Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 minutt siden):

Enig her. Det er ikke sikkert det er nødvendig å vaksinere 18-30 åringer men at de bør distribueres til andre grupper.

Når 80% er vaksinerte inkludert alle i risikogrupper som ikke har takket nei bør vi begynne å gi bort doser til den tredje verden ja. 80% er ihvertfall mer enn nok til å få flokkimmunitet. På sikt kan sikkert de som ikke er i noen risikogruppe men likevel vil ha vaksine selv om samfunnet er fullimunit få muligheten til å ta den på private klinikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, Fibonacci said:

Hvorvidt tiltak er nødvendige, er dog vel så mye et filosofisk, etisk og politisk spørsmål.

For hva er egentlig målet nå? Det er ganske diffust.

I starten av pandemien, var det å "flatten the curve" og hindre at helsevesenet ble overbelastet.

Så ble det å verne eldre og de i risikogruppene.

Nå er visst målet å hindre at ungdommer får long covid.

For det dør så å si ingen lenger. De som stod for nesten alle dødsfall har fått vaksine. Og bare 60 er innlagt på sykehus. Det er en bagatell i det store bildet.

Ikke enig i det där. 

I början tror jag FHI ville ha en svensk lösning med "flatten the curve" men Regeringen valde en slå ned strategi och jag tycker det är det som man har fortsatt med. 

Det man håller på med nu tror jag helt enkelt är att minska smittespredningen innan alla har fått vaksiner. Massiv smittespredning skulle faktiskt inte heller bara medföra long covid för en del men också en massa sjuka och en massa i karantän vilket ikke heller er så bra för samfundet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Hvem? Jeg har aldri sett en forsker, ekspert eller politiker her i landet som mener vi skal ha lockdowns i all evighet, men jeg opplever det ofte brukt som en stråmann i diskusjoner her inne. Ønsker man lockdowns i all evighet er man sannsynligvis en del av ekstremt få, som antageligvis trenger hjelp av helsevesenet.

Jeg ser folk her inne som skriver at de ønsker at en-meterreglen bør bli oppretthold i det offerntlige rom for alltid "fordi de trives så godt med det" og at vi bør ha semi-permanente "målrettede nedsteninger" med long covid som argumentasjon. Den siste setningen du skrev er jeg forøvrig 100% enig i.

I Norge er det nok ikke noen offentlig personer som tar til orde for slik galskap men det er en del i USA og Storbritannia som ønsker det. Som snakker om at munnbind bør bli "the new normal" og at influensalockdowns hver vinter har noe for seg.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Når 80% er vaksinerte inkludert alle i risikogrupper som ikke har takket nei bør vi begynne å gi bort doser til den tredje verden ja. 80% er ihvertfall mer enn nok til å få flokkimmunitet. På sikt kan sikkert de som ikke er i noen risikogruppe men likevel vil ha vaksine selv om samfunnet er fullimunit få muligheten til å ta den på private klinikker.

Fra høsten av, etter alle har fått tilbud om begge doser, begynner de fem millioner dosene vi donerer til Covax-samarbeidet å sendes, så vi skal gjøre dette - men samtidig skal vi ha doser på lager for egen befolkning som beredskap.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Fra høsten av, etter alle har fått tilbud om begge doser, begynner de fem millioner dosene vi donerer til Covax-samarbeidet å sendes, så vi skal gjøre dette - men samtidig skal vi ha doser på lager for egen befolkning som beredskap.

Bra. Det mangler ikke på doser til befolkningen i Norge selv om det kunne se slik ut for noen måneder siden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Jeg ser folk her inne som skriver at de ønsker at en-meterreglen bør bli oppretthold i det offerntlige rom for alltid "fordi de trives så godt med det" og at vi bør ha semi-permanente "målrettede nedsteninger" med long covid som argumentasjon.

Har missat de inläggen. Kan du länka till i alla fall ett sånt inlägg?

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

...Nei. Det kan jeg ikke. Fordi det vil være usympatisk og "outing". Jeg snakker generelt og har ingenting til overs for å spesifikt navngi noen. Jeg snakker generelt og har sett slikt mer eller mindre siden tråden var ny men det har blitt mindre og mindre av det.

Om jeg skulle gjøre noe slikt frykter jeg for flere utrivelige "reprimander" så nei det kommer jeg ikke til å gjøre.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Jeg ser folk her inne som skriver at de ønsker at en-meterreglen bør bli oppretthold i det offerntlige rom for alltid "fordi de trives så godt med det" og at vi bør ha semi-permanente "målrettede nedsteninger" med long covid som argumentasjon. Den siste setningen du skrev er jeg forøvrig 100% enig i.

Ah, kan ikke huske å ha sett noen slike innlegg her. Er ikke sikkert det var så seriøst ment, men mer et sånt "jeg liker ikke folk"-uttrykk? Det er overhodet ikke realistisk at vi skal ha noen enmetersregel for alltid, det vil aldri skje og har ingen hensikt når vi oppnår flokkimmunitet. Så det ville jeg ikke lagt for mye i :)

Morromann skrev (7 minutter siden):

Bra. Det mangler ikke på doser til befolkningen i Norge selv om det kunne se slik ut for noen måneder siden.

Jeg husker du var veldig kritisk da Norge tidligere i vinter/vår donerte rundt 700.000 doser via Covax, men er glad du har endret mening på dette. Vi donerer heller ikke direkte fra våre egne doser før alle her har fått tilbud, men betaler altså for at fattige land skal få flere doser. Til sammen er det vel nå oppe i 6.1 millioner doser eller noe slikt fra Norge til Covax, og flere blir det nok forhåpentligvis. Veldig viktig at vi får vaksinert verden, ellers vil denne pandemien gå unødvendig lenge og vi risikerer at det kan dukke opp slemme mutasjoner.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Nei, ikke jeg heller. Det kommer titt og ofte "vi kan ikke ha lockdown til evig tid", men jeg tror aldri jeg har sett noen som mener noe sånt, i hvert fall ikke her på forumet. Vi kan åpenbart ikke ha lockdown til evig tid, og det har vi heller ikke. Vil tro 99.9% ønsker å komme raskest ut av tiltak og tilbake til normalen igjen.

Hvem? Jeg har aldri sett en forsker, ekspert eller politiker her i landet som mener vi skal ha lockdowns i all evighet, men jeg opplever det ofte brukt som en stråmann i diskusjoner her inne. Ønsker man lockdowns i all evighet er man sannsynligvis en del av ekstremt få, som antageligvis trenger hjelp av helsevesenet.

Hele denne "vi kan ikke ha lockdown til evig tid" er etter mitt skjønn en argumentasjon basert på en fiksjonell problemstilling for å få frem et poeng rundt et ikke eksisterende problem. Så er det nok enkelte som tar litt tongue in cheek kommentarer rundt 1 meters regelen og lignende ganske bokstavelig, og blir sittende igjen med feil inntrykk. Selv gler jeg meg stort til å gå bort fra 1 meteren slik vi kan komme oss tilbake til den mer behagelige 3 meteren igjen som vi hadde før pandemien :p

• Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

...Nei. Det kan jeg ikke. Fordi det vil være usympatisk og "outing". Jeg snakker generelt og har ingenting til overs for å spesifikt navngi noen. Jeg snakker generelt og har sett slikt mer eller mindre siden tråden var ny men det har blitt mindre og mindre av det.

Om jeg skulle gjøre noe slikt frykter jeg for flere utrivelige "reprimander" så nei det kommer jeg ikke til å gjøre.

Ok, du får jag fortsätta att tro att du bara har missuppfattat vad andra har skrivit och att du bara attackerar en stråman.  

Tror faktiskt inte noen av de mest fatalistiska på forumet har skrivet det du påstår. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, fredrik2 said:

Jeg er tilhenger av at vi fortsetter med 1 meter i det offentlige rom der det er praktisk gjennomførbart, altså ikke på konserter og lignende eller offentlig transport. Men på butikker, senter, parker, strand, etc. Alle steder der det er plass og rom. Jeg kommer i alle fall til å fortsette med dette. Sinnsykt digg at folk ikke står helt oppi meg i kø på butikken f.eks. Tipper dette også vil ha en effekt på andre sykdommer i årene som kommer. 

Så må vi selvsagt fortsette med målrettede tiltak og potensielt nedstengninger dersom situasjonen blir slik (muterte varianter) 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Ok, du får jag fortsätta att tro att du bara har missuppfattat vad andra har skrivit och att du bara attackerar en stråman.  

Tror faktiskt inte noen av de mest fatalistiska på forumet har skrivet det du påstår. 

Det ble skrevet senest på torsdag.

Edit: og akkurat nå!

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Hvor mange doser vil vi ha i beredskap og er det også en prioriteringsrekkefølge på disse?

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Jeg er tilhenger av at vi fortsetter med 1 meter i det offentlige rom der det er praktisk gjennomførbart, altså ikke på konserter og lignende eller offentlig transport. Men på butikker, senter, parker, strand, etc. Alle steder der det er plass og rom. 

Du tenker på å ha en anbefaling om å holde 1 meter avstand også etter vi har fått flokkimmunitet? Hvorfor, hva er hensikten? Her i Norge holder vi jo uansett grei avstand til andre offentlig. Det er folkeskikk.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

Jeg er tilhenger av at vi fortsetter med 1 meter i det offentlige rom der det er praktisk gjennomførbart, altså ikke på konserter og lignende eller offentlig transport. Men på butikker, senter, parker, strand, etc. Alle steder der det er plass og rom. Sinnsykt digg at folk ikke står helt oppi meg i kø på butikken f.eks. 

Så må vi selvsagt fortsette med målrettede tiltak og potensielt nedstengninger dersom situasjonen blir slik (muterte varianter) 

Fredrik2, er du her? Fikk du med deg det her nå så du slipper å spørre meg i fremtiden hvor jeg ser slikt? For her er et slikt eksempel som du og en annen påstår jeg har funnet på og ikke eksisterer. Så nå er det her, svart på hvit så du slipper å spørre meg flere ganger.

Ikke mye stråmann nei, dette er klar tale så klar som dagen.

Benbjo: så eselv når coronaen er over skal vi altså straffeforfølges, bøtelegges eller fengsles for å bare for å te oss og oppføre oss som menneesker FORDI DU TRIVES MED DET?? Hvis du misliker å være nært andre mennesker vil jeg anbefale deg å la være å oppholde deger andre mennesker er og ikke påtvinge et så avhumanisert menneskesyn på oss andre.

For det kan jeg love deg herfra og inni evigheten at det aldri bli noe av. HELDIGVIS!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Du tenker på å ha en anbefaling om å holde 1 meter avstand også etter vi har fått flokkimmunitet? Hvorfor, hva er hensikten? Her i Norge holder vi jo uansett grei avstand til andre offentlig. Det er folkeskikk.

Redusere spredning av sykdom først og fremst, samt hensyn til andre folk. 

Anbefaling og anbefaling. Kan være en anmodning. Spesielt på høsten/vinteren. 

Ser ikke helt problemet. Hvis litt avstand forhindrer 1 influensadødsfall er det verdt det. 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Hele denne "vi kan ikke ha lockdown til evig tid" er etter mitt skjønn en argumentasjon basert på en fiksjonell problemstilling for å få frem et poeng rundt et ikke eksisterende problem. Så er det nok enkelte som tar litt tongue in cheek kommentarer rundt 1 meters regelen og lignende ganske bokstavelig, og blir sittende igjen med feil inntrykk. Selv gler jeg meg stort til å gå bort fra 1 meteren slik vi kan komme oss tilbake til den mer behagelige 3 meteren igjen som vi hadde før pandemien :p

Det tror jeg du har helt rett i. Man kan lett konstruere en fiktig meningsmotstander for å tydeliggjøre sitt eget poeng. Haha og enig ang. 3 metern, private space er undervurdert. Folk setter seg som regel på bussen der begge seter er ledig og det er ganske menneskelig og ikke noe man trenger å "sykeliggjøre".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Fredrik2, er du her? Fikk du med deg det her nå så du slipper å spørre meg i fremtiden hvor jeg ser slikt? For her er et slikt eksempel som du og en annen påstår jeg har funnet på og ikke eksisterer. Så nå er det her, svart på hvit så du slipper å spørre meg flere ganger.

Ikke mye stråmann nei, dette er klar tale så klar som dagen.

Benbjo: så eselv når coronaen er over skal vi altså straffeforfølges, bøtelegges eller fengsles for å bare for å te oss og oppføre oss som menneesker FORDI DU TRIVES MED DET?? Hvis du misliker å være nært andre mennesker vil jeg anbefale deg å la være å oppholde deger andre mennesker er og ikke påtvinge et så avhumanisert menneskesyn på oss andre.

For det kan jeg love deg herfra og inni evigheten at det aldri bli noe av. HELDIGVIS!

Kan du vise til hvor jeg har skrevet dette? Enorm stråmann nok engang. 

Hva er galt med å holde avstand til folk på butikken, i køer, og generelt andre steder? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Dersom man er fiendltig innstilt til andre mennesker bør man la være å være nært andre mennesker og helder holde seg hjemme så godt man kan og ikke påtvinge slikt på andre. Det finnes nok av strender eller badeplasser, for eksempel langt inne i skogen man kan være alene. Og man kan gå i butikker når det er lite folk eller eventuelt få varer på hjemmelevering. Offentlig transport? Ta taxi da vel.

0,0 sympati for slike ønsker. Er det mulig?:grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...