Gjest a7e2a...06b Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Midlertidig førerkort beslag. Hatt set flere måneder nå uten selve saken. I beslaget opprettholdes det av både tingretten og lagmannsretten, men "ikke utover xx dato uten ny kjennelse" - Denne datoen er bare få uker unna. Jeg har enda ikke hørt noe, og regner ikke med et kommer noe som helst slik kjennelse med tanke på juletider og coronatilstander i rettsvesenet. Kan jeg teoretisk sett bare begynne å kjøre bil igjen fra denne datoen? Førerkort ligger forsatt i skuffen. Det står tross alt at beslaget ikke kan gå ut over denne dato uten ny kjennelse. Hva hvis kjennelse evt er sendt i posten, men ikke mottatt før etter denne dato? Har jeg retten på min side ved å si og tro jeg har førerrett igjen fra denne dato med mindre jeg hører noe annet? Jeg regner uansett med de glemmer å sende inn en ny begjæring om midlertidig beslag siden det er fra flere måneder siden. Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Gjest 826ca...3cb Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Er ikke verre enn at du formulerer deg bedre og sender en email til politiet og spør selv, da vil du få svaret du er ute etter istedenfor internett-synsing. Anonymous poster hash: 826ca...3cb Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Derfor man ikke samtykker til beslag. Da er de nødt til å behandle saken innen to uker. Ellers kan de bruke så mye tid de bare vil. 2 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Gjest 826ca...3cb skrev (16 minutter siden): Er ikke verre enn at du formulerer deg bedre og sender en email til politiet og spør selv, da vil du få svaret du er ute etter istedenfor internett-synsing. Anonymous poster hash: 826ca...3cb Tror trådstarter helst ikke vil minne politiet på at den midlertidige beslagsperioden er i ferd med å gå ut. @TS Når datoen er passert kan du henvende deg til politiet og få tilbake førerkortet. Tapstiden skal være registrert frem til datoen den første i den første kjennelsen. Det vil ikke dukke opp en ny kjennelse uten at du har blitt orientert om rettsmøte i forkant, men det kan være at du får innkalling til et slikt rettsmøte med relativt kort frist. Husk likevel at dersom saken ender med førerkortbeslag (som er sannsynlig siden rettsvesenet ikke motsatte seg beslaget) så vil du få fratrekk for perioden du har vært uten førerkort allerede, slik at førerkortet mest sannsynlig bare blir returnert for en periode. Det går jo an å tenke litt på når det passer minst dårlig å være uten førerkort. Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Kajac skrev (1 time siden): Derfor man ikke samtykker til beslag. Da er de nødt til å behandle saken innen to uker. Ellers kan de bruke så mye tid de bare vil. Det er tre uker, ikke to. Og om du leser en gang til så er dette det midlertidige beslaget. Jeg samtykket ikke, og de fikk medhold i retten på et midlertidig beslag på inntil 5 måneder. @Vegard Det du sier er korrekt. Vil selvfølgelig ikke minne dem på det, hverken før eller etter. Helst bare begynne å kjøre og ha mitt på det rene uten at de blir påminnet. Fordi jo lenger jeg har førerkort før evt sak kommer, desto mer det virker til min fordel. (ugunstig frata noen førerkort etter x og x tid osv) Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Du skriver at denne datoen bare er få uker unna. Få uker er ganske lenge når perspektivet er at du i utgangspunktet kan få beskjed dagen før om ny kjennelse. Hva slags sak gjelder det? Antar det er en sak med en viss alvorlighet siden du allerede har vært uten førerkort en stund. Når mistet du førerkortet og er rettsaken berammet? Skal klare å gi deg et noen lunde greit svar om hva du kan forvente deg om du gir litt mer opplysninger. Gjelder det fartsovertredelse er jo tapstiden fastsatt i tapsforskiften. Gjelder det promille er det faste grenser på alkohol og noen narkotiske stoffer. Gjelder det narkotiske stoffer hvor man ikke kan ha faste grenser tilsvarende alkoholpromille må det innhentes sakkyndig rapport som ofte kan ta noen uker. Gjelder det uaktsomhet i trafikken som har medført materielle og/eller personskader fins det også avgjorte saker der som kan gi svar. Hvis det er rus inne i bildet blir jo en slik sak veldig alvorlig. Men om en ny begjæring om opprettholdelse av beslag blir "glemt" (jeg vil heller kalle det prioritert) kommer helt an på alvorlighetsgraden i saken og om det fortsatt er forholdsmessig riktig å beholde førerkortet inntil saken er avgjort. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Juggel skrev (1 time siden): om en ny begjæring om opprettholdelse av beslag blir "glemt" (jeg vil heller kalle det prioritert) Jeg kan ikke huske at det er anledning til å begjære forlenging av perioden for midlertidig beslaglagt førerkort. Husker jeg feil? Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 (endret) I praksis henvender påtale seg til retten for å få forlenget beslaget. Retten setter en "inntil" dato i første omgang som er noe frem i tid. Deretter må påtale vurdere om det er hensiktsmessig å fortsatt beholde førerkortet eller om siktede skal få det utlevert inntil en evt dom foreligger når denne datoen nærmer seg. Om påtale finner at de fortsatt vil beholde førerkortet er det retten som skal vurdere saken på nytt i lys av siktede personlige situasjon. Edit: og i lys av andre omstendigheter som måtte ha betydning for saken. Men siktedes livssituasjon er vel det som oftest blir vurdert på nytt. Dette kan være om det har oppstått endringer i h*ns livssituasjon som gjør at vedkommende burde ha førerkort. Dette skal være tungtveiende grunner som f.eks. om vedkommende plutselig har et barn som ligger for døden og h*n må ha førerkort for å være med barnet eller kjøre barnet til legetimer. Satt på spissen selvfølgelig, men det kan være en plutselig oppstått og endret livssituasjon siden den første vurderingen gjort av tingretten. Endret 2. desember 2020 av Juggel Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Har du logga inn på vegvesen.no og sjekka kva som står på førarkortet ditt der? Om det er lagt inn rett så skal varigheita på førarretten stå som den datoen som den aktuelle datoen no i desember. Eg er usikker på automatikken, men eg ville ha sjekka status for førarkortet dagen etter at fristen er utgått for å sjå om datoen har oppdatert seg. Om datoen har endra seg så står du registrert med gyldig førarrett. Det fysiske førarkortet speler ikkje så stor rolle, det er status i førarkortregisteret og om det eventuelt føreligg gyldige vedtak om at du ikkje skal ha førarrett som er gjeldande. Eg hadde holdt meg rolig i båten fram til dagen etter før eg hadde stilt oppklarande spørsmål eller minna politiet om saka. 1 Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Å sjekke SVV har jeg lite tro på, fordi I første omgang glemte de registrere og fortelle meg om tapet før en måned etterpå, da jeg lå på sykehus. Noen få uker er ganske lenge som noen sier ja, men nå er det snart juletider der ting blir satt på vent, og med corona er det ekstremt mye å gjøre i rettsvesenet. Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Hva ønsker du egentlig? Forslaget om å sjekke statusen på vegvesen.no "dagen etter" er et godt forslag. Dersom det står at du har førerrett, så kan du kjøre den datoen uten å minne politiet på saken. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Hvis kjennelsen er avsagt så er det det som er virkningstidspunktet, ikke når den er mottatt av deg. Men i utgangspunktet skal ikke tingretten avsi kjennelse om fortsatt beslag uten at du har hatt en mulighet til å uttale deg, så med veldig veldig få unntak vil du vite at det pågår en sak. Forskjellen er i praksis om du blir dømt for å kjøre uten førerrett eller å bli gebyrlagt for å kjøre uten førerkort. Sistnevnte er mildere, er vel et gebyr på noen hundringser. Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 krikkert skrev (50 minutter siden): Hvis kjennelsen er avsagt så er det det som er virkningstidspunktet, ikke når den er mottatt av deg. Men i utgangspunktet skal ikke tingretten avsi kjennelse om fortsatt beslag uten at du har hatt en mulighet til å uttale deg, så med veldig veldig få unntak vil du vite at det pågår en sak. Forskjellen er i praksis om du blir dømt for å kjøre uten førerrett eller å bli gebyrlagt for å kjøre uten førerkort. Sistnevnte er mildere, er vel et gebyr på noen hundringser. OK, så 90% sannsynlig om jeg ikke hører noe kan jeg gå ut fra at det ikke er avsagt kjennelse og førerrett blir gyldig denne dato igjen. Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 Du har ikke førerrett igjen før politiet har gitt deg førerretten tilbake. Det midlertidige tilbakekallet av førerett må oppheves av politijurist — det skjer ikke av seg selv. Forvaltningen i politiet (de som håndterer førerkort) kan ikke oppheve beslaget. Politiet vil ikke ha hjemmel til fortsatt midlertidig tilbakekall av føreretten etter at datoen i kjennelsen er oversittet; om ikke politiet har innhentet ny kjennelse fra retten før den tid. Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 "Påtalemyndigheten kan midlertidig tilbakekalle føreretten og holde førerkortet til xxx, beslaglagt inntil saken mot ham er endelig avgjort, men ikke ut over 4. januar 2021." Står det i begge kjennelsene. Hva er definisjonen av "ikke ut over" - betyr det jeg kan kjøre igjen 4 januar, eller 5? Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Jeg ville ringt å hørt. Det er vanskelig å svare noe konkret her inne. En kjennelse er som regel på noen sider med vurderinger til og fra, mens vi får vite én setning av deg. Med forbehold om at man ikke trenger å vite noe om resten av kjennelsen som gjør at retten kommer frem til den konklusjonen, ser den jo ut som en selvmotsigelse. Det eneste jeg kan tenke meg er at politiet får beholde førerkortet om de er raske nok til å få saken ferdig. Er ikke saken ferdig innen 4. januar skal de levere tilbake førerkortet, og du mister det evt igjen hvis saken blir pådømt i retten. Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Juggel skrev (1 time siden): Jeg ville ringt å hørt. Det er vanskelig å svare noe konkret her inne. En kjennelse er som regel på noen sider med vurderinger til og fra, mens vi får vite én setning av deg. Med forbehold om at man ikke trenger å vite noe om resten av kjennelsen som gjør at retten kommer frem til den konklusjonen, ser den jo ut som en selvmotsigelse. Det eneste jeg kan tenke meg er at politiet får beholde førerkortet om de er raske nok til å få saken ferdig. Er ikke saken ferdig innen 4. januar skal de levere tilbake førerkortet, og du mister det evt igjen hvis saken blir pådømt i retten. Resten av kjennelsen er noen sider om saken, anken min, og begrunnelsen til å beholde førerkortet, men ingenting om hvordan og hva. Bare at trafikksikkerhet er viktigst osv, og avslutter med avsnittet jeg har limt inn. Kunne kanskje limt inn avsnittet før selve avslutningen og: "Retten mener således at hensynet til trafikksikkerheten og likebehandling må veie tyngst. Retten mener videre at midlertidig tilbakekall av føreretten og beslag av førerkortet fram til forventet endelig avgjørelse foreligger, ikke er et uforholdsmessig inngrep. Retten tar derfor påtalemyndighetens begjæring om midlertidig tilbakekall av føreretten og om fortsatt beslag av siktedes førerkort til følge, men ikke for lenger tid enn 4. januar 2021 uten ny kjennelse. Påtalemyndigheten kan midlertidig tilbakekalle føreretten og holde førerkortet til xxx, beslaglagt inntil saken mot ham er endelig avgjort, men ikke ut over 4. januar 2021." Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 Du kan ikke kjøre 4. januar. Du kan heller ikke kjøre 5. januar dersom det ikke står at du har førerrett på minesider hos vegvesenet eller i førerkortappen. Da må du kontakte politiet for å få det fikset. Har du eller politet det fysiske førerkortet ditt? Du kan evt. kjøre med førerkortappen (i Norge) dersom førerkortet ditt dukker opp der. 1 Lenke til kommentar
Gjest a7e2a...06b Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 mobile999 skrev (8 minutter siden): Du kan ikke kjøre 4. januar. Du kan heller ikke kjøre 5. januar dersom det ikke står at du har førerrett på minesider hos vegvesenet eller i førerkortappen. Da må du kontakte politiet for å få det fikset. Har du eller politet det fysiske førerkortet ditt? Du kan evt. kjøre med førerkortappen (i Norge) dersom førerkortet ditt dukker opp der. Som jeg forstod krikkertskaø jeg juridisk sett ha mitt på det rene dersom det ikke er noe ny kjennelse jeg ikke vet ikke. Det blir nok ikke fikset automatisk. Jeg fikk feks beslaget en måned etterpå, da ringte de og sa "forresten vi har tatt beslag en måned siden men glemt registrere det" Jeg har også blitt ringt uansett at siktelsen er frafalt og redusert til noe annet, og førerkortbeslag er faktisk utelukkende basert på opprinnelig siktelse.. Anonymous poster hash: a7e2a...06b Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. januar 2021 Del Skrevet 3. januar 2021 mobile999 skrev (12 minutter siden): Har du eller politet det fysiske førerkortet ditt? Hvis du vil ha hjelp, så må du svare på viktige spørsmål. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå