Redaksjonen. Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Tidenes elbilhøst – når følger varevognene etter? Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 El-bil kommer nok, om ikke med kun batterier. At varebiler henger etter illustrerer den reelle begrensningen ladetid setter, sammen med vekt og nyttelast. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Teknisk elbilavis, vurdert å bytte navn, eller skille det ut? Utrolig irriterende å bli spamma med nyheter om elbil I alle aviser over alt. Jeg kommer her for jeg vil lese om ting teknologer holder på medi Norge, ikke hva redaktøren i dette ukebladet mener om biler. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 NERVI skrev (1 time siden): El-bil kommer nok, om ikke med kun batterier. At varebiler henger etter illustrerer den reelle begrensningen ladetid setter, sammen med vekt og nyttelast. Kjører en Maxus E-deliver3 som håndtverkerbil og har gjort det siden begynnelsen av oktober og hverken ladetid eller nyttelast er noe problemet med denne bilen. Kjører 2 til 3 dager pr lading så langt der bilen lades over natta. 3 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 NERVI skrev (1 time siden): El-bil kommer nok, om ikke med kun batterier. At varebiler henger etter illustrerer den reelle begrensningen ladetid setter, sammen med vekt og nyttelast. Pr idag er det jo to grunner til at varebiler henger etter, det ene er begrensninger i utvalg når det gjelder ladetid, rekkevidde og nyttelast, her er det få modeller i markedet, det andre er at bedrifter og leasingselskaper får allerede store avgiftslettelser på bensin og dieselbiler og dermed blir ikke el-rabatten like stor og prishoppet opp til el blir høyere. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 1. desember 2020 Del Skrevet 1. desember 2020 Litt interessant at denne artikkelen kommer nå, når MB kommer med sin EQV og sin V-klasse vare/personbil med rundt 350-360 km rekkevidde, og trillingene/fir-fem-lingene fra Peugeot, Citroên, Opel/Vauxhall, kommer både som vare og personbil med rundt 320-330 km rekkevidde nå på slutten av året og iløpet av neste år. I tillegg kommer en varebil fra Toyota basert på samme bilen. Det har vel og vært hintet om en elektrisk varebil-konkurrent fra Nissan, Renault og Fiat i samme klassen. Det store savnet fremover nå, er bedre rekkevidde på biler i klassen til E-NV200 og de enda større varebilene som MB Sprinter og VW Crafter. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 At de konservative bilprodusentene helst vil bygge og selge eksosbiler bør ikke komme som en overraskelse på noen. Det er tross alt det de kan best, og får størst fortjenestemargin på. Så når EU ikke er strengere i sine krav til redusert utslipp fra varebiler, så produseres det selvfølgelig mest eksos-varebiler. El-varebilene kommer jo men sakte, over tid. Men det tar nok over de også. 3 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 2. desember 2020 Del Skrevet 2. desember 2020 I tett bebygde land med relative korte avstander vil elektriske lastekjøretøyer tross vektulemper og redusert kapasitet være brukbart og mulig å integrere i eksisterende transportnettverk for distribusjon- og lokalfraktvirksomhet. I Norge er det litt meget annerledes, større avstander, større vektutnyttelse, mer krevende terreng og små marginer for privatfirmaer som bruker varebiler, betyr at man må ha større kapasitetspotensialitet enn i andre land. En enslig varebil kan i løpet av en dag kjøre omlagt 200 km til 300 km, ofte i høy hastighet, på krevende veger og under skiftende forhold. Så det er derfor forstående at lastekjøretøyer i Norge bare er til nytte i et omfattende distribusjonssystem, i tettbebygde regioner som storbyer og der man har fast handlingsmønster. De fleste småfirmaer har simpelt ikke luksusen for å bruke el-varebiler når de trenger den døgnet rundt med størst mulig fleksibilitet og størst mulig kapasitet. De vil holde seg unna fram til man kan ha en fullgod erstatning - og dette finnes ikke i dag. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 3. desember 2020 Del Skrevet 3. desember 2020 (endret) Det har vert mest fokus på sportslighet når det gjelder elbiler. Det gir selvfølgelig mest oppmerksomhet hos de kjøpesterke. Dette virker å henge i hos mange og er kanskje det markedet som elbilprodusenter har lengst erfaring med og som frister mest. Det som interesserer hverdagsmenneskene blant oss mere er om bilene kan brukes til det vi trenger dem til. En bil har for mange av oss en viktigere funksjon enn å være et blankpusset statussymbol og penisforlenger. Den er et redskap, og som redskap stilles det litt røffere krav, dette er varebiler nødt til å oppfylle ellers blir det en feilinvestering. Egenskaper som mange alternativt tenkende er ute etter i en privatbil også. Vi "bygdetullinger" vil gjerne ha rekkevidde, kunne trekke normale hengere, og ikke små leketøyshengere som nesten ikke finnes. Vi vil ha bakkeklaring for dårligere veistandard og firehjulsdrift for fremkommeligheten, ikke for baneløp på veier som ikke finnes her vi bor. Det er altså ikke bare "pyntebiler" som trengs for at elbiler skal bli attraktivt for alle. At det "robuste" kommer sist og til en "sivilisert" pris kan jo også tyde på at dette er "større sko" for elbiler å fylle... Endret 3. desember 2020 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Kanin Skrevet 3. desember 2020 Del Skrevet 3. desember 2020 Nå skriver Bloomberg at de mener Tesla, CATL og VW har klart å nå den magiske 100USD/kWh-grensen hvor elbiler er like billig å produsere som biler med eksosrør. Og kostnadsfallet vil jo ikke stoppe der, så jeg har en magefølelse av at det vil bli en skikkelig ketsjupeffekt når det gjelder varebiler. 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 3. desember 2020 Del Skrevet 3. desember 2020 Maxus driver ulovlig markedsføring og fronter usammenlignbare WLTP-URBAN tall mens andre som Toyota, Citroen, Peugeot, Opel benytter standard WLTP tall om rekkevidde. Maxus juger også om hurtigladehastighet i tid i sine tekniske datablad. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 3. desember 2020 Del Skrevet 3. desember 2020 So langt er det nesten berre eksosbilprodusentar som har bygd elektriske varebilar. Dei har ingen interesse av at elektriske varebilar lukkast, berre av å passe på at små selskap som Streetscooter ikkje lukkast med å gjere noko liknande for varebilar som ein viss annan liten mygg i California gjorde for personbilar. So snart nokon lagar ein skikkeleg elektrisk varebil som er god nok til at alle vil ha han, vert det nok fart i heile gjengen. Dei er nok ikkje like dårleg førebudd som dei var i 2012. 3 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2020 Del Skrevet 3. desember 2020 Ano__Nym skrev (2 timer siden): Maxus driver ulovlig markedsføring og fronter usammenlignbare WLTP-URBAN tall mens andre som Toyota, Citroen, Peugeot, Opel benytter standard WLTP tall om rekkevidde. Maxus juger også om hurtigladehastighet i tid i sine tekniske datablad. De jugde også om at bilen kunne trekke henger men leverte den uten hengerfeste eller ferdiggodkjent typegodkjenning for å trekke tilhenger. Bilen er klargjort for Androide Auto som det også reklameres for men for Norske brukere er denne muligheten borte fordi det er montert et DAB adapter på USB porten til bilen slik at den USB porten man normalt skulle koblet en mobiltelefon til for å kunne bruke Androide Auto kun kan brukes som strømuttak. Det er i det hele tatt mye å sette fingeren på med denne bilen men som håndtverker som kjører den hver dag er rekkevidde ikke en av tingene selv om rekkevidden skulle være kortere en oppgitt i papirene. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. desember 2020 Del Skrevet 3. desember 2020 1 hour ago, Sturle S said: So langt er det nesten berre eksosbilprodusentar som har bygd elektriske varebilar. Dei har ingen interesse av at elektriske varebilar lukkast, berre av å passe på at små selskap som Streetscooter ikkje lukkast med å gjere noko liknande for varebilar som ein viss annan liten mygg i California gjorde for personbilar. So snart nokon lagar ein skikkeleg elektrisk varebil som er god nok til at alle vil ha han, vert det nok fart i heile gjengen. Dei er nok ikkje like dårleg førebudd som dei var i 2012. Folk kan nesten ikke forventes å kjøpe en bil som ikke finnes på markedet, de må velge av det som er. De produsentene som enda ikke har laget kassevogn på batteri har vel ikke funnet noe lønnsomhet i det. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 6. desember 2020 Del Skrevet 6. desember 2020 perpyro skrev (På 1.12.2020 den 21.52): Kjører en Maxus E-deliver3 som håndtverkerbil og har gjort det siden begynnelsen av oktober og hverken ladetid eller nyttelast er noe problemet med denne bilen. Kjører 2 til 3 dager pr lading så langt der bilen lades over natta. Jo, til ditt bruk er det selvfølgelig enn ypperlig løsning. Tenkte på fraktoppdrag hele arbeidsdagen, av vane. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå