Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Simen1

Anbefalte innlegg

Delvis skrev (Akkurat nå):

Forkastelig holdning. Det er ikke bare mtp seg selv, men hensynet til andre. Spesielt de i risikogrupper  og i det hele taget.
Så alle de bør "bure seg inne" fordi en masse udisiplinerte fjols skal få ralere rundt og lage smittebølger i vilden sky? 
Folk burde klare å styre seg, holde avstand og bruke munnbid. Alle steder der det ferdes avstand.  

Jeg er uenig. Vi har lenge levd under seigpiningen til regjeringen som ikke ønsker å få smitten ned til null. Slik kan vi ikke holde på i all evighet. 

Har lenge vert for strengt smittevern, men håndteringen av pandemien begynner å bli så latterlig nå at jeg bryr meg bare mindre og mindre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (17 minutter siden):

Ja, det er vel bare å innse at helsevesenet neppe kommer til å bli overbelastet i nærmeste fremtid.

På ett punkt gjør tiltakene større skade enn sykdommen. Det punktet nærmer seg.

Vi har fortsatt ikke vaksinert nok til å kunne åpne opp så mye mer, foreløpig. Ikke fordi mange vil dø, men fordi for mange vil bli såpass syke at de trenger helsehjelp og oppfølging samtidig om smitten får bre seg. Det samme som skjedde med sykehusene i mars og april kan fortsatt skje nå, men vi rykker stadig nærmere siden vaksineringen går sin gang. Siden det blir gradvis lettelser generelt og man setter inn tiltak lokalt ved behov så kommer tiltaksbyrden for de fleste til å bli mildere og mildere nå fremover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 minutt siden):

Jeg er uenig. Vi har lenge levd under seigpiningen til regjeringen som ikke ønsker å få smitten ned til null. Slik kan vi ikke holde på i all evighet. 

Har lenge vert for strengt smittevern, men håndteringen av pandemien begynner å bli så latterlig nå at jeg bryr meg bare mindre og mindre. 

Der kan jeg være delvis enig. Men det er ikke en uskyldning, for at en masse folk tar alt for lettvint på det. Det være seg å kaste munnbind fordi de "ikke vil skille seg ut", eller svære annsamlinger for å drikke alkohol på offentlige steder. Det kan de gjøre hjemme i mindre grupperinger. Vel vi får være uenig, men jeg syns de åpner opp lettelser for tidlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Vi har fortsatt ikke vaksinert nok til å kunne åpne opp så mye mer, foreløpig. Ikke fordi mange vil dø, men fordi for mange vil bli såpass syke at de trenger helsehjelp og oppfølging samtidig om smitten får bre seg

Om de ikke skal åpne opp nesten for fullt etter at alle i risikogruppene er vaksinert, bør de komme med beregninger som med overveidende grad av sannsynlighet viser at dette som du skisserer vil skje. Det holder ikke med bare generiske begrunnelser lenger. Det bør angis et sannsynlig tall for antall smittede i løpet av et par ukers periode med påfølgende innleggelser på sykehus som er det helsevesenet kan tåle. I mars hadde vi 1000 smittede per dag i en periode, og det førte til rundt 300 på sykehus et par uker senere. Hvor mange flere kan vi nå tåle om alle i risikogrupper er vaksinert? 3000 per dag? 5000? Og hvor stor er sannsynligheten for at dette kan inntreffe om vi åpner opp for fullt (og samtidig fortsetter vaksineringen i høyt tempo). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (11 minutter siden):

Men de som har høy risiko er jo vaksinerte nå. 

Nei, 71% av de med høy risiko er vaksinerte, og 50% av de med moderat risiko er vaksinert med én dose. Kilde

Fibonacci skrev (9 minutter siden):

Nå er det ikke mange ukene til eldre og risikogrupper-argumentet forsvinner. Men det dukker nok opp nye unnskyldninger til å fortsette tiltakene.

Jeg mener å opprettholde kritisk drift av sykehus og helsetjenester for befolkningen i Norge er en ganske så grei "unnskyldning" til å fortsette å bremse smitten med tiltak, sånn at vi kan hjelpe de som trenger det og ikke utsette operasjoner og annet livsviktig slik vi har måtte gjort når presset på sykehusene har vært høyt. Da må vi vente til vi nærmer oss mer flokkimmunitet, og det innebærer at en god del flere enn risikogrupper og eldre har blitt fullvaksinert. Heldigvis gjør det at vi gradvis kan lette opp, slik vi gjør nå.

OlavEH skrev (4 minutter siden):

Om de ikke skal åpne opp nesten for fullt etter at alle i risikogruppene er vaksinert, bør de komme med beregninger som med overveidende grad av sannsynlighet viser at dette som du skisserer vil skje. Det holder ikke med bare generiske begrunnelser lenger. Det bør angis et sannsynlig tall for antall smittede i løpet av et par ukers periode med påfølgende innleggelser på sykehus som er det helsevesenet kan tåle. I mars hadde vi 1000 smittede per dag i en periode, og det førte til rundt 300 på sykehus et par uker senere. Hvor mange flere kan vi nå tåle om alle i risikogrupper er vaksinert? 3000 per dag? 5000? Og hvor stor er sannsynligheten for at dette kan inntreffe om vi åpner opp for fullt (og samtidig fortsetter vaksineringen i høyt tempo). 

Ja, jeg tror de aller fleste er enige i dette. Det FHI og helsemyndighetene sier nå er jo at vi tåler en del mer smitte fremover på grunn av vaksinedekningen som er økende. Har ikke sett noen beregninger på dette, men det er ganske åpenbart at vi ikke kan gjøre et frislipp på tiltak nå med den innleggelsesraten vi har i aldersgrupper som ikke er vaksinert før om en del uker enda.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

svære annsamlinger for å drikke alkohol på offentlige steder. Det kan de gjøre hjemme i mindre grupperinger. Vel vi får være uenig, men jeg syns de åpner opp lettelser for tidlig.

Nå viser det seg etter all sannsynlighet at parkfesting innebærer langt mindre smittefare enn hjemmefesting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

Dette er feil, hilsen uvaksinert i risikogruppe 4 :)

Nei. De vi stengte samfunnet ned for er nå vaksinerte. Risikogrupper 1,2,3,4,5,6,7,8 er irrelevant. Vi andre bør få leve som før nå, så kan du sitte inne her på forumet og være misserabel. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg tror de aller fleste er enige i dette. Det FHI og helsemyndighetene sier nå er jo at vi tåler en del mer smitte fremover på grunn av vaksinedekningen som er økende. Har ikke sett noen beregninger på dette, men det er ganske åpenbart at vi ikke kan gjøre et frislipp på tiltak nå med den innleggelsesraten vi har i aldersgrupper som ikke er vaksinert før om en del uker enda.

Hvorfor er det ganske åpenbart? Nesten alle over 65 er vaksinert. Og i løpet av et par uker blir det langt flere over 50-55, samt forhåpentligvis de med underliggende sykdommer i lavere aldersgrupper. Da skal det langt høyere smittetall til enn vi har hatt så langt under pandemien for at helsevesenet skal bli overbelastet. Om omtrent 1 måned fra nå bør det nesten ikke være tiltak igjen i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Nei, 71% av de med høy risiko er vaksinerte, og 50% av de med moderat risiko er vaksinert med én dose. Kilde

Jeg mener å opprettholde kritisk drift av sykehus og helsetjenester for befolkningen i Norge er en ganske så grei "unnskyldning" til å fortsette å bremse smitten med tiltak. Da må vi vente til vi nærmer oss mer flokkimmunitet, og det innebærer at en god del flere enn risikogrupper og eldre har blitt fullvaksinert. Heldigvis gjør det at vi gradvis kan lette opp, slik vi gjør nå.

Det fins ingen fare for total kollaps lengre. Det var det forøvrig aldri heller. Men du, evil duck, og krypto kan jo alle tre fortsette i det uendelige med paranoiaen deres. Dere bruker omtrent all deres ledige tid her på forumet, så jeg regner ikke med dere er de mest utsatte uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/41MvlR/stort-flertall-i-stortinget-for-koronasertifikat-vil-gjoere-det-letter

Stort flertall i Stortinget for koronasertifikat. Vil gjøre det lettere å reise i sommer.

Jeg har alltid vært litt ambivalent til dette. Jeg begynte å bli positiv inntil jeg høre Ernas gjennomgang tidligere i uken med "Dette er koronasertifikatet". Der virket det som man ikke tok alle realiteter innover seg.

Man må nesten le litt av disse...

Diskusjonen om koronasertifikatet er urettferdig eller offentlig forskjellsbehandling, er over.

Koronasertifikatet skal benyttes for å kunne gi fordeler, ikke for å sette begrensninger.

Kan man ikke heller si det som det er. "Koronasertifikatet skal benyttes for å belønne de som har valgt å ta vaksinen" eller en ennå  mer ærlig sak "de som har vært så heldig å få den til nå".

NB!
Jeg er ikke i mot at de som er vaksinerte skal få lov å bevege litt på seg men vaksinepolitikken man har ført trenger en god gjennomgang på høsten. Ikke for å dømme men for å i etterpåklokskapens navn kunne se på hvordan vi kan gjøre det bedre. Det er veldig forståelig at det kan bli litt klums og klams første gangen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Nei. De vi stengte samfunnet ned for er nå vaksinerte. Risikogrupper 1,2,3,4,5,6,7,8 er irrelevant. Vi andre bør få leve som før nå, så kan du sitte inne her på forumet og være misserabel. 

Ta deg en pust i bakken, det er jo tydelig at du er mye mer preget av situasjonen og mer miserabel enn meg :). Litt medmenneskelighet har aldri skadet noen. Jeg gjorde intet annet enn å rette på din påstand om at alle med høy risiko er vaksinerte nå, som er objektivt feil basert på hva FHI anser som mennesker med høy risiko.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Det fins ingen fare for total kollaps lengre. Det var det forøvrig aldri heller. Men du, evil duck, og krypto kan jo alle tre fortsette i det uendelige med paranoiaen deres. Dere bruker omtrent all deres ledige tid her på forumet, så jeg regner ikke med dere er de mest utsatte uansett. 

Det vet du ikke. Oss under 50 år vil også dø om vi ikke får behandling på sykehus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Nå viser det seg etter all sannsynlighet at parkfesting innebærer langt mindre smittefare enn hjemmefesting.

Det tror du neppe helt på selv. Men en mengde som menger seg, der mange ikke kjenner til hvem som kan være smittet, blir faren selvsagt større i en slik setting. Og har noen av dem smitte, er det plutselig enorm spredningsfare, når det er snakk om 3-sifret antall personer. Da mister man lett kontroll med smittekildene også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er svært liten sannsynlighet for det. Bare 17 har dødd til nå, inkludert de som har vært i en eller annen risikogruppe. Er man normalt frisk og rask, er det svært sannsynlig at du bare blir småpjusk noen dager.

Man kan selvfølgelig ha maks uflaks og bli veldig syk eller til og med dø, men hei - livet er fullt av risikoer!

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri sagt dette, så det får du lese mer om i fantasiboka di. Om du i stedet leser innleggene mine litt mer nøye, så ser du at også jeg argumenter for gjenåpninger de neste månedene, og langt fra er noen pessimist. Personangrepene er vi blitt vant til fra deg, men å håne @Evil-Duck fordi å være i risikogruppa er mest bare stygt. Hvis man er så frustrert og preget at man må ta det ut på sine medmennesker som bare korrigerer en faktafeil du kom med, så foreslår jeg å ta det ut et annet sted enn på internett.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...