Gå til innhold

Nytt digitalkamera, erfaringer med Canon EOS-serie

Anbefalte innlegg

Hei.

Midt i desember hadde vi innbrudd, og j****ne tok selvfølgelig mitt kjære Canon EOS 300 ("analogt") som jeg fikk til konfirmasjonen for 3 år siden... :cry: Kamerahus, veske, 28-90mm linse og 75-300mm linse+ en haug med filtre og småstyr... Det er forsikret for 6-8000,-

Så jeg tenkte at når jeg skal kjøpe et nytt, så er det like greit å kjøpe digitalt. Jeg likte menystyringa på Canon'en, og har hørt en del bra om Canons digitale speilrefleksserie.

Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Gjerne egne synspunkter, priser, etc.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær forberedt på at forsikringsselskaper ofte (alltid?) reduserer erstatningen med 10-20% pr år gjenstanden har vært brukt. Erstatningsbeløpet du får er ment å erstatte gjenstanden du har mistet med en tilsvarende. Dermed må du regne med at det blir et visst mellomlegg dersom du ønsker å kjøpe en digital EOS.

Lenke til kommentar

Jeg forsto det som om jeg får igjen 100% fordi det var separat forsikret, i tillegg til at det bare er litt over 2,5 år gammelt.

Går det forresten an å bruke objektiver fra filmbasert Canon EOS på den digitale serien? (Pappas kamera ble ikke stjålet...)

Lenke til kommentar
Går det forresten an å bruke objektiver fra filmbasert Canon EOS på den digitale serien? (Pappas kamera ble ikke stjålet...)

Ja, men du må gange brennvidden med 1,6 på grunn av forskjell i størrelse på den digitale bildebrikken og vanlig negativ.

Men det går bra. Når det gjelder blitz derimot, må du bruke en av Canons EX blitzer da de er klargjort for det digitale systemet (f.eks 420EX, 550EX).

Canon 300D er ett godt kjøp om du var fornøyd med ditt EOS 300. Det har like god bildekvalitet som 10D (koster 4-5000 mer), men mangler en del funksjoner og er ikke like solid.

Lenke til kommentar
Afseth:

Forresten; du sier det er forskjell på funksjonene på 300D og 10D.

Er det færre funksjoner på 300D enn på mitt EOS 300?

Ang. brennvidde. Ja, du må ha f.eks 19-55 objektivet til Canon for å få noe tilsvarende 28-90 som jeg regner med fulgte med EOS 300'en din.

Det er nok ikke færre funksjoner på 300D enn på 300... kanskje heller motsatt. Når det er digital, fører det med seg noen ekstra funksjoner uansett.

EDIT : Tenk bare på 75-300 linsa du har. Du kommer til å få en zoom på hele 480 :thumbs:

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Virker ganske fristende, ja. :dribble:

Men da må jeg ha et godt vidvinkelobjektiv, og det koster mer enn jeg har hvis jeg bare skal bruke pengene fra forsikringa. (Det gjør det vel uansett...)

Noen som har kjøpt fra utlandet før?

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Virker ganske fristende, ja. :dribble:

Men da må jeg ha et godt vidvinkelobjektiv, og det koster mer enn jeg har hvis jeg bare skal bruke pengene fra forsikringa. (Det gjør det vel uansett...)

Noen som har kjøpt fra utlandet før?

Du får jo en pakke med 300D og en 19-55 linse til under 11.000 kroner her i Norge (hvis du shopper litt rundt). Den linsen har omtrent samme kvalitet som standardlinsa (28-90) som følger med EOS 300. Bare huset koster ca. 9500, så det er ikke en så veldig stor investering.

Kjøp gjerne fra utlandet. Fordelen er at det blir en del billigere (husk på moms og tollavgifter samt frakt), minuset er at du muligens må sende kameraet tilbake til butikken du kjøpte det fra om det blir noe galt med det (dyr porto, lang ventetid). I tillegg får du bare ett års garanti, i stedet for kjøpslovens rettigheter om du kjøper det her i Norge. For ved kjøp i utlandet, gjelder ikke den norske kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Kit-objektivet som følger med, er et kjempekjøp til den prisen. Det er skarpt og raskt. Jeg har i tillegg en 50 mm 1.8 EF - den er billig og god, og så har jeg en 35-135 USM, som er mer forseggjort enn kit-objektivet, men ikke så skarp (men litt raskere). Men grom-objektivet jeg har til min 300d, er en 70-200 4/L USM. Dette er et objektiv i proffklassen, og det er ultraskarpt og raskt. En fornøyelse! Men så koster det nesten like mye som kameraet...

Når det gjelder blitz, ville jeg satset på en Sigma, og da gjerne en 500 DG Super, for da får du de to tingene som jeg synes er dumt ikke er på 300d (men som er på 10d): blitzkompensering og synk. på 2. gardin. Den har jeg kjøpt fra USA (sammen med L-objektivet), for den har ikke kommet til Norge ennå. Den har full ETTL-funksjon, og tilsvarer i hovedsak Canon 550 EX.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt råd, skulle jeg slått til på en 70-200 2.8L med stabilisator, men så er det jammen prisforskjell - og vektforskjell. 2.8L med IS er et beist. Klart at f.eks sportsfotografer ikke bruker 4.0/L-en. De sitter der med faste objektiver og 2.0 i blender. Men L-serien blir regnet som Canons proff-objektiver, og i tester leverer 4.0L like gode bilder som 2.8 når de brukes på samme blenderåpning.

Lenke til kommentar

Det er mye bra å få kjøpt brukt også.

Selv har jeg en Canon 28-105/3.5-4.5 som jeg fikk for 1200,-

+ "Storegutt" da ;) En 80-200/2.8L som jeg fikk tak i for 3000,- (med en liten feil på nærfokusknappen som ikke plager meg).

Den er svær Yepp og tung (1650g m/solblender) men FOR et objektiv!!!!

Raskt, skarpt og tegner nydelige blurede bakgrunner. Med en 1.4x konverter får jeg 280mm på f4 og da tror jeg nok Sigmaen (70-300APO) selges fort ;)

Konverteren er også bestilt "brukt". Dvs den er ny, men jeg betaler 60% av ny pris :yes:

Når jeg en gang i fremtiden får kjøpt meg et 70-200/2.8L IS el.l. er det nok ikke vanskelig å få tilbake stort sett det jeg ga for 80-200/2.8L.

Man MÅ ikke absolutt ha alt nytt :thumbup: Kjøper man brukt får man oppfylt flere av sine ønsker for samme pris.

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar
til eitp:

Den 500 DG Super blitzen du har kjøpt i USA, hvor har du kjøpt den? Jeg finner bare den gamle versjonen 500 Super (se her for oversikt over sigma blitzer: http://www.sigmaphoto.com/html/flashes.htm ) på sidene til bhphotovideo.com.

Skriv F10927101 i søkevinduet på B&H ;) (det burde da være logisk :laugh:

Eller bruk denne linken http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...u=263432&is=REG

Har bestillt en selv også, da den jo ikke koster mere enn det halve av en 550EX.

Den kan også brukes som Master for mine andre blitzer, så dette blir moro gitt :w00t:

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Selvsagt, jeg hadde bare rotet meg litt bort i BHphotovideo sine nettsider. Er det EF 500 DG Super eller EF 500 DG ST du har kjøpt? Er det noe vits i kjøpe den dyreste av de? Håper du kan legge inn noen kommentarer om blitzen etter at du har testet den litt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...