kjennelse. Men jeg har det jo svart på hvitt at 4 januar er fristen UTEN ny kjennelse - og den foreligger jo ikke enda? Når politiet motsier både tingretten og lagmannsretten, og når advokaten ber om hvilken hjemmel de har, og de sier de ikke vet ut av hodet, hva gjør man da? Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Da må du ta dem til retten. Dersom din sak er 100 % vanntett, så skal ikke det koste noe for deg. Det som mest sannsynlig skjer er at de enten begjærer det beslaglagt på nytt, eller setter i gang med din egentlige rettsak snarere. Men pr. i dag har du da ikke førerrett, det har du fått bekreftet nå. Endret 13. januar 2021 av Kajac Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Kajac skrev (53 minutter siden): Da må du ta dem til retten. Dersom din sak er 100 % vanntett, så skal ikke det koste noe for deg. Det som mest sannsynlig skjer er at de enten begjærer det beslaglagt på nytt, eller setter i gang med din egentlige rettsak snarere. Men pr. i dag har du da ikke førerrett, det har du fått bekreftet nå. Nå ble det jo ikke bare interessant for egen interesse, men også det faktum at politiet således bryter forvaltningsloven ved at de gjør et inngrep og vedtak uten hjemmel i norsk lov. Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Sendte en kort beskrivelse, ikke av saken, men bare denne problemstillingen med oppheving av beslag de nekter, til selveste JCE. Alle innen juss vet jo han er veldig opptatt av, og interessert i rettssikkerhet og fallgruvene her. Uttalelsen fra han var klar og tydelig: Sitat Politiet tar feil – har du det skriftlig? Det foreligger i så fall et ulovlig beslag, som eventuelt må vurderes av Spesialenheten. Politiet må forholde seg til friste, og sende begjæring om forlengelse så god tid i forveien at det kan avgjøres av retten før utløpet av fristen Det er det samme som varetekt – dersom de ikke har fått forlengelsen innen utløpet av forrige fengsling, må vedkommende løslates Min egen advokat fra fagforbundet ringte også tilbake og sa hun ble så provosert av uttalelsen hun tok seg litt ekstra tid ikveld og nådde ut til politijuristene igjen og ba igjen om hjemmel. Juristene nektet dog rikke på seg og oppheve beslaget nå ikveld, selv om de har mulighet pga vakt, men hun skulle få det opphevet og ordnet så fort som mulig i løpet av morgendagen. Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. januar 2021 Del Skrevet 13. januar 2021 Gjest a7e2a...06b skrev (7 minutter siden): Sendte en kort beskrivelse, ikke av saken, men bare denne problemstillingen med oppheving av beslag de nekter, til selveste JCE. Alle innen juss vet jo han er veldig opptatt av, og interessert i rettssikkerhet og fallgruvene her. Uttalelsen fra han var klar og tydelig: Min egen advokat fra fagforbundet ringte også tilbake og sa hun ble så provosert av uttalelsen hun tok seg litt ekstra tid ikveld og nådde ut til politijuristene igjen og ba igjen om hjemmel. Juristene nektet dog rikke på seg og oppheve beslaget nå ikveld, selv om de har mulighet pga vakt, men hun skulle få det opphevet og ordnet så fort som mulig i løpet av morgendagen. Anonymous poster hash: a7e2a...06b Det er bra. Har inntrykk av at politiet gjerne "prøver seg" på uvitende mennesker, og i 99 % av tilfellene så slåss de ikke tilbake. Svaret mitt ovenfor var forresten ikke for å indikere at politiet har rett (det har de åpenbart ikke), men at førerkortet ditt fremdeles er beslaglagt, om enn ulovlig, og at du derfor ikke har førerrett. Velger du likevel å kjøre for så å bli tatt, vil jeg tro det kan styrke politiets sak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå