Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Ja, hvordan går dette?

Egentlig merkelig hvor redde folk er for diverse mutasjoner. Den mutasjonen som har bitt mest fra seg er jo den britiske. Husker jo hvor mye fuzz det var rundt den sørafrikanske i Bodø  og etter hvert nå den indiske. Men virus muterer hele tiden, faktisk er mutasjonshastigheten på Covid 19 saktere enn influensavirus 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (29 minutter siden):

Ja, hvordan går dette?

:rofl::rofl:

Ellers i tråden så ble det jo også slått fast(jeg nevner ingen)at det helt sikkert ble ny lockdown rett etter 17.mai fordi regjeringen ville la oss feire nasjonaldagen litt og så skulle de stenge ned igjen fordi nasjonaldagen ville medføre en acopalypse av smitte, spesielt i Bergen hvor folk beveget seg i sentrum og vi vet jo at det at folk er i gatene på dager med sol og frisk vind er det som fører til coronasmitte, ikke sant?

Vi skriver 9 juni. Om en uke+en dag er det en måned siden 17.mai. Lockdownen etter 17.mai lot visst vente på seg den. Kanskje vi har en ny variant med ekstra lang inkubasjonstid? Vi må innføre 4 ukers karantene?;)

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, William_S said:

Egentlig merkelig hvor redde folk er for diverse mutasjoner. Den mutasjonen som har bitt mest fra seg er jo den britiske. Husker jo hvor mye fuzz det var rundt den sørafrikanske i Bodø  og etter hvert nå den indiske. Men virus muterer hele tiden, faktisk er mutasjonshastigheten på Covid 19 saktere enn influensavirus 

Tror ikke Norge kommer få problem men smitten ökar faktiskt märkbart i UK på grund av den indiska mutationen och det var den britiska mutationen som antagligen gjorde att Norge och stora delar av Europa fick en ny bölge tidigare i år. 

Några mutationer verkar ikke vara så problematiska som en del tror men andra verkar faktiskt vara det.

Nu tror jag och hoppas att den indiska ikke kommer by på problemer men lave smittetal når det finns en ny variant ute i samfundet är inget garanti på att allt går bra. Vi såg det tidigare med den britiska och det har också varit en del större utbrudd nyligen i Norge och vaksinerings graden för de som sprider mest smitte är ikke märkbart förskjellig fra vad den var då i stora delar av landet.   

• Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (13 minutter siden):

Ja, alt i naturen muterer hele tiden. Men folk blir sikkert redde av ordene "mutert" og "mutant". I alle fall vet media å bruke det for alt det er verdt: "Nå kommer mutant-viruset!!".

Hadde ikke mennesket selv stadig mutert, hadde vi alle dødd. Det er ulikhetene i genene som gjør at vi takler myriadene av virus og bakterier som stadig angriper oss. Hadde vi vært kloner, hadde vi vært ekstremt sårbare.

Det samme gjelder forøvrig frykten for GMO-mat. Det er jo verdens mest naturlige ting.

https://www.sciencealert.com/fruits-vegetables-before-domestication-photos-genetically-modified-food-natural

• Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 minutter siden):

Den indiske mutrasjonen er farlig i India, hvor de mangler vaksiner og det er over en milliard mennesker som lever, hvorav mange i dyp fattigdom og trengsel. Indisk mutasjon er egentlig ikke et problem i UK, selv om herskesyke helsebyråkrater ønsker å bruke det som et argument for å avlyse hele gjenåpningen, til tross for at de nesten har nådd flokkimmunitet i vaksineringen, godt over 95% i risikogruppene er fullvaksinerte og at de aller aller aller fleste av smittede er unge mennesker som hverken blir innlagte og i enda mindre grad dør. Jeg regner med at de kommer til å gjenåpne til tross for protester fra acopalypsegjengen hos noen rådgivere, fordi befolkningen ikke ønsker mer nedstenging nå.

Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Egentlig merkelig hvor redde folk er for diverse mutasjoner.

Folk er neppe spesielt redde for mutasjoner i seg selv, men for den lille andelen av nye varianter som blir beskrevet av helsemyndigheter som mer smittsom og/eller som forårsaker mer alvorlig sykdom. Frem til det er klarlagt i hvilken grad de gjør dette er det gode grunner til å følge med på det, uten at man nødvendigvis fortjener å bli kalt "redd" eller "hysterisk" som også iblant dukker opp.
Alle de andre mutasjonene er uinteressant, da det ikke er de relativt mildere variantene man bekymrer seg for. Og som du, og jeg og mange andre har skrevet om flere ganger tidligere; mutasjoner skjer i hopetall hver dag, men er for det meste uinteressant.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

Folk er neppe spesielt redde for mutasjoner i seg selv, men for den lille andelen av nye varianter som blir beskrevet av helsemyndigheter som mer smittsom og/eller som forårsaker mer alvorlig sykdom. Frem til det er klarlagt i hvilken grad de gjør dette er det gode grunner til å følge med på det, uten at man nødvendigvis fortjener å bli kalt "redd" eller "hysterisk" som også iblant dukker opp.
Alle de andre mutasjonene er uinteressant, da det ikke er de relativt mildere variantene man bekymrer seg for. Og som du, og jeg og mange andre har skrevet om flere ganger tidligere; mutasjoner skjer i hopetall hver dag, men er for det meste uinteressant.

Vaksinene virker mot indisk mutasjon og i UK er nesten alle i risikogruppene fullvaksinerte og enda flere vil det være før 21.juni. Den indiske varianten brukes som argument av individer som overhodet ikke ønsker og heller aldri har ønsket at det normale livet skal komme tilbake. Jeg tror ikke de som roper på utsettelse i England egentlig er "redd" eller "hysterisk" over indisk mutasjon; jeg tror de er ruset på makt og innflytelse. De har fått alt for mye av det det siste året og de er livredd for å miste det og taleteiden de har i media. Indisk mutasjon er en unnskyldning og et påskudd. Jeg tror de er glade for at den i det hele tatt dukket opp.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Morromann skrev (3 minutter siden):

Den indiske varianten brukes som argument av individer som overhodet ikke ønsker og heller aldri har ønsket at det normale livet skal komme tilbake. Jeg tror ikke de som roper på utsettelse i England egentlig er "redd" eller "hysterisk" over indisk mutasjon; jeg tror de er ruset på makt og innflytelse. De har fått alt for mye av det det siste året og de er livredd for å miste det og taleteiden de har i media. Indisk mutasjon er en unnskyldning og et påskudd. Jeg tror de er glade for at den i det hele tatt dukket opp.

Kreativt. :thumbup:

Endret av xRun
  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (12 minutter siden):

Nu tror jag och hoppas att den indiska ikke kommer by på problemer men lave smittetal når det finns en ny variant ute i samfundet är inget garanti på att allt går bra.

Problemer får vi kun om det dukker opp en ny mutasjon som vaksinene ikke virker på og det er ikke tilfellet med den indiske som brukes som skremsler, spesielt i UK hvor det har blitt den nye yndlingen til lockdown-hisserne.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Vaksinene virker mot indisk mutasjon og i UK er nesten alle i risikogruppene fullvaksinerte og enda flere vil det være før 21.juni. Den indiske varianten brukes som argument av individer som overhodet ikke ønsker og heller aldri har ønsket at det normale livet skal komme tilbake. Jeg tror ikke de som roper på utsettelse i England egentlig er "redd" eller "hysterisk" over indisk mutasjon; jeg tror de er ruset på makt og innflytelse. De har fått alt for mye av det det siste året og de er livredd for å miste det og taleteiden de har i media. Indisk mutasjon er en unnskyldning og et påskudd. Jeg tror de er glade for at den i det hele tatt dukket opp.

Jaja.

Tror att sanningen ligger noenstans mitt i mellan en fatalistisk krypto-lynet som alltid förutspår katastrof och en ny vaksinerad morroman som numera tror att allt bara kan gå bra och alla som sier emot det har en agenda. 

Brittiska mutationen var helt klart problematisk för Norge och det finns också studier som tyder på att den indiska mutationen kan bli problematisk för Norge ett tag till. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (15 minutter siden):

Ja, alt i naturen muterer hele tiden. Men folk blir sikkert redde av ordene "mutert" og "mutant". I alle fall vet media å bruke det for alt det er verdt: "Nå kommer mutant-viruset!!".

Hadde ikke mennesket selv stadig mutert, hadde vi alle dødd. Det er ulikhetene i genene som gjør at vi takler myriadene av virus og bakterier som stadig angriper oss. Hadde vi vært kloner, hadde vi vært ekstremt sårbare.

Det samme gjelder forøvrig frykten for GMO-mat. Det er jo verdens mest naturlige ting.

https://www.sciencealert.com/fruits-vegetables-before-domestication-photos-genetically-modified-food-natural

Jeg håper vi kan få en skikkelig debatt når dette er over om rasjonaliteten i alle tiltakene. Selvfølgelig ikke på premissene til tinnfolie-konspifilket men en rasjonell debatt basert på vitenskapelige fakta om hva som er riktig og al måte å bekjempe nye viruser på.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Problemer får vi kun om det dukker opp en ny mutasjon som vaksinene ikke virker på og det er ikke tilfellet med den indiske som brukes som skremsler, spesielt i UK hvor det har blitt den nye yndlingen til lockdown-hisserne.

Finns ju faktiskt studier på att vaksinen ikke verkar speciellt bra efter en dose på den indiska mutationen. Det är också några månader tills det har gått 3 uker efter att alla över 18 har blivit vaksinerade i Norge.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Jaja.

Tror att sanningen ligger noenstans mitt i mellan en fatalistisk krypto-lynet som alltid förutspår katastrof och en ny vaksinerad morroman som numera tror att allt bara kan gå bra och alla som sier emot det har en agenda. 

Brittiska mutationen var helt klart problematisk för Norge och det finns också studier som tyder på att den indiska mutationen kan bli problematisk för Norge ett tag till. 

Jeg har ikke sagt at ALLE har en agenda. Ikke alle. Men makt misbrukes, det har den alltid gjort. På samme måte som det finnes krigshissere finnes det lockdownhissere; individer med reell makt og innflytelse som profitterer på lidelse og elendighet fordi det tjener en selv.

Forøvrig foretrekker jeg at du lar personfokus rundt meg og min person ligge i tråden takk.

Stråmannsargumentasjon bidrar ikke med noe positivt til debatten. Jeg kan få indisk mutasjon i morgen jeg og argumentet mitt vil være nøyaktig det samme. Jeg har vært solidarisk og oppofredne i over et år så slike personangrep kan du spare deg for.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Finns ju faktiskt studier på att vaksinen ikke verkar speciellt bra efter en dose på den indiska mutationen. Det är också några månader tills det har gått 3 uker efter att alla över 18 har blivit vaksinerade i Norge.  

Det er ikke snakk om måneder til vi har nådd flokkimmunitet i Norge. Det kreves 70% vaksinering for flokkimmunitet, ikke 100%.

Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Forøvrig foretrekker jeg at du lar personfokus rundt meg og min person ligge i tråden takk.

Kan du slute med det där tullet om person fokus? Hvis man er med och diskuterar på ett forum så bör man faktiskt tåla att andra ser en persons inlägg i sammanhang med vad den personen har postat tidigare. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (21 minutter siden):

Ser ut som det ikke ender i armageddon i India heller. Pilene peker rette veien.

covid.png

I India er det nok desverre uunngåelig at man oppnår flokkimmunitet the hard way, og jeg kan tippe at det er det som skjer der. Helt klart enorme mørketall der. Det lever jo flere titalls millioner mennesker der som ikke finnes i noen folkeregistre og såvidt jeg har skjønt blir ikke folk på landsbygda en gang testet for corona. Ingen systematisk TISK som vi har der.

I India er covid et problem, definitivt og Afrika kan bli neste. Derfor bør vestlige land nå søre for å begynne å avse mer vaksiner fremfor å ha som høy priorotet å vaksinere barn som uansett ikke blir særlig syke og uansett vil vi ha flokkimmunitet lenge før den tid.

En annen ting er at stedet i verden det skjer mest migrasjon mot Europa fra for tiden er nettopp Afrika og her ligger et faremoment for at virusmustasjoner fort kan dukke opp i Europa. Så massevaksinering i Afrika bør bli en høyt prioritert oppgave fremover for verdenssamfunnet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Kan du slute med det där tullet om person fokus? Hvis man er med och diskuterar på ett forum så bör man faktiskt tåla att andra ser en persons inlägg i sammanhang med vad den personen har postat tidigare. 

Å trekke inn personlige ting rundt et individ fremfor argumentet er personfolkus jo og ikke lov iht. forumets regler.

Diskuter sak, ikke person.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...