Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (27 minutter siden):

Hvordan kan du si dette? Norge har CFR (Case Fatality Rate) på 0.6%, mens andre land ligger opp mot 3%. Dette er med (varierende grad av) tiltak. Vanlige influensa-CFR (uten tiltak) ligger på under 0.1%. Spanskesyken lå på 2.5% eller så.

Blir 128898 smittet pluss høyt mørketall med 790 døde 0,6% ?

Med tanke på også utrolig mange døde er fra sykehjem som også så vidt overlevede ta en vaksine.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DaniNichi said:

Med tanke på også utrolig mange døde er fra sykehjem som også så vidt overlevede ta en vaksine.

Serologiske studier i Norge har vist at mørketall ikke er så store

• Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, DaniNichi said:

Tatt herfra: https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid

Det er jo interessant å være mot tiltak, og så være veldig glad i å bruke norske tall (og ikke tall fra land med slappe tiltak) som argument på at vi ikke trenger tiltak... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (22 minutter siden):

Serologiske studier i Norge har vist at mørketall ikke er så store

Hva var de ? Sa dem ikke noe om 20-30k i antall eller er det nedjustert ?

Kalle Klo skrev (21 minutter siden):

Tatt herfra: https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid

Det er jo interessant å være mot tiltak, og så være veldig glad i å bruke norske tall (og ikke tall fra land med slappe tiltak) som argument på at vi ikke trenger tiltak... 

Jeg er jo en av de som var pådriver for tiltak grunnet sykehusene her inne.Mye gullfisk hukommelse her inne merker jeg.

Var også den som skrev her inne at når alle over 45år er vaksinert og de under i risikogrupper kan vi starte åpne opp samfunnet ( fikk masse kjeft for det her inne i tråden), men de åpnet jo raskere.Så tydelig hadde jeg rett.

Når sykehusene har hatt evigheter på øke kapasitet og smitten er såpass lav som nå samt innlagte så mener jeg med mange andre at vi må bare tåle en økning vs misbruke tiltak.

Er så enkelt at jeg mener frihet er noe om ikke det viktigste vi mennesker har og når jeg ser hva som skjer nå så skremmer det vannet ut av meg.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Intensivpasientene: Hver femte covid-pasient hadde vært utenlands

Hver femte covid-pasient som ble lagt inn på intensivavdeling, hadde vært på utenlandsreise i løpet av de siste to ukene før de fikk de første coronasymptomene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M3z8Mm/intensivpasientene-hver-femte-covid-pasient-hadde-vaert-utenlands

Man vet jo at etnisk Nordmenn i forhold til folketall samt antall smittet har nesten ikke vært representert på sykehusene, spesielt intensiven.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi er veldig uheldige med at 2021 er valgår, da er det litt mange politikere som føler de må være krampepositive. Lobbyister maser og maser, og får det som de vil (Virke, NHO osv).

Det mest frustrerende er hvor ujevnt det rammer; vi har folk som ikke får besøkt slekninger, dratt i begravelser osv, samtidig som vi har folk som drar på harrytur 1 time etter at det blir tillatt. Du har også arbeidsgivere som gir fullstendig f, stabler folk sammen i brakker osv. Dessverre har ikke myndihetene greid å innføre mer rettede tiltak, men har kjørt kollektiv avstraffelse. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

- Varianten har kommet til Norge fra veldig mange forskjellige land. Foreløpig jobber vi med å prøve å forstå hvor det har kommet inn. Per nå opererer vi med 27 såkalte introduksjoner, eller startpunkt. Det kan være fem fra Storbritannia, ti fra India, og så videre.

https://www.dagbladet.no/nyheter/urovekkende/73919490

Tydelig at både testing før avreise og test når man lander samt karantene ikke fungerer.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DaniNichi said:

Tydelig at både testing før avreise og test når man lander samt karantene ikke fungerer.

For mange sjanser til å bli smittet på fly, flyplass osv. Flyreising er ekstremsport når det gjeder nærkontakter. I tillegg så kommer inkubasjonstid. På det siste så kan det faktisk hende at Delta er mindre ille, har kommet en god del rapporter om kortere inkubasjonstid på Delta.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke fra østlandet, men skal man virkelig klage på Oslo vest nå? Dette er jo bare helt latterlig. Har ikke Oslo øst vert værsting over en lang periode? Og derfor har Oslo øst fått prioritert vaksiner? Tar jeg helt feil her? Si gjerne fra til en som i utgangspunktet er irritert over hvordan vaksinene blir fordelt. 

Gjest a8a68...e1d skrev (13 timer siden):

Dere er klare over at østkant-områdene er prioritert og har kommet mye lenger i vaksineringen? Over halvparten av friske i gruppen 18-44 i disse områdene har fått minst en dose nå.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Posten min var ment som humor med et aldri så lite stikk til dem som angrep innvandrere, men som er helt fraværende når det er vestkantungdommen som er hovedkilden til smitte i Oslo. Siden dere tok det seriøst skal jeg gi dere et seriøst svar:

Som oslobeboer er jeg klar over skjevdelingen av vaksiner og at 5 av bydelene har fått 20% flere vaksiner. Dere er tydeligvis ikke klar over at mye av den skjevdelingen ble utjevnet i et forsøk på å vaksinere alle ned til 45 før man begynte på 18-24 gruppen, slik at det er ikke så veldig skjevt fordelt lenger. I tillegg ser vi at bydelene St. Hanshaugen, Sagene, Grunerløkka og Østensjø har lave smittetall på tross av at de aldri har vært del av skjevdelingen. Flere av dem har også en svært høy andel med ung befolkning, slik at de er blant områdene med aller minst vaksiner i Oslo. Forklaringen på høye smittetall på vestkanten må derfor være noe annet enn skjevdeling av vaksiner.

At så mye som 50% av friske 18-44 åringer er vaksinert er bare tull. Bydelene hvor flest er vaksinert har drøyt 50% av den voksne befolkningen vaksinert og det er nesten utelukkende syke og de over 45. Vi har desverre ikke fått vaksinert særlig mange unge enda og hadde i hvert fall ikke gjort det da vestkantbydelene hadde en veldig smitteeksplosjon.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, William_S said:

Ja det er greit å få legeattest på stedet man er. Hovedproblemet i Norge er at legevakta mange steder er nokså utilgjengelig om det er snakk om ren bagatellmessig sykdom man trenger attester for. Ring i så fall 116 117 på forhånd for å se når de har ledig tid (de fleste mindre plasser må man helst bestille time på legevakt på forhånd) 

Jepp det var også greia der. Men da har man lært den luringen fra forsikring AS.

Ellers ang. vaksiner. I vår kommune er de på gruppe 5 og 6 nå.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da blir det gjennåpning til trinn 3 om 55 minutter:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KydmK7/erna-solberg-vi-kan-ta-neste-steg-i-gjenaapningen

Men også denne gang ikke for nord-jæren:

image.png.58ccbb92afabb92af911abdea10519b7.png

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BloK8E/nord-jaeren-beholder-strengere-smitteverntiltak

Det samme skjedde forøvrig rundt jul, og rundt påske. 

Stavanger universitetssykehus har forøvrig 0 innlagte.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (På 17.6.2021 den 2.18):

Da kan du være glad for at du ihvertfall bor i Norge og ikke i et korrupt land som setter tørre sprøyter, mens vaksinatør beholder vaksinen til seg selv eller for å kunne gjøre mer-profitt.

Sitat

Syv personer i Kongsvinger fikk saltvannsinjeksjon i stedet for vaksine. Kommunen vet ikke hvem de feilvaksinerte er.

https://www.nrk.no/innlandet/syv-personer-i-kongsvinger-fikk-saltvann-istedenfor-koronavaksine-1.15543083

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (5 minutter siden):

Rart at det er små steder som får smitteutbrudd nå. Er det fordi de tar for lett på smittevernsreglene, eller er det bare uflaks?

Sikkert begge deler, samt at ein større del av befolkninga er uvaksinerte samanlikna med f.eks. Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...