Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

No byrjar det å gå unna. Min kommune (Fjaler) er snart ferdig med risikogruppene, og byrjar å tilby timar til gruppe 8.

https://www.fjaler.kommune.no/politikk-og-samfunn/koronavirus-fjaler-kommune/vaksine/

Og i Sunnfjord kommune er dei komne enno lenger:

Sitat

Vaksinerte 1400 onsdag: – Rekord!

image_50443521.JPG?chk=8D3D44
GÅR UNNA: No går vaksineringa i Sunnfjord kommune unna. Bilde er frå vaksinering i Førdehuset i april.
04.06.21 09:04
Åpne deleknapper for artikkelen

– Vi sette fire vaksinar i minuttet, seier smitte- og kommuneoverlege Øystein Furnes. 

For abonnentar

Onsdag gjekk det unna då vaksinane skulle settast. No er personar mellom 55 og 64 år snart ferdig vaksinerte, fortel Furnes.

– På éin dag vaksinerte dei 1400 personar! Det er rekord, seier Furnes nøgd.

Han rosar arbeidarane som sette stikk etter stikk, og seier at folk også gir gode tilbakemeldingar på jobben som vert gjort.

– Dei gjer ein god jobb! Det går jamt og trutt!

Øystein Furnes. Kommuneoverlege og smittevernlege i Sunnfjord kommune.
REKORD: Onsdag vart 1400 personar mellom 55 og 64 år vaksinerte i Sunnfjord kommune. Det er rekord for tal dosar sett på èin dag, fortel kommune- og smittevernlege Øystein Furnes. Foto: Bent Are Iversen

Godt oppmøte

I dag er i overkant 30 prosent vaksinerte i Sunnfjord kommune, og i juli månad trur Furnes ein er oppe i 70 prosent.

Han seier folk er veldig flinke til å møte opp. I tillegg har kommunen ei reserveliste som folk kan melde seg på for å få vaksine.

– Den vert brukt dersom vi har vaksinar til overs. Folk må då stille på relativt kort tid, men det har gått veldig fint, seier han.

No når vaksineringa av denne aldersgruppa nærmar seg slutt, minner Furnes om at personar over 64 framleis kan melde seg til kommunen dersom dei ikkje har blitt vaksinerte enno.

– Vi er truleg ferdige med denne gruppa i løpet av neste veke, så folk må berre hive seg rundt!

Dersom det ikkje skulle passe no, seier Furnes at dei sjølvsagt kan få vaksine ved ein seinare anledning.

Spent på sommaren

Sommarferien nærmar seg med stormskritt, og Furnes vedgår at han er spent på om oppmøtet vert like bra desse vekene.

På grunn av omprioriteringar av vaksinane får Sunnfjord kommune færre dosar fram mot midten av juli.

Vaksinetalet dei neste vekene vil ligge på rundt 1000, og så vil det truleg doble seg frå midten av juli månad, fortel Furnes.

– Det er midt i ferien, så vi er spente på dette. Heldigvis kan Pfizer-vaksinen no lagrast lenger, seier han og held fram:

– Men i år er det nok ganske mange som ferierer i Norge og som held seg ganske nærme. Så vi satsar på det går bra!

https://www.firda.no/vaksinerte-1400-onsdag-rekord/s/5-15-1231525

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Line Vold åpner for at man ikke får grønt pass med bare 1 dose pga Delta-varianten. 

Nakstad snakket også en del om et scenarie der viruset muterer slik at vaksinene ikke lenger funker og at vi må starte på nytt igjen. Han trodde det var lite sannsynlig på kort sikt, men ikke usannsynlig på lang sikt. At det kom an på hva som skjer i andre land med vaksiner osv. 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Huff da:

https://www.nrk.no/osloogviken/flere-lyver-om-underliggende-sykdom-for-a-snike-i-vaksinekoen-1.15255708

Kan høres ut som historier fra gamle dager om de som var ekstra lystne på uføretrygd:rofl:

Her sender fastlegene inn lister med folk i risikogruppene. Vi fyller ut et skjema på forhånd om underliggende sykdommer og lignende, sikkert det samme som Indre Østfold har, men legene går gjennom de som sikkert blir pinget i systemet som risikogruppe og godkjenner det før en får tildelt vaksinetime. Kanskje mer utfordrende i større kommuner, men ser ikke for meg at fastlegene skal ha så mye større lister der enn her på landet, så burde vel være noe de fleste kommuner burde klare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Her sender fastlegene inn lister med folk i risikogruppene. Vi fyller ut et skjema på forhånd om underliggende sykdommer og lignende, sikkert det samme som Indre Østfold har, men legene går gjennom de som sikkert blir pinget i systemet som risikogruppe og godkjenner det før en får tildelt vaksinetime. Kanskje mer utfordrende i større kommuner, men ser ikke for meg at fastlegene skal ha så mye større lister der enn her på landet, så burde vel være noe de fleste kommuner burde klare.

Folk er uansett ganske så desperate på å få coronavaksinen siden de bløffer for å snike i køen. Sier litt - når man sammenligner med svineinfluensavaksinen som de hadde veldig store problemer med å overbevise befolkningen om å ta. Nå trenger de ikke en gang be folk. Jeg tok forøvrig ikke svineinfluensavaksinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Ifølge en ny rapport fra britiske helsemyndigheter er det indikasjoner på at den indiske Delta-varianten gir en økt risiko for innleggelse på sykehus sammenlignet med den britiske Alpha-varianten.

SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England Technical briefing https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/991343/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_14.pdf

Det er ikke noe som er overraskende med dette ut fra hva jeg har skjønt. Det er også tidlige data, så man må vente og se etterhvert på mer forskning.

En god ting er at Delta kanskje ikke ser ut til å spre seg så raskt i en del andre land. I land som Tyskland og Danmark hvor de sekvenserer veldig mye og bedriver omfattende smittesporing slik vi også gjør her i Norge får det foreløpig ikke noe ordentlig fotfeste: https://covariants.org/per-country

Så hvorfor har den blitt dominerende i Storbritannia så utrolig raskt? Stor "indisk" befolkning og dermed massivt med importer? Kan det være fordi de har vaksinert en så høy andel med AstraZeneca, som beskytter litt dårligere? Vi ser forøvrig at spredningen i Storbritannia i stor grad har vært blant uvaksinerte, og naturligvis i områder med lav vaksinedekning. Analysen fra England over er dog justert for dette.

FHI sier den trolig vil dominere etterhvert her til lands, men at det kan ta en stund og i mellomtiden får vi vaksinert masse. Jeg tror ikke denne varianten er så "ille" som noen tenker, eller at den truer gjenåpningen vår i så stor grad som noen fryktet siden FHI mener vi kan kontrollere den med samme tiltak vi har for Alpha.

De sa det samme om den Britisk varianten om du husker det ? Virker da ikke slikt utifra antall smittet i Norge vs antall innlagte.

Tror heller UK generelt har en befolking med ekstremt dårlig helse der fish and chips og English breakfast er staples in a good diet.

Sitat

UK coronavirus variant not more deadly, just spreads more easily, studies find

https://www.livescience.com/uk-coronavirus-variant-severity.html

Two new studies find that the U.K. variant does not appear to cause more severe illness or death

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (48 minutter siden):

De sa det samme om den Britisk varianten om du husker det ? Virker da ikke slikt utifra antall smittet i Norge vs antall innlagte.

Tror heller UK generelt har en befolking med ekstremt dårlig helse der fish and chips og English breakfast er staples in a good diet.

Diabetes er også veldig utbredt der borte.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Ifølge FHI ser man oftere alvorlig sykdom/flere innleggelser av den britiske varianten enn vanilla også i Norge. Dette er ærlig talt gammelt nytt, og det er bare rene tall så jeg vet ikke helt hva man skulle diskutert rundt. De "sa det samme" fordi de enkelt og greit sa hva som skjer.

Britisk virusvariant er assosiert med høyere risiko for sykehusinnleggelse

Sitat

Den britiske varianten av koronaviruset er assosiert med høyere risiko for å bli innlagt på sykehus, også blant unge voksne. Det viser en ny undersøkelse fra Folkehelseinstituttet.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/britisk-virusvariant-er-assosiert-med-hoyere-risiko-for-sykehusinnleggelse/

Her er en tabell som viser forskjellen, dette var i tidsperioden desember til mars. Som du ser er innleggelsesraten for britisk mutasjon 4.3%, mens den er på 2.5% for vanilla.

britisk-variant-og-sykehusinnleggelse---

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, torbjornen said:

Men no er vel vaksinene "testa" på nokre hundre millionar, deriblant omlag 1 700 000 nordmenn.

At nokon kan reagere på ulike vaksiner er ikkje noko nytt, og det er jo difor at ein må vente ei stund før ein får reise frå vaksinasjonsstaden.

Jepp. Har ikke sakt noe om de ikke virker?

Bare at det var lite beta testere før c19 ble sluppet til masse vaksinering.

Men jeg skal vente.

Lenke til kommentar

OK, jeg kan være ærlig og åpen om en ting og håper det ikke provoser noen her nå; men jeg har nettopp fått første vaksinedosen. Ingen kraftige bivirkninger, veldig stiv arm og en veldig spesiell og noe merkelig følelse i hele kroppen første dagen ledsaget av muskelplager og tungpustethet ved å gå opp trappen. Joda, litt kraftig var det; jeg har tatt en del vaksiner i livet og ikke merket så tydelige bivirkninger. Men jeg tenker at når det virker slik må det være "kraftige saker" som skal etablere en immunitet mot et virus. Så det er absolutt noe som må taes ja.

Det skal jo merkes når man er i gang med å endre DNAet sitt;)

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, DaniNichi said:

Long covid er blåst så opp i skyene at det er på grensen til latterlig.

Man har ikke hatt covid viruset over lenger tid i samfunnet så typ nesten all forsking blir kun spekulering fordi de kan ikke spå framtiden, noe flere forskere er flinke påpeke i slutt sitat, men tydelig flere ikke får med seg.

Hva man vet er at noen få % sliter i lang tid og opptil 10% har problemer etter 2-3mnd i følge nyeste forsking som er på et større antall enn 200 pasienter.

Jepp, venter med å ta sprøyten. Men liker ikke sprøyter, så gjør alt for å slippe dem.

Som jeg har skrevet før, har tatt en vaksine i mitt 55årige liv.

Men er redd jeg "må" ta c19 for å få lov til diverse ting i verden/norge.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

OK, jeg kan være ærlig og åpen om en ting og håper det ikke provoser noen her nå; men jeg har nettopp fått første vaksinedosen. Ingen kraftige bivirkninger, veldig stiv arm og en veldig spesiell og noe merkelig følelse i hele kroppen første dagen ledsaget av muskelplager og tungpustethet ved å gå opp trappen. Joda, litt kraftig var det; jeg har tatt en del vaksiner i livet og ikke merket så tydelige bivirkninger. Men jeg tenker at når det virker slik må det være "kraftige saker" som skal etablere en immunitet mot et virus. Så det er absolutt noe som må taes ja.

Gratulerer med første dose, jeg får min på Torsdag neste uke :fun: Det er helt normalt å føle "fatigue" og litt kroppsverk, ikke så vanlig  på første dose men det er veldig individuelt, jeg kjenner folk som hadde kraftige side effekter etter første dose, men ikke hadde mer enn en litt verkende hånd på andre dose, og folk som ikke merket noe på første dose men ble helt slått ut av andre dose. Uansett bedre med et døgn eller to med litt ubehag enn å gjennomgå korona infeksjon, du er nå et steg på veien til normalitet igjen, gratulerer igjen, dette er en dag du bør feire :)  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Men er redd jeg "må" ta c19 for å få lov til diverse ting i verden/norge.

Ifølge Høie under onsdagens pressekonferanse, når vaksinepasset er på plass, så blir det ikke innført restriksjoner i Norge for de som ikke er vaksinert. Det blir isteden lettelser i endel ting raskere for de som er vaksinert. F.eks. mulighet til å delta på større konserter etc. Så det du kunne gjøre før passet kom, skal du fortsatt kunne gjøre etter at det er i gang, selv om du ikke er vaksinert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (28 minutter siden):

Kompis som tok Moderna merket nesten ikke noe første stikk og ble dårlig på stikk to, men varte kun 2dager for han.

Han sa at andre han jobbet med merket ikke særlig og noe andre ble grise dårlig.

Så virker nesten like random som covid hvem som får sikkelig omgang av bivirkninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ifølge FHI ser man oftere alvorlig sykdom/flere innleggelser av den britiske varianten enn vanilla også i Norge. Dette er ærlig talt gammelt nytt, og det er bare rene tall så jeg vet ikke helt hva man skulle diskutert rundt. De "sa det samme" fordi de enkelt og greit sa hva som skjer.

Britisk virusvariant er assosiert med høyere risiko for sykehusinnleggelse

https://www.fhi.no/nyheter/2021/britisk-virusvariant-er-assosiert-med-hoyere-risiko-for-sykehusinnleggelse/

Her er en tabell som viser forskjellen, dette var i tidsperioden desember til mars. Som du ser er innleggelsesraten for britisk mutasjon 4.3%, mens den er på 2.5% for vanilla.

britisk-variant-og-sykehusinnleggelse---

UK coronavirus variant not more deadly, just spreads more easily, studies find

By Rachael Rettner - Senior Writer April 13, 2021

Two new studies find that the U.K. variant does not appear to cause more severe illness or death.

https://www.livescience.com/uk-coronavirus-variant-severity.html

Sitat

The researchers found there was no link between the proportion of B.1.1.7 cases in a region and the symptoms people experienced, even in places that saw the greatest increase in B.1.1.7 cases during the study period, such as London and South East England. There was also no link between the proportion of infections with B.1.1.7 in an area and the proportion of people who experienced long COVID, which the study defined as symptoms that persisted for more than 28 days.

Selv long covid er ikke verre med denne varianten..Tenk det..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...