Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

LØST! Tid fra oppkobling til funksjon

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått lagt inn fiber fra altibox å fikk beskjed fra montøren om at jeg skulle få sms med innlogging til mine sider slik at jeg kunne endre nettverksnavn og slikt. Har enda ikke fått noen sms fra de, så jeg koblet til tv for å værtfall få sett på det. INGENTING funker. Alle lamper lyser slik de skal på router. Tv maser om at nettverkskabel ikke er koblet til, prøver kabelen på pc å får gbit linje til router, internett funker ikke. Snakket med kundeservice og de sa at de ikke kunne finne noe feil. Noen som vet hvor lang tid det tar fra man plugger inn kontakten til det faktisk fungerer? Wifi skulle vistnokk hete altibox_mange tall, men til meg står det bare Zyxel_6C85. Blir bare så frustrert av at det bestandig blir tull med tv og internett med en gang jeg skal ha noe.

Endret av Postkassestativ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (21 timer siden):

Har enda ikke vært borti en ISP med fungerende support, men noen ganger må man bare ta kontakt til man finner noen som tenker utenom scriptet..

Helt enig selv blir lei hvor vanskelig telenor og Altibox skal være de kan ikke si oppkoblingdato for et området, før man har tegnet kontrakt. De sier bare de kan hjelpe til å få selger å få på døren, og sier hvis man ikke tegnet kontrakt innen 2 år må man betale bruddgebyr? seriøst? Når er egentlig bruddgebyr eller tap av egeninnsats aktuelt? For riktignok har man fått fiberrør til sin tomtegrense så begynner å lure om det er særlig invistering egentlig uansett hva man velger 4g\5g eller fiber blir det problemer hvis det først ikke funger. Eneste jeg vet at levranørene vil være vanskelige hvis noe ting skjer, er ikke dems feil hvis utstyret dems ryker, koster jo bare 2000 kr for nytt router utstyr. eller 489 kr måneden for ekstra dekoder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vi fikk Altibox-selger på døren i September 2019 med antydning om oppkobling før jul. Realiteten ble oppkobling i begynnelsen av Juni 2020. Men det er forståelig for det er mange hundre meter til hovedvei og en bonde var visstnok ikke villig til å la dem grave langs veien. Hos oss gravde de helt inn til veggen, til og med rundt huset. Oppkoblingen gikk smertefritt, vi aktiverte umiddelbart og og alt har vært stabilt siden. Er egentlig veldig fornøyd med Altibox, har satt hjemmesentralen i bromodus og bruker egen ruter. 

Snakket med kundeservice en gang og fikk svevende svar, men det var etter forventningene. Det viktigste er at alt virker hos oss. ISP kundeservice må man bare klare seg uten sålenge man kan, der er det sjelden mye å hente. Har erfaring med kundeservice fra Telenor og Nextgentel tidligere. Telenor var definitivt soleklart på bånn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Vi fikk Altibox-selger på døren i September 2019 med antydning om oppkobling før jul. Realiteten ble oppkobling i begynnelsen av Juni 2020. Men det er forståelig for det er mange hundre meter til hovedvei og en bonde var visstnok ikke villig til å la dem grave langs veien. Hos oss gravde de helt inn til veggen, til og med rundt huset. Oppkoblingen gikk smertefritt, vi aktiverte umiddelbart og og alt har vært stabilt siden. Er egentlig veldig fornøyd med Altibox, har satt hjemmesentralen i bromodus og bruker egen ruter. 

Seriøst? tok 1-2 uke å grave fiber i mitt området, de la fiberrør men forstår ikke hvorfor de kutter rørene så kort, og hvorfor se sier de skal stå for all graving når de skriver 500 kr for ikke gjort egeninnsats?

Virker ut som det gikk noen måneder fra første gang selgerne gikk fra dør og dør men vi gikk glipp av det.

Det som var frusterende gravemaskinene tok strømmen så det måtte fikses, vet telenor gjør feil og oppgrader naboen og ligdene, så forstå ikke hvorfor er så mye problemer med feil på fiber, så er jo usikkert hva altibox gjør med IDTV? Eller om de har samme installasjon nå som før. For ønsker helst fiber som kan lettere konverteres, men tviler på montøren gir særlig support? Hva er erfaringene der? Er det Haugaland Kraft Energi AS som er firmaet til vikenfiber når det gjelder oppkobling? for har sett noen biler med det navnet som legger fiber men usikker om det er homenet eller vikenfiber.

For leser om flere som klager over treg ytelse, litt tvil hva årsaken er, om det er het mediaconverter, eller eldre sentraler. Er jo litt surt hvis det blir bytte om noen måneder, må vi betale 2000 kr eller mere for nytt utstyr.

Syns også det er rart de legger opp fiberskap 500 meter eller kortere unna, og strømskap under 1000 meter. For fiber trenger vel ikke mye forsterkning slik coax\telefonkabeler. Hvis det ikke er splitter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, LMH1 said:

For leser om flere som klager over treg ytelse, litt tvil hva årsaken er, om det er het mediaconverter, eller eldre sentraler. Er jo litt surt hvis det blir bytte om noen måneder, må vi betale 2000 kr eller mere for nytt utstyr.

For noen er det nok begrensning i lokalt utstyr. Tok nettopp en test med kablet forbindelse fra en stasjonær Linux maskin via en switch, en TP-link M9 ruter og en Altibox VMG hjemmesentral:

https://altibox.speedtestcustom.com/result/3cdeb250-359c-11eb-9716-9de2d89d729c

Har 500/500 så det er umulig å være misfornøyd med dette (503.3 Mbps download, 512.4 upload).

Om jeg kjører samme test trådløst på min billige Huawei pad, et stykke unna nærmeste TP-link enhet får jeg faktisk bare 46.9 Mbps på download og 66.3 på upload. Går jeg nærmere blir det litt bedre (52.1/91.7). Poenget her er at jeg beviselig får det jeg betaler for inn i huset, resten må jeg stå for selv. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.altibox.no/bedrift/vare-tjenester/altibox-optisk-kapasitet/

Så det er nok forskjell på house of Nerd i oslo og TG vs billig hjemmeavtale.

Men ja ikke dårlig ytelse, man har mistanke enkelte bedriftavtaler har dårlig peering avtale.

Så kan være f.eks telenor 500 mbit fiber er raskere på steam en altibox er selv om det er lite trolig når altibox har lagt fiber til danmark så burde man få bedre ping hastighet og hastighet med altibox. Selv om ikke noe er garantert, selv om man skulle fått dårlig ytelse gjør vel kundeservice lite.

Hva slags informasjon får du på DOM?

wR10FcShXaaWBe-mnl7O1sPGLzocibOZNB3Nfmqo

Er det så dårlig eller lite informasjon man får? Ikke mulig å finne rekkevidde eller om det er aktivt eller ikke?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Selv om ikke noe er garantert, selv om man skulle fått dårlig ytelse gjør vel kundeservice lite.

De gir bare support til og med deres utstyr(altså, deres router). Om du setter opp gudene vet hva bak som ødelegger ytelsen kan ingen hjelpe deg med..

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

De gir bare support til og med deres utstyr(altså, deres router). Om du setter opp gudene vet hva bak som ødelegger ytelsen kan ingen hjelpe deg med..

ja lykke til å få de å vise deg hvordan man henter dom informasjon eller setter opp konsoll etc de prøver nok å ta penger for det mistenker jeg. telenor er heller ikke veldig glad for brukerne logger på modemet 192.168.100.1 for kabeltv. Men lurer på hvor dårlig utstyret til altibox er. Om det er umulig å feilsøke hvis noe funger dårlig?

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Om det er umulig å feilsøke hvis noe funger dårlig?

Det er (heldigvis) sperret for alt man kan gjøre feil :)
Utstyret til altibox er bra nok det, det er evt de som fikler med utstyret som ødelegger det. Så hold fingrene av fatet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Det er (heldigvis) sperret for alt man kan gjøre feil :)
Utstyret til altibox er bra nok det, det er evt de som fikler med utstyret som ødelegger det. Så hold fingrene av fatet.

Veldig god måte å ungå læring på, men det finnes nok noe skjulte brukermanualer uansett.

https://community.mellanox.com/s/article/howto-find-cable-info-on-mellanox-adapters-and-switches

https://www.altibox.no/wp-content/uploads/2019/02/Quick-Start-Guide_AltiboxVMG_08-2018.pdf

https://docplayer.me/105250188-Monteringsveiledning-hjemmesentral-altibox-fmg-for-montorer-september-2015.html

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Veldig god måte å ungå læring på, men det finnes nok noe skjulte brukermanualer uansett.

Jeg har eget utstyr jeg bruker til å lære på. Jeg er helt sikker på at Altibox setter pris på at jeg gjør det slik i stedet for å leke meg på deres utstyr.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...