Gå til innhold

Nytt digitalkamera, erfaringer med Canon EOS-serie

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne vite hvor du får tak i disse brukte objektivene, for jeg er helt enig, og hadde jeg fått tak i et 2.8-objektiv til den prisen, hadde jeg slått til uten å nøle.

Blitzen virker veldig bra. Nå har ikke jeg prøvd Canon sin 550 EX, men Sigma sin DG Super er helt topp. Du bør gå for den "dyreste" (Super) fordi denne har MANGE flere valg enn "bare" DG. Du har et LCD-display på baksiden der du stiller inn det meste, feks. FEC og synk på 2. gardin. Dette vil du se at blir viktig etterhvert (hvis du har 300d). Den vanlige DG-blitzen er allerde til salgs i Norge, og den kan sammenlignes med 420 EX (Canon). Men jeg tror den har bedre ledetall). Jeg hadde ikke nølt. Kjøp Super DG og kjøp det geniale, billige Canon EF 1.8 50mm objektivet i tillegg. Du vil likevel ha en god del penger igjen i forhold til det du måtte ha betalt for 550 EX. Husk å velge blitz til rett kamera! Hvis du skal bestille fra B&H, er det lurt å kjøpe litt mer enn bare en blitz, for da får du redusert fraktutgiftene (i forhold til den totale prisen, selvsagt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De brukte objektivene mine har jeg fått tak i gjennom bruktsidene på foto.no.

Om du vet akkurat hva du vil ha er det bare å legge ut en "Kjøpes", eller man kan lete/vente litt på at det skal dukke opp snadder ;)

Jeg hadde egentlig ikke noen planer om å kjøpe en zoom til, da jeg nettopp hadde kjøpt en Sigma 70-300APO, men jeg klarte ikke å la være når jeg så den.

Nå fikk jeg akkurat tak i en 1.4x konverter fra kenko, som går til alle mine objektiver :thumbup: Denne også for røverpris ;)

Tror ikke det er så mye jeg vil kjøpe nytt lengre, da man jo får ivertfall dobbelt så mye for pengene brukt.

En 80-200 eller 70-200/2.8L er ikke ofte å se på bruktmarkedet og de forsvinner veldig fort, så man må være på hugget :laugh:

Jeg har også gått for den "dyreste" blitzen. Med den kan jeg bruke min 420EX som trådløs slave, noe som kan være meget nyttig både til portretter og macroer slik jeg ser det akkurat nå ;) (har jo ikke fått prøvd det ennå, men leser bare gode ting om det)

Om det hadde skilt et par hundrelapper mellom en 420EX og en 550EX her i landet, ville du da kjøpt en 420EX? :p

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Jeg gikk for et slikt objektiv http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...u=129503&is=USA 199$ + 40$ i frakt (1650 kr, slapp å betale moms da det ble levert av UPS og ikke Posten). Dette er et Sigma 28-105mm 2,8-4.0 som jeg synes fungerer meget bra på mitt 300D. Må jo supplere med en større zoom etterhvert. Sigmaobjektivet bruker jeg da mest ute, mens jeg bruker kit-objektivet (18-55mm) inne.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, men dette er en web-shop, og på grunn av forskjellene i utgifter kan man ikke sammenligne web-shops med vanlige butikker. Man kan spare mange penger på å handle på web-shops hvis man vet hva man vil ha (ikke trenger service og veiledning), kan vente 2-3 dager på kameraet og ikke har noen problemer med å vente litt ekstra om det skulle skje noe galt med kameraet.

Det står heller ikke noe om det er paralellimportert eller ikke, men med den norske innkjøpsprisen på EOS 300D, kan det virke slik (uten å påstå noe som helst). I så fall må man regne med enda lengre ventetid på reklamasjons/garantireparasjoner fordi kameraet gjerne må sendes til utlandet for reparasjon.

Det er heller ikke tilgjengelig før om over en måned. Jeg vil tro vi får flere kamera i løpet av februar.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Hva mener du forresten med "parallelimport"?

Det betyr at butikken ikke kjøper fra norsk importør, men importerer selv fra utlandet. Det du mister ved ett slikt kjøp, er nordisk bruksanvisning. Den nordiske er på dansk, som er meget likt norsk, men du kan ved å kjøpe paralellimporterte kamera risikere å få bruksanvisning på f.eks tysk, fransk, italiensk, spansk eller lignende. Mest trolig på engelsk riktignok.

Ved garantireparasjoner, må kameraet sendes til utlandet av butikken. Og du kan også levere kameraet KUN til den butikken du kjøpte det i. Vanligvis kan kamera kjøpt hos norsk importør leveres til hvilken som helst Canon forhandler, fordi dette uansett skal sendes til norsk importør. Er det importert av butikken selv, er det den butikken, og KUN den butikken, som har plikt til å gjøre dette. Frakt vil også ta betydelig lengre tid, fordi det må sendes som utenlandspakke, og ikke med budbil slik det gjøres mellom norske butikker og norsk importør.

Du vil ha samme rettigheter som ved kjøp av ett kamera importert av norsk importør, ettersom det er butikken som er ansvarlig overfor deg. Men det er en del små ting som får mange til å styre unna paralellimport.

Nå skal det sies et jeg ikke vet om hwb.no importerer fra utlandet, men om de kjøper fra norsk importør, og har like god innkjøpspris som butikken jeg jobber i (full rabatt, proff-pris), så tjener de ingenting på å selge det til den prisen.

EDIT : Er kameraet importert fra ett europeisk land, gjelder muligens den europeiske garantien, slik at kameraet kan sendes til norsk importør i garantitiden, men kun om det landet det er importert fra, støtter Canons europeiske garanti "samarbeid". Men merk at garantitiden kun er ett år, mens reklamasjonstiden er mye lengre. Og det er kun i garantitiden at europeisk garanti gjelder. Utenfor dette, må kameraet sendes til utlandet uansett.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Greit.

Ser at det står "ubekreftet 10.03.2004" betyr det at de ikke får det inn før den datoen?

Ang. bilder på 300d, hvor store blir de, og hvor stor er minnebrikka?

Det kan være at de får det inn før den datoen, men det er foreløpig beregnet dato fra leverandør. Kan ta lengre tid, og kan ta kortere tid (min erfaring er at det vanligvis tar lengre tid). Det kan også være at så mange har bestilt det, at de regner med å få nok kamera til å sende til deg rundt den datoen. Da er den datoen enda mer usikker.

Hvis du tar bilder i .jpg format, best kvalitet, størst oppløsning, kan du regne rundt 6 megabytes pr. bilde. Minnebrikke følger ikke med proffkamera, ettersom mange har det fra før og ikke ønsker å betale mer for kamera på grunn av at det følger med. Minnebrikke må du kjøpe i tillegg, og det koster alt fra 200-3000 kroner avhengig av merke, kvalitet, hastighet og ikke minst størrelse. Anbefaler minst 256MB til dette kameraet av merke Lexar eller Sandisk. Og skal du ta serier, bør du gå for ett av høyhastighetskortene deres (Lexar WA high speed 40x, eller Sandisk Ultra II).

Lenke til kommentar

tviler på at det er parallellimport, da man ved kjøp av kameraet fra smg kan selge det til 9695 med fortjeneste. så jeg vil si det er helt trygt å kjøpe det fra hwb no, bruk helle pengene du sparer på et skikkelig minnekort, f.eks dette.

Endret av veggiss
Lenke til kommentar

Mener å ha sett at det finnes kortlesere med innebygget harddisk, så man slipper å dra med seg laptop (som jeg ikke har) på ferie.

Noen som har vært borti dette før?

512/6=85 bilder på en ferie kan bli litt vel lite. (Dette er jo med høyest kvalitet, men hvorfor ta til takke med noe annet?) :p

Lenke til kommentar
Mener å ha sett at det finnes kortlesere med innebygget harddisk, så man slipper å dra med seg laptop (som jeg ikke har) på ferie.

512/6=85 bilder på en ferie kan bli litt vel lite. (Dette er jo med høyest kvalitet, men hvorfor ta til takke med noe annet?) :p

God idé å ha en slik en hvis man skal på tur ja. Evt. en bærbar cd-brenner med innebygd kortleser (trenger ikke datamaskin). Finnes slike også, og da lager man en sikkerhetskopi samtidig. Harddisker er sårbare overfor støt, så en cd-brenner er ett alternativ om man er redd for slikt (er vel noe billigere også tror jeg).

Vil fortsatt anbefale Lexar og Sandisk fremfor Twinmos. Lexar og Sandisk har lavere feilrate, og mindre sjans for å ødelegge alle bildene fra en fin tur.

Lenke til kommentar

X-Drive, for eksempel :yes:

Støtter mange kort-typer, fungerer både som ekstern harddisk og kortleser, er batteridrevet og kan leveres med f.eks 20 GigaByte harddisk.

Både Vosonic-X-Drive og eMagic X-drive, tror det er akkurat det samme produktet. Har brukt min f.eks på syden-ferie, og den fungerer supert, om du har tilgang til strøm av og til, slik at du får laddet den opp:)

X-drive, med 20 Giga harddisk, fra MPX

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...