Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

Breaking news: Oslo starter vaksinering av "kidsa" allerede i neste uke. Altså 18-24-åringer.

Gjelder ikke føringene som er gitt av regjeringen for Oslo? 18-24 og 40-44 skulle jo prioriteres likt. 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (1 time siden):

Finns det noen information om vad man får och ikke får göra med och utan koronapass i Norge? 

Det som ble sagt i dag (Høie/pressekonferansen) var at det ikke vil brukes til å sette begrensninger, men til å gi lettelser.
Dermed vil man fortsatt kunne gjøre hva man allerede kan gjøre, og formodentlig vil de med grønn status i "koronasertifikatet" kunne ta del i videre lettelser litt tidligere enn de som ikke har grønn status. F.eks. delta på større arrangementer ol.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

Det som ble sagt i dag (Høie/pressekonferansen) var at det ikke vil brukes til å sette begrensninger, men til å gi lettelser.
Dermed vil man fortsatt kunne gjøre hva man allerede kan gjøre, og formodentlig vil de med grønn status i "koronasertifikatet" kunne ta del i videre lettelser litt tidligere enn de som ikke har grønn status.

Hörde noe liknande av Nakstad för ett tag sen också. 

Tycker dock ikke det er så tydligt vad det faktiskt kommer resultera i. Är ju mycket möjligt att man behåller begränsningar längre för att det er öppet för de ändå är öppet för de med vaksinepass. 

Hur det kommer att fungera hvis väldigt många vill testa sig för att gå på konsert er jag också usikker på. Test kapacitet och kostnad? 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Andre1980 said:

Gjelder ikke føringene som er gitt av regjeringen for Oslo? 18-24 og 40-44 skulle jo prioriteres likt. 

Såg samma sak för Trondheim. FHI och regeringen har väl ändrats sig igen antar jag. Kommer nog hinna med några till ändringar innan det gäller utanför östlandet antar jag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

ja, men dette ble først målt ETTER sykdomsforløpet. Man vet ikke noe om nivået _før_ han ble syk. Det er det som er interessant. 

Og igjen - tall fra FHI sier at innleggelsesraten for folk i alderen 30-49 er 3.5 - 5% 

Og igjen - det er ikke bare innleggelse som er skummelt for unge folk. Mange blir langtidssyke. 

D vitamin er nå ganske så sikkert en co faktor i hvor dårlig man blir og hvor lett man blir smittet.

Du har opererte med alt ifra 60% til 30% som får long covid og det er ganske så hardt debunked.

Jeg postet en stor undersøkelse gjort i Norge og Danmark som tilsa at opptil 10% blir ikke friske når viruset er ute av kroppen..Med tanke at man ofte ligger sjuk i opptil par uke så er det ganske normalt føle seg groggy 2-3uker etter..Noen få % får symptomer som mangel på lukt/smak, fatigue i en lenger periode.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (25 minutter siden):

Tror man virkelig på at FHI klarer bestemme seg for noe som helst egentlig ?

De vingler jo mer enn selveste vingle petter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, DaniNichi said:

D vitamin er nå ganske så sikkert en co faktor i hvor dårlig man blir og hvor lett man blir smittet.

Du har opererte med alt ifra 60% til 30% som får long covid og det er ganske så hardt debunked.

Jeg postet en stor undersøkelse gjort i Norge og Danmark som tilsa at opptil 10% blir ikke friske når viruset er ute av kroppen..Med tanke at man ofte ligger sjuk i opptil par uke så er det ganske normalt føle seg groggy 2-3uker etter..Noen få % får symptomer som mangel på lukt/smak, fatigue i en lenger periode.

Dette med d-vitamin er svært omdiskutert. Finnes ingen sikker forskning som jeg har sett som sier det du hevder. 

Long covid er ikke debunked. Mange har symptomer i lange perioder og studier fra mange land viser at så høyt som 30++% (den norske studien sier jo 50-60%, men 1/5 i den ble innlagt så dette tallet er sannsynligvis i overkant) fremdeles har symptomer etter 6mnd eller lenger. 

Studier fra Danmark og Sverige viser at omtrent 10% sliter i det daglige 6mnd etter akutt fase. 

Jeg vil mene at dersom 10% får redusert livskvalitet så lenge etter akutt fase så er det dramatisk høye tall 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Her i landet er vel snart sjølve vaksineringa eit lotteri der dei som enno ikkje har fått vaksiner hamnar lenger og lenger bak i køa. Det har lenge vore eit mål å få vaksinert flest mogeleg med ein dose, og i tillegg er det vel slik at vaksina virkar betre med 12 vekers intervall mellom dosane. Eg forstår ikkje poenget med å fullvaksinere raskare på bekostning av dei som enno ikkje har fått tilbod. Dette medfører at dei midt mellom 18 og 44 vil måtte vente til langt ut på hausten.

Jeg skrev hurra før i dag til at 2. dose vil bli satt raskere enn etter 12 uker. Jeg tenkte det ville gå unna for resten også fordi Pfizer har økt produksjonen sin, leste jeg et sted. Men det var kanskje på sikt. Og det brukes ord som "massevaksinering". Tror jeg må følge med litt bedre.

Morromann skrev (1 time siden):

Breaking news: Oslo starter vaksinering av "kidsa" allerede i neste uke. Altså 18-24-åringer.

De starter med 18-åringene?

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Nu har de ändrat information igen för trondheim. Nu ska 40 åringarna vaksineras samman med 18-24 åringarna.

Stavanger har foreløpig ingen plan. Står bare følgende:

Aldersgruppene 18-24 år og 40 - 44 år skal vaksineres samtidig. 

Oppstarten er avhengig av vaksinetilgang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I Lørenskog har de kommet i gang med å vaksinere 67-modellene. I hvertfall skulle en fra den årgangen vaksineres i morgen. Da er Lørenskog på linje med bydel Nordre-Aker i Oslo.

En annen og veldig god nyhet via via, er at smittesporerne i kommunen begynner å slippe opp for arbeidsoppgaver. O smittede i dag bare noen kilometer fra Stovner. Jeg slo opp for sikkerhets skyld. Antall meldte tilfeller siste døgn: 1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

De seks bydelene som har fått prioritert flere doser i likhet med Moss, Sarpsborg, Lørenskog, Fredrikstad osv har kommet så langt at denne aldersgruppen snart står for tur, så de følger FHIs prioritering. Man vaksinerer gjerne flere aldersgrupper samtidig for å opprettholde tempo og utnytte kapasiteten. 

Her jeg bor i Oslo derimot hvor det ikke er prioritert flere doser enn andre steder i landet er man fortsatt på 50+-åringer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (28 minutter siden):

Hva skjer hvis man blir smittet etter å ha tatt første dose?

Det spørs på om vaksinen har begynt å få effekt ennå. mRNA-vaksinene har en god effekt mot Alfa-varianten som er dominerende i Norge nå etter én dose (55-60% ish), men det tar et par uker før effekt. 

Sjansen er helt klart minimert etter én dose, men det er også veldig individuelt hvor syk man blir av dette viruset. Noen merker knapt sykdom, mens andre kan bli alt fra skikkelig dårlige til alvorlig syke og det er ikke noe man vet på forhånd. Selv friske personer med god helse, kosthold og trening kan få et alvorlig forløp. De aller fleste blir bare litt syke, og så går det over etter ganske kort tid. Så om du har fått én dose og ikke er i noen risikogruppe er faren for å bli veldig syk ganske så liten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Dette med d-vitamin er svært omdiskutert. Finnes ingen sikker forskning som jeg har sett som sier det du hevder. 

Long covid er ikke debunked. Mange har symptomer i lange perioder og studier fra mange land viser at så høyt som 30++% (den norske studien sier jo 50-60%, men 1/5 i den ble innlagt så dette tallet er sannsynligvis i overkant) fremdeles har symptomer etter 6mnd eller lenger. 

Studier fra Danmark og Sverige viser at omtrent 10% sliter i det daglige 6mnd etter akutt fase. 

Jeg vil mene at dersom 10% får redusert livskvalitet så lenge etter akutt fase så er det dramatisk høye tall 

Hvor kommer disse 10 %'ene fra? Og ti prosent av hvem? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Litt generellt fra Norsk Helseinformatikk om "long covid" også kjent som PACS:

Sitat

Mens post-akutt covid brukes til å beskrive tilfeller med vedvarende symptomer mer enn 3 uker etter covid-19 infeksjonen, så defineres kronisk covid eller "long covid" som symptomer som varer lengre enn 12 uker1-2. En annen betegnelse som er introdusert, er PACS - post-acute sequelae of SARS-CoV-2 infection. Flere mindre studier har vist at langvarige symptomer etter covid-19 infeksjon er vanlig1,3. Større studier er underveis. Det er antydet at mer enn 5 millioner mennesker på verdensbasis har long covid. 1 av 5 med covid-19 ser ut til å kunne utvikle denne tilstanden. Mange er blitt langtidssykmeldte.

Hva er long covid? Det foreligger ikke et entydig sykdomsbilde, symptomene varierer mellom pasientene, og de kan variere over tid hos en og samme pasient. Symptomene synes å komme fra ulike organer i kroppen. De hyppigst rapporterte symptomene er hoste, kortpusthet, slitenhet, hodepine, hjertebank, brystsmerter, leddsmerter, redusert fysisk kapasitet, depresjon, søvnløshet, konsentrasjonsvansker ("hjernetåke"). Mennesker i ulike aldre rammes. Sykdomsbildet har mye til felles med posttraumatisk stresslidelse og kronisk utmattelsessyndrom.

Kilde: https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/langvarig-covid-long-covid/

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...