Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, Subara said:

Støtter Raymond på dette samt at alle bøter bør skrives ut til alle som har landet fra og med 2. januar.
På tide å vise at man er seriøs på dette nå. Direkte latterlig om 6200 skal slippe unna med unnskyldninger her.

Når man ser hvor enorme økonomiske konsekvenser dette har hatt for landet siste året så er det jaggu på tide å slutte med "vi råder, vi anbefaler, vi ønsker, vi ser helst" osv.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Smitten sprer seg etter julekonserter i Verdal

Målet med julekonsertene «Julestjerner» i Verdal var å skape smittefri trivsel og hygge i en vanskelig tid. I stedet er 21 personer så langt koronasmittet, og ny smitte i tilknytning til julekonsertene dukker stadig opp.

Konserter med lite publikum gjort mulig på grunn av støtteordninger

Konsertarrangør Bjørn-Ove Bergsmo forteller at den forholdsvis dyre produksjonen for et lite publikum ble gjort mulig på grunn av nasjonale støtteordninger og stimuli fra Regjeringen.

Konserten ble bestemt gjennomført på et tidspunkt da Regjeringen ved kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V) oppfordret til gjennomføring av julekonserter.

På samme tidspunkt var smittetrykket i Trøndelag svært lavt. I starten av desember hadde Trøndelag lavest smitte i hele Europa.

En fortvilt konsertarrangør beklager nå på det dypeste at publikum, artister og scenearbeidere er blitt smittet.

– Det var ingen ting som skulle tilsi at noen var smittet. Selv visste jeg ingenting om smitten før smittesporerne ringte meg for fem dager siden, sier Bergsmo til NRK.

https://www.nrk.no/trondelag/smitten-sprer-seg-etter-julekonserter-i-verdal-1.15322703

Kanskje vi bare må innse at det finnes ingen trygg måte å arrangere sosiale sammenkomster på innendørs i en pandemi!

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

32 SMITTET UNDER JULEGUDSTJENESTER – PRESTEN EN AV DEM

Mandag er hittil 32 personer registrert smittet med coronaviruset etter tre gudstjenester i Ræge kirke i Sola julaften og 1. juledag, skriver Stavanger Aftenblad.

Soknepresten er en av dem som er blitt smittet.

– Vi vet hvem det var som brakte smitten med seg inn i Ræge kirke, og har så langt kartlagt 31 nærkontakter som ble smittet, opplyser assisterende kommuneoverlege i Sola kommune Roman Benz til avisen.

Nærkontaktene er spredt over fire kommuner; Stavanger, Sandnes, Klepp og Hå, i tillegg til Sola.

– Dette kan bety at disse nærkontaktene har smittet flere, men dette har vi ingen informasjon om nå, sier Benz videre.

Han opplyser at virustester er sendt inn til Folkehelseinstituttet, for å finne ut om smitten i Ræge kirke skyldtes den spesielt smittsomme virusmutasjonen som først ble oppdaget i Storbritannia.

– Jeg regner med vi tidligst får svar på dette i slutten av denne uken eller i neste uke, sier Benz til avisen.

Under en pressekonferanse første nyttårsdag gikk Sola kommune og kirken ut og bekreftet at minst 25 personer var smittet med corona etter gudstjenestene.

Gud hjelper heller ikke 😂

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er allsang grunnen til at så mange blir smittet i gudstjenestene? 32 er jo ganske mange. Det skal vel også ha vært maksgrense på 50 på gudstjenester om jeg ikke tar feil? Var iallfall det her på julegudstjenestene. Isåfall er jo 32/50 smittet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Er allsang grunnen til at så mange blir smittet i gudstjenestene? 32 er jo ganske mange. Det skal vel også ha vært maksgrense på 50 på gudstjenester om jeg ikke tar feil? Var iallfall det her på julegudstjenestene. Isåfall er jo 32/50 smittet.

Det kan være kor har vist seg å være veldig smittsomt.

Sitat

Koronasjukt kor åtvarar andre korsongarar

LANDÅS (NRK): I eit kor i Bergen er no 13 av 16 smitta av korona etter ei øving. Norges korforbund meiner det er forsvarleg for kor å møtast, men at koret på Landås brukte for små lokale.

https://www.nrk.no/vestland/koronasjukt-kor-atvarar-andre-korsongarar-1.15150258

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sang, roping, osv er noe av det verste man gjør, har det vist seg. Perfekt måte å fordele en fin tåke med virus.

Men det er ikke nødvendigvis slik at 32/50 ble smittet på gudstjenesten. Man må anta at flere av deltakerne kjenner og omgås hverandre, slik at om f.eks 5 personer ble smittet på gudstjenesten, så kan disse 5 smitte 10 andre, og så kan de 10 smitte 15 andre, osv. Viruset er ekstremt smittsomt og det kan ta av ganske fort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Gud hjelper heller ikke 😂

Det står at de vet hvem som brakte med seg smitten inn i Ræge kirke. Det kan jo være en som var syk, men som ikke klarte å holde seg hjemme. Og brukte de munnbind under gudstjenesten? Interessant å få vite om det er det engelske viruset eller ikke, hvis journalistene følger opp saken.

32 smittede i løpet av 3 gudstjenester er mange. Ikke trygt noe sted i landet nå for tiden.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Det står at de vet hvem som brakte med seg smitten inn i Ræge kirke. Det kan jo være en som var syk, men som ikke klarte å holde seg hjemme. Og brukte de munnbind under gudstjenesten? Interessant å få vite om det er det engelske viruset eller ikke, hvis journalistene følger opp saken.

32 smittede i løpet av 3 gudstjenester er mange. Ikke trygt noe sted i landet nå for tiden.

Selvfølgelig må det være en smittet til stede. Men det vil det nesten alltid være når smittetrykket er stort. Legg til det at mange smittede er asymptomatiske så har du en killer kombinasjon. Bokstavelig talt. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Hvis dette er reelt er det en gledelig nyhet. 

Sitat

429 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Mandag ble det registrert 429 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 251 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 680.

søndag ble det registrert 555 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet lørdag var 443. Forrige mandag ble 529 personer registrert smittet.

Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Også mulig at mange av testene tatt i dag ikke er ferdig analysert før tirsdag. 

Jeg står i mørke og skimter lyset i det fjerne
Det er så kaldt jeg søker varme fra en stjerne
Jeg tenker opp når jeg er nede for jeg er en Optimist

😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (40 minutter siden):

Slår ny rekord i antall smittede etter periode med flere helligdager - «herregud nå går det virkelig til helvete, tallene eksploderer jo nå»

Tallene på en helt vanlig mandag er lave - «Kan dette stemme da? Her må det jo være noe feil?»

Er uansett snittet som betyr noe. Ikke enkeltdager..men jo lavere snitt jo bedre selvsagt ..Men jeg synes ikke dette er så galt siden forrige uke satte rekord i antall testede . Kanskje sendte ikke julefeiringen smitten så mye til værs så mye man hadde trodd ? 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...