Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Hun sier at de har fulgt opp alle punktene fra Gjørv-kommisjonens rapport etter 22. juli-angrepet og lister opp: 3600 nye politifolk, nytt beredskapssenter, tre politihelikoptre og 16 nye redningshelikoptre.

Hun skriver videre at Norge har håndtert pandemien med færre dødsfall og innleggelser enn andre land, og med mindre inngripende tiltak.

Da håper jeg Mæland kan vise meg planen for hvordan de skal løfte/hjelpe de som nå går på trynet med valgt strategi. De relle dødstallene som følge av strategien blir ikke nødvendigvis kategorisert under "Covid-19".

Hun viser til rask og godt arbeid under redningsarbeidet etter leirskredet på Gjerdrum og da Viking Sky havarerte utenfor Hustadvika.

Her har jeg inngående kjennskap til arbeidet som ble gjort og mye av det viktigste utenom å stå på kamera var ikke Justissektoren, Mæland eller Høyre sin fortjeneste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jeg sa ikke noe om legitimiteten, men at norsk media bruker det som en melkeku.

Hvis det viser seg at koronavirus pandemien ble startet på grunn av slepphendt håndtering av virus i Wuhan er det århundrets sak. Det er ganske vanlig å forske på virus ved å prøve å se hva som skal til for at de kan smitte mellom mennesker. USA har til og med vært med å sponset forskning på koronavirus hos Wuhan Institute of Virology.

Gain of function forskning bør forbys.

For spesielt interesserte er det en god oppsummering her:

https://nicholaswade.medium.com/origin-of-covid-following-the-clues-6f03564c038

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele 1 av 5 i Norge tror ifølge en ny undersøkelse at koronaviruset er menneskeskapt. Men det er færre og færre som tror det, det sank i mai.

En av fem tror korona er menneskeskapt
https://opinion.no/2021/05/en-av-fem-tror-korona-er-menneskeskapt/

Sitat

Gjennom pandemien sier hver femte nordmann at de tror at koronaviruset er skapt av mennesker på et laboratorium. 

Norsk koronamonitor fra Opinion har igjennom pandemien spurt 9.500 nordmenn om de tror at koronaviruset har oppstått naturlig, eller om de tror det er skapt av mennesker på et laboratorium.

Gjennom pandemien sier i gjennomsnitt 20 prosent at de tror at koronaviruset er skapt av mennesker på et laboratorium. Et klart flertall, 64 prosent, tror koronaviruset har oppstått naturlig, mens 16 prosent svarer vet ikke.

I mai sier 15 prosent at de tror koronaviruset er skapt av mennesker, mens 72 prosent tror det har oppstått naturlig. Resten svarer vet ikke.

- Flertallet har alltid antatt at korona har oppstått naturlig. Likevel har et ikke ubetydelig mindretall antatt at korona er menneskeskapt, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Sitat

Jo mer utdanning man har, desto fler tror korona har oppstått naturlig. Men ingen enkeltgrupper, uansett utdanning, kjønn, alder, geografi etc., avviser helt at korona kan være skapt av mennesker på et laboratorium.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (41 minutter siden):

Det er sommar og folk er meir ute. Viruset smittar ikkje så lett ute, og smitten i Bergen er på veg mot 0 trass i festing i Nygårdsparken. Mange er også vaksinerte, og vaksinene har ein viss verknad også på indisk variant. Oslo har framleis strenge tiltak.

Denne gongen trur eg at du tek feil. Om smittetalet skulle gå opp i 5-600 blir det truleg kortvarig. Trenden er fallande. Vi får sjå.

torbjornen skrev (30 minutter siden):

Dette trur eg iallefall ikkje på. Skal prøve å hugse denne spådommen når vi kjem til august.

Håper jeg tar feil, men synes hver gang det virker som vi har kontroll, så kommer den en ny mutasjon og fucker det til for oss. Redd for at indisk mutasjon er såpass mye dødeligere selv for unge folk. Det finner vi snart ut ved å se hva som skjer i UK.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Hele 1 av 5 i Norge tror ifølge en ny undersøkelse at koronaviruset er menneskeskapt. Men det er færre og færre som tror det, det sank i mai.

En av fem tror korona er menneskeskapt
https://opinion.no/2021/05/en-av-fem-tror-korona-er-menneskeskapt/

Viruset er skapt naturlig med med gain of function forskning kan man ha gitt det nye egenskaper som lett smitte mellom mennesker. Forskere lagde en pandmeisk influensa for forskningens skyld:

Sitat

Since 2012, when researchers in the Netherlands and at the University of Wisconsin published two studies involving the creation of live H5N1 avian viruses transmissible in mammals through the air, there’s been a debate about whether research involving lab-enhanced viruses–sometimes called gain-of-function research–is too dangerous to conduct. In 2017, the US government issued new rules for how the Department of Health and Human Services decides whether or not to fund these studies, but the rules only apply to research funded by the National Institutes of Health and are ambig

Sitat

Why consider the risk of lab accident that releases an influenza virus into the community? Because scientists in various countries continue to make so-called enhancements to these viruses in laboratories. While not all influenzas affect humans, some labs have conducted experiments to modify avian (or bird) influenza viruses in order to make them transmissible to mammals.

Each facility that carries out research on dangerous lab-created pathogens must bear the consequences of any pandemic sparked by their release into the community. There are at least three ways this could happen:

(1) An undetected or unreported laboratory-acquired infection where the infected lab worker leaves the lab and goes into the community at the end of the workday. This is the one release scenario for which there is considerable data, so it is possible to estimate the probability of release from a lab.

(2) Mischaracterization of a virus as harmless, so it is removed entirely from biocontainment or removed to labs with lower biosafety levels (e.g., from biosafety level 3 to biosafety level 2) for further research.

(3) Purposeful release into the community by a mentally unstable lab worker or by someone with evil intent.

Why create dangerous pathogens in a lab? Research on lab-created or lab-enhanced viruses isn’t rare. In fact 14 institutions in the United States, the Netherlands, China, and elsewhere conduct research on lab-created highly pathogenic avian influenzas that have been made airborne or contact-transmissible to mammals or on pandemic human influenza strains such as the 1918 flu, to which people may no longer have immunity.

https://thebulletin.org/2020/06/the-pandemic-risk-of-an-accidental-lab-leak-of-enhanced-flu-virus-unacceptably-high/

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Jo mer utdanning man har, desto fler tror korona har oppstått naturlig. Men ingen enkeltgrupper, uansett utdanning, kjønn, alder, geografi etc., avviser helt at korona kan være skapt av mennesker på et laboratorium.

Det er vel som Hallvard Sandberg sa på Nrk for nokre dagar sidan, at sjølv om dette er usannsynleg er teorien umogeleg å motbevise.

Det hjelper heller ikkje at Kina ikkje toler kritiske spørsmål og har hindra undersøkingar av dette. Hadde Kina vore meir opne hadde ikkje slike teoriar fått grobotn.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Det er vel som Hallvard Sandberg sa på Nrk for nokre dagar sidan, at sjølv om dette er usannsynleg er teorien umogeleg å motbevise.

Det hjelper heller ikkje at Kina ikkje toler kritiske spørsmål og har hindra undersøkingar av dette.

Ja, enig. Ut fra hva jeg skjønner fra ekspertene er det ikke bare usannsynlig, men svært usannsynlig. Likevel sannsynligvis ikke mulig å komme til bunns i. En annen ting som ikke hjelper er at det går storpolitikk og informasjonskrig i det, og saken brukes til andre formål enn det å finne ut av hva som har skjedd eller ikke skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Det hjelper heller ikkje at Kina ikkje toler kritiske spørsmål og har hindra undersøkingar av dette.

Når Kina har nektet WHO tilgang til journaler, blodprøver destruert. Folk med korona symptomer i september 2019 i Wuhan.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9632921/Is-Patient-Su-Covids-Patient-Zero-asks-IAN-BIRRELL.html

Poenget med å finne ut om viruset lakk ut av laboratorium er ikke å straffe Kina, men å hindre at det kan skje igjen. Kina har lekket ut virus fra laboratorium  en rekke ganger tidligere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Kan også bli smittet utendørs

Som hovedregel skal det mer til for å bli smittet når man befinner seg utendørs enn innendørs.

Ifølge Vold er det fra et smittevernfaglig ståsted, «selvfølgelig også lurt å flytte mest mulig aktivitet ut».

Men risikoen for smitte er fremdeles til stede, selv om FHI har fått «rapportert om lite smitte utendørs».

– Det vi har fått rapportert, er smitte etter samvær på terrasser der man kanskje risikerer å bli sittende tettere enn det som er anbefalt, sier Vold.

Hun legger til:

– Det er derfor viktig at vi alle fortsetter å huske på smittevernreglene slik at vi reduserer risiko for smittespredning og utbrudd, både ute og inne. Det aller viktigste er å holde avstand.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oAXz4B/fhi-om-gjenaapningsfesting-i-oslo-viktigst-aa-holde-avstand

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (24 minutter siden):

No var det vel også slik at det ikkje var påvist at det var fleire vaksinerte som hadde hjarteproblem samanlikna med uvaksinerte?

Uansett er det sett millionar pfizer-vaksiner, og alvorlege biverknader er svært sjeldan. Eg har ikkje teke vaksiner sidan ungdomsskulen, men kjem til å takke ja til denne. Er ein vaksinert har ein minst ei bekymring mindre å tenkje på. Eg tek ikkje sjansen på å bli smitta av korona når samfunnet opnar opp.

Det er et forståelig valg. Men det er et ganske kinkig dilemma som jeg ser det. Hva skal man være mest bekymret for?
Man får en styggedom i seg med denne vaksinen. Jeg tror på Gud (på en litt sær måte da), og ved svineinfluensaen, ble jeg overbevist om at jeg ville bli forskånet fra sykdommen som en delvis troende, og burde holde meg unna vaksinen. Nå er jeg mer usikker pga omfanget. Pluss at hensynet til andre teller. Tror det går mot at jeg tar den, og så får det skje det som skjer.  

Lenke til kommentar
Sitat

Merkes på gata

I mai i fjor var bare 33 prosent av nordmenn positive til å bruke det. Ett år senere er andelen på hele 78 prosent.

Det viser en undersøkelse fra Opinion hvor 40.000 nordmenn har svart.

I starten av pandemien var det uvanlig å se folk med munnbind i gater og butikker.

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefalte det heller ikke.

Begrunnelsen var blant annet at munnbind ga falsk trygghet og hadde liten effekt på friske folk.

https://www.nrk.no/sorlandet/undersokelse-viser-at-flere-nordmenn-er-positive-til-munnbind-1.15509700

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

Det er et forståelig valg. Men det er et ganske kinkig dilemma som jeg ser det. Hva skal man være mest bekymret for?
Man får en styggedom i seg med denne vaksinen. Jeg tror på Gud (på en litt sær måte da), og ved svineinfluensaen, ble jeg overbevist om at jeg ville bli forskånet fra sykdommen som en delvis troende, og burde holde meg unna vaksinen. Nå er jeg mer usikker pga omfanget. Pluss at hensynet til andre teller. Tror det går mot at jeg tar den, og så får det skje det som skjer.  

Svineinfluensa var ikke så farlig som man fryktet. Koronaviruset er ett annet kaliber. Ganske sikker på at Gud, Allah, Jesus, Budda etc. ville anbefalt vaksinene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (25 minutter siden):

Mye av problemet med innføring av munnbind her og der er at det ofte ikke har basis i forskning. Media kjørte ekstremt hardt på munnbind i juli-august i fjor kombinert med fortellinger om nordmenn på ferie i utlandet om at de følte seg mye tryggere der enn i Norge.. vel Norge hadde da klart seg mye bedre enn mange europeiske land. 

Når Raymond hardt proklamerer at munnbind er det siste som forsvinner av tiltak i Oslo  snakker han rett og slett mot bedre vitende. Det kan ha en viss effekt ved høyt smittetrykk men det bør oppheves snarest når smittetrykket er lavt. Norske kommunepolitikere er ofte ikke til å stole på. Hemsedal innførte feks munnbindpåbud når det var 0 smitte der. Hva var det godt for ? Man får ikke minus 10 smittede uansett hvor hardt man prøver 

Og argumentet om at kirurger bruker munnbind holder ikke vann.  Hvor mange er inne på butikken og skjærer i andre? Meget spesiell handletur  vil jeg påstå 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (22 minutter siden):

Mye av problemet med innføring av munnbind her og der er at det ofte ikke har basis i forskning.

Det er mulig, men det ser ut til å være en faglig oppfattning at:

Sitat

et vanlig munnbind er mest sannsynlig tilstrekkelig for å redusere risikoen for smitte via aerosoler under mange omstendigheter.

I tillegg er det svært lite inngripende i hverdagen å ha på seg munnbind når man er inne i butikker, så derfor er det et tiltakt som burde blitt innført tildligere og som bør av sluttes sent. Det er også et preventivt tiltak, i den forstand at dersom det kommer smitte til et område vil spredningen sansynligvis begrenses. Ved høyt smittetrykk i andre områder er det derfor ikke unaturlig at omkringliggende områder også har påbud om munnbind selv om det ikke skulle være smitte der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (51 minutter siden):

Ganske sikker på at Gud, Allah, Jesus, Budda etc. ville anbefalt vaksinene.

Hva folk får seg til å skrive... 😣

Riktig maskebruk fører til store mengder søppel. Uriktig maskebruk (gjenbruk) fører til bakteriedannelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (9 minutter siden):

Det er mulig, men det ser ut til å være en faglig oppfattning at:

I tillegg er det svært lite inngripende i hverdagen å ha på seg munnbind når man er inne i butikker, så derfor er det et tiltakt som burde blitt innført tildligere og som bør av sluttes sent. Det er også et preventivt tiltak, i den forstand at dersom det kommer smitte til et område vil spredningen sansynligvis begrenses. Ved høyt smittetrykk i andre områder er det derfor ikke unaturlig at omkringliggende områder også har påbud om munnbind selv om det ikke skulle være smitte der.

Jeg forholder meg til Fhi som har en meget betinget anbefaling. Det ble gjort  en beregning rundt dette at ved lavt smittetrykk så må flere hundretusen bruke munnbind for å hindre et eneste tilfelle. Da blir det bare tullete. Jeg er faktisk ikke enig i at munnbind er lite inngripende. Masse munnbind har feks havna på sjøen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Jeg forholder meg til Fhi som har en meget betinget anbefaling. Det ble gjort  en beregning rundt dette at ved lavt smittetrykk så må flere hundretusen bruke munnbind for å hindre et eneste tilfelle. Da blir det bare tullete.

Når er den beregningen fra? Før eller etter siste revisjon av smittevernsanbefalingene til FHI? FHI fikk nemlig nylig med seg at aerosoler er noe man må passe seg for.

William_S skrev (8 minutter siden):

Jeg er faktisk ikke enig i at munnbind er lite inngripende. Masse munnbind har feks havna på sjøen. 

Hvis du bruker forurensning som målestokk på hvor inngripende et tiltak er så kommer man til underlige konklusjoner, feks at tvungen isolasjon ikke er inngripende, heller det motsatte.

Det blir bare tull å måle slik.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Munnbind i samfunnet fungerer for å hindre smitte har flere studier vist blant annet fra flere områder i USA, Italia og Tyskland. Kansas-studien er ganske interessant.

Den ene tyske her, som er blitt litt mer omtalt i Norge:

Munnbind kan redusere smitte av covid-19 med 45 prosent, finner forskere
https://forskning.no/covid19/munnbind-kan-redusere-smitte-av-covid-19-med-45-prosent-finner-forskere/1784338

Sitat

I Tyskland sammenliknet forskere en by som påla bruk av munnbind med byer som ikke hadde gjort det. Forskjellen i antall smittede var påtagelig.

Så har man drit som dette, som sirkulerte i fjor og i år og sannsynligvis lurte en del folk, jeg husker det også det er blitt postet her på forumet i noen runder:

FHI-dokument spres feilaktig som «bevis» for at munnbind ikke fungerer
Folkehelsinstituttet har ikke funnet ut at munnbind ikke virker. De anbefaler fremdeles munnbind mot spredning av koronaviruset.
https://www.faktisk.no/artikler/E2w/fhi-dokument-spres-feilaktig-som-bevis-for-at-munnbind-ikke-fungerer

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Den indiske varianten av koronaviruset er påvist i Nordre Aker. Det bekrefter bydelsoverlege Tom Sundar til Nordre Aker Budstikke søndag kveld. Vedkommende, som bor i et studenthybel-kompleks, er i isolasjon. Det skal ikke være mange nærkontakter knyttet til personen. Alle som bor i studentkomplekset blir testet. Bydelsoverlegen opplyser det er kjent smittevei.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...